مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:

مددجویان كمیته امداد برای دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام نمایند

مددجویان كمیته امداد برای دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام نمایند برتریها: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن اشاره به آخرین وضعیت پرداخت بدهی های این سازمان بیمه گر به ارائه دهندگان خدمات سلامت، در عین حال از مددجویان كمیته امداد خواست كه هر چه سریع تر برای دریافت دفترچه بیمه سلامت به دفاتر پیشخوان بازگشت كنند.


به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در نشست هم اندیشی با خبرنگاران در اظهاراتی درباره وضعیت پرداختی های این سازمان به ارائه دهندگان خدمات سلامت، اظهار داشت: شرایط خاصی بر كشور حاكم است كه بر تمام بخش ها اثر می گذارد؛ گرچه رویكرد مجلس و دولت همچنان پشتیبانی از حوزه سلامت است. سازمان بیمه سلامت از بابت سال ۹۷ حدود ۲ماه و نیم به داروخانه های خصوصی و حدود ۳ ماه به بخش دولتی و ۴ ماه به بخش خصوصی بدهكار است. البته تراز مالی سال ۹۷ بسته شده و خوشبختانه با اوضاع حاكم، مدیریت هزینه خوبی صورت گرفت. در عین حال تلاش ما بر آن بوده كه به گروه های هدف و نیازمند فشاری وارد نشود.
وضعیت بدهی و پرداختی های بیمه سلامت به مراكز درمانی و داروخانه ها وی ادامه داد: برای آنكه در تراز مالی سال ۹۸ مشكلی پیش نیاید، ما پرداخت های خود امسال را شروع كردیم و بدهی فروردین ماه بخش دولتی و خصوصی و اردیبهشت ماه داروخانه ها را پرداخت كرده ایم. البته این به معنای آن نیست كه بدهی باقی مانده از سال ۹۷ پرداخت نمی گردد. البته طبق قانون ما اجازه داریم سه ماه اسناد را بررسی نماییم. بدهی اصلا خوب نیست، اما بیمه سلامت نسبت به سایر كشور و سایر سازمان های بیمه گر وضعیت بهتری دارد.
مددجویان كمیته امداد برای دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام كنند موهبتی در مورد افراد تحت پوشش كمیته امداد كه طبق تفاهم نامه ای قرار بر صدور دفترچه بیمه سلامت برای آنها بود، اظهار داشت: قرار بود تا آخر اردیبهشت این افراد با رفتن به دفاتر پیشخوان نسبت به صدور دفترچه بیمه اقدام نمایند، اما از آنجایی كه گویی مردم عادت كردند تا زمانی كه بیمار نشدند به فكر دفترچه بیمه نباشند، هم اكنون ۳۹۰ هزار نفر مراجعه نموده اند و حدود ۴۰۰ هزار نفر دیگر باید برای دریافت دفترچه رجوع كنند. بنابراین مهلت صدور و دریافت دفترچه بیمه سلامت برای افراد تحت پوشش كمیته امداد را تا آخر خرداد ماه تمدید كردیم، اما از آغاز تیرماه این فرصت دیگر تمدید نشد و دیگر این افراد با كارت كمیته امداد پذیرش نخواهند شد و باید نسبت به دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام نمایند. اگر فردی احتیاج به رفتن به پزشك و بستری داشته باشد برای نخستین بار می تواند با معرفی نامه به مراكز عرضه خدمت رجوع كند، اما این معرفی نامه یك ماهه بوده و قابل تمدید نیست. پس باید هرچه سریع تر مبادرت به دریافت دفترچه كنند.
وی ادامه داد: از این افراد خواهش می نماییم سریع تر نسبت به دریافت دفترچه اقدام نمایند. این اتفاق بسیار خوبی برای حفظ شان مددجویان كمیته امداد است. این افراد دیگر نباید نشان دار باشند. این ادغام، اقدام مناسبی در جهت تجمیع منابع هم بود.
موهبتی افزود: مهم ترین مشكل ما در یك مقطع زمانی، سقف كنترل خدمات بود. هم اكنون در كلیه مراكز طرف قرارداد خدمات ام آر آی، سی تی اسكن و سونوگرافی كنترل می شود.
وزارت بهداشت در راهنمای بالینی اعلام نموده است افراد هر ۱۸۰ روز یكبار می توانند از این خدمات استفاده كنند، اما چون زیرساخت آی تی كامل نبود این دستورالعمل به درستی اجرا نمی شد. هم اكنون در حدود ۴۰ هزار مركز ام آر آی طرف قرارداد ما كنترل سقف خدمات انجام می شود. این تنها برای مدیریت منابع نیست، بلكه در جهت صیانت بیمه شده هم هست تا در معرض تشعشع اضافی قرار نگیرد.
پیش بینی رفع ۶۰۰هزار هم پوشانی بیمه ای تا آخر امسال موهبتی در مورد رفع همپوشانی های بیمه ای هم اظهار داشت: بعد از رفع همپوشانی ها، كاهش بار رجوع برای دریافت این خدمات را داشتیم. البته مفهوم آن كاهش خدمات نیست، بلكه دیگر باید افرادی كه نیازمند نیستند خودشان هزینه را پرداخت كنند. در جهت رفع همپوشانی ها در بیمه روستاییان پیشبینی می شود تا آخر امسال ۶۰۰ هزار رفع همپوشانی خواهیم داشت.
رسیدگی الكترونیكی به اسناد در ۲۱۰ بیمارستان دولتی موهبتی اضافه كرد: رسیدگی الكترونیك اسناد پارسال با شهر اصفهان اجرایی و حدود شش ماه به صورت پایلوت اجرا شد. ما طرح را در ۲۱۰ بیمارستان دولتی شروع كردیم و پیشبینی می نماییم كه در كلیه بیمارستان های دولتی رسیدگی الكترونیكی اسناد صورت گیرد، اما نیاز است كه به بخش خصوصی بسط پیدا كند.
وی افزود: در طرح تحول سلامت در دو بسته وزارت رفاه و در سایر بسته های عرضه خدمات، وزارت بهداشت متولی است. یكی از اقدامات صورت گرفته افزایش تعرفه برای گروه های پزشكی بود؛ چونكه تعرفه ها واقعی نبوده و هنگام انتخاب رشته اثرگذار بود. این اقدام سبب برقراری عدالت بین رشته ای هم شد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به اقدام انجام شده در چارچوب طرح تحول نظام سلامت برای پوشش بیمه ای افراد فاقد بیمه، اضافه كرد: در حوزه بیمه سه ركن اساسی مردم، سازمان های بیمه گر و حكومت وجود دارد كه اگر قرار باشد بار پرداختی از جیب هریك كاهش پیدا كند، به معنای افزایش فشار مالی بر دو ركن دیگر است. پیشبینی از رفتن به بیمه مجانی در چارچوب طرح تحول سلامت برای حدود پنج میلیون نفر صورت گرفته بود، اما ۱۱ میلیون نفر در این قالب بیمه شدند كه در این بین بسیاری افراد نیازمند نبودند. این طرح، طرح خوبی بود، اما باید اصلاحاتی بر آن انجام و ایرادات برطرف شود. زمانی كه بیمه ایرانی ها مجانی بود، حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت بیمه ایرانی ها بود. زمانی كه افراد ملزم به پرداخت وجه ۶هزارتومانی حق بیمه شدند، این عدد به ۴هزار نفر كاهش یافت كه امروز در حالیكه این حق بیمه به ۵۰ درصد افزایش یافته است، حدود ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه ایرانی ها هستند كه این نشان داده است این افراد تمكن مالی دارند و باید جلوی سوء استفاده ها را گرفت.
وی در مورد بیمه افراد مجهول الهویه اظهار داشت: این افراد كه تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند می توانند برای دریافت خدمات بستری با معرفی نامه ما به مراكز عرضه خدمت رجوع كنند، اما مدت این معرفی نامه سه ماهه بوده و بعد از آن باید احراز هویت فرد از راه مراجع قضایی پیگیری شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت باردیگر در مورد بدهی سازمان های بیمه گر اظهار داشت: بیمه ها همیشه بدهكار بوده اند چه قبل و چه پس از طرح تحول سلامت؛ پس نمی توان گفت این طرح تاثیری بر میزان بدهی ها داشته است. ما پیشبینی می كردیم در سال ۹۷ حدود ۱۳ هزار میلیارد بدهی داشته باشیم، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و مدیریت هزینه خوبی از زمان دكتر هاشمی صورت گرفت كه در زمان دكتر نمكی قوت گرفت.




منبع:

1398/04/02
13:51:38
5.0 / 5
27
تگهای خبر: خدمات , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها