برقراری خط دریایی مسافری ایران- قطر پیش از جام جهانی

برقراری خط دریایی مسافری ایران- قطر پیش از جام جهانی به گزارش برتریها روزنامه ایران در گفت وگویی نوشت: به علت روابط اجتماعی دو کشور و حضور ایرانیان در قطر، پتانسیل برقراری سفرهای دریایی وجود دارد، برخی استانهای جنوبی کشور با قطر رفت و آمد دارند؛ اما چند مشکل هست که باید رفع شوند.


روزنامه ایران دوم اسفند به گفتگو با حسین عباس نژاد سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت و نوشت: با افزایش کانتینرهای یخچالی، بخشی از مشکلات در ارتباط با صادرات کالاهای غذایی به قطر رفع شده است و برای رشد مبادلات، شناورهای سنتی نوسازی می شود. سفر امروز رئیس جمهوری به قطر، زمینه گسترش مبادلات سیاسی و اقتصادی با این کشور را فراهم می آورد. با عنایت به این که مرز میان ایران و قطر مرز آبی است، مهم ترین زمینه رشد تبادلات اقتصادی با قطر از مسیر دریا است.
حمل و نقل دریایی ما با قطر هم اکنون به صورت سنتی و با شناورهای قدیمی است، این در شرایطی است که توسعه زیرساخت ها و نوسازی تجهیزات حمل و نقلی بستری مناسب برای رشد تجارت میان ایران و قطر را بوجود می آورد.
در این خصوص حسین عباس نژاد، سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار نمود: روابط حمل و نقل دریایی ایران و قطر سابقه دیرینه دارد و به همین چند سال گذشته برنمی گردد و اتفاقات از پشتوانه خوبی هم برخوردار می باشد. وی ادامه داد: حتی در دوران تحریم قطر و مشکلاتی که برای این کشور از جانب برخی کشورهای عربی خلیج فارس به وجود آمد، این قرابت ایران و قطر و همینطور تبادلات دریایی دو کشور افزوده شد.
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که روابط دریایی ما با قطری ها در حد شناورهای محلی است؛ بنابراین به علت سنتی بودن این تبادل کالا از یک سو و انتشار کرونا از طرفی، مشکلاتی برای لنج ها و ناوگان سنتی ما ایجاد کرد و میزان مبادلات کالاهای ایران به قطر که به طور عمده میوه و تره بار بود، کاهش پیدا کرد.
عباس نژاد افزود: هم اکنون توانستیم چاره هایی برای این مشکل پیدا نماییم و با کانتینرهای یخچالی این کالاها صادر می شود با این وجود هنوز هم محدودیت هایی هست؛ بویژه که بندر حمد دوحه به سمت مدرنیزه شدن رفته و از تردد شناورهای سنتی تا حدودی ممانعت می شود.

افزایش تبادلات تجاری
بخشی از این مشکلات به ما برمی گردد که باید با یک برنامه ریزی، مبادرت به نوسازی شناورهای سنتی نماییم. بنادر دو کشور تبادلاتی دارند ولی حجم آنها به طور عمده نشان دهنده کوچک بودن و سنتی و محلی بودن جابه جایی محموله هاست؛ شناوررهای منطقه ای الزاماً به معنای سنتی بودن نیست بلکه شناورهای کوچک تر را شامل می شود که تردد آنها در زمان تحریم قطر از جانب کشورهای منطقه، بیشتر شد.
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: باآنکه بخش مهمی از این شناورهای منطقه ای به سمت مجهز شدن به کانتینر یخچالی رفته اند اما غیر از آن، روابط سیاسی و اقتصادی ما و قطر پتانسیل زیادی برای توسعه تبادلات دریایی دارد؛ چه به صورت تردد مستقیم کشتی ها و شناورها و چه به صورت توسعه روابط فنی در حوزه حمل و نقل دریایی همچون تعمیرات کشتی ها.
وی ایران را از کشورهای مهم آی ام او (سازمان جهانی دریانوردی) دانست و اضافه کرد: قطر هم از کشورها اثرگذار بر آی ام او است و سال جاری هم توانست در شورای راهبری IMO وارد شود و تلاش می کنند نفش مهم تری در حمل و نقل دریایی ایجاد نماید.
عباس نژاد تاکید کرد: تجربیاتی که ایران در سالهای تحریم به دست آورد سبب شد پتانسیل های خوبی از نظر مؤسسات رده بندی، بیمه کشتیرانی و سایر بخش ها ایجاد کند؛ می توانیم این موارد را به قطری ها معرفی نماییم و با عنایت به روابط خوب دو کشور، این ظرفیت را به قطر و دیگر کشورهای منطقه عرضه نماییم تا موقعیت شرکتهای بیمه حمل و نقل دریایی و مؤسسات رده بندی ایرانی را ارتقا دهیم.
وی تصریح کرد: از دیگر موارد همکاری با قطری ها می تواند در حوزه کشتی سازی و تعمیرات کشتی باشد. عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد بانکرینگ (ارائه سوخت به کشتی ها) اظهار داشت: امکان همکاری با قطری ها را در زمینه بانکرینگ را داریم و روابط خوب دو کشور شرایط این همکاری را فراهم نموده است بویژه مشترکات زیادی که ایرانیان با قطری ها در زمینه نفت و گاز دارند که زمینه خوبی برای همکاری در مورد بانکرینگ است، ما هم این مورد را در دستور کار داریم.

حمل و نقل مسافری
وی درباره تردد شناورهای مسافری میان بنادر ایران و قطر بیان نمود: به علت روابط اجتماعی دو کشور و حضور ایرانیان در قطر، پتانسیل برقراری سفرهای دریایی وجود دارد، برخی استانهای جنوبی کشور با قطر رفت و آمد دارند؛ اما چند مشکل هست که باید رفع شوند.
عباس نژاد درباره علت منتفی شدن اعزام شناور مسافری ایران به قطر در سال ۱۳۹۸ اظهار نمود: در آن زمان قرار شد اول پایانه مسافری بندر حمد دوحه بازسازی شود و سپس شناور ایرانی به این کشور برود؛ پس از آن هم کرونا شایع شد که مشکلاتی برای دنیا در حوزه گردشگری ایجاد کرد و امکان سفر کشتی های مسافری به دیگر کشورها نبود. وی تاکید کرد: برگزاری جام جهانی قطر، فرصت مناسبی بوجود آورده تا بتوانیم ترددهای مسافری میان ایران و قطر را توسعه دهیم بویژه تردد میان بنادر بوشهر و کیش و قشم با بندر دوحه؛ حتی امکان انتقال توریستهای خارجی از قطر به شهرهای بوشهر و شیراز و همینطور جزایر ایرانی کیش و قشم وجود دارد.
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: طرفین این آمادگی را دارند تا خط دریایی مسافری برقرار شود ولی مسأله ای که در این میان وجود دارد، بالا بودن حمل مسافر با کشتی به علت محاسبه نرخ سوخت کشتی ها در مسیرهای بین المللی از جانب وزارت نفت است؛ وقتی هزینه سفرهای دریایی به هوایی نزدیک شود، استقبال مسافر و توریست هم از دریا کاسته شده و خود به خود به سمت حمل و نقل هوایی می رود.
وی افزود: برای ایجاد فضای رقابتی به سود حمل دریایی مسافر، باید هزینه سوخت کشتی ها را که حدوداً ۴۰ تا ۴۵ درصد هزینه جابه جایی یک کشتی را تشکیل می دهد، کاهش داد؛ وقتی وزارت نفت سوخت را به شناورها به نرخ بانکرینگ خلیج فارس می دهد که احتمالاً تُنی ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است، عملاً امکان جذب مسافر دریایی نیست.
این مقام مسئول در وزارت راه اظهار داشت: با وزارت نفت مذاکراتی داشته ایم و امیدواریم وزارت نفت در مورد محاسبه سوخت کشتی های مسافری به مقاصد بنادر کشورهای خلیج فارس به نرخ یارانه ای، همکاری کند. بویژه که کشتی هایی که از بنادر ایران به بنادر منطقه می روند حداکثر ۱۰ تا ۱۲ فروند است و در مقابل هزینه ای که دولت برای تخصیص سوخت یارانه ای به دیگر بخش های حمل و نقلی می کند، رقم ناچیزی است.
عباس نژاد افزود: اتصال جزایر و قلمرو خودمان به قطر در دوره برگزاری جام جهانی با استفاده از خطوط مسافری دریایی، آورده زیادی نصیب کشور خواهد نمود و به رونق گردشگری می انجامد.
ولی عنوان کرد: ما حتی امکان ایجاد تور گردشگری میان بنادر جنوبی و جزایر ایرانی خلیج فارس داریم اما به علت بالا بودن هزینه سوخت، ایجاد چنین مسیری، هزینه بسیار بالایی به دنبال دارد و گردشگران استقبال نمی کنند؛ کما این که هم اکنون هم گردشگران به علت ارزان تر بودن، به ترکیه می روند. عباس نژاد تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با وزارت نفت تعامل نماییم و سوخت با نرخ یارانه ای تا ۸۰ درصد نرخ منطقه در اختیار شناورها قرار گیرد تا به صرفه باشد. وی تاکید کرد: خطوط چابهار-مسقط، بندرعباس-دوبی و بوشهر-دوحه از خطوطی هستند که اساسا با استقبال خوب مسافران مواجه خواهند شد.


منبع:

1400/12/02
10:27:33
5.0 / ۵
615
تگهای خبر: اقتصاد , تعمیر , شركت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد برقراری خط دریایی مسافری ایران- قطر پیش از جام جهانی
نظر شما در مورد برقراری خط دریایی مسافری ایران- قطر پیش از جام جهانی
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها