صدای موج چهارم كرونا

صدای موج چهارم كرونا به گزارش برتریها روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا این روزها مداوم در حال هشدار در مورد ورود به موج جدید پاندمی کرونا هستند. کاهش آمار فوتی ها، سبب شده برخی مسئولان و مردم به سمت عادی انگاری بروند. بازگشایی مدارس، سینما، تئاتر و... همچون مصادیق این عادی انگاری است.


روزنامه آفتاب یزد شنبه ۲۷ دی در گزارشی آورده است: تقریبا یک ماه پیش بود که شاهد روزهای سیاه کرونائی بودیم. روزهایی که نزدیک به ۵۰۰ نفر از هموطنانمان جانشان را به خاطر این بیماری از دست می دادند آنقدر شرایط بد بود که مسئولان تصمیم به اجرای قوانین سختگیرانه همچون منع رفت و آمد، تعطیلی پاساژها و... در امتداد جلوگیری از شیوع این بیماری گرفتند. خوشبختانه به دنبال این قوانین و صد البته رعایت مردم در پروتکل های بهداشتی، حالا وضعیت سفید شده و آمار مرگ و میر مبتلایان بااینکه همین مقدار هم زیاد است اما دو رقمی شده است.
در حال حاضر بنا بگفته سیما السادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت طی شبانه روز گذشته ۸۳ مبتلا به کرونا جان خودرا از دست دادند. اما نکته اینجاست که خیلی زود آن روزهای سخت کرونائی فراموش می شوند. یعنی مسئولان و مردم تا وضعیت را سفید می بینند، تصمیماتی می گیرند که اساسا ما را در آینده ای نه چندان دور به همان روزها باز می گرداند. حالا مسئولان آموزش و پرورش تصمیم گرفته اند که از اول بهمن ها مدارس به صورت حضوری برگزار شود از طرف دیگر قرار شده که تالارهای پذیرایی و سینماها نیز بازگشایی گردد. مردم هم که مانند همیشه در خیابان ها حضور دارند. این عادی انگاری شرایط که به دنبال کاهش آمار مرگ و میر و مبتلایان به کرونا به وجود آمده، مارا حتما به خطر پیک چهارم کرونا نزدیک می کند.
خطر پیک چهارم کرونا
در همین راستا عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر بازگشایی های اخیر، اظهار داشت: «احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی ها قابل رد کردن نیست، اما امیدواریم با توجه به این که روند رو به کاهش بیماری چشم گیر است، پیک چهارم رخ ندهد.» دکتر مسعود مردانی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تعجیل در بازگشایی ها خطرناک می باشد، اظهار داشت: «بازگشایی بدون دلیل قطعی موجب افزایش گردش ویروس در جامعه و موجب افزایش موارد مبتلاشدن در جامعه می شود. ما این مساله را یک دفعه در اردیبهشت ماه هم تجربه کردیم و دیدیم وقتی آمار پایین آمد به سرعت مراکز آموزشی، رستوران ها، مراکز خرید و... را باز کردند و دود آن به چشم مردم رفت و یادمان هست که آمار مرگ و میر تا مرز ۵۰۰ نفر در روز نیز ثبت گردید.»
مرگ ومیر کرونائی طی چند روز اخیر
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه آمار دو رقمی شده است، اظهار نمود: «باید این آمار را حفظ نموده و کاهش دهیم. مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند، حالا خبرهایی از فرمانداری تهران می خوانیم که درصد بالایی از درخواست های سفرهای بین استانی غیر ضروری بوده است و این نشان میدهد مردم تصور می کنند به محض کاهش آمار می توانند به سرعت به سفر رفته و در مجامع شرکت کنند؛ این رویه خطر آفرین است.» این متخصص بیماریهای عفونی افزود: «بازگشایی ها نیاز به پایش مستمر دارند، یعنی باید مدام بررسی شوند تا اگر بازگشایی تاثیری در افزایش بار بیماری داشت آنرا محدود کنند. البته این مساله هم خالی از مشکل نیست برای اینکه هر فعالیتی که حالا آزاد شود و هر بازگشایی که حالا صورت گیرد تاثیرش را دو هفته بعد خواهد گذاشت و دو هفته بعد موارد جدید بیماری نمود پیدا می کند.
ما بعنوان متخصصین این امر هشدار می دهیم تعجیل در بازگشایی ها ممکنست آرامش فعلی این روزها را برهم بزند.» وی درباب بازگشایی مدارس در بعضی مناطق، اظهار داشت: «معمولا در تعطیلی هایی که به دنبال گسترش ویروس های تنفسی فوقانی اتفاق می افتد، یکی از نخستین مراکزی که فعالیتشان تعطیل می شود مدارس و مراکز آموزشی هستند و به همین ترتیب باید آخرین جایی باشند که بازگشایی می شوند و فکر می کنم وزارت آموزش و پرورش پایش را در نظر دارد؛ برای اینکه بدون پایش مستمر شرایط مسلما وضعیت مشابه شرایط مهرماه خواهد شد و افزایش بار بیماری را شاهد خواهیم بود.»
این متخصص عفونی درباره واکسنهای فعلی کرونا در کودکان اظهار داشت: «متاسفانه کارایی و عوارض جانبی واکسن های کرونائی که تا حالا عرضه شده است بر اطفال و زنان حامله ارزیابی نشده است و تمام کارآزمایی های بالینی بر بزرگسالان است. با توجه به این که در نوع جهش یافته کرونا افراد زیر ۲۰ سال و کودکان در خطر بیشتری از نظر مبتلاشدن هستند باید بیشتر مراقب این گروه سنی بود.» مردانی افزود: «مسائل اقتصادی و وضعیت معیشت مردم هم در بازگشایی ها بی تاثیر نیست؛ برای اینکه امکان جبران خسارت تعطیلی ها برای دولت هم سخت و مشکل است. با این وجود ارزیابی مستمر می تواند به ما کمک نماید.» وی با اشاره به اینکه احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی ها وجود دارد، اظهار نمود: «این گزینه هم قابل رد کردن نیست اما امیدواریم به یاری خدا با توجه به این که روند رو به کاهش بیماری چشم گیر است، پیک چهارم رخ ندهد. بنظر می رسد با نظارت و پایش مستمر بتوانیم جلوی وقوع پیک چهارم را بگیریم.»
نگرانی وزارت بهداشت
از طرف دیگر وزیر بهداشت اظهار داشت: «در حال حاضر نگران بازگشت خیز بیماری هستیم چون موارد سرپایی درحال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در بهمن و اسفندماه می تواند باشد.» به گزارش ایسنا، سعید نمکی اظهار داشت: «نامه ای ۱۰ بندی روز ۱۰ دی به دانشگاه ها ابلاغ کردیم که باید شرایط کنونی را مراقبت کنید در غیر این صورت شاهد خیز جدید بیماری با ارتفاع و شدت بیشتر در کشور خواهیم بود.» وی ادامه داد: «استراتژی وزارت بهداشت در وضعیت کنونی، رهگیری خانه به خانه ویروس و شناسایی زودهنگام بیماران است تا آخرین موارد بیماری شناسایی شود. پس از این مرحله به سراغ جمعیت عادی و بدون علایم بیماری خواهیم رفت اما در وضعیت کنونی، اولویت ما، شناسایی بیماران با تست بیشتر و افراد در تماس نزدیک با آنها است.»
نمکی اظهار داشت: «در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که باردیگر با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این دفعه گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکنست توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.» نمکی اظهار نمود: «به دانشگاه ها ابلاغ کردیم که هرگونه عادی پنداری و سهل انگاری به سبب فروکش کردن بیماری در استانها سبب بازگشت رفتارهای اجتماعی نادرست و شیوع مجدد بیماری خواهد شد بدین سبب بیداری و وسواس مستمر در رعایت شیوه نامه ها توسط مردم و مسئولین، لازم است.»
با خطرات جدی ای روبه رو خواهیم بود
یک پزشک نیز درباب تبعات عادی انگاری کرونا به آفتاب یزد اظهار داشت: «به طور قطع با هر اقدامی که موجب شود که باردیگر مردم با خطر جدی بیماری کرونا مواجه شوند و به تعداد مرگ و میر مبتلایان به کرونا اضافه گردد به شدت مخالفم. مثلا بازگشایی مدارس که تصمیم گرفتند از اول بهمن ماه حضوری باشد. بطور مشخص این مساله می تواند ما را با خطرات جدی روبرو بسازد درصورتی که مراکز آموزشی آخرین جایی است که باید بازگشایی گردد.»
بابک قرائی مقدم اضافه کرد: «می دانیم که آموزش ها به صورت مجازی ممکنست از لحاظ آموزش و روحی و روانی بچه ها را گرفتار مشکل کند اما اولویت سلامت آنهاست به خصوص آنکه پروتکل های بهداشتی در مدارس بطور کامل رعایت نمی گردد از همین رو معتقدم که نباید مدارس بازگشایی شود. در این میان مشاغلی هم که بازگشایی شدند با شرط رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند به فعالیت شان ادامه دهند.»
این پزشک اظهار نمود: «وقتی که دولت این احساس را در مردم به وجود بیاورد که خطر رفع شده است نه فقط مردم را به عادی انگاری وا می دارد بلکه سبب شیوع مجدد کرونا و ایجاد خطر می گردد. از طرف دیگر متاسفانه مردم فکر می کنند چون واکسیناسیون کرونا شروع شده خطر کرونا برای همیشه رفع شده است در صورتیکه واکسیناسیون برای این است که خطر این بیماری در طولانی مدت رفع گردد.» قرائی مقدم در آخر اظهار داشت: «بنابراین از مردم درخواست دارم همچنان شرایط را جدی بگیرند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند. مسئولان نیز در بعضی از تصمیماتشان درباب بازگشایی ها تجدید نظر کنند تا خدایی نکرده باردیگر به روزهای سخت کرونائی باز نگردیم.»
واکنش کاربران
این عادی انگاری شرایط سبب نگرانی هایی در بین کاربران شبکه های اجتماعی شده است. یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «صدای موج چهارم کرونا به گوش می رسد هشدارها شروع شده است، مسافرت ها هم همچنین. مردم از فرط خستگی قرنطینه ها نمی دانند چه کنند اما هر روز گزارش هایی در خصوص برنامه ریزی برای سفر به گوش می رسد و این یعنی عادی انگاری».
دیگری نوشت: «بی احتیاطی و سهل انگاری ناشی از کاهش آمار، سبب بروز پیک بعدی می شود. حالا بیش از همیشه نیاز به هوشیاری و عدم تعجیل در عادی انگاری وضعیت داریم. با حفظ حساسیت نسبت به خطرات پاندمی، اجازه ندهیم به آن روزهای سیاه کرونائی بازگردیم».
یکی دیگر از کاربران اینطور می نویسد: «کاهش تلفات کرونا خبری میمون و خوشحال کننده است اما عادی انگاری شرایط، خطر اوج گیری باردیگر این ویروس منحوس را به دنبال دارد و می تواند پاشنه آشیل اقدامات مقابله ای مقابل کووید ۱۹ باشد».



منبع:

1399/10/27
18:46:59
0.0 / ۵
1255
تگهای خبر: اقتصاد , خرید , دانش , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد صدای موج چهارم كرونا
نظر شما در مورد صدای موج چهارم كرونا
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها