صرفه جویی ۳۰ درصدی آب با کولرهای نوین مقابله فناوری ایرانی با بی آبی
برتریها: به گزارش برتریها، فناوری نوین دانش بنیان ها در تولید موتورهای کم مصرف کولر سبب صرفه جویی در مصرف آب می شود.
به گزارش برتریها به نقل از مهر، بحران آب در ایران هر روز جدی تر می شود و به این علت صرفه جویی در مصرف آب بالاتر از پیش اهمیت پیدا کرده است. یکی از راهکارهای موثر، استفاده از کولرهای آبی کم مصرف است که با بهره بردن از موتورهای پیشرفته BLDC می توانند مصرف آب را تا ۳۰ درصد کاهش دهند. این فناوری نه فقط به حفظ منابع آب کمک می نماید، بلکه مصرف برق را هم پایین می آورد و به این علت می تواند نقش برجسته ی در رویارویی با چالش های آب و انرژی کشور داشته باشد.
محمدشهاب دلیری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پیشران انرژی الکترونیک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تولید نمونه اولیه موتورهای فوق کم مصرف BLDC برای کولرهای آبی در سال ۱۴۰۴ اظهار داشت: شرکت ما از سال ۱۳۹۷ در عرصه طراحی و تولید درایو موتور فعالیت دارد و امسال توانستیم نخستین نمونه موتور خودرا طراحی و تولید نماییم که تا یک ماه آتی آماده عرضه خواهد بود.
وی با اشاره به خاصیت های فنی این موتور گفت: موتور طراحی شده با راندمان بالای ۹۴ درصد و توان ۷۵۰ وات، حالا مراحل پایانی نمونه سازی را طی می کند. همین طور درایو منطبق با این موتور نیز توسط خود شرکت طراحی شده که با توان ۷۵ وات عملکردی بطورکامل هماهنگ با موتور دارد.
مدیرعامل پیشران انرژی با اعلان اینکه قسمتی از پروسه تولید بصورت برون سپاری صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: به سبب پیچیدگی پروسه تولید انبوه موتور، برخی قطعات مانند تزریق قالب و دایکست توسط شرکت های همکار خارج از مجموعه ما به انجام می رسد و سپس برای مونتاژ غائی وارد کارخانه می گردد. با این برنامه ریزی، پیش بینی ما این است که تولید انبوه حداقل تا یک سال آینده زمان بر خواهد بود.
وجود ۲۰ میلیون کولر آبی قدیمی در کشور
دلیری با اشاره به چالش های اقلیمی و بحران انرژی و آب در کشور، بر اهمیت جایگزینی کولرهای فعلی با سیستم های پربازده تاکید کرد و اظهار داشت: هم اکنون بالاتر از ۲۰ میلیون کولر آبی قدیمی در کشور وجود دارد. این کولرها نه فقط برق زیادی مصرف می کنند، بلکه به سبب ماهیت تبخیری شان، آب بسیار زیادی نیز هدر می دهند.
او اضافه کرد: یکی از باگ های اصلی سیستم های تهویه فعلی، مصرف بالای انرژی است. در کولرهای آبی قدیمی، موتورهای AC استفاده می شوند که بازده پایینی دارند. ما با طراحی موتوری از نوع BLDC و درایوی هوشمند، موفق شده ایم بازدهی را تا حدود ۹۷ درصد افزایش دهیم که تأثیر قابل توجهی در پایین آوردن مصرف انرژی خواهد داشت.
دلیری همین طور اظهار داشت: موتور و درایوی که طراحی نموده ایم، قابلیت نصب بر روی کولرهای جدید و کولرهای قدیمی را دارد. این انعطاف پذیری در طراحی سبب شده بتوان آنرا به آسانی جایگزین موتورهای فعلی در بازار کرد. همین طور این موتور قابلیت سینک شدن با دیگر موتورهای موجود را نیز دارد. وی با اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از این پروژه اضافه کرد: صندوق نوآوری در این راه حمایت قابل توجهی را خصوصاً در بخش سرمایه گذاری انجام داده است تا بتوانیم این تکنولوژی را توسعه داده و به مرحله بهره برداری صنعتی برسانیم.
کاهش مصرف آب و برق با کولرهای نوین
مدیرعامل شرکت دانش بنیان پیشران انرژی الکترونیک، با اشاره به اهمیت استفاده از موتورهای پربازده در کولرهای آبی اظهار داشت: یکی از مزایای کلیدی این فناوری، کاهش قابل توجه مصرف آب در کنار کاهش مصرف انرژی برق است. این نوع موتورها خصوصاً در حالت اینورتر، به سبب کاهش دور موتور، مکش هوا و در نتیجه تبخیر سطحی آب را کم می کنند.
کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف آب با کولرهای نوین
وی تاکید کرد: کولرهای آبی قدیمی به طور متوسط روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر آب مصرف می کنند، اما کولرهای مجهز به موتورهای نوین، بسته به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی محل استفاده، می توانند دست کم ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف آب را به همراه داشته باشند. بااینکه این سیستم ها نمی توانند به تنهایی تنش آبی را برطرف کنند، اما می توانند سهم مؤثری در پایین آوردن فشار بر منابع آب داشته باشند.
دلیری درباب ظرفیت تولید انبوه این موتورها نیز توضیح داد: باتوجه به شرایط فعلی بازار، هنوز برآورد دقیقی از تیراژ تولید در سال آینده نداریم. طی دو سال گذشته، به سبب تغییرات سیاستی و کاهش فشار بر کولرسازان جهت استفاده از موتورهای DC و اینورتر، برخی شرکتها به تولید مدلهای سنتی برگشتند. در نتیجه، سفارش ها برای کولرهای جدید کم شد. اما اگر شرایط بازار و سفارش ها بهبود یابد، ظرفیت تولید ما نیز افزایش پیدا خواهدنمود.
وی اضافه کرد: ما در حوزه تولید درایو، سال قبل با وجود نوپا بودن شرکت، توانستیم حدود هزار واحد درایو برای انواع موتورهای القایی و کولرهای آبی عرضه نماییم. این تجربه، زیرساخت مناسبی برای بسط تولید موتور و درایو به صورت همزمان فراهم آورده است.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره ی حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی از این پروژه اظهار داشت: صندوق حمایت مالی قابل توجهی برای توسعه محصول و نمونه سازی ارایه کرده است. میزان حمایت ها بسته به پروژه بین ۵۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد تومان بوده، اما ما در اولین مرحله تنها توانستیم ۵۰۰ میلیون تومان بطور مثال سازی دریافت نماییم. این مبلغ برای تولید نمونه درایو کافی بود، ولی برای ساخت نمونه های اولیه موتور، به سرمایه بیشتری نیاز داریم.
دلیری اضافه کرد: برآورد ما این است که بطور مثال سازی موتور و آماده سازی زیرساخت های تولید، حداقل بین یک تا ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه لازم است که باتوجه به نوسانات بازار ارز، این عدد ممکنست تغییر کند.
کولرهای نوین در اقلیم خشک کارآیی دارند
وی همین طور درباره ی سازگاری این کولرها با اقلیم های مختلف کشور گفت: سیستم های تهویه تبخیری از خاصیت گرمای ویژه آب برای کاهش دمای محیط استفاده می نمایند و در نتیجه، در مناطقی با رطوبت پایین و اقلیم خشک کارآیی بالاتری دارند. این نوع کولرها برای مناطق مرکزی و شرقی کشور همچون تهران، یزد، اصفهان، قم، کرمان، سیستان و بلوچستان، و بخش های جنوبی خراسان مناسب هستند. او اشاره کرد: استفاده از این سیستم ها در مناطق شرجی و با رطوبت بالای ۵۰ درصد، نظیر استانهای جنوبی کشور، به سبب نبود شرایط مناسب برای تبخیر، کارآیی لازم را ندارد و سفارش نمی گردد.
چالش ورود کالاهای چینی و تاثیر آن بر شرکت های دانش بنیان داخلی
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، از چالش های جدی موجود در بازار تجهیزات الکتروموتور و درایو گفت. وی با اشاره به کوشش های گسترده تیم جوان شرکت خود گفت: این مجموعه با هزینه ای نزدیک به ۷ میلیارد تومان در راه تولید ملی و توسعه فناوری قدم گذاشته است.
دلیری که خود و همکارانش فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف، شهید بهشتی و تهران هستند، اشاره کرد: شرکت ما با پشتوانه علمی قوی و نیروی جوان، به تولید موتورهای فوق کم مصرف و درایوهای تخصصی مشغولست و الان که بازار به تدریج ظرفیت جذب محصولات داخلی را پیدا کرده، با مشکل ورود گسترده کالاهای چینی روبه رو شده ایم. وی ادامه داد: چینی ها با عرضه محصولاتی با قیمت بسیار پایین وارد بازار می شوند، طوری که در ابتدا نمی توانیم با آنها رقابت نماییم. این رویه موجب می شود تولیدکنندگان داخلی زمین گیر شوند. هیچ نوع تعرفه گمرکی یا استاندارد مشخصی برای این کالاها اعمال نمی شود و این مساله تهدید جدی برای صنعت داخلی است. مدیرعامل پیشران انرژی اضافه کرد: تجربه مشابهی قبل تر در عرصه سنسوریک و خودرو دیده ایم. خودرو های چینی ابتدا با قیمت پایین وارد بازار شدند اما بعد از جاافتادن، قیمت هایشان حتی از محصولات داخلی نیز فراتر رفت. این روند موجب ضرر مصرف کننده و لطمه به تولیدکننده داخلی می شود. دلیری با اعلان اینکه این مساله نیازمند توجه جدی نهادهای دولتی و حکومتی است، اظهار داشت: ما بدنبال حمایت ویژه نیستیم، فقط خواهان شرایطی عادلانه برای رقابت در بازار هستیم تا شرکت های دانش بنیان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و در توسعه اقتصادی کشور نقش آفرینی کنند.
برآورد قیمت تمام شده کولرهای مجهز به موتور BLDC و درایو در بازار داخلی
دلیری در توضیح هزینه غائی تولید کولرهای آبی با موتورهای BLDC اظهار داشت: قیمت تمام شده این کولرها، بسته به نوع و تیراژ تولید، به طور معمول بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ دلار برآورد می شود. این مبلغ شامل هزینه موتور، درایو و سایر قطعات جانبی مانند حلزونی، توربین و پروانه های کولر است. دلیری با اشاره به تفاوت قیمت قطعات پلاستیکی و فلزی در کولرها اظهار داشت: قطعات پلاستیکی با قیمت پایین تری عرضه می شوند و به این علت کولرهای پلاستیکی قیمت کمتری دارند، در صورتیکه کولرهای فلزی که کیفیت و دوام بالاتری دارند، به طور معمول قیمت بالاتری دارند. به گفته ی ایشان، قیمت تمام شده یک کولر فلزی مجهز به موتور BLDC در بازار ایران، حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است. وی همین طور به موضوع سود شرکتها اشاره نمود و اظهار داشت: باتوجه به شرایط بازار داخلی، به طور معمول سود شرکتها در این زمینه بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد است که این امر بر قیمت غائی مصرف کننده اثرگذار است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد صرفه جویی ۳۰ درصدی آب با کولرهای نوین مقابله فناوری ایرانی با بی آبی