۱۰ نكته درباره تجارت جدید گوگل

۱۰ نكته درباره تجارت جدید گوگل برتریها: در سال ۲۰۱۰ گوگل پا در راهی گذاشت كه هدف آن جایگزینی كامل برق مصرفی این شركت با انرژی های تجدیدپذیر بود. اما مقصد نهایی این نبود. این شركت در آغازین اقدام خود با یك «مزرعه ی باد» ۱۱۴ مگاواتی در ایالت آیووای آمریكا توافقنامه ی خرید برق امضا كرد.



گوگل به جهت اینكه مطمئن شود این خرید تأثیر معناداری روی «محیط زیست» دارد، به دنبال این بود كه تمام پولی كه برای این خرید می پردازد، صرف توسعه ی پروژه های انرژی تجدیدپذیر شود. در ادامه ۱۰ نكته درباره ی «تجارت جدید» گوگل می خوانیم:

۱- گوگل در سال ۲۰۱۷ با اجرای بیشتر از ۲۰ پروژه، پس از هفت سال و دستیابی به تولید ۲.۶ گیگاوات برق، اعلام نمود به هدف تأمین ۱۰۰ درصد انرژی اش از منابع تجدیدپذیر دست یافته است. این یك دست آورد عظیم بود؛ بویژه كه وقتی گوگل این برنامه را آغاز كرد، پنل های خورشیدی یك فناوری لاكچری محسوب می شد و برابریِ قیمت انرژی بادی با انرژی فسیلی در حد رویا بود.

۲- حقیقت دارد كه گوگل در تولید انرژی های پاك به مرحله ای رسیده كه می تواند تمام برق خودرا از منابع تجدیدپذیر تأمین كند اما به نظر نمی رسد تمام برق مصرفی این شركت از منابع تجدیدپذیر باشد. كارشناسان معتقدند گوگل نمی تواند همیشه به منابع تجدیدپذیر فعلی اش اتكا كند. به این خاطر كه انرژی خورشیدی و بادی گاهی هستند و گاهی نه؛ درست برخلاف مصرف برق گوگل. از جانب دیگر نیاز گوگل به برق همواره رو به افزایش است.

۳- گوگل ادعا می كند حالا «بزرگ ترین شركت خریدار انرژی های تجدیدپذیر در جهان» است. این شركت سالانه به طور مستقیم ۲.۶ گیگا وات - به اندازه ای كه مصرف می كند - انرژی تجدیدپذیر می خرد. اما این بدان معنا نیست كه تمام انرژی خریداری شده، توسط گوگل مصرف میگردد. به بیان دیگر، زمان ها و مكان هایی هست كه گوگل بیشتر انرژی مصرفی اش را از منابع سنتی تأمین می كند؛ درحالی كه به طور همزمان برقی كه از سرمایه گذاری گوگل روی منابع تجدیدپذیر تولید شده، از بین می رود.

۴- گوگل با پنج كشور قرارداد تأمین انرژی تجدیدپذیر امضا نموده است. این قراردادها در واقع برای پیشبرد ساخت وساز پروژه های انرژی های تجدیدپذیر در گوشه و كنار جهان است و سبب بیشتر از سه و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه ی پروژه های انرژی های تجدیدپذیر میگردد.

۵- هدف گوگل در بلندمدت، جایگزینی انرژی پاك با انرژی فسیلی است. برای گوگل، رسیدن به مرحله ای كه ۱۰۰ درصد انرژی مصرفی خودرا از منابع تجدیدپذیر تأمین كند، تنها آغاز راه است اما این گامی كلیدی و الزامی برای تبدیل انرژی های تجدیدپذیر از یك منبع محدود برای گوگل، به منبعی است كه در آینده تمام نیروی مورد نیاز شبكه ی برق را تأمین كند.

۶- گوگل تصمیم دارد به موازات گسترش فعالیت هایش، خرید انرژی های تجدیدپذیر را هم افزایش دهد و انرژی مصرفی اش را از همان محلی كه در آن فعالیت می كند یا پایگاه داده هایش آنجا مستقر است، تهیه نماید. برای این كار گوگل در نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری می نماید و به عبارتی عملاً وارد حوزه ی انرژی شده است.

۷- گوگل برای اهمیت دادن به انرژی دلایل زیادی دارد اما دلیل اصلی آن این است كه تجارت این شركت به انرژی بستگی دارد؛ تجارتی كه در سال تقریباً به اندازه ی كل شهر سانفرانسیسكو برق مصرف می كند! پس برای این شركت مهم می باشد كه یك منبع انرژی مطمئن و پایدار برای عرضه ی خدماتی نظیر جست وجو، ایمیل، نقشه، یوتیوب، حافظه ی ابری و... داشته باشد.

۸- شركت های تجاری نقش مهمی در انتقالی قدرتمند و پایدار به اقتصادِ انرژی پاك بازی می كنند. در این میان گوگل بعنوان پردرآمدترین شركت تجاری جهان در سال ۲۰۱۷، نقش خودرا در تغییرات اقلیمی پررنگ می بیند و تلاش می كند با گسترش انرژی های پاك راه را برای سایر شركت ها هم باز كند تا آنها هم از انرژی های تجدیدپذیر برای فعالیت های خود استفاده كنند.

۹- كار گوگل به مدلول «مبارزه» با تغییرات اقلیمی نیست؛ خرید انرژی های پاك به دو دلیل برای كسب وكار گوگل اهمیت دارد: اول اینكه انرژی های تجدیدپذیر بیشتر مقرون به صرفه اند و دیگر اینكه منابع انرژی تجدیدپذیر مثل باد و خورشید رایگانند و این بدان معناست كه خرید انرژی از این منابع اطمینان مالی فوق العاده ای به همراه دارد. در واقع گوگل همزمان كه برای سیاره ی زمین دل می سوزاند، دلش برای جیب خودش هم می سوزد.

۱۰- ورود گوگل به این كار یك «مزیت ضمنی» دارد: این شركت می خواهد انرژی مورد نیاز خودرا از نیروگاه هایی خریداری كند كه هنوز ساخته نشده اند؛ نوعی سرمایه گذاری كه به راه اندازی و تكمیل نیروگاه های انرژی پاك كمك می نماید و سبب «رشد اقتصادی» در مناطقی كه گوگل آنجا فعالیت دارد میگردد. رشد اقتصادی آنها مساوی است با رشد اقتصادی گوگل و بدین سان گوگل هیچ گاه از چرخه ی كسب سود خارج نخواهد شد!

هرچه باشد از روزی كه گوگل با خرید ۱۱۴ مگاوات انرژی پاك از یك نیروگاه، وارد این روند شد، تا امروز كه ۲.۶ گیگاوات انرژی پاك را از ۲۰ نیروگاه خریداری می كند، تنها هفت پارسال و این شركت ضمن تبدیل شدن به پردرآمدترین شركت جهان، بزرگ ترین خریدار انرژی های پاك در جهان باز هست؛ شركتی كه با اتكا به ثروت / قدرتی بی انتها، برای آینده ی زمین برنامه ریزی می كند؛ چیزی شبیه داستان های علمی - خیالی!

ایسنا - میثم خدمتی




1397/08/27
23:47:24
5.0 / 5
454
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها