مهم ترین مولفه های شخصیتی عباس بابایی از نگاه راویان

مهم ترین مولفه های شخصیتی عباس بابایی از نگاه راویان عباس بابایی خلبانی مقتدر و فرمانده ای متعهد در دوران جنگ تحمیلی بود كه با بیشتر از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده بیشتر وقت خویش را در پروازهای عملیاتی یا قرارگاه ها و جبهه های جنگ در غرب و جنوب كشور سپری نمود و تا هنگامه شهادت تنها مصالح انقلاب و اسلام را مد نظر داشت.


عباس بابایی در ۱۴ آذر ۱۳۲۹خورشیدی در قزوین دیده به جهان گشود. دوره ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به تحصیل پرداخت و در ۱۳۴۸خورشیدی درحالی که در رشته پزشکی پذیرفته شده بود، داوطلب تحصیل در دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و بعد از گذراندن دوره آموزش مقدماتی در ۱۳۴۹خورشیدی برای تکمیل دوره به آمریکا رفت و پس از آخر تحصیل در آمریکا با درجه ستوان دوم در پایگاه هوایی دزفول مشغول به خدمت شد و با ورود هواپیماهای پیشرفته اف – ۱۴ در ۱۳۵۵خورشیدی به نیروی هوایی، بابایی که جزء خلبان های ماهر و متخصص در پرواز با هواپیمای شکاری اف – ۵ بود، برای پرواز با هواپیمای اف–۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد. با اوج گیری مبارزات ضد نظام سلطنتی پهلوی، بابایی بعنوان یکی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی، در جمع دیگر افراد متعهد ارتش به میدان مبارزه وارد شد. او بارها به خاطر سرسختی در مبارزه و پای بندی به اصول دین اسلام و فعالیتهای سیاسی، مورد بازجوییِ فرماندهان ارشد رژیم پهلوی قرار گرفت اما با اوج گیری مبارزات مردم، آشکارا به مبارزه برخاست و در براندازی رژیم، حضوری مؤثر از خود نشان داد.




پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی بعنوان سرپرست انجمن اسلامی پایگاه انتخاب گردید در این مقام وی توانست بدرخشد بنا بر این خیلی زود و در هفتم مرداد ۱۳۶۰ از درجه سروانی به سرهنگ دومی ارتقا پیدا کرد و فرماندهی پایگاه هشتم هوایی را بر عهده وی قرار دادند. این فرمانده متعهد به هنگام فرماندهی پایگاه با بهره گیری از امکانات موجود آن به عمران و آبادانی روستاهای فقیر حومه پایگاه و شهر اصفهان پرداخت و با تأمین آب شرب و بهداشتی، برق و راه اندازی حمام و دیگر ملزومات بهداشتی و آموزشی در این مناطق، گذشته از تقویت خط سازندگی انقلاب اسلامی، در روند هر چه مردمی کردن ارتش و پیوند هر چه بیشتر ارتش با مردم خدمات شایان توجهی را انجام داد. به دنبال خدمات قابل تقدیر این شخصیت والامقام در۹ آذر۱۳۶۲خورشیدی ضمن ترفیع به درجه سرهنگ تمامی، بعنوان معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی انتخاب شد و به ستاد فرماندهی در تهران رفت و در هشتم اردیبهشت ۱۳۶۶خورشیدی توانست درجه سرتیپی را به دست بیاورد. (۱)این فرمانده شجاع با بیشتر از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده بیشتر وقت خویش را در پروازهای عملیاتی یا قرارگاه ها و جبهه های جنگ در غرب و جنوب کشور سپری نمود و تنها از ۱۳۶۴خورشیدی تاهنگام شهادت، بیشتر از ۶۰ مأموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رسانید. آیت الله خامنه ای، درباره شخصیت شهید بابایی چنین می فرماید: این شهید عزیزمان، انسانی مؤمن و متقی و سربازی عاشق و فداکار بود و در طول این چند سالی که من ایشان را می شناختم، همیشه بر همین خصوصیاتْ ثابت و پابرجا بود... شهید بابایی، در زمینه امور رزمی و پروازی، نیرویی متخصص و ماهر و همچون افرادی بود که بیشترین ساعات پرواز را داشت. او هیچ وقت به مصالح خود فکر نمی کرد و تنها مصالح انقلاب و اسلام را مد نظر داشت. او فرمانده ای بود که با زیردستان بسیار فروتن و صمیمی، اما در مقابل اَعمال بد و زشت، خیلی بی تاب و سخت گیر بود. سرانجام این خلبان نامدار در ۱۵مرداد ۱۳۶۶خورشیدی با سمت فرمانده اطلاعات عملیات در سردشت و به هنگام بازگشت از یک مأموریت برون مرزی، هدف گلوله ضد هوایی قرار گرفت و به شهادت رسید.

ویژگی های برجسته شهید بابایی از نگاه همرزمان ایشان
عباس بابایی همچون افرادی بود که در راه آرمان و عقیده از جان و مال خود گذشت تا به اعتلای نظام جمهوری اسلامی کمک نماید. همچون مهم ترین خصوصیت های این شهید والا مقام که سرمشقی برای همگان می تواند باشد، می بایست به تواضع و فروتنی، ساده زیستی، تصمیم گیری صحیح و مناسب در شرایط مختلف، مردمداری، روحیه نظم و انضباط وی اشاره نمود. سرهنگ عطایی، یکی از یاران همرزم شهید بابایی، درباره تواضع و فروتنی او چنین می گوید: «شهید بابایی، مسلمانی بسیار متواضع و بدون تکبر بود. بارها دیده می شد که به کارگران ساده پایگاه، مثل باغبان ها، نظافت چی ها و… کمک می کرد. وی در آن زمانی هم که فرمانده پایگاه بود، در ایام عاشورا و ایام سوگواری، عضو ثابت مراسم عزاداری بود. بابایی با پای برهنه در جلوی صف های عزاداران حسینی حرکت می کرد و به نوحه خوانی و مرثیه سرایی می پرداخت. این رفتار و سیره عملی او، سبب شد که شاگردان بسیار خوبی تربیت و به جامعه نیروهای هوایی کشور تقدیم کند.(۲)




یکی دیگر از خصوصیت های وی تصمیم گیری صحیح و مناسب در شرایط مختلف بود در واقع می توان وی را متخصصِ متعهد نامید چونکه همواره تلاش داشت، بهترین تصمیمات را در فعالیتهای خود داشته باشد و اگر متوجه می شد که در تصمیم گیری گرفتار اشتباه شده است، نظرات دیگران را می پذیرفت؛ چونکه هدفش موفقیت در مأموریت های محول شده بود. سرتیپ خلبان سیروس باهری، همرزم شهید عباس بابایی و مدیر عامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران در این خصوص اشاره می کند؛ «در تصمیم گیری ها خیلی خونسرد و اهل بررسی بود. اجازه می داد آدم ها و دیدگاه های مختلف یک مبحث را بررسی نمایند، بعد هم که به ایشان می گفتند خیلی رازدار بود و فاش نمی کرد، صبور بود و بموقع تصمیم می گرفت، پای آن هم می ایستاد مگر این که راه بهتری سفارش می شد. این برایش کسر شان نبود که از نظرش برگردد و یک تصمیم دیگری بگیرد.»(۳).
همچنین یکی از مهمترین و شاید برجسته ترین خصوصیت شخصیتی این شهید ایثارگر، مردمداری بود که خیلی از دوستان و آشناییان وی به این خصوصیت وی اشاره کرده اند. وی به اختلافات دوستان و اعضای نزدیک خانواده رسیدگی می کرد. اگر شخصی کمک مالی نیاز داشت، با رعایت شان و کرامت او، کمک لازم را به او می کرد. (۴)محمدحسین صادق زاده نقل می کند؛ «بابایی همواره به دنبال آن بود که راهی برای خدمت به مردم بیابد. همیشه به دنبال سرکشی به روستاهای اطراف اصفهان بود تا با مشکلات مردم آشنا شود و خدمتی انجام دهد. در یکی از این رفت و آمدها، به روستایی رفتیم که هیچ گونه امکانات بهداشتی نداشت. بابایی از مردم آن روستا نیازهایشان را پرسید و در فاصله ای کم و با هزینه شخصی دست به کار ساختن حمامی برایشان شد. همینطور برق را هم برایشان فراهم کرد».(۵)




حجت الاسلام محمدی گلپایگانی درباره شهید بابایی می گوید: چیزی که در یک کلمه می تواند برای همه جوان ها و نسل آینده ما نمونه و اسوه باشد، اخلاص شهید بابایی بود. اخلاص این مرد، نشان از ایمان سرشار وی بود، چیزی را که من در ایشان نیافتم، علاقه، توجه و فریفتگی به مادیات و زرق و برق دنیا بود. زندگی بسیار ساده ای داشت... او همینطور مقداری پول در اختیار من می گذاشت و می اظهار داشت: «سربازهایی که در پادگان از نظرمعیشتی در مضیقه هستند و امکان دارد برای مخارج خود و رفت و آمد مشکل داشته باشند پیدا کن و در اختیار آنها بگذار. » مرتب این پول را به من می داد تا این سربازها را شناسایی کنم و به آنها کمک کنم. همینطور شهید بابایی زمانی که با هواپیما پرواز می کرد، در حین عملیات و آموزش هوایی، از آن بالا روستاهای دورافتاده را در بین شیارها و دره ها شناسایی و موقعیت جغرافیایی این روستاها را ثبت می کرد. آن گاه بعد از اتمام مأموریت، وقتی که در پایگاه استقرار می یافت، با ماشین قدیمی که داشت، سوار می شدیم و مقداری غذا، آذوقه و وسایل زندگی مانند قند و چایی برای روستاها بر می داشتیم و از میان کوه ها و دره ها با چه مشکلاتی رد می شدیم تا برسیم به روستایی که از هوا شناسایی کرده بود. می رفتیم آن جا و مردم روستاها من را با لباس روحانی و شهید را با لباس خلبانی می دیدند. این در صورتی بود که شاید آنها سال به سال با هیچ فرد روحانی و غریبه ای برخورد نمی کردند. خیلی برای روستاها جالب بود و شهید بابایی پس از این که وسایلی را که آورده بودیم به روستایی ها می داد از آنها می پرسید که چه امکاناتی کم دارند. مثلا روستایی ها می گفتند حمام نداریم و ایشان با پول خودش شروع می کرد برای آنها حمام می ساخت و من به چشم خودم دیدم که بابایی برای ساختن حمام با پای خودش گل لگد مال می کرد، حمام را می ساخت و برای برق آن، به سبب این که روستا برق نداشت از پول شخصی خودش موتور برق سیار می خرید و روشنایی آنها را هم تأمین می کرد که این پروژه حدود دو ماه طول می کشید. (۶)
مغز متفکر نیروی هوایی و متخصصی متعهد
سرتیپ خلبان سیاوش مشیری، همرزم بابایی در مورد تخصص و آگاهی وی در نیروی هوایی نقل می کند: وقتی عراقی ها حمله می کردند تا کشتی های ما را بزنند، همیشه در صفحه رادار، یک فروند بیشتر دیده نمی گردد. به ویژه هواپیماهای میراژ از این توانایی استفاده می کردند. ما طی تجربیات پی بردیم که احتمالاً این ها با ۲ فروند هواپیما حمله می کنند ولی ما یکی از آنها را در صفحه رادار می بینیم و آنها از نقاط کور رادار استفاده می نمایند و این جوری به ما خودی نشان می دادند. شهید بابایی نظریات ما را در مورد حمله میراژها و حقایق مطرح شده گوش می کردند و علل ما را می پرسیدند و خودشان به سایت رادار رجوع می کردند و از نزدیک هم مسائل را بررسی می کردند. حضور ایشان در صحنه باعث این شد که با علل و فرضیات قبلی دست رادار و حربه ای که عراقی ها داشتند برای ما رو بشود.




حجت الاسلام محمدی گلپایگانی در مورد خلاقیت و ابتکارات شهید بابایی می نویسد: یکی از کارهایی که ایشان کرد، این بود که هواپیمای اف ۱۴ را از حالت پدافند به بمب باران تبدیل کرد. در هواپیمای اف ۱۴ برای پوشش هوایی از موشک های فونیکس استفاده می شود که موشک های بسیار گران قیمت و پیشرفته است و شهید بابایی با ابتکار خودش و پشتیبانی دوستان فنی اش، اف ۱۴ را درحالت بمب باران قرار داد. یعنی برای نخستین بار در تاریخ تولید اف ۱۴- حتی در کشور سازنده خودش هم این کار را نکرده بودند. هم پدافندی بود و هم بمب باران کننده. در اواخر جنگ از این هواپیما به سبب تغییرات مناسبی که روی آنها انجام شده بود در تمامی زمینه ها استفاده شد. ایشان کار بسیار مهم دیگری که داشت، این بود که خلبان های همکار خودش را برای جنگ آماده می ساخت. خلبانی داشتیم مانند شهید بابایی در عملیات ها حضور نداشت و گاهی موضع دیگری را می گرفت و خود شهید بابایی بعنوان فرمانده او، گاهی با او درگیر می شد. اما بر مبنای رفاقت، معاشرت و صمیمیت ایشان کاری روی این خلبان کرد که این خلبان شد یکی از خلبان های بسیار پرارزش و آن چنان به جنگ ادامه داد تا شهید شد. (۷)
به تصویر کشیدن زندگی شهید بابایی در مجموعه شوق پرواز
به پاس خدمات بی بدیل این فرمانده متعهد و نامدار مجموعه تلویزیونی شوق پرواز به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد زندگی شهید سرلشکر عباس بابایی ساخته شد. این مجموعه را یدالله صمدی کارگردانی کرد و نقش عباس بابایی را هم شهاب حسینی که به پیشنهاد ملیحه حکمت؛ همسر شهید بابایی برای ایفای آن انتخاب شده بود، بازی کرد. این سریال از شهریور تا بهمن ۱۳۹۰خورشیدی و طی ۲۴ قسمت به روی آنتن رفت. بر اساس نظرسنجی صدا و سیما مجموعه شوق پرواز بهترین سریال ژانر دفاع مقدس شناخته شد.
منابع
۱- زندگینامه سرلشکر خلبان شهید بابایی، پایگاه جامع عاشورا
۲- عباس براتی پور، سال روز شهادت سرلشگر عباس بابایی، مجله گلبرگ، شماره۴۱، مرداد ۱۳۸۲، ص۴۵.
۳- سیروس باهری، «سرشار از خلوص بود: گفتگو با سرتیپ خلبان سیروس باهری، همرزم شهید عباس بابایی»، ماهنامه شاهد یاران، شماره ۳۳، شهریور ۱۳۸۷، ص۱۳
۴- حسن شکیب زاده، آسمانی: خصوصیت های سرلشگر خلبان، شهید عباس بابایی، قزوین، انتشارات اندیشه زرین، ۱۳۹۱، ص۲۱.
۵- محمدحسین صادق زاده، «دلداده خدمت به خلق»، ماهنامه شاهد یاران، شماره ۳۳، شهریور ۱۳۸۷، ص۷۳.
۶- منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره محمدی گلپایگانی، «سرشار از اخلاق»، ماهنامه شاهد یاران، شماره ۳۳، شهریور ۱۳۸۷، صص۷-۶.
۷- همان.



منبع:

1399/05/17
13:31:25
5.0 / 5
1043
تگهای خبر: تولید , خدمات , خرید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها