بروز مشكلات پستی با افزایش خریدهای اینترنتی روزهای قرنطینه

بروز مشكلات پستی با افزایش خریدهای اینترنتی روزهای قرنطینه به گزارش برتریها مدت هاست مبحث آموزش آنلاین مطرح شده، اما این کرونا بود که برای مجموعه حاکمیتی، الزامی ایجاد کرد تا به سمت راه اندازی آموزش مجازی برود، یکی دیگر از تغییراتی که کرونا ایجاد کرد، افزایش خریدهای اینترنتی بود. سه ضلع نیروی انسانی، زمان و فضای کافی، ارسال بسته های پستی را در هفته های گذشته با مشکل مواجه کرد، هرچند این روزها با تمهیدات صورت گرفته، فرایند پستی بدون اختلال در حال انجام می باشد.


اینها صحبت های مهدی مقصودی -سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور- است که مرکز پست چهارراه لشگر را نبض پست کشور می داند که اگر روال عادی باشد، متعاقبا نبض کشور هم میزان است. او درباره فعالیت پست در ماه های اخیر به ایسنا اظهار داشت: اگر تا پیش از این، طیف خاصی از خدمات پستی استفاده می کردند، در این ماه ها، عملا خدمات پستی به مخاطبان عام عرضه می شود. خریدهای پستی سبک زندگی مردم را تغییر داده و بنابراین لازم است که این بخش تقویت شود.


مدیرکل پست استان تهران ضمن اشاره به اقبال به خدمات پستی در سایر کشورها بیان نمود: فارغ از استراتژی های سیاسی کشوری مانند امریکا، می توان از این کشور بهینه کاوی کرد، چونکه کارشناسی شده به سمت خیلی از کارها پیش می رود. اینکه انتخابات این کشور بعنوان مهم ترین فرآیندی که تکلیف سیاست گذاری در کشور را مشخص می کند، با استفاده از ظرفیت های پستی صورت گیرد، نشان داده است که باید به این بخش توجه کرد.

پست امروز شامل خدمات نیابتی و خریدهای اینترنتی می شود
مقصودی با اشاره به اینکه زمانی پست جنبه حالیه داشت، اما حالا دو طیف دارد که شامل مرسولاتی که خدمات نیابتی را انجام می دهند و خریدهای اینترنتی می شود، اظهار داشت: خدمات پستی شامل G۲C (دولت به مشتری) و B۲C (بیزینس به مشتری) است. پست به واسطه ظرفیت و تکلیف قانونی که در قانون برنامه ششم صراحتا اشاره شده، مکلف است خدمات میان دستگاهی را انجام دهد. بخشی از مرسولات شامل گذرنامه، گواهی نامه، کارت سوخت، ابلاغیه های دادگستری و پرونده های قضایی از راه پست جابه جا می شود. برای هر کدام از این خدمات، ساعات زیادی در سفرهای شهری نیاز است و فعالیت هر نامه رسان در طول روز از ۱۰۰۰ سفر غیرضروری جلوگیری می کند.
وی افزود: بخش دیگر خدمات، خریدهای اینترنتی است. کرونا مانند کاتالیزور فرآیندها را تسریع بخشید، مردم به سمت پست اقبال ناگهانی آوردند و فرصت تقویت زیرساخت ها از ما گرفته شد. پیش از انتشار کرونا مردم خرید اینترنتی را یک نیاز فانتزی می دیدند، اما کرونا سبب شد با ایجاد یک پارادایم شیفت، سبک زندگی مردم به سمت خرید اینترنتی برود، تا جایی که خریدهای ضروری، از آب معدنی تا الکل و ماسک که امروزه بخشی از ضروریات زندگی مردم است، از راه اینترنت انجام می شود و فرایند انتقال این کالاها، عموما از جانب پست صورت می گیرد.
در طول ماه های گذشته، به واسطه افزایش فرآیندهای آنلاین و خریدهای اینترنتی، فعالیت شرکت پست هم چندین برابر شده است و فراهم نبودن زیرساخت ها، نارضایتی هایی هم از تاخیر در ارسال بسته های پستی ایجادکرده. مقصودی فرایند پست را متشکل از سه ضلع نیرو، فضا و زمان می داند که اگر هر کدام از این بخش ها با مشکل مواجه شوند، فرایند پستی را مبتلا به اختلال می کنند.


نیروی انسانی خستگی و مریضی دارد، کما اینکه به قول مقصودی، شرکت پست تا کنون ۱۹۰۰ نفر مبتلا به کرونا و ۲۰ فوتی داشته است. عامل موثر دیگر در فرایند پستی، زمان است، از زمانی که بسته به باجه پستی تحویل می شود، تا زمانی که باید به مرکز مبادله برسد و به مقصد ارسال شود، یک زمان بندی دارد و مانند دوی امداد، اگر یکی از این مراحل تاخیر داشته باشد، در مراحل دیگر اثر می گذارد. پارامتر دیگر، فضایی است که بسته های پستی در زمان تجزیه و مبادله نیاز دارند. پیش از این، پایه پست بر اساس پست نامه و پاکت بوده و الان که به سمت بسته رفته، مشکل فضا را برای این شرکت بوجود آورده است.

راه اندازی یک مرکز تجزیه مبادلات برای مرسولات انبوه
سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور درباره چاره اندیشی برای مشکل فضا اظهار داشت: یکی از دلایلی که بخشی از کارها به صورت کیفی صورت نمی گیرد، شلوغی مرکز مبادله است، چونکه ظرفیت مرسولات از فضای موجود بیشتر بوده. بنابراین از حدود ۱۰ روز است که یک مرکز تجزیه مبادلات برای مرسولات انبوه در نسیم شهر ایجاد کردیم تا بخشی از فرآیندهای آنجا صورت گیرد. با راه اندازی این مرکز، تا حد زیادی مشکل فضا حل شده است و ما همینطور در حال تقویت ظرفیت های توزیع هستیم و این قول را می دهیم که از هفته دیگر پستی با روال عادی خواهیم داشت.
باآنکه از زمان شیوع ویروس کرونا، خیلی از ادارات دولتی دورکار شدند و در هفته های گذشته هم کسب و کارها با تعطیلی مواجه بودند و منع عبور و مرور هم برای رعایت قرنطینه وضع شد، اما شرکت پست در این زمان تعطیلی نداشت. مقصودی در این خصوص بیان نمود: شرکت پست از زمان بحران کرونا با ظرفیت ۱۰۰درصدی و بدون وقفه کار کرده. در بخشنامه وزارت کشور، ما در گروه یک عرضه خدمات ضروری هستیم و روزهای جمعه هم کار می نماییم. حتی فعالیت مرکز تجزیه مبادلات شبانه روزی است و واحدهای توزیع هم جمعه ها باز هستند و تنها واحدهای قبول جمعه ها تعطیل هستند به جهت اینکه بتوانیم ورودی های خویش را متناسب با زیرساخت کنترل نماییم.


وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پست یک شرکت دووجهی است، اضافه کرد: یک وجه یک دستگاه اجرایی دولتی که مکلف به رعایت ضوابط اداری است و وجه دوم یک بنگاه کسب و کار که درآمدمحور است و بر اساس درآمد خود می تواند هزینه کند. پست دولتی به واسطه قانون اساسنامه مکلف به پوشش سراسری و با طیف وسیعی از خدمات رسانی مواجه می باشد. از طرفی، بخش خصوصی بر اساس انتفاع شکل می گیرد اما شرکت پست خدماتش را با قیمت دولتی انجام می دهد و بنابراین هم اکنون ۶۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

دلیل اقبال مردم به خدمات پستی، قیمت دولتی است
مدیرکل پست استان تهران افزود: نرخ تمام شده خدمات پستی بیشتر از نرخ مصوبش است. برای مثال، سرویس سفارشی برای پست ضررده است اما ما مکلف به انجام این خدمات هستیم. یکی از دلایلی که مردم به ما اقبال دارند، همین قیمت دولتی است و همه جای دنیا هم قیمت دولتی که هزینه پایین تری دارد، با تقاضای بیشتری مواجه می باشد. اگر پست یک روز تعطیل شود، خیلی از کسب وکارهای خانگی که به پست وابسته اند. تعطیل می شوند. در خیلی از روستاها خریدهای مردم از شهرهای بزرگ به واسطه پست انجام می شود و این مورد سبب شده شکاف دیجیتالی کاهش پیدا کند.
مقصودی ضمن اشاره به علل نارضایتی کاربران از خدمات پستی بیان نمود: عرضه خدمت پستی چهار قسمت دارد، در مرحله اول مرسوله در باجه های قبول دریافت می شود، بعد از آن پردازش می شود که شامل تجزیه، کیسه بندی و الصاق لیبل است، سپس رهسپاری و از راه ریل، جاده، هوایی و بخشی هم دریایی ارسال انجام می شود و درنهایت فرایند توزیع است. مشتری از پست دو انتظار دارد، اینکه مرسوله بموقع و سالم برسد. البته نگاه مشتری به کیفیت متفاوت می باشد. کیفیت مطلوب با مرغوب متفاوت می باشد. پست بین تکلیف برای عرضه خدمات مطلوب و انتظار مردم برای دریافت خدمات مرغوب، مانده است.



هر خدمت پستی، دو مشتری گیرنده و فرستنده دارد
مدیرکل پست استان تهران با اشاره به اینکه مرسولات پستی قابلیت رهگیری دارد و سرعت ارسال آن از راه سامانه ای که سرعت سیر را کنترل می کند، قابل بررسی است، اضافه کرد: ۸۰ تا ۸۳ درصد مرسولات پستی با SLA تعیین شده در رگولاتوری توزیع می شود، تنها در چند استان به مشکل برخوردیم و به علت افزایش چندبرابری مرسولات و کمبود فضا برای تجزیه آنها، جریان فرایند در پست به سمت مسدود شدن رفت. نکته دیگر اینکه از زمانی که مرسوله به پست تحویل می شود، دو مشتری دارد. هم فرستنده و هم گیرنده آنرا پیگیری می کنند و یکی از علل افزایش نارضایتی ها این بوده که یک خدمت پستی به دو طرف عرضه می شود.
وی ضمن اشاره به هاب های پستی ایجادشده در بعضی استان ها بیان نمود: ایجاد این هاب ها سبب شد حدود ۱۵ درصد از ظرفیت ورودی به تهران کاسته شده و فشار روی تهران بعنوان نبض پستی کشور کنترل شود. در حوزه اصلاح فرایند هم اقداماتی انجام شده اما کافی نبوده است. عمده ترین پارامتری که امکان دارد فرایند پست را مبتلا به اختلال کند، فضا، زمان و نیروست. ما نیرو را تا جای ممکن تقویت کردیم، اما فضا و زمان ما را محدود کرد. فضا را هم با راه اندازی یک مرکز تجزیه مبادلات دیگر تا حدودی کنترل کردیم به جهت اینکه فرایند پستی چابک تر پیش برود و هم اکنون تاخیرها خیلی کم شده است و مرسوله بیشتر از دو روز در پست نمی ماند.
سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور ضمن اشاره به تأثیر قرنطینه بر فعالیت شرکت پست بیان نمود: شیوع ویروس کرونا، محموله های پستی را با یک شیب افزایشی مواجه کرد که ما با شیب پیش رفتیم اما با قرنطینه هفته های اخیر، این شیب به صورت فزاینده رشد کرد، البته قرنطینه هم با جمعه سیاه مقارن شد و همین مبحث هم مرسولات را تا حد زیادی افزایش داد، به صورتی که محموله ورودی ما از ظرفیت ۱۵۰ هزار در روز به صورت متوسط، به ۳۰۰ تا ۳۴۰ هزار افزایش یافت و حتی به ۴۰۰ هزار محموله در روز هم رسید.


مقصودی افزود: در شرایط قرنطینه که عمده فروشگاه ها تعطیل هستند و فروش آنلاین انجام می دهند، این فرایند به یک الگوی واحد تبدیل گشته است. خرید و فروش های مجازی باآنکه به سمت مارکت پلیس فروشگاه های آنلاین رفته، اما یک حلقه مکمل دارد که آن انتقال مرسوله فیزیکی است و به جز شرکت ملی پست، شرکت دیگری نداریم که وظیفه انتقال را با این قدرت انجام دهد. همینطور جریان جامعه روستایی به سمت خرید اینترنتی رفته و کانال اصلی ارتباط با مناطق دورافتاده هم عموما پست است که پیک زیادی به پست وارد کرده.
مدیرکل پست استان تهران ضمن اشاره به رویدادهای پیش روی کریسمس و سال نوی میلادی بیان نمود: شرکت ملی پست جزئی از اتحادیه جهانی پست است و حدودا به تمام کشورهای دنیا امکان ارسال مرسوله دارد، مگر اینکه ظرفیت پروازی اجازه ندهد. ما ژانویه و سال جدید میلادی را پیش رو داریم و مرکز مبادله ما پست با نرخ دولتی به عمده کشورها کالا ارسال می کند. برای ارسال کالاها هم با چند ایرلاین قرارداد بستیم و حوزه کاری ما گسترده است و خودمان را آماده کردیم.



1399/09/28
15:31:57
5.0 / ۵
816
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد بروز مشكلات پستی با افزایش خریدهای اینترنتی روزهای قرنطینه
نظر شما در مورد بروز مشكلات پستی با افزایش خریدهای اینترنتی روزهای قرنطینه
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها