ادعای پیام رسان های بومی كاربر بیشتر، خدمت بهتر

ادعای پیام رسان های بومی كاربر بیشتر، خدمت بهتر برتریها: یكی از دلایلی كه باعث شد مردم حتی هنگام مسدود شدن تلگرام به پیام رسان های بومی روی خوش نشان ندهند، ضعف این ابزارهای بومی هنگام هجوم كاربران بود. چاره این مورد هم برخورداری پیام رسان از قابلیت مقیاس پذیری است؛ یعنی توانایی عرضه خدمات به كاربران حتی هنگام افزایش حجم مخاطب.


به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، یكی از انتقاداتی كه همواره به پیام رسان های داخلی وارد می شود، این است كه با رجوع تعداد زیاد كاربران نمی توانند از عهده پاسخگویی به نیاز آنها برآیند و غالبا سرویس شان دچار افت می گردد و در شرایطی كه اكنون نزدیك به ۴۰ میلیون نفر در ایران از تلگرام استفاده می نمایند، هیچ یكی از پیام رسان های بومی ظرفیت این حجم را ندارد. با این حال، یكی از خصوصیت های سرویس های موفق، قابلیت مقیاس پذیری است كه به معنای توانایی برای پاسخگویی به افزایش میزان بار كاری است كه بعضی از پیام رسان های ما هم از آن برخوردار می باشند.

در روزهایی از سال قبل كه شاهد فیلتر تلگرام بودیم، این حقیقت آشكار شد كه فعلا جایگزینی برای تلگرام وجود ندارد؛ زیرا صرف نظر از استقبال یا عدم استقبال مردم، درحال حاضر هنوز هیچ یك از پیام رسان های داخلی این ظرفیت را ندارند كه بتوانند از ۴۰ میلیون كاربر پشتیبانی كنند؛ این پیام رسان ها باگ دارند، ممكن است روی اندروید یا IOS كار نكنند، نسخه دسكتاپ و كانال نداشته باشند و یا موارد دیگری كه اگر كاربر تجربه استفاده از پیام رسانی مانند تلگرام را داشته باشد، نمی تواند همین حس مشترك را در پیام رسان داخلی تجربه كند و همین مبحث سبب می گردد به جای رجوع به پیام رسان بومی، از فیلترشكن بهره برده و باز هم سراغ ابزار خارجی فیلتر شده برود.

با وجود این، بعضی از پیام رسان های بومی معتقدند اگر فرصتی كه به پیام رسان های خارجی داده شده به ابزارهای بومی هم داده شود، می توانند پاسخگوی نیاز كاربران باشند، زیرا این پیام رسان های بومی از بعد فنی در زیرساخت و معماری، قابلیت مقیاس پذیری را به سیستم اضافه كرده اند؛ به این معنا كه اگر بتوانند جواب دو میلیون كاربر را بدهند، با تغییراتی در زیرساخت می توانند به راحتی این عدد را به عددهای بالاتر و حتی تا چند ده میلیون هم برسانند.

پیام رسان های عمومی كاربران میلیونی دارند

در این راستا میلاد موحدین - مدیر اجرایی یك پیام رسان داخلی- در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه پیام رسان به علت ماهیت نرم افزاری و سیستم خدماتی كه عرضه می دهد، لازم است به تعداد كاربر زیادی سرویس دهد، اظهار داشت: البته ما دو نسل پیام رسان داریم؛ یكسری تعداد كاربرهای كمتری را پوشش می دهند مثل نرم افزارهای سازمانی كه مقرر است نهایت به ۱۰ هزار نفر خدمت رسانی كنند. گروه دیگر پیام رسان های عمومی مانند وایبر، تلگرام، واتس اپ و پیام رسان های بومی هستند كه مقرر است به تعداد خیلی زیادتری سرویس دهند.

وی تصریح كرد: كلا سرویس پیام رسان به نسبت سرویس های دیگر مثل ایمیل و یا اس ام اس یك خصوصیت دارد كه باید علاوه بر مقیاس پذیری (scalability)، بلادرنگ (real-time) باشد یعنی هم باید در تعداد بالا و هم در لحظه كار كند. این دو خصوصیت در تعداد بالای كاربر سبب می گردد كه ما طراحی خویش را به صورت ویژه تری انجام دهیم تا بتوانیم بر مبنای رشد تعداد كاربر هم سیستم خویش را افزایش دهیم.

موحدین با اشاره به اینكه مسیری كه معمولا در ایران یا هر جایی برای عرضه پیام رسان طی شده، این است كه از ماژول ها یا نرم افزارهای آماده استفاده می نمایند، اضافه كرد: خصوصیت های مقیاس پذیری و بلادرنگی جهت راه اندازی پیام رسانی كه در نرم افزارهای آماده و opensource تولید شده، وجود ندارد. یعنی وقتی شما می خواهید به تعداد كاربر بیشتری خدمات دهید، از یك جایی به بعد لازم است كارهایی بكنید كه چون نرم افزار آماده است، باید بر مبنای معماری اختصاصی كه آماده می كنید، یا پروتكل اختصاصی كه دارید زیرساخت مخصوص خویش را آماده كنید كه به اندازه كافی بزرگ باشد.

با كاربران میلیونی، تجربه سرویس هم زیاد می شود

وی ادامه داد: وقتی كاری را شروع می كنید بر مبنای دانش همان زمان است، ازاین رو زمانی كه روی ابعاد میلیونی می روید، ابزارهایی را در آن لایه با تعداد كاربر بالا می بینید كه در كاربرهای هزارتایی نمی بینید. كسی كه این را تجربه كند، می تواند سراغ مراحل بالاتر برود. خصوصیت مقیاس پذیری هم مهم تر از اینكه قابلیت تعداد سرویس دادن به تعداد كاربر بالا را داشته باشد با رشد كاربر هم باید بزرگ شود؛ یعنی سرویسی كه هم بتواند ۱۰ میلیون كاربر را سرویس دهد و هم وقتی ۱۰ میلیون كاربر به ۲۰ میلیون رسید، بتواند با اقدامات مشخصی عرضه سرویس كند.

موحدین در پاسخ به اینكه آیا تعداد زیاد كاربر تاثیری در بهبود كیفیت پیام رسان دارد، اظهار داشت: بطور قطع تاثیر دارد اما باید توجه داشت این یك تكنولوژی نیست كه بخواهید نرم افزارش را از یك جا بخرید و راه اندازی كنید. شركت های زیادی هم نیستند كه این كار را انجام می دهند، فیس بوك، تلگرام و وایبر هر كدام یك كار انجام می دهند كه قاعده ای از آن ها وجود ندارد. ازاین رو اگر شما بخواهید یك كار مشابه شروع كنید، نمی توانید از آنها دنباله روی كنید، بلكه باید خودتان تجربه كنید.

وی در ادامه اضافه كرد: نمی توان گفت پیام رسان های ما باید دقیقا همان مسیر تلگرام را طی كنند، زیرا هر پیام رسان از یك پروتكل و معماری استفاده می نماید. اما تجربه تلگرام چند مبحث را به ما نشان داده است. یك اینكه تلگرام اكنون می تواند به حدود ۱۰۰ میلیون نفر سرویس دهد و ما چه به علت استقبال كاربران و چه دلایل فنی، هیچ پیام رسانی را در داخل كشور با این تعداد كاربر نداریم؛ ضمن اینكه ۱۰۰ میلیون در مقایسه با ابزارهای دیگر مانند واتس اپ كه سرویس های بزرگ تری می دهند، عدد بزرگی نیست. نكته دیگر كه معمولا مغفول می ماند، اینكه حتی تلگرام با سرعت عمل و تجربه اش هم گاهی در مناطقی دچار مشكل و اختلال می گردد. ما هم باید حواس مان باشد كه این موارد را تجربه نماییم تا به اندازه تلگرام بزرگ شویم.




1397/01/14
16:28:59
5.0 / 5
29
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها