بدعهدی اروپا در اجرای برجام و پاسخ قاطع ایران

بدعهدی اروپا در اجرای برجام و پاسخ قاطع ایران برتریها: ایران درباب كاهش تعهدات برجامی خود، تابحال پنج گام برداشته است اما بنظر می رسد كه اروپا قادر نیست تا در امتداد تعهدات خویش، اقدامی قابل توجه انجام دهد و بنابر اعلام مسئولان مربوط در صورت ادامه این روند به وسیله كشورهای اروپایی، ایران از ان پی تی خارج خواهد شد.



سه كشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان كه طرف توافق هسته ای هستند، در اطلاعیه ای مشترك رسماً از فعال شدن سازوكار رفع اختلاف در توافق برجام اطلاع داده اند. اما طبق نامه حسن روحانی در اردیبهشت ۱۳۹۷خورشیدی درباره برجام اگر این مورد به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران از «ان پی تی» مطرح خواهد شد. بعضی از تحلیلگران معتقدند كه اقدامات اروپا در طول یك سال و نیم گذشته در هر زمینه ای به در بسته خورده و آنها در یك هماهنگی با واشنگتن در حال ترتیب برنامه ای هستند تا بار دیگر ایران را به پای میز مذاكره نشانده و توافق مطلوب آمریكا را از آن خارج كنند. بنابراین گفته می شود اقدام اروپا در مورد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و بازگشت احتمالی تحریم های بین المللی منجر به فروپاشی كامل برجام خواهد شد، در نتیجه دیگر توافقی باقی نمی ماند تا در مذاكرات آینده بتوان بر روی آن ایستاد و به مفادش تكیه كرد.


رسانه های اصلاح طلب

ایران و آمریكا علاقمند به افزایش تنش بیشتر نیستند

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با اردشیر سنایی كارشناس مسایل بین الملل پرداخته و آورد: خبرگزای ایسنا: در بحث هسته ای كه مهمترین بحث اصلی سیاست خارجی كشور است به یك بن بست عجیبی وارد شده ایم و چاره برای خروج از این بن بست را تا چند وقت آینده نمی بینم. تا زمانی كه مشكل در بحث هسته ای مشكل حل نشود مسایل به همین شكل باقی است. از طرفی خروج و حل و فصل بحث هسته ای به مذاكره دو طرف اصلی ایران و آمریكا منوط است كه برجام هم حاصل مذاكرات پنهانی و سپس علنی این دو كشور بود. در نگاه خوشبینانه ایران بر این تصور بود كه به مقاومت حداكثری تا انتخابات ۲۰۲۰ در آمریكا ادامه می دهد و ترامپ به دور دوم نمی رود اما در نگاه بدبینانه این است كه ترامپ در انتخابات آتی پیروز شود و این فشار حداكثری و تحریم ها ادامه یابد. ازاین رو باید ترامپ را تا اختتام ۲۰۲۴ در نظر بگیریم و این كه در این مدت ایران تا چه اندازه می تواند به مقاومت در مقابل فشارها بپردازد. در شرایطی كه فروش نفت ایران به صفر نزدیك می شود و تعاملات مالی و بانكی بین المللی و دو جانبه دیگر وجود ندارد و از طرفی پیشبینی می شود با از بین رفتن برجام مساله ایران باردیگر در شورای امنیت سازمان ملل مطرح و تحریم های بین المللی نیز درباره ایران اعمال شود، مسؤلان كشور باید محاسبه بلندمدت و دقیقی از شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داخلی، منطقه ای و بین المللی داشته باشند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این كه با وجود تنش های اخیر میان ایران و آمریكا آیا تا انتخابات ۲۰۲۰ شاهد افزایش بیشتر این تنش ها خواهیم بود؟ اظهار داشت: در واقع امكان یك تنش فراینده دیگر مثل آنچه در چند وقت اخیر صورت گرفت را كم می بینم؛ نه ایران و نه آمریكا علاقمند به افزایش تنش بیشتر نیستند. سنایی درباره دیدگاه های متفاوت میان مسؤلان ارشد و اجرایی كشور برای چگونگی مقابله با تحریم ها و فشار حداكثری اظهار نمود: فكر می كنم بخشی از جریان حكومت تمایل دارد كه مشكل بگونه ای از طریق دیپلماسی و مذاكره حل شود و از بن بست به وجود آمده خارج شد اما كلیت نظام این را نمی پسندد.



رمزگشایی از اقدام برجامی اروپا

روزنامه ابتكار در گزارشی نوشت: اقدام اروپا در مورد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و بازگشت احتمالی تحریم های بین المللی منجر به فروپاشی كامل برجام خواهد شد، در نتیجه دیگر توافقی باقی نمی ماند تا در مذاكرات آینده بتوان بر روی آن ایستاد و به مفادش تكیه كرد. به همین دلیل، بار دیگر همچون سال ۲۰۱۵ ایران و آمریكا بازیگر اصلی مذاكرات موردنظر طرف های غربی خواهند بود، با این تفاوت كه توافق جدید از هر نظر مورد قبول دولت ترامپ واقع شده و مسائلی مانند برنامه هسته ای، نفوذ منطقه ای و پرونده موشكی ایران نیز در آن گنجانده شوند. این امر از آنجا حائز اهمیت خواهد بود كه بازگشت تحریم های بین المللی، كار را برای ایران دشوار ساخته و گزینه های مطلوب طرف مقابل آن چنان با خط قرمزهای ایران پیوند خواهد خورد كه بعید به نظر می آید، منجر به شروع مذاكرات شود، چه برسد به آنكه توافقی نیز از قبل آن حاصل شود. پس در این شرایط برجامی وجود نخواهد داشت و خروج ایران نیز از NPT بار دیگر تمامی معادلات و مذاكرات پنج سال قبل را به نقطه سر خط بازمی گرداند؛ مسئله ای كه با عنایت به پیچیدگی های روز افزون شرایط در منطقه، معلوم نیست این ریسك بزرگ اروپایی ها چه پیامدها و تبعاتی در معادلات كنونی ایجاد خواهد كرد؟



فعال شدن مكانیزم حل اختلاف می تواند سبب تنش های بیشتر شود

خبرگزاری ایلنا در مطلبی آورد: جان كلاروسو استاد روابط بین الملل و علوم اجتماعی دانشگاه اِم سی مستر كانادا است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین الملل و تاریخچه این روابط تحقیق و تدریس كرده است. وی نظرات خویش را پیرامون اتفاقات اخیر بیان كرده است. جان كلاروسو در ابتدا در مورد فعال شدن مكانیزم حل اختلاف اظهار داشت: این مورد این واقعیت را نشان داده است كه سایر امضاكنندگان این پیمان هنوز به بعضی از اصول كلی پایبند هستند و می خواهند این توافق را حفظ كنند و توانایی ایران برای غنی سازی اورانیوم یك نگرانی اساسی برای اعضای برجام است و آنها از این مورد و كاهش تعهدات ایران ناراحت و نگرانند. ایشان در ادامه در مورد فعال شدن مكانیزم حل اختلاف افزود: این اتفاق می تواند موجب تنش های بیشتر شود از طرفی هم می تواند راهی برای سازش های جدید و حل نگرانی ها باشد. استاد روابط بین الملل و علوم اجتماعی دانشگاه اِم سی مستر كانادا هم چنین در مورد عدم صدور ویزا برای وزیر خارجه ایران در جهت شركت در اجلاس سازمان ملل اظهار داشت: این مورد نوعی دیگر از كوشش برای آزار و اذیت و فشار بر ایران است. اما این سیاست بسیار عقیم شده است.



آمریكا از مردم ما می ترسد نه سلاح ما

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: ارجاع پرونده توافق هسته ای به شورای امنیت با خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای معروف به «ان پی تی» رو به رو می شود. این موضوعی است كه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در حاشیه حضورش در مجلس و در گفتگو با «خانه ملت» بیان نمود. وزیر خارجه با اشاره به اینكه ایران پنج گام در جهت كاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گام دیگری برای كاهش تعهدات بردارد، اظهار داشت: «در صورتی كه اروپایی ها به تعهدات خود برگردند ایران هم كاهش تعهدات را متوقف می كند اما اگر اروپایی ها به رویه خود برپایه بازی های سیاسی ادامه دهند، ما امكانات گوناگونی داریم». به قول ظریف طبق نامه رئیس جمهوری در اردیبهشت ۱۳۹۷ درباره برجام اگر این مورد به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران از «ان پی تی» مطرح خواهد بود اما قبل از آن برنامه های دیگر را می توان در دستور كار قرار داد.
تهدید خروج به «ان پی تی» از جانب ظریف چند روز بعد از آن عنوان شد كه سه كشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان كه از كشورهای طرف توافق هسته ای هستند، در اطلاعیه ای مشترك رسماً از فعال شدن سازوكار رفع اختلاف در توافق برجام اطلاع داده اند. بر مبنای مكانیسم حل اختلاف برجام كه در بند ۳۶ و ۳۷ این توافق آمده است، اگر هر یك از سه كشور اروپایی امضاكننده برجام به این نتیجه برسند كه ایران توافق را نقض كرده می توانند روند بررسی اختلاف را به جریان بیندازند كه ظرف مدتی كمتر از ۶۵ روز این مسأله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این شورا امكان دارد از سرگیری سریع تحریم ها مقابل ایران را تصویب كند. بعد از آن، شورای امنیت نیز ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم ها یا بازگرداندن آنها قطعنامه صادر كند. اگر در این مدت، شورای امنیت نتواند در این خصوص قطعنامه صادر كند، تمام تحریم های شورای امنیت سازمان ملل كه پیش از برجام برقرار شده بودند، به صورت اتوماتیك بازمی گردند. نكته مهم، این است كه طرح مسأله در شورای امنیت و تصمیم گیری درباره بازگشت تحریم ها، قابل وتو نیست. مقام های ایرانی، رجوع اروپا به این سازوكار را به علت اینكه ایران قبلاً آنرا به جریان انداخته و به نتیجه ای نرسیده، غیر موجه می دانند. مضاف بر اینكه اساساً ایران برجام را نقض نكرده و كاهش تعهدات هسته ای آن نیز ذیل خود برجام انجام شده است. حالا ظریف اعلام نموده است چنانچه پرونده تحریم های هسته ای ایران در شورای امنیت به جریان بیفتد، گزینه قابل اعتنای دیگری برای ایران جز خروج از «ان پی تی» وجود نخواهد داشت.


روسیه اقدامات آمریكا مقابل حق ایران را دسیسه خواند

خبرگزاری اقتصاد آنلاین در گزارشی آورد: وزارت امور خارجه روسیه در واكنش به بیانات برایان هوك اظهار داشت: برایان هوك در اظهارات خود به نكته مشابه درباره ممنوعیت غنی سازی اورانیوم در مورد برخی كشورهای غیرهسته ای اشاره نمود كه در قالب توافقنامه های دوجانبه با آمریكا از حق غنی سازی اورانیوم صرف نظر كردند. بر مبنای گفته های هوك چنین استانداردی كه به سازمان ملل منتسب شده است باید همه كشورهای جهان را فرا گیرد. متاسفانه این چنین خیالپردازی از مدتها پیش در رفتار مقام های امریكایی درباره عدم انتشار سلاح های هسته ای معمول شده است. دروغ پردازی آشكار در مورد واقعیت های معلوم برای مقام های یكی از بزرگترین كشورها كه ادعای اعتبار در عرصه عدم انتشار هسته ای دارد، مساله عادی شده است. در این مورد با موضوع متهم سازی شورای امنیت سازمان ملل به تصمیم گیری مغایر با پیمان ان. پی. تی مواجه هستیم.» این پیمان برای تمام كشورهای امضا كننده آن حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را قائل است. در ماده چهارم پیمان ان. پی. تی به صراحت اعلام شده است كه هیچ بندی از این پیمان نباید بگونه ای تعبیر شود كه حق انكارناپذیر كشورهای شركت كننده در آن برای توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بدون تبعی مطابق با ماده های اول و دوم این پیمان را نفی كند. به عبارت دیگر پیمان ان پی تی هیچ محدودیتی برای قدرت های غیرهسته ای از نقطه نظر غنی سازی اورانیوم یا توسعه سایر مراحل سیكل سوخت هسته ای بوجود نمی آورد.

فقط یك شرط وجود دارد و آن اینكه همه اقدامات باید برای اهداف صلح آمیز باشد و تحت كنترل آژانس انرژی اتمی انجام گیرد. اگر هر كشوری اقدامات درمورد غنی سازی اورانیوم انجام نمی دهد و توانمندی مربوطه علمی و تكنولوژیكی را توسعه نمی دهد و طراحی هایی در این حوزه نمی كند یا درچارچوب توافقنامه های دوجانبه تعهدات داوطلبانه برای خودداری از غنی سازی اورانیوم برعهده می گیرد این حق آنهاست. اما آمریكا نباید این را بعنوان استاندارد قلمداد كند. برای اینكه كه خود آنها این استاندارد را رعایت نمی كنند و در اینده نیز قصد رعایت آنرا ندارند. سازمان ملل یا شورای امنیت این سازمان یا آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچگاه از تلاشهای ناموفق آمریكا حداقل در دو دهه برای محروم كردن كشورهای غیرهسته ای از حق برای بكارگیری فناوری غنی سازی اورانیوم حمایت نكرده است.»یك تلاش دیگر آمریكا برای دادن ماهیت بین المللی به یك رویكرد آمریكایی به ویژه با زدن مهر سازمان ملل كه هیچكس به واشنگتن چنین اختیاری را نداد غیرقابل قبول می دانیم.



دستگاه دیپلماسی در مورد FATF تصمیم گیر نیست

روزنامه ابتكار در گزارشی نوشت: سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود با رسانه ها در پاسخ به این سؤال كه آیا به نظر وی امكان دارد اروپا پرونده ایران در ارتباط با برجام را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد؟ تصریح كرد: هم اكنون چنین چشم اندازی را نمی بینیم. دست آنها از لحاظ حقوقی و فنی در این حوزه خالی است و فكر می كنم موفقیت آنها در مورد اقدامی كه شما به آن اشاره كردید با عنایت به ریسكی كه در آن وجود دارد بسیار پایین است. البته باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می افتد. وی در پاسخ به این سؤال كه اگر این صورت گرفت ایران چه می كند؟ اظهار نمود: اگر چنین اتفاقی افتاد ما نیز برنامه های خاص خویش را داریم و می دانیم چه كار نماییم.



رسانه های اصولگرا

مكانیزم ماشه یعنی مرگ برجام

سایت خبری خبر آنلاین به گفت و گو با حشمت الله فلاحت پیشه عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس پرداخته و آورد: سایت خبرآنلاین: روز به روز ادبیات حاكم بر مناسبات جمهوری اسلامی ایران از حالت ادبیات دیپلماتیك خارج شده و در مفاهیم دیگری در حوزه هرمونوتیك و تفسیر و تحلیل محتوای سیاسی معنا پیدا می كند. معتقدم فضای سیاست خارجی به این حدی كه امروز مقابل ایران تبدیل به یك فضای خشن شده است نباید به این سمت و سو پیش می رفت. در واقع به نظر من این فضا كاملا مصنوعی خشن شده است و برخی كه وجهه ای نزد محافل سیاسی در دنیا نداشتند و دستشان به خون ملت آغشته است، به این مورد جهت می دهند و حتی این جهت دهی منجر به تغییر رفتار دیپلمات های دنیا مقابل ایران شده است. عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ این سوال كه در این شرایط چه اتفاقی مقرر است رخ بدهد، اظهار داشت: آمریكا از راه جانسون نخست وزیر انگلستان، شكافی را در میز اعضای باقی مانده های برجام بوجود آورده است كه از ناحیه این شكاف مواد ۱۱ تا ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ یا همان موادی كه تحت عنوان «ماشه» از آن یاد می شود فعال شود.

البته من نام این «مكانیسم ماشه» را «مكانیسم ماشه دو زمانه» می گذارم، چونكه این مكانیسم یك مرتبه در زمان مذاكرات ایران با تروئیكا (تقریبا ۸ سال قبل از مذاكرات برجام) مطرح شده بود. در آن مقطع آمریكایی ها اعلام نموده بودند كه اگر ایران برخی رفتارها همچون عدم اجرای داوطلبانه پروتكل الحاقی را در دستور كار قرار دهد، به سرعت پرونده ایران به شورای امنیت ملی ارجاع داده می شود و این مورد تحت مكانیسم ماشه عنوان شد و همین مكانیسم را به صورتی دو زمانه در قطعنامه ۲۲۳۱ گنجاندند كه من همان زمان اعلام كردم، این مورد نقطه ضعف برجام و پاشنه آشیل آن است كه این پاشنه آشیل، امروز در حال ضربه زدن به برجام است.



چرا فرانسوی ها آرام و قرار ندارند؟

تارنمای خبری افكار نیوز در گزارشی آورد: هر روز كه سپری می شود، فرانسوی ها سیگنال های بیشتری را در تقابل مطلق و آشكار با ملت و نظام ایران مخابره می كنند: از فعال سازی مكانیسم ماشه تا استفاده از یك نام جعلی برا خلیج همیشه فارساز سوی ماكرون! وزیر امور خارجه فرانسه نیز طی یك ماه اخیر مواضع قابل تأملی را در قبال توافق هسته ای با ایران مخابره كرده است: او یك مرتبه از استناد به مكانیسم ماشه سخن می گوید و بار دیگر از امیدواری به حفظ برجام !. چندی قبل ژان ایو لودریان در نشست خبری مشترك با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی جدید اتحادیه اروپا در مورد آخرین وضعیت برجام اظهار داشته بود: اروپا به مقامات ایرانی آگهی داده است در صورتیكه ایران در ماه ژانویه گام تازه ای در جهت كاهش تعهد به برجام بردارد، اصل این توافق در معرض خطر قرار می گیرد. پاریس اعتقاد دارد كه تصمیم ایران برای كاهش تعهد به برجام، پاسخی غلط به تصمیم بد آمریكا برای خروج یك جانبه از توافق هسته ای بوده است، كه می تواند به تضعیف ثبات در منطقه منجر شود. لودریان در ادامه نیز تاكید كرده است هنوز شانس حفظ برجام وجود دارد، به شرط این كه ایران گام جدیدی در مورد كاهش تعهدات هسته ای خود برندارد! به عبارت بهتر، وزیر خارجه فرانسه تنها راه بقای برجام را پذیرش شرایط موجود از جانب ایران و در بالاترین مرحله، اكتفا به ساختار قطره چكانی و مبهم اینستكس می داند! در این معادله، اساسا مهار آمریكا یا جبران مافات خروج واشنگتن از برجام كمترین جایگاهی در محاسبات، گفتار و رفتار مقامات اروپایی ندارد.



در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت از NPT خارج می شویم

روزنامه عصر ایرانی ها به صحبت های ظریف در مورد خروج از NPT پرداخته و آورد: اگر اروپایی ها اقدام دیگری انجام دهند و پروند هسته ای ایران به شورای امنیت ارسال شود طبق نامه رئیس جمهور موضوع خروج ایران از NPT مطرح می شود. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توضیح برنامه وزارت امور خارجه در مقابله با تصمیم اخیر كشورهای اروپایی برجام در خصوص پیگیری ساز و كار حل اختلاف، اظهار داشت: اظهار داشت: وزارت امور خارجه از مسیر حقوقی موضوع را دنبال می كند. جمهوری اسلامی ایران بحث روش حل اختلاف را به صورت رسمی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ پس از خروج آمریكا از برجام شروع كرد. سه نامه در ۱۰ می سال ۲۰۱۸، ۲۶ اوت سال ۲۰۱۸ و نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز به خانم موگرینی نوشته شد و در آن رسما اعلام گردید كه ایران روش حل و فصل اختلافات را آغاز كرده است. ایران مكانیزم حل اختلافات برجام را نوامبر ۲۰۱۸ شروع كرد وزیر امور خارجه اضافه كرد: در نامه ای كه در نوامبر ۲۰۱۸ به خانم موگرینی نوشته شد، تاكید كردیم كه ایران مكانیزم حل و فصل اختلافات را آغاز كرده و به پایان رساندیم پس ناگزیریم كه برنامه كاهش تعهدات برجام را اجرایی نماییم. ظریف خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از نامه مذكور ۷ ماه به اتحادیه اروپا فرصت داد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ (می سال ۲۰۱۹) كاهش تعهدات برجام را شروع كرد كه حدودا دو ماه بعد از آن، آثار عملی داشت. اظهارات اروپایی ها درباره برجام هیچ وجه قانونی ندارد وی ادامه داد: اظهارات اروپایی ها هیچ وجه قانونی ندارد پس ما از بلاوجه بودن اقدام اروپایی ها استفاده می نماییم. اگر اروپایی ها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیس جمهور در همان اردیبهشت ۱۳۹۷، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می شود.



روسیه و چین حامی ایران هستند

تارنمای خبری افكار نیوز به صحبت های محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی پرداخته و آورد: اروپا اگر توان داشت كه مستقل از آمریكا رفتار كند، حتما تا امروز نشانه هایی از آنرا بروز می داد. اروپا از زمان خروج آمریكا از برجام ثابت كرد كه تمایلی ندارد مستقل از آمریكا عمل كند و همچنان تابع سیاست های آمریكا است. امروز شرایط برای طرف اروپایی نیز به خوبی پیش نمی رود و آنها نیز منتظر رفتار آمریكا هستند تا به فراخور آن بتوانند با ایران رفتار كنند. متاسفانه كشورهای اسلامی به علت نداشتن اتحاد با هم نمی توانند اروپا را وادار كنند كه از آمریكا جدا شده و سیاست های خویش را به صورت مستقل در قبال آنها اتخاذ كند. رفتار اروپا در آینده مبتنی بر سیاستی است كه آمریكا در پیش خواهد گرفت و باید منتظر باشیم آنها مشی سیاسی خویش را با سیاست های آتی آمریكا همسو كنند. سیاست روسیه به صورت كامل از اروپا جدا است و در زمینه های مختلفی نیز همراهی خود با ایران را ثابت كرده است. برای مثال نقش حمایتی روسیه در «شورای امنیت سازمان» ملل غیرقابل انكار است. او در آخر در مورد عدم همراهی چین با سیاست های آمریكا نیز اظهار داشت: كشور چین نیز علیرغم مراودات گسترده مالی با آمریكا، در موارد زیادی به خصوص در شورای امنیت سازمان ملل، در مخالف با آمریكا از ایران حمایت كرده است.



ایران از ان پی تی خارج می شود

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: مكانیسم ماشه یك نكته «شگفت انگیز» و یك نكته «قابل تامل» دارد. اعجاب انگیز است به این دلیل كه اگر این روند طی شود ایران چه شاكی یا متشاكی باشد در هر ۲ صورت منجر به بازگشت تحریم های شورای امنیت مقابل ایران می شود(!) و قابل تامل از این جهت كه چگونه تیم مذاكره كننده ایران و بر اساس چه استدلالی با چنین بندی، كه كاملا برخلاف مصالح ملی است در برجام موافقت كرده است؟ برای همین خیلی از كارشناسان وجود چنین سازوكاری را كه در هر ۲ صورت (شاكی یا متشاكی بودن ایران) منجر به بازگشت تحریم های شورای امنیت می شود، عجیب ترین بند حقوقی ای دانسته اند كه مذاكره كنندگان یك كشور چنین مكانیسمی را بعنوان مكانیسم حل وفصل اختلافات پذیرفته اند؛ مكانیسمی كه در هر ۲ صورت دعوا، آن كشور بازنده خواهد بود. * NPT؛ آدرس اشتباهی ضعف حقوقی فاحش در تنظیم كل متن برجام كه مكانیسم حل وفصل اختلافات نقطه عطف آن به حساب می آید، سبب شده بازگشت تحریم های شورای امنیت در یك قدمی ایران باشد.



غرب تابحال به شكیبایی ایران، پاسخ شایسته ای نداده است

خبرگزاری صدا و سیما در مطلبی آورد: ایران پس از خروج یكجانبه آمریكا از توافقنامه اتمی(برجام)، بسیار صبوری كرد اما در نهایت، پاداش این شكیبایی اش را دریافت نكرده است. ماركوس بِكِر، كریستیانه هوفمان و پترمولر، خبرنگاران این هفته نامه در گفت وگوی اختصاصی با جوزپ بورل، هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نظر وی را در مورد مأموریت نظامیان اروپا در لیبی و آینده توافقنامه اتمی ایران جویا شدند. اتحادیه اروپا در صورت لزوم، نظامیان خویش را به لیبی اعزام می كند. چون كه باید مأموریت بیشتری را در نظارت بر تحریم تسلیحاتی این كشور آفریقای شمالی شاهد باشیم. ما نگران نفوذ تركیه و روسیه در لیبی هستیم. خبرنگار اشپیگل از جوزب بورل پرسید: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از امكان جایگزینی توافقی معروف به «توافق ترامپ» كه برگرفته از پیشنهادهای اوست بجای برجام اطلاع داده است. با این وصف به نظر نمی رسد اروپایی ها از یك سیاست مستقل و یكپارچه برخوردار باشند. درست است؟
بورل بار دیگر خاطرنشان كرد: ایران پس از خروج یكجانبه آمریكایی ها از توافق، خیلی صبوری از خود نشان داد. اما در نهایت، پاداش این شكیبایی را دریافت نكرد. باید ترتیبی دهیم این توافق، ثمرات اقتصادی داشته باشد كه ایران به حق، انتظارش را دارد. وقتی آمریكا تحریمهایش (علیه ایران) را توسعه می دهد، لازم است ما نیز ابزارهایی را بكار بندیم كه شركت های اروپایی امكان تجارت با ایران را داشته باشند.



مكانیسم ماشه چگونه عمل می كند؟

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشت: در صورتی كه كشورهای اروپایی پرونده این كشور را به دلیل كاستن از تعهدات خود برپایه توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با قدرت های جهان به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند، امكان دارد تهران از پیمان جهانی منع اشاعه تسلیحات هسته ای (ان پی تی) بیرون برود. آمریكا سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای با ایران خارج شد. فرانسه، انگلیس و آلمان این ماه رسما ساز و كار حل اختلاف گنجانده شده در این موافقتنامه را فعال كردند. این محكم ترین اقدامی است كه آنها تابحال به منظور اجرای توافقی اتخاذ نموده اند، كه برپایه آن ایران در ازای محدود كردن فعالیتهای هسته ای خود از كاهش تحریم ها برخوردار شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، بعد از خروج از این پیمان، تحریم های این كشور مقابل ایران را باردیگر اعمال كرد. ایران ششم ماه ژانویه بعد از ماه ها خبر دادن از اقداماتی تدریجی به منظور كاهش تبعیت خود از این توافق، اعلام نمود همه محدودیت ها در زمینه غنی سازی اورانیوم را لغو خواهد كرد، برای اینكه اروپایی ها نتوانسته اند كاری كنند كه تهران از مزایای اقتصادی كه در این پیمان وعده داده شده است.



منبع:

1398/11/01
22:00:24
5.0 / 5
3608
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها