برخی نمایندگان در مجلس تجارت و دلالی می كردند

برخی نمایندگان در مجلس تجارت و دلالی می كردند برتریها: باتوجه به نزدیكی به زمان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ذره بین افكار عمومی، نخبگان و فعالان سیاسی روی نحوه چیدمان و تایید صلاحیت های شورای نگهبان برای لیستی است كه نهایتا توسط مردم باید انتخاب و وارد مجلس شوند. تفاوت این دوره با دوره های پیشین مجلس، شاید حساسیت های موجود در كشور از نظر اقتصادی و بحران هایی كه تحریم ها از هر جهت بر زندگی مردم سایه انداخته است، باشد.



در گفت و گوی روزنامه آرمان ملی با اكبر تركان، مشاور پیشین رئیس جمهور، می خوانیم: می توان گفت صندوق های رای در این بازه از زمان نقش مهمی در تعیین شرایط كشور دارند. چونكه كرسی هایی كه در مجلس توسط نمایندگان پر می شود و وضع قوانین مناسب باتوجه به شرایط و خواسته های مردم می تواند راهگشای خیلی از مسائل باشد.

فكر می كنید انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی چه تفاوتی با دوره های پیشین داشته باشد؟

الگوی اصلاح طلب و اصولگرا و جناح بندی های سابق امروز معنای خودرا از دست داده و باید در چارچوبی دیگر رقابت شكل بگیرد. رقابت بر اساس ارائه روش های درست برای مقابله با چالش های محیطی شكل می گیرد و الگوی اصلاح طلب اصولگرا در این دوره دیگر پاسخگو نیست.

نمایندگان جدید بر چه موضوعاتی باید متمركز باشند؟

در حوزه اقتصادی نیازمند تكیه به ظرفیت های داخلی هستیم، چون تحریم ها ادامه دارد و ممكنست كم یا زیاد شود اما فعلا بر سر جای خود باقی هستند. بدین سبب برای اقتصاد كشور باید امروز توجهات ویِژه ای انجام دهیم. توجهات در صورتی امكان پذیر است كه به دنبال توسعه صنایع معدنی برویم، توسعه صنایع معدنی باید یكی از محورهای اقتصادی این دوره باشد، دیگر حوزه ای كه باید به آن بپردازیم اصلاح نظام مدیریت انرژی است، هرچه می گوییم مدیریت انرژی، مردم از افزایش قیمت واهمه پیدا می كنند، در صورتیكه می توان بدون افزایش قیمت هم مصرف انرژی كشور را یك سوم پایین آورد. راندمان های ما باید به بالای ۵۰ درصد برسد. ما در شبكه ها و خطوط انتقال برق هم اتلاف داریم. اصلاح نظام مدیریت انرژی كار بزرگی است كه باید صورت گیرد، در مورد بعدی هم به توسعه صنایع در رابطه با نفت و گاز بپردازیم. در بخش صنعت حوزه دیگری كه باید مورد توجه قرار گیرد، حوزه صنایع پتروشیمی است كه نیمه تمام مانده اند و نیاز به چاره دارند. توجه ما باید به سمتی باشد كه تحریم ها فعلا ادامه دارند و ما با این شرایط باید اقتصاد را درمان نماییم.

روابط با كشورهای همسایه باتوجه به تحریم های آمریكا تا چه حد امكان پذیر است؟

همكاری با همسایگان از موارد مهمی است كه باید انجام شود؛ ایران ۱۵همسایه دریایی و خشكی دارد كه تحریم های آمریكا نمی تواند به آنها لطمه زیادی برساند. بخش كمی از داد و ستد ایران با همسایگان خود چه در خشكی و چه در دریا، تحت نفوذ ایالات متحده است، صرفا با یك اشاره آمریكا روابط تجاری ما با كشورهای دیگر لطمه نمی بیند و ما بوسیله بنادر در دریای خزر به دریای سیاه وصل هستیم و حوزه دریای سیاه شركای تجاری خوبی برای داد و ستد با ایران هستند كه اتفاقا تحت نفوذ آمریكا هم نیستند. ایران بوسیله «آكتائو» از شمال به چین متصل است و تجارت ایران با چین می تواند از محور شمالی صورت بگیرد. كار با همسایگان از موضوعات مهمی است كه در شرایط تحریم می تواند كمك شایانی به كشوركند. بااینكه چین و روسیه ملاحظاتی در مورد آمریكا دارند اما اینطور نیست كه گوش به فرمان كامل آمریكا باشند و می توانند با ما روابط قویتر از شرایط فعلی داشته باشند. هند هم اكنون با سرعت خوبی رو به رشد است، آمریكا و چین هم اكنون دارند در رتبه سوم اقتصاد جهان قرار می گیرند. هند می تواند محور دیگری برای بهبود روابط و اقتصاد خارجی ما باشد. بدین سبب باید در اقتصاد خارجی و روابط بین الملل كه در مرحله اول همسایگان هستند و در مرحله دوم هم چین، روسیه و هند قرار دارند، تلاش بیشتری داشته باشیم. این كشورها در روابط تجاری تجاری با ایران می توانند سهم بالایی را عهده دار شوند.

مهم ترین ضعف نمایندگان در این دوره از مجلس چه مواردی است؟

نماینده هایی كه این دوره می خواهند به مجلس وارد شوند باید بتوانند در حوزه هایی كه در بالا به آنها اشاره كردم به نظام كمك كنند. برخی از نماینده ها هم هستند كه در دوره های پیشین مجلس كارنامه خوبی از خود ارائه ندادند بطوریكه دائما مشغول داد و ستدهای تجاری و دلالی بودند.

به نظر شما نظارت شورای نگهبان می تواند بطور كامل جلوی ورود این افراد را كه شما دلال می خوانید به مجلس بگیرد؟

من از همین جا از شورای نگهبان خواهش می كنم، نمایندگانی كه حتی سهوا در روابط تجاری و دلالی لغزیدند تایید صلاحیت نشوند و راه ورود باردیگر آنها را به مجلس ببندد. هر كسی كه لغزیده باید برود و كوچك و بزرگ و جناح و گروه نمی شناسد. ما دو دسته سوء مدیریت و سوء نیت داریم. بعنوان مثال فردی در مدیریت خود خطا كرده باشد می توان از سوء مدیریت گذشت نماییم اما به هیچ عنوان نباید از سوء نیت گذشت كرد، از هیچ سوء نیتی نباید چشم پوشی شود. اگر نماینده ای را می شناسیم و می دانیم او سوء نیت در مورد مسائل كشور دارد و از قدرت نمایندگی برای روابط غلط استفاده كرده، نباید به هیچ عنوان شرایط را برای ورود باردیگر این نماینده به مجلس فراهم نماییم. درواقع با نمایندگانی كه سوء نیت دارند باید مستقل از اینكه خط آنها چیست؟ با آنها رفتار شود، اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد، هركسی لغزیده باید برود تا بتوانیم در این راه از خون شهدا پاسداری نماییم. من از هردو جناح افرادی را سراغ دارم كه بر سر مسائل و منافع كشور دلالی می كنند و لغزیده اند.

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت این افراد چگونه باید عمل كند؟

نامه های بعضی از نماینده ها هنوز روی میز من است، در این نامه ها افرادی را معرفی كرده اند برای مدیریت و كارهای مختلف. نامه هایی از نمایندگان دارم كه در كارهای اقتصادی منطقه خود دخالت كرده اند و این نمایندگان نباید باز هم به مجلس وارد شوند. شورای نگهبان دستش پر از این نامه هاست، ما نباید به هیچ عنوان اصطلاح خودی و غیرخودی به كار ببریم و در بررسی خطا هیچ اصلاح طلب و اصولگرایی وجود ندارد. هركسی كه لغزیده است جایی در مجلس ندارد.



منبع:

1398/10/21
14:43:48
5.0 / 5
447
تگهای خبر: اقتصاد , صنعت , نمایندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها