دولت همراه ایران و موانع پیش رو

دولت همراه ایران و موانع پیش رو برتریها: به قول وزیر ارتباطات، باآنكه نرم افزار موبایل محور دولت همراه در دستور كار این وزارتخانه قرار دارد، اما مخالفت های صنفی دستگاه های دولتی و هم عدم هماهنگی بین دستگاه ها موانع جدی فراگیر شدن این پروژه ها به حساب می آید.


به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، در حالی كه دولت الكترونیكی از شاخص های توسعه یافتگی كشور است و در این سال ها هم همواره به رشد و بهبود رتبه جهانی آن تاكید شده، پیشرفت دولت همراه و ارائه خدمات در بستر قابل دسترسی تلفن همراه هم در دستور كار وزارت ارتباطات قرار گرفته و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه ها و اقدامات وزارتخانه در این حوزه خبر می دهد.

محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت - كه مهمترین درخواست خود از دولت را اجرای طرح دولت الكترونیك اعلام نموده و گفته بود تمام زیرساخت های اجرای دولت الكترونیك فراهم است؛ اوایل مرداد سال جاری فاز اول پروژه دولت الكترونیك را افتتاح نمود تا به وعده خود در قبال اجرای زیرساخت های تحقق دولت الكترونیك عمل كرده باشد. ازاین رو در جهت اجرای فاز اول این طرح دولت الكترونیكی، این طرح با ۱۴ خوشه در كشور آغاز به فعالیت نموده و از روز (سوم مرداد ماه سال ۹۶) نسخه موبایلی دولت الكترونیكی هم تحت عنوان «دولت همراه» شروع به كار كرد.

واعظی با اشاره به اینكه دولت الكترونیك و همراه مربوط به یك یا چند وزارتخانه نیست و همه دستگاه ها در آن شریك هستند، اظهار داشته بود: امروزه با تغییر شیوه زندگی، مردم می خواهند بدون رجوع به مكان و زمان مشخصی در هر جایی امور خویش را انجام دهند. اگر هر كدام از دستگاه ها و سازمان ها برروی دولت الكترونیكی نبوده و یا فعال نباشند، بخشی مردم از خدمات محروم می شوند.

البته ظاهرا فعالیت های انجام شده در آن زمان برای راه اندازی دولت الكترونیكی بود اما به قول واعظی، تصمیم گرفته شد با هماهنگی های فشرده و شبانه روزی، زیرساخت دولت همراه هم هم زمان با دولت الكترونیك انجام و افتتاح شود، زیرا «به نفع مردم است كه ارائه خدمات در بستر قابل دسترسی تلفن همراه در سراسر كشور هم باشد. » واعظی همینطور ابراز امیدواری كرده بود با همگرایی ایجادشده در دستگاه های اجرایی و زیرساخت هایی كه با سرمایه گذاری گسترده وزارت ارتباطات فراهم شده، فازهای بعدی دولت الكترونیكی و همراه با خدمات متنوع در دسترس مردم و تمام كسب وكارها قرار گیرد.

او با اشاره به اینكه با تولید زیرساخت هایی كه در دولت یازدهم انجام گرفته بعد از چند ماه خدمات كامل تر و پیشرفته تری در بستر دولت الكترونیك و همراه ارائه می شود، تصریح كرده بود: افتتاح دولت الكترونیك آخر خط نیست بلكه شروعی برای تكمیل یك كار بزرگ و بازآفرین دولت است.

نرم افزار موبایل محور دولت همراه در دستور كار

اما در آخرین اطلاعات درباره دولت همراه، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به تازگی در مورد برنامه های صورت گرفته در جهت منشور حقوق شهروندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از توسعه سرویس های بومی و توجه به توسعه سواد رسانه را از اقدامات موثر در این حوزه دانسته و اظهار داشت: نرم افزار موبایل محور دولت همراه از برنامه هایی است كه در آینده در دستور كار این وزارتخانه قرار دارد و گروهی از حقوقدانان و صاحب نظران مامور شده اند اقدامات لازم این كسب وكارها را فراهم كنند.

جهرمی با اشاره به تلاش های زیادی كه برای پیاده سازی «دولت همراه» و «دولت الكترونیك» در حال انجام می باشد، اظهار نمود: مانع جدی برای فراگیر شدن آن، فرآیندهای اداری موجود است كه بطور قطع باید دستخوش تغییرات قرار گیرند چراكه بعضی از فرآیندهای فعلی اداری ما قابلیت تبدیل به فرآیندهای الكترونیكی را ندارند و با اعمال مخالفت های صنفی دستگاه های دولتی و هم عدم هماهنگی بین دستگاه ها بخصوص قوای مجریه و قضاییه، پیشرفت قابل ملاحظه ای نخواهند داشت.

به نظر می رسد شبكه ملی اطلاعات، دولت الكترونیكی و دولت همراه از پروژه هایی هستند كه افتتاح آنها سرآغاز فعالیت های لازم در این زمینه است. ازاین رو اینكه دولت الكترونیكی و همراه از مرداد ماه شروع به كار كرده اند، بدین معنا نیست كه فعالیت در آنها به اتمام رسیده است؛ اینك لازم است خدمات متنوع در بستر این امكانات قرار گیرد تا آنچه از ابتدا درمورد كاهش مراجعات و صرفه جویی در زمان و سهولت در بروكراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.




1396/10/01
13:50:29
5.0 / 5
142
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها