عضو شورای عالی فضای مجازی:

باید آمادگی قطع اینترنت را داشته باشیم

باید آمادگی قطع اینترنت را داشته باشیم به گزارش برتریها عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی ضمن اشاره به تهدید قطع اینترنت از سوی کشوری مانند آمریکا، اظهار داشت: ما باید آمادگی داشته باشیم در صورت قطع اینترنت اگر خدمات دهنده و خدمت گیرنده در داخل کشور هستند، مشکلی برای شبکه و عرضه خدمت وجود نداشته باشد.


به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم ترین دلیل پیاده سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد؛ اما اساس شبکه ملی از سال ۱۳۹۲ در شورایعالی فضای مجازی بازتعریف شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» تصویب شده در سال ۱۳۹۵ هم آمده که شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه های کشور است.
همان زمان شورایعالی فضای مجازی در تشریح خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، این خدمات را بخش غیر قابل اجتناب از این شبکه دانست که دارای جنبه ی راهبردی با مخاطب داخلی بالایی هستند. مرکز داده (میزبانی و ذخیره سازی)، خدمات نام و نشان گذاری، جویشگر، رایانامه، پیام رسان های ارتباطی، هاب پیام و مراکز تبادل اطلاعات و هم اغلب خدمات رایانش ابری، از مهمترین خدمات باکیفیت شبکه ملی اطلاعات اعلام شدند.
در این راستا و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمید فتاحی -رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و رسول جلیلی-استاد دانشگاه و عضو شورایعالی فضای مجازی- در نشست نقد و اندیشه با مبحث «شبکه ملی اطلاعات، انتظارات و چشم اندازها»، با اشاره به اقدامات انجام شده درباره شبکه ملی اطلاعات در بخش های زیرساختی و ارتباطی، به تمرکز بر لایه خدمات و عرضه خدمات تاکید نمودند و از متولیان این حوزه ها خواستند که به وظایف خود در این بخش ها عمل کنند.

شبکه ملی اطلاعات از اینترنت مستقل نیست
رسول جلیلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حال حاضر شبکه ملی اطلاعات، با اعلان اینکه شبکه ملی اطلاعات نگاشتی از شبکه جهانی اینترنت بر جغرافیای ایران است، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات در طول شبکه جهانی اینترنت در ایران است و این طور نیست که شبکه ملی اطلاعات چیزی مستقل از شبکه اینترنت باشد.
وی با اشاره به بحث استقلال در شبکه ملی اطلاعات، اضافه کرد: بحث استقلال در اسناد بالادستی به مفهوم حکمرانی و مدیریت و اینکه کدام قوانین کشور در این بستر اعمال می شود.
عضو شورایعالی مجای مجازی به سند ابلاغی مهرماه سال جاری اشاره نمود و اظهار داشت: بر طبق این سند شبکه ملی اطلاعات در مدل مفهومی چند لایه از لایه های ارتباطات، فناوری اطلاعات، خدمات پایه و دو لایه بالایی آن خدمات عمومی و محتوا تشکیل شده که سه لایه ابتدایی از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات است. وضعیت ما در لایه ارتباطات از لایه فناوری اطلاعات بهتر است و این لایه هم وضعیت بهتری از لایه خدمات پایه دارد اما در این لایه وضعیت مناسبی نداریم.

مردم مشکلات برنامه شاد را به اشتباه از شبکه ملی اطلاعات می دانند
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه الان حدودا تمام مردم ایران کاربر فضای مجازی می باشند، خاطرنشان کرد: به سبب اینکه مردم از راه لایه خدمات و محتوا از امکانات این شبکه استفاده می نمایند اگر در این لایه مانند برنامه شاد مشکلاتی وجود داشته باشد به اشتباه آنرا از زیرساخت شبکه ملی اطلاعات می بینند.
جلیلی با اعلان اینکه وزارت ارتباطات در حوزه ارتباطات به نمایندگی از دولت سرمایه گذاری مناسبی داشته و دارد، خاطرنشان کرد: در این عرصه وضعیت مطلوبی داریم اما با توقعات و انتظارات مردم فاصله دارد که البته این فاصله همیشه باقی می ماند. بخش خصوصی هم به علل مختلف سرمایه گذاری مناسبی نداشته و شتاب بالای فناوری و افزایش انتظارات مردم سبب افزایش شکاف بین توقعات و آنچه داریم شده است.
وی به وضعیت نامناسب خدمات پایه فضای مجازی اشاره نمود و اظهار داشت: در حوزه شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و جویشگر در چند سال قبل اقدامات مختصری انجام شد اما دولت باید برای ایجاد انگیزه و توجیه اقتصادی سرمایه گذاری کند یا شرایطی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم آورد که البته در بخش هایی این حمایت انجام شده است. در حوزه پیام رسان های داخلی باید خدماتی در نظر گرفته شود تا برای صاحبان این پیام رسان ها صرفه اقتصادی داشته باشد تا بتوانند برنامه ای برای پنج سال خود داشته باشند.

نباید با قطع اینترنت، مشکلی در عرضه خدمت ایجاد شود
این عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با اشاره به تهدید قطع اینترنت از سوی کشوری مانند آمریکا، خاطرنشان کرد: ما باید آمادگی داشته باشیم در صورت قطع اینترنت اگر خدمات دهنده و خدمت گیرنده در داخل کشور هستند، مشکلی برای شبکه و عرضه خدمت وجود نداشته باشد.
جلیلی به وظیفه دیگر بخش ها در حوزه شبکه ملی اطلاعات اشاره نمود و اضافه کرد: به صورت مثال در حوزه محتوا صدا و سیما که مسئولیت صوت و تصویر فراگیر را بر عهده گرفته، اگر امروز در دوران کرونا مردم به اندازه کافی سرگرمی در اختیار ندارند و محتوای ناهنجار خارجی را استفاده کنند اشکال از صدا و سیما است.
وی به وضعیت مبهم تنظیم گری خدمات نوین اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون معلوم نیست تنظیم گری خدمات نوین بر عهده چه بخشی است و احتیاج به تعاملی بین وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و شورایعالی فضای مجازی برای تعیین تکلیف این حوزه وجود دارد.
این عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با اشاره به تلاش وزارت ارتباطات برای عرضه سرویس بهتر در برنامه شاد، اظهار داشت: وزارت ارتباطات زمینه عرضه خدمات به جمعیت ۱۰ میلیونی را فراهم نموده است و من پیش از گلایه از وزارت ارتباطات در این عرصه از مرکز ملی فضای مجازی گلایه کردم، چونکه این مرکز باید هماهنگی بین متولیان این حوزه را برای عرضه خدمت بهتر فراهم آورد. بسیاری از دانش آموزان در دورترین نقاط کشور می خواهند از خدمات شاد بهره مند شوند اما به محض اختلال در این برنامه از پیام رسان خارجی استفاده می نمایند که این بسیار خطرناک می باشد.
جلیلی با اشاره به رشد فناوری، نیاز مردم، کرونا و رقبای سخت، تصریح کرد: این موارد در کنار هم، عرصه را برای ما در حوزه فضای مجازی سخت کرده است.

امنیت و تاب آوری شبکه ملی اطلاعات مهم است
وی انتقادها در این عرصه را وارد دانست و اضافه کرد: امنیت و تاب آوری شبکه ملی اطلاعات بعنوان یک شبکه حیاتی بسیار مهم می باشد و اینکه در تجهیزات زیرساخت این شبکه تجهیزات آمریکایی داریم یعنی تاب آوری مناسبی ندارد البته وظیفه وزارت ارتباطات هم احیای صنعت داخلی نیست و این مساله مشترک همه کشور است.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف، وضعیت خرید الکترونیکی کالا، تولید اپلیکیشن ها و مسیریاب ها را در کشور مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: صادرات و واردات پهنای باند به نسبت تولید در کشور در مقایسه با کشوری مانند کره جنوبی وضعیت مناسبی ندارد.
وی درباره فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی، اضافه کرد: این شبکه ها بر مبنای مصوبات سال ۹۶ می توانند با دریافت مجوز در کشور فعالیت کنند.
جلیلی بعنوان یک عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه ما ۱۰۰ درصد با قطع اینترنت مخالفیم، خاطرنشان کرد: هیچ کس در جمهوری اسلامی فقط قائل به شبکه ملی اطلاعات نیست و ما همه احتیاج به اینترنتی خیلی خوب داریم و همین طور که لحظه ای قطعی برق زندگی ما را مبتلا به اختلال و تاریکی می کند، ما اینترنت بدون قطعی را بعنوان یکی از خدمات شبکه ملی اطلاعات در تمام نقاط جغرافیایی کشور نیاز داریم و واجب است.

همه در جعلی بودن عنوان اینترنت ملی، اتفاق نظر دارند
همینطور حمید فتاحی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اعلان اینکه بیشتر از ۱۴ سال از طرح مبحث شبکه ملی اطلاعات می گذرد، اظهار داشت: در طول این سال ها این شبکه با عناوین و اسامی مختلف مانند اینترنت ملی که امروز همه در جعلی بودن این عنوان اتفاق نظر دارند تا شبکه ملی اینترنت برای این مفهوم استفاده شده است.
وی با اشاره به برنامه آموزشی شاد و استفاده فراگیر از آن، اضافه کرد: با عنایت به شرایط و زمان راه اندازی، این برنامه قابل قبول است اما نسبت به آنچه که باید باشد نقص هایی دارد و باید ببینیم وقتی کاربری در مواجه با برنامه ای مانند شاد به مشکل برمی خورد، اشکال به کجا برمی گردد. امروز در کشور هر کجا نقصی در پلتفرمی یا برنامه ای وجود داشته باشد عنوان می شود که شبکه ملی اطلاعات مشکل دارد یا کامل نیست.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به استانداردهای تدوین شده در سند شبکه ملی اطلاعات اشاره نمود و اضافه کرد: وزارت ارتباطات بر مبنای همین اسناد تدوین شده در شورایعالی فضای مجازی توانست عقب ماندگی چندین ساله در حوزه توسعه زیرساخت ها را انجام دهد به صورتی که در سال ۹۲ کمتر از ۳۰۰ هزار کاربر در حوزه پهن باند داشتیم اما الان بیشتر از ۷۰ میلیون کاربر موبایل و ثابت از این خدمات استفاده می نمایند.

نارضایتی از یک پلت فرم به مفهوم کم کاری در شبکه ملی اطلاعات نیست
فتاحی، به خدمات بانکی، ویدیویی و خرید و فروش کالا بعنوان سرویس هایی که در بستر شبکه ملی اطلاعات عرضه می شود اشاره نمود و اظهار داشت: بخشی از خدمات هم به توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات مانند خدمات ابری، دیتاسنترها و پلت فرم ها برمی گردد که در کشور انجام شده است. اینکه کاربری از پلتفرمی یا برنامه ای نارضایتی داشته باشد به مفهوم کم کاری در اجرای شبکه ملی اطلاعات نیست و باید بررسی شود چه میزان از این نارضایتی به عملکرد در حوزه این شبکه و چه میزان به عملکرد بخش های دیگر در این عرصه برمی گردد.
وی با اشاره به تکالیف وزارت ارتباطات در حوزه شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرد: نمی توانیم از این وزارتخانه در حوزه محتوایی و فرهنگی انتظاراتی داشته باشیم چون که تکلیفی در این عرصه ندارد.

پلتفرم هایی با کاربران ده ها میلیونی در شبکه ملی اطلاعات خدمت می دهند
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات شاد اظهار نمود: اینکه خانواده ای یا دانش آموزی در گوشه ای از کشور به سبب مشکلات این برنامه از وزارت ارتباطات انتقاد کند، حق دارد و مشکلی نیست اما اینکه نخبگان و افراد صاحب فکر و رسانه که می دانند مشکلات در شاد یا پلت فرم های دیگر در ارتباط با وزارت ارتباطات نیست اما این مشکلات را به وزارت ارتباطات نسبت دهند و متهم کنند، درست نیست.
فتاحی به تفاوت وضعیت زیرساخت ها پیش از سال ۹۳ و پس از آن اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون خدمات بانکداری الکترونیک، مسیریاب ها، خدمات حمل و نقل اینترنتی و VOD ها که کاربران چند ده میلیونی دارند بر بستر شبکه ملی اطلاعات سرویس می دهند و اگر امکان عرضه این خدمات از سرویس دهندگان ایرانی وجود نداشت تمام این خدمات از سوی سرویس دهندگان خارجی عرضه می شد و از اقتصاد، اشتغال و دانش آن محروم بودیم و مشکلات بسیاری در حوزه مختلف ایجاد می کرد.
وی با اشاره به راه اندازی مرکز داده شهید سلیمانی برای عرضه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: این در حالیست که بر مبنای اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت این کار در چارچوب وظیفه این شرکت نیست و باید بخش خصوصی انجام دهد، همین طور که در بخش خدمات ابری، دیجیتال و دیتاسنترها ورود کرده و توانسته است موفق باشد. همین شرکت ها وارد کسب و کار پیام رسان ها نشدند و همین مبحث نشان میدهد که مشکل زیرساختی وجود ندارد و مشکل در جای دیگری است که باید بررسی شود.

شبکه ملی اطلاعات از جانب مرکز ملی فضای مجازی رصد می شود
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: اینکه صدا و سیما گزارش آنچنانی تهیه نماید که مثلا شبکه ملی اطلاعات در حد ۲۰ یا ۲۵ درصد انجام شده است نشان از بی انصافی و غرض ورزی سیاسی است چون که تمام اقدامات ما در حوزه شبکه ملی اطلاعات از سوی مرکز ملی فضای مجازی رصد می شود و گزارش ها به این مرکز عرضه شده است.
فتاحی اختلاف مبانی را سبب برداشت های متفاوت از میزان پیشرفت کار در شبکه ملی اطلاعات عنوان نمود و اضافه کرد: تمام متولیان و بخش های مختلف بدون جانب گیری های سیاسی در این عرصه با هم تلاش کنند تا زیست بوم این حوزه شکل بگیرد، چونکه همه و به خصوص بخش خصوصی و فعالان این حوزه در ابتدا منتفع می شوند.
وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه زیرساخت ها که وظیفه وزارت ارتباطات بوده، در حدود ۸۰ درصد کار را انجام داده ایم اما اگر از منظر حکمرانی و زیست بوم فضای مجازی نگاه نماییم در حدود ۳۰ درصد در کشور کار شده است که بخش های دیگری از دولت و حاکمیت هم در این بخش مسئولیت دارند.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به رشد ۱۰۰۰ درصدی ترافیک شبکه ملی اطلاعات نسبت به سال ۹۶، اضافه کرد: تنها مشکلی که دوستان منتقد اشاره می کنند پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی است که باید در جای دیگری پیگیری شود.

هرچه خدمات عرضه شود، کاربران انتظار خدمات بهتری دارند
فتاحی با تاکید به اینکه هر چقدر خدمات عرضه شود کاربران انتظار خدمات بهتری دارند، اظهار داشت: به سبب اینکه سطح خدمات به صورت دائم در حال توسعه است توقع مردم هم افزایش می یابد و پاسخ به این انتظارات بر عهده بخش فناوری اطلاعات و بخشی هم بر عهده اپراتورها است که باید به صورت دائم خدمات خویش را توسعه دهند.
وی با اشاره به جبران عقب ماندگی در این سال ها، اضافه کرد: الان مبحث 5G در دنیا مطرح شده که ایران هم همزمان در حال بهره برداری آزمایشی از این فنآوری و استفاده از آن است.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت به تجهیز ۸۰ درصد روستاهای کشور بر مبنای برنامه ششم توسعه اشاره نمود و اظهار داشت: این کار با سرعت بسیار خوبی در این دولت پیش رفته و با پیگیری های شخص وزیر ارتباطات و همکاری مجموعه های مسوول این حوزه تا آخر سال جاری این مورد محقق می شود.
فتاحی یکی دیگر از موضوعات در اسناد شبکه ملی اطلاعات را امنیت کاربران و استقلال آن عنوان نمود و اضافه کرد: بر طبق این مصوبات تدابیری در حوزه امنیت شبکه مانند سامانه های دژپا بوجود آمده که متشکل از زنجیره ای از ابزار امنیت شبکه است و خیلی از حملات هدف گذاری شده به کسب و کارها و پلت فرم های این حوزه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت خنثی شده است.
وی با اشاره به فعالیت پلت فرم های ملی و فراگیر در کشور، خاطرنشان کرد: زمانی که پلتفرمی به صورت ملی و فراگیر خدمات عرضه می دهد حاکمیت وظایفی را برای حفظ و صیانت از آن در حوزه های سیاست گذاری های زیرساختی، مالیاتی، حقوقی و بیمه دارد تا این پلت فرم ها بتوانند وارد حوزه صادرات شوند که اتفاق مهمی در زیست بوم فناوری اطلاعات در کشور است.

محل حل اختلاف ها و گلایه ها، مرکز ملی فضای مجازی است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات محل حل اختلاف ها و گلایه ها در این عرصه را مرکز ملی فضای مجازی عنوان نمود و اظهار داشت: باید تمام نظرات و اشکالات به جای اینکه در فضای رسانه ای مطرح شود در جایگاهی تخصصی عنوان و حل شود. ما نسبت به تکالیف خود کم کاری نداشته ایم و بقیه بخش ها به کمک ما و فضای مجازی بیایند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، خاطرنشان کرد: قانون ۹۰ ساله تجارت مناسب شرایط حال حاضر فضای مجازی و پلت فرم های این حوزه نیست و در موضوعات حقوقی و قضایی و رسانه ای هم باید با شرایط امروز متناسب باشد و اگر کمی از مبحث زیرساخت به سمت حل این مشکلات برویم و کم کاری ها را ببینیم اتفاقات خوبی رخ می دهد و مورد استقبال مردم قرار می گیرد.




منبع:

1399/09/22
12:30:46
5.0 / 5
270
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها