آینده روش های آموزشی در دوران پساكرونا چگونه خواهد بود؟

آینده روش های آموزشی در دوران پساكرونا چگونه خواهد بود؟ به گزارش برتریها «رویكرد آموزش تركیبی» و «كلاس درس معكوس» نمونه های رایج از روش های آموزشی مبتنی بر فناوری است كه انتظار می رود در دوران پساكرونا بیشتر از گذشته جای خویش را در نظام آموزشی ایران و جهان بیابد.



کرونا این میهمان ناخوانده باآنکه بدون هماهنگی وارد زندگی ما شد و لطمات بسیاری را بر روح و جسم هم وطنانمان وارد ساخت ولی بی آن که بداند و بخواهد می تواند منشاء اثرات مثبتی در زندگی، بخصوص در آینده روش ها و رویکردهای آموزشی بعنوان یکی از مهم ترین جنبه های حیات ما باشد.

مطالعات انجام شده درباب به کارگیری و تلفیق فناوری در برنامه درسی در مقاطع مختلف تحصیلی شامل پیش دبستانی و دبستان تا آموزش عالی گواه این مطلب است که همانند دیگر نوآوری ها، در مقابل فناوری و به کارگیری آن در آموزش به علل گوناگون همواره مقاومت هایی وجود داشته و در اغلب موارد، نتیجه این مقاومت عدم استفاده یا استفاده ناکارآمد از فناوری بوده است. حال کرونا این میهمان منحوس، چنان این مقاومت را درهم شکست که در دورافتاده ترین نقاط کشور هم معلمان و فراگیران در کوشش برای تجهیز خود به سواد فناوری و استفاده از آن در فرآیند یاددهی و یادگیری هستند.

از کیفیت و نحوه ی سرمایه گذاری های انجام شده در باب فناوری در مراکز آموزشی به این مهم می توان پی برد که نگاه دست اندرکاران نظام آموزشی به فناوری غالبا نگاهی تشریفاتی و فانتزی بوده است. بدین سان که ابزارهای فناورانه، ابزاری لوکس یا غیراثربخش تلقی شده است که عده ای، مراکز آموزشی را بی نیاز از آن دانسته و گروهی دیگر برای اهداف تبلیغاتی اتفاقا هزینه های قابل توجهی را بدان تخصیص داده اند تا این به روز شدن را در پرونده افتخارات مرکز خود ثبت نمایند. ازاین رو این سرمایه گذاری ها همواره متمرکز بر تجهیز بعضی از مراکز آموزشی شامل مدرسه و دانشگاه به آخرین دست آوردهای فناورانه بدون سرمایه گذاری مطلوب درباب فرهنگ سازی و توانمندسازی نیروی انسانی بوده که باید این ابزارها را به کار گیرد. حالا کرونا بعنوان یک تغییر ساختارشکن به همگان ثابت کرد که فناوری نه صرفا پدیده ای لوکس و فانتزی قابل انتخاب بلکه جزء جدایی ناپذیر و ضرورتی اجتناب ناپذیر در سیستم های آموزشی است.

به تبع تغییراتی که بعد از شیوع COVID۱۹ در عرصه‌ی به کارگیری فناوری بوجود آمده و تغییر نگرشی که در این باب حاصل شده است، در نظام های آموزشی پساکرونا، رویکردهای آموزشی دستخوش تغییرات و تحولات اساسی خواهد شد. روش های آموزشی مبتنی بر فناوری قبل از کرونا در کشورهای توسعه یافته مورد اقبال مراکز و موسسات آموزشی واقع شده لیکن در نظام آموزشی ما تابحال با استقبال چندانی مواجه نشده بودند و آنچه در این خصوص رخ داده محدود به مطالعات و تحقیقات دانشگاهی است. حالا که به مدد کرونا، سد بکارگیری فناوری در آموزش در نقاط مختلف کشور شکسته شده است، انتظار می رود این شیوه های نوظهور بیشتر از پیش شناخته شده و جای خویش را در نظام آموزشی ما بیابند.

رویکرد آموزش ترکیبی[۱] و کلاس درس معکوس[۲] نمونه هایی رایج از روش های آموزشی مبتنی بر فناوری است. آموزش ترکیبی به معنای هر نوع ترکیب آموزش حضوری با آموزش غیرحضوری مبتنی بر فناوری در زمان و مکانی فراتر از کلاس درس است که از اوایل قرن بیستم به یکی از رایج ترین رویکردهای آموزشی کشورهای توسعه یافته تبدیل گشته است. این روش، ضمن بهره مندی از مزایای آموزش مبتنی بر اینترنت نظیر انعطاف پذیری در زمان و مکان تدریس و یادگیری، از امتیازات منحصربه فرد آموزش حضوری همچون ارتباط چهره به چهره معلم و شاگرد هم بهره می جوید [۱]. انتظار می رود با تغییرات و رشدی که طی دوران شیوع ویروس کرونا، در دانش، نگرش و مهارت های یاد دهنده و یاد گیرنده در مورد کار با فناوری و آموزش های برخط بوجود آمده است در دوران پساکرونا، رویکرد تدریس و یادگیری ترکیبی بیشتر از گذشته جای خویش را در نظام آموزشی ایران و جهان بیابد.

کلاس درس معکوس یا وارونه یکی از روش های آموزشی ترکیبی است که در سال های اخیر، توجه کارشناسان تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. در این شیوه، محتوای درس به شکل الکترونیکی تولید می شود و پیش از کلاس درس از راه بسترهای مجازی در اختیار فراگیران قرار می گیرد. فراگیران بعد از دریافت محتوای درس، در کلاس درس حاضر می شوند و درباب محورهای درس به بحث و گفتگو و همینطور انجام فعالیت و تمرین می پردازند. مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف [۲] ثابت نموده است که اجرای کلاس درس به شیوه معکوس، تا اندازه زیادی عملکرد فراگیران در مقاطع گوناگون تحصیلی را زیاد می کند.

در مجموع می توان پیش بینی نمود که در روش های آموزشی پساکرونا، بکارگیری فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در فرآیند یاددهی و یادگیری توسعه قابل ملاحظه ای یافته و این روش ها به سمت روش های مبتنی بر فناوری حرکت می کند. البته در این راه شایسته است که مسئولان نظام آموزشی به چاره هایی بیاندیشند تا فراگیرانی که از اقشار کمتر برخوردار جامعه هستند بیشتر از گذشته گرفتار صدمه نشوند و به عبارتی عدالت آموزشی برای همه آحاد و اقشار جامعه پیاده گردد.

منابع:

[۱] S. Hrastinski، “What Do We Mean by Blended Learning?، ” TechTrends، vol. ۶۳، no. ۵، pp. ۵۶۴–۵۶۹، ۲۰۱۹.

[۲] G. Akçayır and M. Akçayır، “The Flipped Classroom: A review of its advantages and challenges، ” Comput. Educ.، vol. ۱۲۶، pp. ۳۳۴–۳۴۵، ۲۰۱۸.



[blende education[1

[2]flipped classroom



منبع:

1399/05/26
14:23:51
5.0 / 5
563
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها