تعرفه ی ترجیحی اینترنت حمایت یا ضدتبلیغ؟

تعرفه ی ترجیحی اینترنت حمایت یا ضدتبلیغ؟ برتریها: اعمال تعرفه ترجیحی برای اینترنت بومی یكی از اهداف راه اندازی شبكه ملی اطلاعات بود اما وزیر ارتباطات اعتقاد دارد افزایش دو برابری تعرفه پیام رسان خارجی برای پشتیبانی از پیام رسان داخلی، نوعی ضدتبلیغ برای پیام رسان های داخلی محسوب شود.


به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، مطابق مصوبه ۲۴۸ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از بهمن ماه سال ۹۵، در جهت تحقق الزامات حاكم بر شبكه ملی اطلاعات، تعرفه ترجیحی برای ترافیك داده داخلی اعمال شد، بدین ترتیب كه سقف تعرفه داده داخلی منابع ترافیك واجد شرایط به میزان ۵۰ درصد سقف مصوب تعرفه داده بین­ الملل تعیین می­ شود و باید در حجم­ های خریداری شده ازسوی كاربر نهایی و هم چنین بسته­ های تعریف شده از جانب دارندگان پروانه از سازمان، به­ صورت تفكیك شده رعایت شود.

از زمان راه اندازی شبكه ملی اطلاعات، یكی از مزایای آن، تفكیك تعرفه اینترنت داخل از بین الملل عنوان شد. كاهش هزینه ها با مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ترغیب مشتركان به استفاده از سایت های داخلی و افزایش تولید محتوا و خدمات داخلی بود. در ابتدا اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، لیست ۲۰۰ سایت پرترافیك داخلی را به اپراتورها و شركت های اینترنت عرضه كرد كه كاربران با رجوع به این سایت ها می توانستند نصف هزینه را پرداخت كنند.



پس از گذشت مدتی هم فهرست این سایت ها به ۵۰۰ عدد رسید و درنهایت مقرر شد سامانه ای راه اندازی شود كه سایت های داخلی برای قرار گرفتن در فهرست مشمول ترافیك نیم بها، در این سامانه ثبت نام كنند و بررسی شوند و درصورت تأیید به لیست مشمولان تخفیف اضافه شوند.

پس از تعرفه های جدید اعلام شده برای اینترنت ثابت بود كه حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - درباره تعرفه ترجیحی در مدل غیرحجمی توضیح داد: در نحوه محاسبه ترافیك برای محاسبه آستانه مصرف منصفانه، اگر اپراتوری FUP را ۳۰۰ گیگابایت اعلام نماید، مشترك می تواند ۱۵۰ گیگابایت اینترنت بین الملل خالص یا ۳۰۰ گیگابایت ترافیك خالص داخلی استفاده نماید و اگر مصرف به صورت تركیبی است با نسبت یك به دو رعایت خواهد شد.

سایت های داخلی باید IP خویش را اعلام كنند و برای سایت های مهم و پرمصرف هم حتما جداسازی اتفاق افتاده استاز سوی دیگر اما صادق عباسی شاهكوه - رییس شركت ارتباطات زیرساخت - درباره تفكیك ترافیك داخل از بین الملل گفته بود كه تفكیك ترافیك وظیفه سرویس دهنده است و نه زیرساخت؛ نظارت هم برعهده رگولاتوری است. سایت های داخلی باید IP خویش را اعلام كنند و برای سایت های مهم و پرمصرف هم حتما جداسازی اتفاق افتاده است، مگر این كه IP خویش را تغییر داده و IP جدید را ثبت نكرده باشند.

با این اوصاف قبل از این وزیر ارتباطات با اشاره به تعرفه پیام رسان ها كه ترافیك زیادی از كاربران صرف آن ها می شود، اظهار كرده بود: پیام رسان های خارجی جزو سرویس اینترنت محسوب می شوند، ازاین رو تعرفه ترجیحی ندارند و چارچوب شان برپایه تعرفه سرویس اینترنت بین الملل است. اگر یك پیام رسان داخلی تولید شود، از تعرفه داخلی استفاده می نماییم. درواقع هدف تعرفه ترجیحی، پشتیبانی از سرویس و محتوای داخلی است.

در حالی كه اعمال تعرفه ترجیحی، راهی برای تشویق كاربران به استفاده بیش تر از اینترنت داخلی ذكر شده است، به نظر می آید برخی پیشنهاد افزایش چندبرابری تعرفه اینترنت برای پیام رسان های خارجی را داده اند؛ اما محمدجواد آذری جهرمی درباره این پیشنهاد اظهار كرده است: این كه مثلا ما بیاییم تعرفه پیام رسان خارجی را دو برابر نماییم و حتی من شنیده ام كه گاها ۱۰ برابر شده و این را به حساب صندوقی بریزیم كه در آن صندوق برای پشتیبانی از پیام رسان داخلی استفاده شود، این ضدتبلیغ برای پیام رسان های داخلی است.

افزایش چندبرابری تعرفه اینترنت برای خارجی ها، ضدتبلیغ برای پیام رسان های داخلی است

وی همینطور خاطرنشان كرده است كه اگر مجلس حساسیتی برای این مسئله دارد، زمان تصویب قانون بودجه دولت را مكلف كند كه زیرساخت تولید كند یا پول بلاعوضی دهد اما این كه در نظام معماری تعرفه گذاری اعمال نظر نماییم، هم به لحاظ روانی مسئله بوجود می آورد و هم سبب می گردد مردم استفاده از پراكسی ها و اپلیكیشن های خویش را بپوشانند كه این به لحاظ فنی جای دغدغه دارد.




1397/08/19
14:36:11
5.0 / ۵
4400
تگهای خبر: اینترنت , پیام رسان , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد تعرفه ی ترجیحی اینترنت حمایت یا ضدتبلیغ؟
نظر شما در مورد تعرفه ی ترجیحی اینترنت حمایت یا ضدتبلیغ؟
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها