پلت فرم ها تنها در صورت ایجاد مسائل فرهنگی و امنیتی فیلتر می شوند

پلت فرم ها تنها در صورت ایجاد مسائل فرهنگی و امنیتی فیلتر می شوند برتریها: بگفته رئیس مركز ملی فضای مجازی، در شبكه ملی اطلاعات، قرار بر قطع هیچ شبكه ای نیست و تنها درصورتی كه پلت فرم ها از قوانین ایران تبعیت نكنند و موارد غیرقانونی شان به حدی باشد كه مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی ایجاد كند، فیلترینگ صورت می گیرد.


به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به فلسفه تشکیل شورایعالی فضای مجازی، اظهار نمود: دوره اول شورایعالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری در اسفند ۱۳۹۰ تشکیل شد که بیشتر جلساتش در دولت دهم به تصویب آئین نامه ها، اساسنامه ها، شرح وظیفه و مبادی اولیه کار شورا و طراحی ساختار مرکز ملی فضای مجازی اختصاص یافت. کار اصلی شورا در دولت آقای روحانی آغاز شد که با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری، نخستین مباحث درباره شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پاک است.
وی افزود: شبکه ملی اطلاعات به علت پیچیدگی، جلسات طولانی داشته و درنهایت یک تعریف حداقلی از شبکه ملی به دست آمد در خصوص اینکه با برخورداری از این شبکه، ارتباطات و نیازهای اطلاعاتی ایرانی ها در مسیری در داخل کشور صورت گیرد. به جهت اینکه دو ایرانی بخواهند با هم در تماس باشند، اطلاعاتشان از مسیر خارج عبور نکند و این مبنای اولیه تعریف حداقلی شبکه ملی است.
در تشکیل شورای فضای مجازی پیشتاز بودیم
دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به آغاز دبیری اش در این شورا همزمان با حکم دوم از سال ۱۳۹۴، اظهار نمود: در این دوره، تاکید مقام معظم رهبری بر کسب استقلال درباره فضای مجازی و غلبه خدمات و محتوای ایرانی بر خارجی بود. با عنایت به تدبیر ایشان برای تشکیل شورا، ما از نادر کشورهایی بودیم که پیشتاز این حوزه بودیم و بعدها مشابه شورای ما در کشورهایی مانند چین و فرانسه زیر نظر بالاترین مقام اجرایی کشور شکل گرفت.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه فضای مجازی یک فضای نوپدید و مبتنی بر تکنولوژی و تحولات بسیار سریع است، اظهار داشت: روابط اجتماعی و اقتصادی در این فضا با سرعت زیادی متحول می شود و دیگر نمی توان با نظام های سنتی سه قوه ای مقننه، مجریه و قضاییه برای این فضا تدبیر کرد و بنابراین در برخی از کشورها تدبیر شده که شوراها بتوانند در مقابل تحولاتی که در این فضا وجود دارد، تصمیم گیری کنند. این تحولات به شدت عمیق هستند و به تصمیم گیری هوشمندانه و با همکاری دولتی، حکومتی و مردم نیاز دارند.
وی با اشاره به تحلیل شورایعالی از فضای مجازی بیان نمود: فضای مجازی از آنجا شکل گرفت که شبکه ای به نام اینترنت در آمریکا وجود داشت و به تدریح به کل دنیا سرایت پیدا کرد و همه کشورها از آن استفاده کردند. حکمرانی و نحوه ارتباط و اتصال به این شبکه اینترنتی، در اختیار یک شرکت امریکایی بود. ایران جزو نخستین کشورهایی بود که از ابتدار کار فهمید این کار اشکال دارد، البته سایر کشورها هم در سال ۲۰۰۳ در جامعه اطلاعاتی که در تونس تشکیل شد، با عنایت به جهانی شدن شبکه اینترنت، خواستند که حکمرانی امریکا به این شبکه کاهش پیدا کند که امریکا از آن زمان تا کنون از این درخواست سرپیچی کرده است.
چینی های تمام ابزارهای روی اینترنت را مشابه سازی کردند
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه با اشاره به اینکه به تدریج کشورها متوجه شدند که باید تدابیری اتخاذ کنند، اضافه کرد: تدبیر چینی ها این بود که تمام اپلیکیشن ها و ابزارهای روی شبکه اینترنت را مشابه سازی کردند. به محض اینکه مشابه موتور جست وجو، پیام رسان، خدمات بانکی، بازی و سرگرمی و ابزارهایی که روی شبکه اینترنت شکل گرفته و عموما توسط شرکت های امریکایی به بازار جهانی ارائه می شود، را ساختند، نسبت به فیلتر کردن همه این اپلیکیشن ها اقدام نمودند.
فیروزآبادی افزود: در اروپا هم البته با تاخیر هفت ساله ای نسبت به ایران، سه سال است این بحث مطرح شده که چگونه می توانند شبکه اینترنتی که فضای مجازی کشورهایشان را شکل می دهد، مدیریت کنند. آنها از طرق مختلف قوانینی وضع کردند، از جنبه اقتصادی همچون وضع مالیات و ستاندن تعهدات برای ایجاد مشاغل پایدار، تا GDPR یا قانون صیانت از داده ها که مربوط به حریم خصوصی می شود با این مضمون که اطلاعات مربوط به شهروندان اروپایی نباید از اروپا بیرون برود و درواقع اینترنت اروپایی در حال شکل گیری است.
قرار نیست شبکه ملی اطلاعات از ابتدا مبادرت به فیلتر کند
وی درباره شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: اینترنت ایرانی یا شبکه ملی ایرانی هم در کنار همه شبکه های دنیا که به همه مردم دنیا خدمات عرضه می کند، مقرر است با رعایت قوانین کشور قابل دسترسی باشد. قرار نیست شبکه ملی اطلاعات در ابتدای امر، فیلتر کند، البته اگر از قوانین ایران تبعیت نکنند و روی پلت فرم هایشان موارد غیرقانونی به حدی باشد که تولید مسائل فرهنگی، اجتماعی سیاسی و امنیتی ایجاد کند، تدابیری جهت پالایش این پلت فرم ها صورت می گیرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات، شبکه ی شبکه هاست که این شبکه های گوناگون می توانند داخلی باشند یا خارجی و قرار بر قطع هیچ شبکه یا پلت فرم خارجی نیست، مگر اینکه آن پلت فرم از قوانین ایران تبعیت نکند و اثرات امنیتی مخرب وسیعی داشته باشد، که قانون حکم می کند اقدامات قانونی به عمل بیاید.
فیروزآبادی با اشاره به تشکیل جلسات شورایعالی فضای مجازی اظهار نمود: ما تا قبل از کرونا، بطور میانگین ماهی یک دفعه جلسه داشتیم، در سال ۱۳۹۸ قبل از شیوع ویروس کرونا، ۹ جلسه و در سال ۱۳۹۷ هم ۱۱ جلسه برگزار گردید. طبق آیین نامه ها و مصوبات، باید حداقل ماهانه یک جلسه برگزار گردد که البته مقام معظم رهبری اصرار داشتند تعداد جلسات بیشتر باشد و اگر هم موضوعی مطرح می شود، تا زمان حل شدن باید جلسات تشکیل گردد. اهتمام مقام معظم رهبری به فضای مجازی بی نظیر است و ما هم بعنوان دبیرخانه هم تشخیص دادیم که باید بیشتر از یک جلسه در ماه برگزار گردد.
تدبیر شورایعالی فضای مجازی بلااشکال است
وی با اشاره به اینکه تدبیر شورایعالی بلااشکال است، اضافه کرد: در این شورا سران سه قوه، هفت وزیر، نیروهای لشکری، امنیتی و فرهنگی، دو نفر از مجلس شورای اسلامی و حدود هشت نفر از نخبگان در این شورا حضور دارند، اما گاهی به علت مشکلاتی همچون تعداد جلسات کم و اینکه خروجی شورا مطابق انتظار نیست، تدبیر شورا را زیر سوال می برند، اما من از عملکرد شورا دفاع می کنم و معتقدم جلسات شورا مفید بوده و مصوباتی مانند تبیین الزامات شبکه ملی، سند معماری، ساماندهی پیام رسان ها، سند پیشگیری و مقابله با حوادث، سند هویت از مواردی بوده که در سال های اخیر تدوین شده و منشأ تحول در فضای مجازی کشور بوده است.
دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به اینکه فضای مجازی یک تحول اصلی است، اضافه کرد: ما از دوران صنعتی وارد دوران فضای مجازی می شویم. سرمایه داری صنعتی به سرمایه داری اینترنتی تبدیل می شود که قرار بوده جهانی باشد، اما بتازگی با آمدن حکومت ترامپ، به سرمایه داری امریکایی اینترنتی تبدیل گشته و آمریکایی ها خودرا متولی امنیت و فضای مجازی دنیا می دانند و به خود حق می دهند حمله سایبری به کشورها را قضاوت و اقدام نمایند. آنها به جان شرکت های بزرگ چینی افتادند و شرکتی مثل هوآوی با کنار گذاشتن پروژه های نسل پنج، صدها میلیارد دلار متضرر شدند.
فیروزآبادی درباره تاخیر در برگزاری تشکیل جلسات شورایعالی فضای مجازی توضیح داد: آخرین جلسه شورایعالی تیرماه برگزار گردید و پیگیری ما از عدم برگزاری آن در مردادماه، با عنایت به تعطیل بودن شورایعالی انقلاب فرهنگی و دانشگاها، ما را نیز در ذیل تعطیلی این مجموعه ها قرار دادند. البته در جلسه تشکیل شده در ستاد ملی کرونا با رئیس جمهوری از ایشان قول گرفتیم که هفته آینده جلسه ای داشته باشیم. همین طور ما کمترین غائبان را در جلسات داریم و گاهی یک یا دو عضو غیبت دارند.
شبکه ملی اطلاعات در این سال ها با سرعت کمی جلو رفته است
وی در پاسخ به اینکه آیا مصوبات شورایعالی فضای مجازی ضمانت اجرایی دارد؟ توضیح داد: یکی از اشکالات شوراهای عالی در کشور ما، ضمانت اجرایی می باشد. برای مثال ما در شوای عالی فضای مجازی بااینکه ناظر شبکه ملی هستیم، اما در هیچ فرآیندی مشارکت نداریم و از نظر اختصاص میزان بودجه و نحوه هزینه کرد آن اطلاعی نداریم. تنها در گزارشاتی که بیشتر مبتنی بر توافق و حسن نیت است، شرکت و مذاکرات فنی می نماییم. این یک نقطه ضعف اساسی است و بنابراین هم شبکه ملی اطلاعات در این سال ها با سرعت کمی جلو رفته است.
دبیر شورایعالی فضای مجازی افزود: بنابراین جایی که مقام معظم رهبری آذر سال قبل این دستور را صادر کردند که علاوه بر نظارت، راهبری را هم به شورایعالی دادند. همین طور دستور دادند که بودجه و ساختار مناسب و مشارکت ما در این کار در نظر گرفته شود. اما باید در ساختار کلان کشور درباره شوراهای عالی فکر اساسی شود و درباره شورایعالی فضای مجازی هم با عنایت به اهمیت و سرعت تحولات، تمهید بیشتری در نظر گرفته شود.
تحقق ۲۵ درصدی شبکه ارتباطی
فیروزآبادی درباره ادعای وزارت ارتباطات درباب فراهم شدن ۸۰ درصد زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات، بیان نمود: سند عملیاتی شبکه ملی اطلاعات اهداف، باید تا سال ۱۴۰۴ به پایان برسد و برخی اهداف نیز برای اختتام سال ۱۴۰۰ تعیین شده است که تا کنون ۲۵ درصد آنها محقق شده است. گزارش پیشرفت ۸۰ درصدی مربوط به تحقق اهداف در شبکه ارتباطی بوده است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار نمود: در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی، پروژه ها تجهیزاتی که در دوره اول و وزارت آقای واعظی تهیه شده بود، نصب و افتتاح شد. دوستان ما در وزارت ارتباطات خودرا موظف به اجرای سند تبیین الزامات نمی دانستند و خودرا موظف به اجرای شبکه ارتباطات می دانستند که آنرا تا حد خوبی در کشور توسعه دادند و امروز هم شبکه ارتباطی نسبتا خوبی در کشور دایر است، البته نقاط ضعف اساسی هم دارد که در حال برطرف سازی هستند اما از خیلی از کشورهای منطقه، وضعیت ارتباطی ما بهتر است.
وی افزود: ما در مرکز ملی فضای مجازی و سند شورایعالی، اصرارمان بر استقلال و غلبه خدمات اقتصاد دیجیتال و ابزارهای بومی است. در وزارتخانه این موارد را از حیطه وظایف خود خارج می دانند، در حالیکه مجری پروژه شبکه ملی هستند. بنابراین اصرار داشتیم که در حوزه خدمات پایه یعنی پیام رسان، موتور جست وجو، ایمیل و خدمات ابری که بخش اطلاعاتی است و اهمیتش شاید از ارتباطات بیشتر باشد، یا دولت خودش مبادرت به اجرا کند، یا بوسیله واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی، مسئولیت بپذیرد.
خدمات پایه شبکه ملی برعده وزارت ارتباطات است
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: این مورد تا ۱۲ آذر سال قبل طول کشید و برمبنای همان گزارش ۸۰ درصدی وزارت ارتباطات، رهبری حکم کردند که خدمات پایه شبکه ملی را دولت انجام دهد. دولت باید در این حوزه همت بیشتری بگذارد. وزارت ارتباطات متولی ارتباطات کشور بوده، یعنی یک وزارتخانه ارتباطی و کمتر اطلاعاتی است و از انجام خدمات اطلاعاتی کراهت دارد. این وزارتخانه سنتی ساختار مناسبی برای شبکه ملی اطلاعات که یک ابرپروژه است، ندارد و انتظار از آن، توقعی بیش از اندازه است. ازاین رو لازم است دولت ساختارهای مناسب در این عرصه را فراهم آورد و بعنوان مصوبه شورایعالی این پروژه ها را انجام دهد.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه ما در شورایعالی به هیچ وجه نظرمان بر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست، اضافه کرد: مگر شبکه های اجتماعی که سابقه امنیتی نامساعد داشتند، مثل توییتر که در حوادث سال ۱۳۸۸، مداخله آشکار مبتنی بر کاخ سفید در این جریانات داشت. در مورد تلگرام هم این شبکه قول هایی داده بود که همکاری هایی داشته باشد اما ما روزانه شاهد ده ها شکایت کلاهبرداری و مفسده و حتی عملیات های تروریستی در کشور داشتیم که همکاری از جانب تلگرام صورت نگرفت و طبیعی بود که با آن برخورد شود.
پوسته های تلگرام اثرات خوبی داشتند
وی با اشاره به اینکه نیاز مردم به پیام رسان و شبکه اجتماعی و رسانه کاربرمحور، مورد قبول شورایعالی فضای مجازی است، اضافه کرد: در ابتدا که تلگرام مسدود شد، پیام رسان های داخلی مبادرت به ارائه خدمات کردند، اما از نظر آمادگی سخت افزاری و نرم افزاری برای ارائه سرویس قابل اعتماد به همه مردم ایران نبودند و دیدیم که گرفتار مشکل هایی شدند. بنابراین هم با هماهنگی قوه قضاییه اجازه داده شد که پوسته هایی به صورت موقت فعالیت کنند و این پوسته ها هم اثرات خوبی داشتند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: ما هدفمان این بود که مردم را از فیلترشکن هایی که دستگاه های ارتباطی مردم را لطمه پذیر می کند نجات دهیم و ضمنا مردم از تلگرامی استفاده کنند که موارد ضداجتماعی و ضدفرهنگی در آن پالایش شده است. اما آمریکایی ها از این مساله نگران شدند و با مشکلاتی در زمینه توطئه هایی که در حوزه ارز و اعتصابات داشتند، مواجه گشتند و بنابراین نسبت به حذف پوسته ها اقدام نمودند.
فیروزآبادی تصریح کرد: این کار یک اقدام تهاجمی بی سابقه بود که به گوشی ۳۰ میلیون کاربر ایرانی وارد شودند و اپلیکیشن ها را پاک کنند و زنگ خطری بود که خیلی از کشورها را هشیار کرد که نمی توانند نسبت به بی طرفی پلت فرم ها و سیستم های عامل امریکایی اطمینان داشته باشند. این اقدامات آمریکایی ها سبب شده کشورها به این فکر بیفتند که نگران اپلیکیشن های خود باشند چون آمریکایی ها می توانند هر لحظه، هر پلتفرمی را از روی گوشیها پاک کنند.
فاش شدن اطلاعات ۴۰ میلیون کاربر به علت باگ تلگرامی
وی درباره فاش شدن اطلاعات ۴۰ میلیون کاربر در تلگرام بیان نمود: یک باگی در نرم افزار تلگرام وجود داشته که یک شرکت در کشور بوسیله خزش یا کراولینگ، قابلیتی که می توان یک سری اطلاعات عمومی را بوسیله اینترنت برداشت و با استفاده از این باگ، این اطلاعات را جمع آوری کرده و بدون هر گونه حفاظتی این اطلاعات را در یک بانک اطلاعاتی در یکی از دیتاسنترهای کشور ذخیره کرده بود که مورد تعرض قرار گرفت. در این بانک، محتوای مکالمات و پیام ها وجود ندارد و فقط نام و شماره کاربر فاش شده است.
دبیر شورایعالی فضای مجازی درباره وضعیت پیام رسان های بومی در کشور بیان نمود: نگاه دولت این نبوده که در زمینه فراهم کردن یک پیام رسان برای همه مردم ایران، مسئولیت پذیری داشته باشد. نگاهش این بوده که اگر بخش خصوصی در این عرصه وارد شود، حمایت هایی در حد متعارف انجام دهد همچون تامین وام و پهنای باند و اینکه برخی از خدمات دولت هم روی آنها ارائه شود. اما این اقدامات کفایت نمی کرد.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه پلت فرم های بسیار وسیعی در کشور در حوزه های مختلف فضای مجازی فعالیت اقتصادی موثری دارند، اظهار داشت: این پلت فرم ها در حوزه کیف پول، خرده فروشی، در حوزه فروش بلیت ده ها میلیون عضو دارند و صدها میلیون تراکنش انجام می دهند. اما هیچ یک از این پلت فرم ها که هم قدرت اقتصادی داشتند و هم قدرت فنی، حاضر نشدند در حوزه پیام رسان ها ورود کنند. چون پیام رسان ها از نظر آنها یک پدیده اجتماعی حساب می شد و مدل اقتصادی مشخصی در دیدگاهشان وجود نداشت. جنبه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیام رسان ها برایشان پررنگ تر از جنبه اقتصادی بود و آنها ورود نکردند.
عرضه یک پیام سان ملی از طرف دو اپراتور
وی افزود: ما از نظر اقتصادی و فنی کشور را در شرایطی می بینیم که بتوانیم پیام رسان های بزرگ و با کیفیت خوب عرضه نماییم، اما انگیزه اقتصادی در این حوزه وجود نداشت، انگیزه ای که همان زمان ما از اپراتورها که از ثروتمندترین شرکت های حوزه فضای مجازی کشور هستند، دعوت کردیم که وارد این حوزه شوند اما نپذیرفتند. البته جدیدا پس از دستور مقام معظم رهبری در آذر سال گذشته، از طرف مرکز ملی و وزارت ارتباطات، مذاکراتی با همراه اول و ایرانسل شروع کردیم و امیدواریم که این دو اپراتور به زودی یک پیام رسان فراگیر ملی را عرضه کنند.
دبیر شورایعالی فضای مجازی درباره عدم اعتماد کاربران به پیام رسان های بومی اظهار نمود: من معتقد نیستم که مردم نگران امنتیشان در پیام رسان های داخلی هستند. زمانی که پوسته های تلگرام وجود داشتند، اظهارات زیادی بود که این پوسته ها حکومتی و امنیتی هستند اما کاربران همچنان در این پوسته ها حضور داشتند. در کشور ما مردم پول را در بانک می گذارند، معاملات را در سازمان ها ثبت اسناد انجام می دهند، مکالمات تلفنی دارند. در کشور زیست طبیعی در حال انجام می باشد و هیچ جا نگرانی امنیتی وجود ندارد.
اطلاعات خصوصی کاربران پیام رسان های بومی تا کنون فاش نشده است
فیروزآبادی افزود: در این زمان هم با وجود اخبار جعلی در فضای مجازی، یک مورد نشنیدیم که حریم خصوصی کاربران در پیام رسان های داخلی رعایت نشده و اطلاعات خصوصی کاربران انتشار یافته باشد. هم اکنون ۲۰ میلیون کاربر ایرانی در پیام رسان های ایرانی مشغول فعالیت هستند البته متاسفانه چون نیازهاشان کامل برطرف نمی گردد، بطور موازی در پیام رسان های خارجی هم حضور دارند. البته ما مشکلی با حضور مردم در پیام رسان های خارجی مجاز نداریم، اما دوست داریم که مردم زیستشان در پیام رسان بومی باشد.
وی با اشاره به اینکه با تمهیداتی که آمریکایی ها در دنیا پیاده سازی کردند، امکان اشراف دولت ها را از بین بردند، اضافه کرد: آنها به عمد گمنامی کاربران در اینترنت را پیاده سازی کردند و کاربران احراز هویت نمی شوند و پلت فرم های آمریکایی هم مقاومت زیادی می کنند که سواد دیجیتالی به کاربران خود بدهند به جهت اینکه چگونه هویت خودرا مخفی کنند و پیام رسان ها هم که جزئی از پلت فرم ها هستند، در زمینه همکاری با دولت ها در برخورد با جرائم مقاومت می کنند.
مقاومت پلت فرم های آمریکایی در همکاری با دولت ها
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه در فضای حقیقی درباره نحوه رسیدگی به جرائم، کنوانسیون هایی وجود دارد، اظهار نمود: در فضای مجازی به علت مقاومت آمریکایی ها کنوانسیونی شکل نگرفته است. پلت فرم های امریکایی نه اینکه نه فقط با ایران همکاری نمی کنند، با تمام دنیا همکاری نمی کنند و تنها با بعضی از کشورهای اروپایی به علت اقتصاد قابل توجهی که روی آن پلت فرم ها دارند، همکاری دارند. اما ما نمی توانیم تسلیم شویم و بنابراین هم شورایعالی تصمیم گرفته است اقداماتی در این حوزه انجام دهد.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه در حوزه اشراف در فضای مجازی، دو بحث امنیت و سلامت وجود دارد، اظهار داشت: ما طبق مصوبه شورایعالی فضای مجازی، مسئولیت امنیت و سلامت هر دستگاه را بر عهده بالاترین مقام آن دستگاه قرار دادیم. یعنی اگر در آموزش و پرورش، دانش آموزان از نظر امنیتی یا ایمنی و سلامت در معرض خاطر واقع شدند، وزیر آموزش و پرورش مسوول است، اگر ورزشکاران گرفتار مشکل شدند، وزیر ورزش و جوانان مسوول است. در حوزه سلامت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم گیری می کند. ساختارهایی مانند پلیس فتا، مدیریت راهبردی افتا و سازمان پدافند غیرعامل در حوزه امنیت فعال می باشند.
وی با اشاره به اینکه ما ساختارهای درستی را در حوزه امنیت در فضای مجازی ایجاد کردیم، اضافه کرد: ما دوشادوش وزارت امور خارجه سعی کردیم تا کنوانسیونی را در جهان رقم بزنیم. یک سری تخلفات داریم که در فضای حقیقی نظیرش وجود دارد و همین طور در فضای مجازی شاهد جرائمی هستیم که مربوط به خود این فضا هست. خیلی از جرائم در دنیای حقیقی مصداق قانونی دارد اما در فضای مجازی باید مصداق جرائمش را در نظر گرفت و طبق آن قانون گذاری لازم انجام را انجام داد.
دوره جدید مجلس به شورایعالی کمک کند
دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به اینکه قوانین فعلی رسای لازم را ندارد، تصریح کرد: شورا می تواند تصمیم گیری و سیاست گذاری کند، اما نمی تواند قانون گذاری کند و این کار طبق قانون اساسی، بر عهده مجلس شورای اسلامی است و از دوره جدید مجلس انتظار داریم به کمک شورا بیاید. خصوصا در حوزه فیک نیوزها و اخبار جعلی که منشا داخلی آن قابل شناسایی است، همان گونه یکی از اقدامات مرکز ملی در دوره کرونا، مقابله با اخبار دروغ در این عرصه بود.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه در حوزه فیک نیوز، قانونی در زمینه بازنشر از رسانه های غیررسمی نداریم، اظهار نمود: تا پیش از ظهور فضای مجازی، همه رسانه ها رسمی بودند، با توسعه فضای مجازی، رسانه های غیررسمی که کاربرمحور هستند، گسترش یافت و اخباری که خیلی از آنها دروغ و تشویش برافکن است و اختلافات اجتماعی و عقیدتی تولید می کند. ما به شبکه های اجتماعی دسترسی نداریم و ازاین رو امکان پیشگیری از این بی اخلاقی ها وجود ندارد، بنابراین لازم است نمونه بومی پلت فرم ها را در کشور داشته باشیم.
ارائه سیمکارت شاد برای دانش آموزان
وی درباره آموزش مجازی توضیح داد: با حادثه کرونا، بحث اموزش مجازی که از قبل هم مطرح بود، پیش آمد و ما وارد عرصه سند تحول در بعضی از وزارتخانه ها شدیم. بعد از شیوع کرونا پلت فرم بومی شاد را در نظر گرفتیم تا دانش آموزان با مدرسه و معلم خود در ارتباط باشند و با دستور رئیس جمهوری و تاکیدات مقام معظم رهبری، این بستر به صورت رایگان در دسترس والدین قرار گرفته و برای خانواده هایی که خیلی دغدغه مند هستند، به زودی سیمکارت شاد برای دانش آموزان ارائه خواهد شد.
دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به تحریم های آمریکا و نگرانی از احتمال مسدود کردن مدخل ورودی کشور به فضای مجازی بیان نمود: نسبت به دشمنان و خاصیت هایی که کشور ما دارد، ما با دیگر کشورها فرق داریم و نمی توان اظهار داشت که چرخ را باردیگر اختراع نکنید. با عنایت به تحریم های آمریکا مقابل ایران، نگرانیم که آمریکایی ها خیلی از پلت فرم ها را روی ما ببندند و مدخل ورودی ما در فضای مجازی را مبتلا به اختلال کنند. بنابراین با عنایت به این که دارایی ها و زیست ما در فضای مجازی شکل گرفته است، باید شبکه ملی اطلاعات و سیستم عامل بومی داشته باشیم و درگاه ورودی مان بومی باشد تا با مشکل احتمالی مواجه نشویم.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه امروزه تمام زیست ما در بستر اینترنت است، اظهار داشت: ما از مسئولان انتظار داریم که از پلت فرم های ایرانی حمایت کنند. خیلی از مسئولان ما فقط در پلت فرم های خارجی حضور دارند و انتظار داریم در کنار حضور در پلت فرم های خارجی، پست های خودشان را در پلت فرم های ایرانی هم نشر دهند و از بستر شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان های داخلی حمایت کنند. البته عضویت مسئولان در شبکه های فیلتر شده از نظر ما خلاف است.




منبع:

1399/06/16
23:03:08
5.0 / 5
1228
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها