گفت وگو با یك فعال سیاسی؛

احیای برجام سبب افزایش مشاركت در انتخابات ۱۴۰۰ می شود

احیای برجام سبب افزایش مشاركت در انتخابات ۱۴۰۰ می شود


مشارکت سیاسی و میزان حضور مردم پای صندوق های رای، یکی از شاخصه های جامعه دموکراتیک و توسعه سیاسی در هر کشوری به حساب می آید که نمایانگر تعلق خاطر مردم به کشور و سرزمین خود است. پس شرکت در انتخابات عام ترین، آسان ترین و کم هزینه ترین نوع مشارکت سیاسی و از معیارهای مناسب برای کشف میزان حضور سیاسی مردم است و تا حدود زیادی می تواند انگیزه ها و عوامل تشدید کننده و موانع مشارکت مردم را در عرصه فعالیتهای سیاسی نشان دهد. ازاین رو انتخابات در ایران نقطه عطفی بوده که گره ها را باز می کرده و مجدداً نشاط، امید به آینده، فضای جدید و دلگرم کننده ایجاد می کرده است و نیروها با انرژی و امیدوار با انتخابات به صحنه وارد می شدند.
پس در شرایطی که فضای سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه دوران ویژه ای را سپری می کند و چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است، هنوز شور و حال انتخاباتی در کشور شکل نگرفته اما فضای انتخاباتی کشور آرام آرام آماده اعلام موضع و تصمیم نهایی جریان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می شود. با عنایت به چنین شرایطی مشارکت و رقابت در انتخابات مهم ترین مسئله سیاسی کشور است که پیوندی ناگسستنی با شرایط اقتصادی کشور بوجود آورده که مورد توجه قرار گرفته و پیشنهادهایی درباره آن داده می شود. بنابراین پژوهشگر ایرنا با «داریوش قنبری» فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:



میان مشارکت و رقابت در انتخابات ارتباط تنگاتنگی وجود دارد
قنبری در مورد مشارکت در انتخابات عنوان کرد: در اینباره دغدغه های بسیار زیادی وجود دارد و در کل برخی از اقداماتی که صورت گرفته سبب شده تا حدود زیادی اعتماد مردم گرفتار صدمه شود که شاهد این کاهش اعتماد در انتخابات سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی بودیم که کمترین مشارکت تاریخ جمهوری اسلامی رقم خورد. این مورد تا حدود زیادی نتیجه کاهش میزان رقابت از راه حذف رقبا بود. به این صورت که یک جریان سیاسی فرصت پیدا نکرد که در انتخابات کاندیداهای خودش را داشته باشد و بیشتر آنها رد صلاحیت شدند و همین مساله نقش موثر و کلیدی در کاهش میزان مشارکت داشت که باید این بستر برای رقابت همه جناح ها فراهم گردد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده که در مورد انتخابات در ایران میان مشارکت و رقابت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. هرگاه که مردم احساس کردند که یک انتخابات رقابتی وجود دارد و رقابتی جدی موثر است، میزان مشارکت هم بالا بوده و هرگاه هم که مردم احساس کنند که رقابتی جدی در انتخابات وجود ندارد و جریان های سیاسی به شکل موثری به رقابت با هم نمی پردازند، مردم هم رغبتی به مشارکت در انتخابات نشان نمی دهند.
فلسفه انتخابات، رقابت است
این فعال سیاسی بیان داشت: اساساً فلسفه انتخابات، رقابت است و در مجموع صرف رای دادن به مفهوم انتخابات نیست. پس انتخابات به معنای رقابت دیدگاه ها، برنامه ها و گرایش های مختلف است و هرچه که این رقابت جدی تر باشد زمینه برای مشارکت فزاینده تر هم بیشتر فراهم می شود. انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم اساسا از همین قاعده تبعیت می کند و اگر مردم ببینند که اگر یک انتخابات رقابتی و جدی وجود دارد می توانیم شاهد افزایش مشارکت باشیم باآنکه که به علت برخی از مسایلی که پیش آمده مردم تا حدودی دلسرد هستند اما باز هم در صورتیکه مردم احساس رقابت جدی داشته باشند، پای صندوق های رای حضور جدی و موثری خواهند داشت.
وی در ادامه اضافه کرد: البته مردم تا حدودی نسبت به تعیین کننده بودن رای خود تردیدهایی پیدا کرده اند که این تردیدها هم بایستی به نحوی برطرف شود و مردم به این باور داشته باشند که رای آنها موثر است و جریان های سیاسی می توانند این اعتماد را باردیگر ایجاد کنند. همینطور در کنار جریان های سیاسی، نهادهای مسئول در امر انتخابات هم می توانند نقش موثری در میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند و نحوی برخورد آنها می توانند تعیین کننده و موثر باشد.
برطرف شدن نگرانی های اقتصادی سبب افزایش مشارکت در انتخابات 1400می شود
قنبری ضمن اشاره به برجام و فضای اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که سبب کاهش مشارکت در انتخابات می شود و در انتخابات مجلس هم موثر بود، اوضاع و شرایط ویژه ای است که به علت تحریم ها در کشور بوجود آمده است اما خوشبختانه با اتفاقی که در انتخابات آمریکا افتاد و زمزمه احیا برجام، امیدواری هایی در فضای اقتصادی کشور ایجاد می شود و نگرانی که در مورد مسایل اقتصادی وجود داشت درحال برطرف شدن است و اگر برخی از مخالفان داخلی برجام این اجازه را بدهند و مانع نشوند که مشکلی در راه برجام پیش آید، اساسا شاهد رونق در فضای اقتصادی کشور خواهیم بود و این اتفاق سبب افزایش میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ می شود. ازاین رو اگر ۲ مسئله حل شود؛ یکی ایجاد یک شرایط رقابت مناسب و دوم عدم سنگ اندازی در راه دیپلماسی دولت، می توان مجدداً شاهد احیای امید به انتخابات ۱۴۰۰ و افزایش مشارکت باشیم.
انتخابات ۱۴۰۰؛ صحنه رقابت اصلاح طلبان و اصولگرایان
این فعال سیاسی اصلاح طلب، در مورد رقابت جناح های مختلف سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در جامعه ۲ جریان اصولگرا و اصلاح طلب در رقابت با یکدیگر بوده اند و در واقع جریان سومی وجود ندارد و اگر جریان هایی هم تلاش می کنند که خودشان را بعنوان جریان سوم معرفی کنند، عمدتاً اینها جریان هایی از درون اصولگرایان هستند و نمی توان آنها را مستقل تعریف کرد. پس همین ۲ جریان در انتخابات ریاست جمهوری نقش تعیین کننده خواهند داشت که هر کدام از این جریان ها در حال فعالیت هستند؛ جریان اصلاح طلب تلاش می کند تا تشکل وحدت بخش خویش را ایجاد نماید تا انسجامی به نیروهایش بدهد و در طیف مقابل هم جریان اصولگرا اقداماتی آغاز کرده اما در مجموع گرفتار چند دستگی هایی هستند اما با کاندیداهای خاص خود در انتخابات ۱۴۰۰ حضور خواهند داشت.


1399/11/14
22:52:45
0.0 / 5
348
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , شركت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها