درباره مدرسه مفید دانش آموختگانی كه خوش درخشیدند

درباره مدرسه مفید دانش آموختگانی كه خوش درخشیدند به گزارش برتریها مدرسه مفید با پیشینه ای بیشتر از ۴۰ سال فعالیت آموزشی، هدف رسیدن به تربیت جامعی را كه دربرگیرنده جنبه های مختلف علمی، مذهبی، اخلاقی و اجتماعی است در مرامنامه خود دارد. در این موسسه همواره تلاش شده در محیطی مناسب، دانش آموختگانی تربیت شود كه عناصر مفیدی برای جامعه باشند.



به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، چهل و اندی سال پیش آیت الله سیدعبدالكریم موسوی اردبیلی به همراه دیگر موسسان موسسه خیریه مكتب امیرالمومنین(ع) در تهران، تصمیم گرفتند تا موسسه ای را با هدف اشاعه فرهنگ دینی، تاسیس كنند. مدرسه ای در ۱۳۵۱ خورشیدی در حوالی میدان انقلاب كنونی در مقطع راهنمایی با نام مفید فعالیت خویش را در زمینه علم آموزی شروع كرد. آیت الله موسوی اردبیلی درباره تصمیم به تاسیس این مجتمع آموزشی اظهار داشته بود: در دوره طاغوت، ما در قم بودیم. احساس كردیم حوزه های علمیه باید روز به روز به جامعه نزدیكتر شوند و در لاك خود نباشند. به این نتیجه رسیدیم كه تبلیغ دین به شكل سنتی، دیگر كارساز نیست. باید از طریق های جدید وارد می شدیم. در تهران، مسجد نیمه سازی در خیابان نصرت بود. ما فعالیت خویش را در آن مسجد آغاز كردیم. برای نیل به اهداف گفته شده، به فكر راه اندازی دانشگاه افتادیم. بعد فهمیدیم باید از پایه شروع نماییم. به فكر ساختن مدرسه افتادیم. پیش آقای روزبه رفتیم، خدا رحمتش كند. با ایشان صحبت كردیم. ایشان به ما كمك فكری كرد. در نزدیك دانشگاه تهران ما یك ساختمان داشتیم. آقای روزبه آمد و آن محل را دید. ما در همان ساختمان، مدارس مفید را بنا نهادیم. وقتی كه مفید را ساختیم، مشكلاتی داشتیم. پول كمی داشتیم. گاهی من خودم آن جا با كارگران مشغول كار می شدم. دوستان هم از مسجد می آمدند، می رفتیم و در آن جا كار می كردیم.

پس از مدتی هیات مدیره آن، مصمم شد تا دبیرستانی هم با همین نام تاسیس كنند. با گذشت بیشتر از ۲ دهه دبیرستان و راهنمایی مفید با شعبه های مختلف در دیگر نقاط شهر تهران تاسیس شدند. در دهه ۸۰ خورشیدی شعبه سوم دبیرستان مفید شروع به كار كرد. بعد از آن با عنایت به احساس لزوم و اهمیت مقطع دبستان، واحد پیش دبستانی و دبستان مفید هم فعالیت خویش را آغاز كرد. به همین ترتیب شعبه های دیگر در بعضی از شهرستان ها همچون قم به فعالیت مشغول شدند. حالا مجتمع آموزشی مفید با چهار پیش دبستان و دبستان، پنج دبیرستان دوره اول و سه دبیرستان دوره دوم، پذیرای دانش آموزان است. آیت الله موسوی اردبیلی درباره علت انتخاب نام مفید برای این مدارس اظهار داشته بود: شیخ مفید را در دوره خودش «ابن المعلم» صدا می زدند. ایشان در بین تشیع خیلی در علم كلام كار كرده و متبحر بوده است. مفید وقتی از دنیا رفته، مردم گفته اند: «خداوند ما را به وسیله ابن المعلم نجات داد.» ایشان در جامعه كنونی ما ناشناخته بود. من تصمیم گرفته بودم هر چه موسسه آموزشی داشته باشم، به نام مفید باشد. الان دانشگاه مفید هم به همین مناسبت نامگذاری شده است.







مجتمع آموزشی مفید مجموعه ای است كه با درایت و تدبیر بزرگانی همچون شهیدبهشتی و شهیدباهنر به وجود آمد. این مجموعه در كنار آموزش به روز و تخصصی دروس راهنمایی، متوسطه و با ارائه روش های تربیتی دینی و انقلابی، مفتخر به تقدیم بیشتر از ۶۵ شهید والامقام به نظام مقدس اسلامی و تربیت نسلی متعهد و متخصص است كه توانسته اند خدمات ارزشمند ای را به نظام جمهوری اسلامی ارائه دهند. آیت الله موسوی اردبیلی دراین باره اظهار داشته بود: مفید به سبك خاصی اداره می شد. از اول من نظرم این بود كه انسان های سالم در آنجا درس بخوانند. مدیر آنجا سالم باشد. مدرسان سالم باشند. الان به حمدالله مدارس مفید، چند هزار فارغ التحصیل دارند. اینها اكثرا در هر كجا كه هستند، در هر رشته ای كه درس خوانده اند، آدم های مفید، خادم، سودمند و مومنی هستند. تنها چیزی كه برای من امید بخش است، همین مدارس مفید و دانشگاه مفید می باشد.



پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در این نوشتار تلاش دارد به معرفی چندتن از دانش آموختگان دوره های مختلف مجتمع آموزشی مفید بپردازد كه از چهره های انقلابی، فرهیخته و مطرح جامعه به شمار می روند و نقش و تأثیر بسزایی در ارتقای علمی كشور دارند.



پیروز حناچی، دانش آموخته اولین دوره دبیرستان مفید

پیروز حناچی متولد ۱۳۴۲ خورشیدی از دانش آموختگان اولین دوره دبیرستان مفید می باشد. وی همینطور دانش آموخته ممتاز اولین دوره دكتری معماری دانشگاه تهران در ۱۳۷۸ هم به حساب می آید. دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم و فارغ التحصیل دكتری تخصصی مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی است. حناچی در ۱۳۹۶ خورشیدی از سوی شهردار سابق به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران انتخاب شد. پیروز حناچی در دولت اول اصلاحات، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزیر مسكن و شهرسازی و اولین رئیس مركز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی و در دولت دوم اصلاحات، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بوده است. همینطور پیروز حناچی در دولت اول و دوم اصلاحات بعنوان دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران خدمت كرده است. او همینطور با حكم حسن روحانی رییسجمهوری بعنوان یكی از چهار عضو حقیقی شورایعالی میراث فرهنگی كشور انتخاب|شد. حناچی رساله خویش را با عنوان «مبانی نظری مرمت شهری در شهرهای تاریخی ایران» دفاع كرد. او عضو هیات علمی و دانشیار دانشكده معماری دانشگاه تهران و دانشیار پایه ۲۳ است و تعداد زیادی مقاله را در زمینه های مرمت، مرمت بافت های با ارزش شهری و روستایی و همینطور تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه كرده و همینطور ترجمه كتاب های گوناگونی در زمینه میراث جهانی و نظریه مرمت با ترجمه حناچی به وسیله موسسه چاپ و انتشار دانشگاه تهران انتشار یافته است. اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیروز حناچی را بعنوان شهردار پایتخت انتخاب كردند و اینك او بعنوان شهردار تهران در این عرصه فعالیت می كند.







جابرانصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی، دوره نخست مدرسه مفید

صادق حسین جابری انصاری، نهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی و رئیس مركز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه، مدیركل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت خارجه است. جابرانصاری مدرك كارشناسی خویش را از دانشكده روابط بین الملل وزارت امورخارجه و كارشناسی ارشد خویش را از دانشگاه تهران دریافت كرد. وی قبل از این سفیر ایران در لیبی و همینطور مدیر گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مشاور معاونت عربی و آفریقا هم بود و همینطور بعنوان كارشناس در سفارت ایران در دمشق فعالیت نموده است. دستیار معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه از دیگر مسئولیت های وی به حساب می آید. وی در حدود چندماه عهده دار مسئولیت سخنگویی و ریاست مركز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه بود و مقرر است در منصب جدیدش یعنی معاونت عربی و آفریقای وزارت امورخارجه فعالیت كند. معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با دلنوشته ای درباره آیت الله موسوی اردبیلی و مدرسه مفید می گوید: نام آیت الله موسوی اردبیلی برای من و خانواده ام از كودكی و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نامی آشنا و همراه با احترام بوده است. این كمترین و ۲ تن از برادرانم محمدرضا و علیرضا در اولین مدرسه راهنمایی مفید (میدان انقلاب) و برادر دیگرم محمد حسن در مدرسه راهنمایی و دبیرستان مفید بهترین دوران تحصیل خویش را طی كرده و همچون هزاران فارغ التحصیل مفید وامدار خرمن خیر و خدمت آیت الله هستیم. مجموعه مدارس مجتمع آموزشی مفید و دانشگاه علوم انسانی مفید كه با یاد و نام عالم برجسته اسلام و تشیع حضرت شیخ مفید، مفید نامیده شد همچون موسسات مذهبی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی ماندگار ایران است كه با مدیریت عالیه و تدبیر آیت الله تاسیس و در طول چند دهه گذشته دانش آموختگان و فارغ التحصیلان بسیار آن در عرصه های مختلف كشور مشغول خدمت شده اند.





علی سرزعیم اقتصاددان، دانش آموخته دوره ۱۴ مدرسه مفید

علی سرزعیم، فارغ التحصیل دوره ۱۴ مفید می باشد. او مقطع دكتری اقتصاد خویش را در دانشگاه میلان ایتالیا گذراند و الان افزون بر عضویت در هیات علمی دانشگاه علامه از مشاوران مركز بررسی های استراتژیك دولت هم به حساب می آید. علی سرزعیم در مقاله ای به نقد و بررسی كتاب «سیاست در بستر زمان»، نوشته پل پیرسون پرداخته است. او سابقه همكاری با موسسه مطالعات بین المللی انرژی، مركز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای (صداوسیما)، مركز پژوهش های مجلس و شركت تامین سرمایه سپهر را در كارنامه كاری خود دارد. سرزعیم سال ها با روزنامه ها و سایت های اقتصادی نظیر روزنامه دنیای اقتصاد، روزنامه جهان اقتصاد، سایت اقتصاد آنلاین همكاری داشت و در این مدت حدود ۳۰۰ مطلب منتشر نموده و همچین تا كنون پنج كتاب ترجمه و سه كتاب تالیف كرده است و از ۱۳۹۱ خورشیدی با دانشگاه های مختلف تهران در تدریس دروس مالی و اقتصادی در مقطع كارشناسی ارشد همكاری دارد.







مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی كشور، دانش آموخته دوره چهارم

مهدی فیض دانش آموخته دوره چهارم دبیرستان مفید و الان مسوولیتمعاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی كل كشور را بر عهده دارد. او اعتقاد دارد كه فارغ التحصیلان مفید از ظرفیت فرهنگی و سیاسی بالایی برخوردار می باشند. آنها نسبت به مسایل بیرونی تحلیل خوبی دارند و نسبت به امام انقلاب اسلامی و شهدا احساس مسئولیت می كنند. دانش آموختگان مفیدی قدرت خطرپذیری زیادی دارند چونكه در دوران تحصیل بارها شكست خوردن را تمرین می كنند، آنها نه فقط در درس بلكه در فعالیت هایی كه رنگ و بوی واقعیت دارند، هم شركت می كنند. او معتقد است: دوره ۴ مفید یكی از دوره هایی است كه بیشترین شهید را تقدیم انقلاب كرده است.







عباس اختراعی، یك مفیدی كارآفرین

عباس اختراعی، دانش آموخته دوره دهم مدرسه مفید می باشد. او مقطع كارشناسی ارشد خویش را در رشته مهندسی مكانیك دانشگاه امیركبیر به اتمام رساند. او می گوید: در آن دوران مفید ما را ایزوله می كرد تا در محیط بیرون از مدرسه به بیراهه نرویم. عباسی به موازات تحصیل، فعالیت خویش را در شركت هپكو كه كار تولید ماشین آلات راه سازی را انجام می داد، آغاز كرد. او می گوید: آنجا كانون خوبی برای فارغ التحصیلان مفید شد. طی سه سال حدود ۱۲ تن از مفیدی ها جذب شده بودند. حالا كار اصلی «مادر كمپانی فرآیند» (holding)، كارخانه سازی در صنایع پتروشیمی، نفت، مواد مؤثره دارویی و صنایع شیمیایی و معدنی است و در طول این سال ها حدود ۷۰ كارخانه راه اندازی كرده ایم. الان حدود ۳۰۰ پرسنل متخصص كه برخی از فارغ التحصیلان مفید در بین آنها هستند، در شركت فرآیند و كارخانه های تابعه آن، با ما همكاری می كنند. یكی از برنامه های توسعه ما این بود كه شركتی تأسیس نماییم تا گلاس لایند تولید نماید. با مشكلات فراوانی، فناوری آنرا به دست آوردیم و در قم كارخانه تولید آنرا راه اندازی كردیم كه تنها تولیدكننده گلاس لایند در خاورمیانه است. در دنیا هم تنها ۵ یا ۶ كشور صاحب آن فناوری اند. یك كارخانه دارویی دیگر تأسیس كردیم كه تازه آغاز به كاركرده به نام «پرند دارو» برای محصولات «ناركوتیك». در این هولدینگ، مادر كمپانی همان شركت فرایند است كه این كارخانه ها را راه اندازی كرده است. افزون بر آنها خودش پروژه های زیادی از صنعت نفت، پتروشیمی و... می گیرد. با عنایت به این كه ما در تحریم هستیم، تلاش می نماییم فناوری محصولاتی را به دست آوریم كه ما را از وابستگی رها سازد. بنابر این طراحی كارخانه و فرایند تولیدمان كاملا ایرانی است.



آشنایی با برخی دیگر از دانش آموختگان مدرسه مفید در دوره های مختلف

در میان دانش آموختگان مفیدی جمله ای وجود دارد كه می گویند: اگه به كره مریخ هم بریم باز حتما یه مفیدی اونجا پیدامی نماییم در واقع این جمله كنایه ای به شبكه گسترده و عظیم فارغ التحصیلان مفید در مشاغل و مسئولیت های گوناگون است. مدرسه مفید با سابقه ای نزدیك به یك سده تا كنون توانسته دانش آموزانی را پرورش دهد كه هر كدام از آنها در جای جای این كشور مشغول به خدمت رسانی و فعالیت هستند. از میان این دانش آموختگان می توان به احسان خامنوی دانش آموخته دوره دوم مدرسه مفید كه حالا یكی از مدرسان دانشگاه فقه و حقوق است، مسعود مسیح طهرانی، مدیر پروژه در پژوهشكده خودرو، سوخت و محیط دانشگاه تهران، كاوه احمدیان مدیرعامل شركت مهندسی روشنایی نورسافرم، ناصر توسلی نایب رئیس هیات مدیره شركت های تولیدی و صنعتی تلاشگران فراصنعت كاسپینو و آذرفام سیرنگ، محمدعلی كوچك زاده دانشیار هوافضا دانشگاه شریف، امید مهرابی طراح و سازنده بازی های آموزشی اقتصادی، ایمان پورشكوری رئیس هیات مدیره شركت saeco در كشور كانادا، محمدرضا اصغری اسكویی متخصص در حوزه هوش مصنوعی پردازش تصویر روباتیك، علی شریعتی برگزیده جایزه معماری در ۱۳۹۳، علی درخشانی عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، امید ریسمانچیان معمار شهرساز، محمدرضا ابراهیم پور كارشناس بازرگانی هواپیمایی هما، مهدی راستاد استادیار دانشگاه ایالتی كالیفرنیا در رشته مدیریت مالی، مهدی فتاحی رئیس امور قراردادهای شركت حفاری، سیدمحمد وهب مدیر موسسه حقوقی عدل آیت، علیرضا حاجی قاسمی مدیر و معاون اجرایی بیمارستان مركز قلب تهران، احمد فیاض بخش مشاور رئیس سازمان بهزیستی در توسعه منابع و سرمایه، غلامرضا كرمی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله، علی محمد حاجی زینعلی مسوول كمیته عالی احیای دانشگاه تهران و... اشاره نمود كه در عرصه های مختلف خوش درخشیده اند.



تاریخ نگاران و راویان صحنه نبرد

بیش از ۶۰ تن از دانش آموختگان مدرسه مفید در طول جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند. دانش آموزانی كه برای دفاع از مام وطن از سنگر علم و دانش به سنگر دفاع از كشور رفتند تا از مرزهای شهر و كشور دفاع كنند. شهیدان حسین جلایی پور، محسن فیض و حمید صالحی همچون دانش آموزان مدرسه مفید به شمار می روند كه در طول جنگ تحمیلی همچون راویان صحنه جنگ بودند. در كتابی با عنوان «دوره سوم مدرسه مفید» كه به همت مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تدوین شده است، درباره چگونگی انتخاب این ۳ شهید والامقام برای بیان روایت صحنه های جنگ به قلم مرتضی قاضی نویسنده آمده است: جمع نزدیك به ۳۰ نفره بچه های دوره سوم مفید در دوران جنگ بیشتر از اینكه در كنار خانواده شان باشند، در كنار هم بودند؛ جمع آنها هویت داشت و تلاش كردم این هویت جمعی را در كتاب به مخاطب نشان دهم و برای این كار ناچار بودم فضای تربیتی مدرسه، اردوهای جهادی، درگیری های ایدئولوژیك با گروهك ها در سال های ابتدایی انقلاب، فضای دانشگاه و جمع صمیمی بچه ها در جبهه و پشت جبهه را ترسیم كنم. خصوصیت مهم بچه های دوره سوم مدرسه مفید این است كه در هر صحنه ای حضور پیدا كرده و تلاش می كردند، نقش متفاوتی از روال معمول ایفا كنند. آنها حتی در جبهه هم فعالیت های متفاوتی داشتند و تلاش می كردند منشأ تحول باشند. مهندس ابوالفضل موسوی از دوره اول مدرسه مفید كه راوی محسن رضایی بود، برخی از بچه های دوره سوم مفید را بعنوان راوی به دفتر سیاسی سپاه معرفی نمود. این بچه ها در چند عملیات در كنار فرمانده ها قرار گرفتند و روایت گری كردند. از بچه های دوره سوم مدرسه مفید ۱۰ تن به شهادت رسیده اند كه در میان آنها نام حسین جلایی پور، محسن فیض و حمید صالحی بعنوان راوی دیده می شود.





خیریه محبین الحسین

دانش آموختگان مفیدی از همان دوران دانش آموزی كمك به محرومان را آموخته اند. اردوهای جهادی تمرینی بود، به جهت اینكه نسبت به نیازمندان بی تفاوت نباشند. این فعالیت ها حالا ثمر داده و یكی از میوه های شیرین آن خیریه محبین الحسین است و این هیات از ۲۵ سال پیش به همت گروهی از فارغ التحصیلان مفیدی و به نیت شهدای گرانقدر مفید تاسیس شده و تا به امروز ادامه دارد. این خیریه بر اساس تعالیم الهی و پیروی از ائمه معصوم(ع) در جهت توانمندسازی و كمك به همنوعان با حفظ كرامت انسانی و ارزش های اخلاقی و برای بهبود سطح زندگی مادی و معنوی محرومان و نیازمندان فعالیت می كند. این كوشش ها در چارچوب های آموزش، سلامت و بهداشت، كارآفرینی و اشتغال، تشكیل خانواده، ورزش و... تعریف می شود.


1398/09/09
15:21:52
5.0 / 5
34
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها