اخطار زلزله به دنبال آزمایش چه سرویسی منتشر شد؟!

اخطار زلزله به دنبال آزمایش چه سرویسی منتشر شد؟! برتریها: به گزارش برتریها، به تازگی بعضی از مشترکان همراه اول به علت آنچه خطای تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست یک سرویس جدید، اعلام شد، به اشتباه پیام اخطار زلزله دریافت نمودند و بعد از مشخص شدن علت این اشتباه، این سوال بوجود آمد که اپراتور اول درحال تست چه سرویسی بوده است؟



به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۶ آذر) برخی مشترکان همراه اول اعلام نمودند پیامی را از جانب گوگل و تحت سیستم عامل تلفن های همراه دریافت نمودند. این پیام که با عنوان اخطار زلزله برروی گوشی تلفن همراه بعضی از شهروندان ظاهر شده بود، دارای چنین محتوایی بود: هشدار زلزله؛ آرام باشید و به پناهگاهی در اطراف بروید اما پیگیری ها نشان داد که چنین پیامی صحت نداشته و جعلی بود.

پس از آن اپراتور همراه اول در اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از مشترکان خود اعلام نمود هیچگونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این پیام به سبب خطای یک تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست سرویس جدید اخطار بلایای طبیعی بوده و تیم تحقیقاتی که درحال تست سرویس اخطار بلایای طبیعی بود به اشتباه پیام را برای تعدادی از مشترکان همراه اول در شهر تهران ارسال کرده است.

ماجرا از چه قرار بود؟

در همین رابطه امید توکلی - رئیس اداره سامانه ها و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول- در گفت و گو با ایسنا در رابطه با جزئیات این سامانه اخطار بلایای طبیعی و اتفاق رخ داده هفته گذشته اظهار نمود: پس از هشدارهایی که سازمان هواشناسی در رابطه با تغییر ناگهانی شرایط آب و هوا در بعضی مناطق کشور داد، تیم فنی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول که سامانه اخطار عمومی این اپراتور را توسعه داده، تلاش کردند تا هر چه سریعتر آزمون های نهایی این سامانه را انجام دهند و آنرا به شکل عملیاتی در اختیار نهادهای واجد صلاحیت ارسال هشدارهای عمومی مانند سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی قرار دهند.
وی ادامه داد: این تیم پس از انجام آزمون های لازم در محیط های شبیه سازی شده، درحال تست محصول بودند که به سبب یک اشتباه فنی، به جای ارسال پیام در محیط ایزوله ای که در اختیار داشتند، پیام را در سطح وسیع تری ارسال کردند که متاسفانه سبب ایجاد نگرانی برخی هموطنان که این پیام را در چارچوب اخطار زلزله دریافت کرده بودند، شد؛ البته تیم ارتباطات همراه اول به سرعت طی اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از آن مشترکان، علت خطا را بیان کرد و در گام بعدی بسته ای ویژه برای دلجویی از تمامی مشترکان هم تدارک دید.

توکلی در رابطه با معرفی طرحی که به دنبال آن این اتفاق رخ داد و نحوه عملکرد این سرویس تشریح کرد: در شرایط بحرانی، مردم تلاش می کنند از راه تماسهای موبایل و ارسال پیامک از شرایط عزیزانشان آگاه شده یا به یکدیگر وضعیت را اطلاع دهند؛ این مورد سبب می شود در منطقه ای که تحت تأثیر شرایط بحرانی قرار دارد، شبکه های موبایل بسیار شلوغ و پرترافیک شوند.

سامانه اخطار بلایای طبیعی از مهم ترین خدمات اپراتورها مدیریت بحران

رئیس اداره سامانه ها و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه این مورد را میتوان با یک مثال توضیح داد، اظهار داشت: خیلی از ما در کشور تجربه ی شلوغی و عدم امکان برقراری ارتباط در زمان تحویل سال در سالهای گذشته که شبکه های اجتماعی به این میزان پررنگ نبودند را داریم. دلیل این مشکل ارتباطی، همین ترافیک بیش از اندازه شبکه یا اصطلاحاً ایجاد Congestion است.

وی ادامه داد: سامانه اخطار عمومی در بستر پخش سلولی یا اصطلاحاً Cell Broadcast Center به سبب نوع فناوری که در آن استفاده می شود، این امکان را فراهم می آورد که تحت هر شرایطی ارسال پیام اخطار و آگاهی رسانی بموقع به مشترکان در منطقه ای که تحت تأثیر شرایط بحرانی هستند، امکانپذیر باشد؛ در واقع این سامانه یکی از مهم ترین خدمات اپراتورهای موبایل در حوزه مدیریت بحران است.
توکلی اظهار داشت: طی روزهای گذشته در لابه لای اخبار، مشاهده کردم که از این اخطار با عنوان پیامک یا SMS یاد شده بود در صورتی که این پیام هشدار، تفاوت های عمده ای با پیامک مرسوم دارد. اول از همه نوع ارسال آن است که به شکل چندپخشی یا به تعبیری یک به چند است؛ بر خلاف پیامک که به شکل یک به یک ارسال می شود.
او تصریح کرد: در حالت عملیاتی، نهاد مدیریت بحران می تواند بدون در اختیار داشتن شماره موبایل مشترکانی که در منطقه بحرانی قرار دارند، پیام اخطار را به BTSهای آن منطقه ارسال نماید و همه ی مشترکانی که در لحظه به آن BTS متصل هستند، پیام اخطار را دریافت نمایند.
توکلی در ادامه ضمن اشاره به تفاوت دیگر پیامِ اخطار و پیامک، خاطرنشان کرد: تفاوت بعدی همین بلادرنگ بودن ارسال و دریافت این نوع پیام است. در شرایط معمولی، ارسال یک پیامک به روش معمول به ۱۰۰ مشترک، حدود ۳۰ ثانیه زمان لازم دارد اما با استفاده از فناوری CBC حتی در شرایط بحرانی این امکان وجود دارد که در هر ثانیه، ۵۰۰ هزار مشترک پیام اخطار را دریافت نمایند.

رئیس اداره سامانه ها و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در پاسخ به این سؤال که سرویس مذکور در چه مواقع و مواردی کاربرد دارد؟، اظهار داشت: زمانی که خطری جان و مال افراد را تهدید می کند، نخستین و مهم ترین اقدامی که باید صورت گیرد، اخطار بروز آن تهدید است. این خطر می تواند وقوع حوادث غیرمترقبه ای مثل سیل، زلزله، رانش زمین، سونامی یا بلایایی مثل آتشسوزی، جنگ، حملات تروریستی و حتی گم شدن یک کودک در یک محدوده ی شلوغ یا مواردی نظیر آن باشد. با عنایت به زیرساخت ارتباطی گسترده ای که اپراتورهای موبایل در اختیار دارند، این امکان وجود دارد که در مواقع بحرانی از این زیرساخت برای اخطار زودهنگام یا اصطلاحاً early warning استفاده گردد.

وی تاکید کرد: همانگونه که گفته شد، امکان هدف گذاری منطقه ی تحت بحران برای ارسال پیام اخطار از مزایای ویژه ی این سرویس است. با عنایت به اینکه این سرویس به شکل استاندارد در سازمان های تنظیم قواعد مخابراتی در سطح جهان طراحی شده و گوشیهای موبایل هم امکان پشتیبانی از آنرا دارند، یک زنجیره ی استاندارد ارسال و دریافت اخطار وجود دارد که در همه فناوری های فعلی موبایل شامل ۲G و ۳G و ۴G و البته ۵G فراهم است.

توکلی در ادامه سخنانش جزئیات فنی این سرویس را تشریح کرد: این سامانه، امکان پیشبینی زلزله را ندارد و ادعایی هم در این مورد ندارد. همانگونه که مردم آگاه هستند مبحث پیشبینی زلزله همچنان جزء مسائلی است که روش علمی تأیید شده ای برای آن وجود ندارد و توانمندی این سامانه اینست که اخطار زودهنگام را فراهم می آورد. به صورت مثال اگر توسط سنسورهای تشخیص زلزله مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک زلزله ای روی گسل مشا در فشم حس شد و برپایه بزرگای آن برآورد ایجاد تأثیر آن در منطقه ای در مرکز تهران طی ۳۰ ثانیه ی آینده تشخیص داده شد، سامانه اخطار عمومی می تواند به شکل بلادرنگ اخطار را به آن منطقه در مرکز تهران ارسال نماید تا طی این ۳۰ ثانیه مردم بتوانند جان خودشان را نجات دهند.

رئیس اداره سامانه ها و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول اضافه کرد: از لحاظ فنی همانطور که اشاره کردم، سازمان واجد صلاحیت ارسال اخطار که اصطلاحاً به آن واسط ارسال اخطار یا CBE می گویند، پس از تائید وقوع رخداد به سرور CBC فرمان ارسال اخطار و محلی که باید در آن منطقه اخطار ارسال شود را مشخص می کند. سرور CBC با واسطه سرویسهای موجود در شبکه مخابراتی، به ایستگاه های فعال در آن منطقه پیام را ارسال می کند و نهایتا موبایل هایی که زیر پوشش آن ایستگاه هستند پیام را دریافت می کنند؛ البته همچنان برخی مدلها و برندهای موبایل مانند آیفون در دریافت این پیام مشکل دارند که این مورد در سطح جهانی مثل همین تست کشور آلمان هم گزارش شده و درحال بررسی است.

بررسی نمونه های مشابه خارجی

وی با اشاره به اینکه این سرویس اخطار نمونه مشابه خارجی دارد کشورهای مختلف با نام های متفاوتی مانند سامانه اخطار زلزله و سونامی یا اختصاراً ETWS یا CBC یا سامانه اخطار عمومی مخابراتی از آن استفاده می نمایند، خاطرنشان کرد: مثلا کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا مثل ژاپن و اندونزی که بسیار درگیر سونامی هستند؛ سال هاست این سرویس را پیاده سازی کردند و برای اخطار به افراد از آن استفاده می نمایند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، ملاحظات موجود در کشور ما جهت استفاده از محصول خارجی هست. هم به سبب مباحث تحریم و هم نوع سرویس که به شکلی امنیتی به حساب می آید، اپراتورها امکان استفاده از محصول تجاری خارجی در این عرصه را ندارند.

توکلی افزود: نکته قابل توجه اینست که پنجشنبه هفته گذشته ۱۷ آذرماه، کشور آلمان هم این سرویس را در چارچوب بخشی از برنامه ی اخطار عمومی در سطح این کشور تست کرد. جالب اینست باوجود اینکه دولت آلمان پیش از ارسال این پیام اخطار از راه رسانه های عمومی نسبت به برنامه ریزی انجام شده برای ارسال پیام اخطار اقدام نموده بود، همچنان برخی مردم پس از دریافت این پیام مضطرب شده بودند.

رئیس اداره سامانه ها و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در انتها سخنانش ضمن عذرخواهی از هموطنان بابت نارضایتی ایجادشده در هفته گذشته، اظهار داشت: امیدوارم با عملیاتی شدن هر چه سریعتر این سامانه، شاهد بهبود خدمت رسانی و کاهش صدمات رخدادهایی مانند سیل امام زاده داوود تهران که مرداد ماه سال جاری صورت گرفت و متاسفانه ۲۲ نفر جان خویش را از دست دادند، باشیم.





منبع:

1401/09/23
11:11:45
5.0 / ۵
665
تگهای خبر: خدمات , سرویس , سیستم , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد اخطار زلزله به دنبال آزمایش چه سرویسی منتشر شد؟!
نظر شما در مورد اخطار زلزله به دنبال آزمایش چه سرویسی منتشر شد؟!
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها