در میزگرد ایرنا یزد بررسی شد،

صنعت هوایی و توانمندی شركت های دانش بنیان و فناور در یزد

صنعت هوایی و توانمندی شركت های دانش بنیان و فناور در یزد برتریها: یزد - میزگردی با عنوان صنعت هوایی و توانمندی شركت های دانش بنیان و فناور یزد در ایرنا برگزار و گفته شد كه تولید صرف علم، فناوری نمی آورد، نهادهای دانش بنیان با عنایت به تكنولوژی روز محصول تولید كنند تا بتوانند آن را بومی سازی كنند.


به گزارش برتریها به نقل از ایرنا در این میزگرد از اینكه از ایده های نو، آنطور كه باید و شاید استقبال نمی گردد و در راه حركت دارندگان آن سنگ اندازی وجود دارد، انتقاد شد.
به اعتقاد شركت كنندگان در نشست یادشده، پشتیبانی از نخبگان با هدف ورود علم، دانش نوین، تكیه بر استعدادها و دانش بومی برای رونق و بهبود چرخه تولید ضروری می باشد.
در این میزگرد، علی حاجی غلام سریزدی مسئول مگاپارك هوایی پارك علم و فناوری و دبیر كارگروه تجهیزات فرودگاهی استان یزد، سید عبدالرضا حسینی نسب مدیرعامل شركت توسعه پرواز حضور داشتند.
همچنین حسن درستكار دبیر انجمن نخبگان فرودگاه یزد به ارائه دیدگاه ها و فعالیت های مجموعه تحت مدیریت خود در حوزه صنعت هوایی پرداخت.

** فراهم كردن زیرساخت های صنعت هوایی در یزد
مسئول مگاپارك هوایی و دبیر كارگروه تجهیزات فرودگاهی یزد روزشنبه با اشاره به تلاش ها برای فراهم كردن زیرساخت های صنعت هوایی می گوید: تولید زیرساخت صنعت هوایی زمانبر است اما تلاش ها را برای فراهم كردن آن به كار گرفته ایم.
سریزدی به طرح هایی در تولید هواپیماهای پهن پیكر اشاره نمود و اضافه كرد: این طرح ها از نظر دانش یا فناوری دستاوردهایی داشت، اما از نظر محصول بدون دستاورد بود.
وی خاطرنشان كرد: این طرح ها به دلیل حمایت نكردن دانشگاه ها و نهادهای مختلف برای تبدیل به محصول بومی نه پهن پیكر، میان پیكر و حتی هواپیمایی كوچك هم محقق نشد.
سریزدی تصریح كرد: اردیبهشت سال 1397 تفاهم نامه ای بین ستاد هواپیمایی با شركت فرودگاه ها با هدف پشتیبانی از شركت های صنعت هوایی به امضا رسید.
دبیر كارگروه تجهیزات فرودگاهی یزد با اشاره به زیرساخت تقاضا در حوزه صنعت هوایی خاطرنشان كرد: در ستاد هوایی كارگروه تجهیزات فرودگاهی تعریف شد كه نیازهای این حوزه شناسایی شود.

** ساخت مركز تحقیقات آزمایشگاهی
سریزدی با اشاره به زیرساخت های استاندارد اضافه كرد: در سال 94 تفاهم نامه ای بین دانشگاه یزد، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی منعقد شد.
وی تصریح كرد: در چارچوب این تفاهم نامه ساخت مركز تحقیقات آزمایشگاهی در حوزه ایمنی استاندارد صنایع هوایی و هوانوردی در حوزه تجهیزات فرودگاهی اشاره شده بود كه اكنون مقدمات آن فراهم است و هم اكنون در حال انعقاد قراردادی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.
مسئول مگاپارك هوایی پارك علم و فناوری یزد در ادامه خاطرنشان كرد: هدف از طریق اندازی آزمایشگاه این است كه مجموع قطعاتی كه در صنعت هوایی تولید می شود، به نحوی استانداردهای آن با استفاده از آزمایشگاه بررسی و گواهی لازم صادر شود.
به گفته وی تمام قطعات و تجهیزاتی هوایی كه ساخته می شود، باید با استفاده از این آزمایشگاه ها از لحاظ ایمنی و كیفیت آزمایش شود.
سریزدی از طریق اندازی مركز نوآوری هوایی ویژه دانش آموزان و دانشجویان مركز نوآوری هوایی در پارك علم و فناوری، و دوره آموزش هوایی اطلاع داد و اظهار داشت: همینطور بازدیدهایی برای این 2 گروه دارای ایده در این حوزه توسط مركز انجام می گردد.

** استفاده از توان نخبگان در پیشبرد اهداف
دبیر انجمن نخبگان فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد هم اظهار داشت: این نهاد از مرداد سال 96 با هدف همگرایی بین مخترعان و پشتیبانی از نخبگان برای رفع مشكل تجهیزات فرودگاهی افتتاح شد.
حسن درستكار، اقدامات و فعالیت های انجمن را در این مدت مطلوب دانست و اضافه كرد: هم اكنون 6 نفر عضو انجمن هستند.
وی تصریح كرد: با رایزنی هایی صورت گرفته، قرار شد كه در آینده بتوانیم از دیگر استان افرادی به عضویت آن پذیرفته شوند.

** اثبات توانمندی مخترعان داخلی در تولید تجهیزات
دبیر انجمن نخبگان فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد خاطرنشان كرد: بسیاری تجهیزات فرودگاهی مورد نیاز از خارج وارد می شود، اما مخترعان و جوانان كشور ما ثابت كردند كه می توانند این نیازها را در داخل طراحی و بومی سازی كنند.
درستكار اضافه كرد: باید از توان نخبگان در پیشبرد اهداف بخصوص با اثر بخشی بیشتر با تجاری سازی علاوه بر بهره گیری از توان آنان به پیشبرد حوزه های مختلف، برای پیشرفت گام اساسی برداشته شود كه نیازمند حمایت، هدایت و هم افزایی فرابخشی است.
وی افزود: اگر همگرایی و هم افزایی در تجهیزات داشته باشیم بخش قابل توجهی از آن با بومی سازی پاسخگوی نیازها خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه نباید در راه بومی سازی ایده ها تنگ نظری باشد، اضافه كرد: پشتیبانی از نخبگان صرفا نباید حمایت مالی باشد بلكه هدف داشته باشد و به جریان نخبه پروری هم هدایت و كمك گردد تا تجاری سازی از ابتدا بعنوان راهبرد اساسی اتخاذ شود.
درستكار پیشنهاد كرد: آزمایشگاه هایی كه دانشگاه ها دارند در اختیار مخترعان قرار گیرد تا آنها بتواند راحت تر در راه اهداف خود حركت كنند.

** صنعت هوایی، نیازمند زیرساخت تولید
همچنین مدیرعامل شركت توسعه پرواز در میزگرد یادشده اظهار داشت: صنعت هوایی نیاز به زیرساخت تولید دارد، طوریكه اگر در كشور تولید نداشته باشیم هر اختراعی هم باشد مورد نیازش نخواهد بود.
حسینی نسب اضافه كرد: هواپیماهای استیجاری كمك خلبان و مهندس پرواز خارجی و غیره دارند كه مساله ای ناخوشایند برای ماست.
وی با اشاره به اینكه شركت توسعه پرواز فعالیت خویش را در عرصه صنعت هوایی از حدود 10 سال پیش آغاز كرد، تصریح كرد: پنج سال نخست با انجام تحقیقات سپری شد و بعد از آن مذاكره با طرف های خارجی در دستور كار قرار گرفت و به انعقاد قرارداد با یك شركت ایتالیایی سازنده هواپیما با موتورهای پیستونی انجامید.
وی افزود: این شركت در 10 سال اخیر ده ها فروند هواپیماها به ایران فروخت و در این خصوص همكاری خیلی خوبی هم دارد و در قالب تفاهم نامه ای موافقت خویش را برای انتقال دانش و تولید هواپیما به ایران اعلام نموده است.
وی خاطرنشان كرد: تابحال هزینه های زیادی برای تولید هواپیماهای سنگین در كشور صورت گرفت اما نتیجه بخش نبود، از این رو برای دستیابی به دانش تولید هواپیماهای پیستونی دست به كار شدیم.

** احداث فرودگاه در مهریز
مدیرعامل شركت توسعه پرواز با تبیین اهمیت تامین زیرساخت های لازم صنعت هوایی می گوید: تابحال 220 میلیارد ریال صرف احداث فرودگاهی به وسعت 100 هكتار با 85 درصد پیشرفت كار در مهریز شده است.
به گفته حسینی نسب، هرچند ساخت سالن های تولید، آشیانه، برج مراقبت، اداری، حصاركشی فرودگاه انجام شد، تابحال نتوانسته ایم تسهیلات ارزی در مورد انتقال دانش جذب نماییم.
به اعقتاد وی در حالی صنایع آلوده و پرآبخواه در مدت سه ماه تسهیلات ارزی را جذب می كنند.
وی خاطرنشان كرد: در 2 سال قبل با همكاری شركت ایتالیایی به همه پرسش ها و ابهام ها در مورد انتقال فناوری ساخت هواپیما به ایران پاسخ داده شد.
مدیرعامل شركت توسعه پرواز افزود: با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت زیرساخت های لازم فراهم است و با دریافت مجوز به دنبال دریافت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی هستیم كه تابحال محقق نشد.
حسینی نسب بیان كرد: با وجود اینكه صنعت هوایی در ردیف بودجه های صندوق توسعه ملی قرار نداشت برای آن ردیف بودجه تعریف شد اما بانك های عامل فقط به شركت های پتروشیمی و نفتی تسهیلات ارزی پرداخت می كنند.
وی با اشاره به اینكه سال 1394 قرارداد 30 میلیون یورویی برای انتقال دانش ساخت هواپیما با شركت ایتالیایی منعقد شد، افزود: هم اكنون 2 قرارداد با افزون بر 30 میلیون یورو آماده است كه در صورت واریز مبلغ اولیه به امضا می رسد.
یزد در فاصله 620 كیلومتری جنوب شرق تهران پایتخت ایران واقع است و در مجاورت استان های اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و كرمان قرار دارد.
این استان بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یك میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد كه 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می كنند.
یزد با دارا بودن ظرفیت های فراوان و موقعیت راهبردی یكی از مهم ترین قطب های سرمایه گذاری در بخش های تجارت و بازرگانی، میراث فرهنگی، صنعت و معدن، حمل و نقل، توسعه آموزش عالی، پزشكی و توریسم درمانی به حساب می آید.
یزد اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر كار، كاریز و كاهگل، دارالعباده، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شهر قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
7532/2088/ 2047


1397/04/30
18:46:39
5.0 / ۵
4400
تگهای خبر: تولید , دانش , صنعت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد صنعت هوایی و توانمندی شركت های دانش بنیان و فناور در یزد
نظر شما در مورد صنعت هوایی و توانمندی شركت های دانش بنیان و فناور در یزد
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها