آموزش مجازی و بازماندگان از تحصیل

آموزش مجازی و بازماندگان از تحصیل برتریها: آموزش الکترونیکی در دوران کرونا، نتوانست جایگزین خوبی برای آموزش حضوری شود و همه کار ویژه مدرسه را برای دانش آموزان محقق کند. تعداد زیاد دانش آموز بازمانده از تحصیل، نتیجه یک سال و نیم تعطیلی مدارس در کشورمان است.


آموزش ازراه دور در ابتدای شیوع ویروس کرونا بعنوان راهبردی میان بُر برای تداوم کار ویژه های نظام آموزش و حفظ سلامت جامعه بصورت فراگیر در سراسر جهان اتخاذ شد؛ راهبردی ناگزیر، حداقلی و البته موقتی که در خیلی از کشور ها به سرعت چاره اندیشی و مدیریت شد. حالا از ۲۰۷ کشور جهان، در ۱۰۷ کشور مدارس حضوری است. ۷۰ کشور شیوه ترکیبی یعنی تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی را پیاده می کنند. تنها در ۳۰ کشور همچون ایران، مدارس تعطیل هستند و آموزش ها کاملا مجازی انجام می شود. این در حالیست که تعطیلی مدارس، لطمه های روانی و اجتماعی بسیاری بر جا می گذارد. برمبنای نگاه ناظران، این چالش ها برای قشر لطمه پذیرتر جامعه تبعات و نتایج بیشتری به همراه دارد.
کرونا و ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل در ایران
وزارت آموزش و پرورش اواخر خردادماه پس از انتشار آماری در خصوص ترک تحصیل حدود ۳میلیون دانش آموز، این آمار را تکذیب اما اعلام نمود امسال ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم. آمار بازماندگان از تحصیل در سال پیش از آن ۱۴۶ هزار نفر بوده و این یعنی افزایش ۳۷درصدی دانش آموزان بازمانده از تحصیل. در سطح جهانی پیش بینی شده اوضاع کرونائی منجر به ترک تحصیل ۲۴ میلیون کودک شود.
این مساله از اهمیت بسیار بالایی برخوردارست چونکه تنها درصد اندکی از کوکان بازمانده از تحصیل می توانند پس از بازگشایی مدارس پشت میز و نیمکت ها برگردند. بخش مهمی از این لطمه ادامه دار بوده و به سختی قابل است.
چرا دانش آموزان از تحصیل بازماندند؟
دلایل مختلفی برای بازماندن از تحصیل را می توان شناسایی کرد. قسمتی از جامعه به سبب شرایط ویژه زندگی و شرایط اقتصادی، قادر به برخورداری از ابزارهای دریافت آموزش الکترونیکی نیست. بگفته «سعید کریمی» کارشناس امور عشایری آمار دقیقی از میزان دسترسی عشایر به اینترنت وجود ندارد اما بررسی های میدانی نشان میدهد کمتر از ۲۰ درصد عشایر در مناطق شان به اینترنت دسترسی دارند. از طرف دیگر بیشتر عشایر برای خرید تبلت و گوشی هوشمند توان اقتصادی ندارند. ما در کشور ۲۵۰ هزار خانوار عشایری داریم که جمعیتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را شامل می شوند.
این تنها مشکلات قشری از جامعه را در برمی گیرد. چه بسیار خانواده های روستانشین و شهرنشینی که قادر به تامین هزینه ابزار های دریافت آموزش آنلاین نیستند و به ناچار عطای درس خواندن فرزندانشان را به لقایش می بخشند.
بخشی ازکودکان هم بخاطر ازدواج از تحصیل بازمانده اند. تلفیقی از دلیلهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ازدواج بیش از ۱۰ درصدی کودکان را در یک سال قبل رقم زده است.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در سال ۹۹ تعداد ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواجشان ثبت شده است. قیاس با آمار سال ۹۸ بیان کننده رشد ۱۰.۵ درصدی ازدواج دختران در این رده سنی است که با وجود حساس تر شدن جامعه در این مقوله در سال اپیدمی و پشت درهای بسته مدارس رخ داده است.
بر اساس اعلام یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل)، تا آخر سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۰ میلیون نفر بر تعداد دختربچه های ازدواج کرده افزوده خواهد شد. یکی از اصلی ترین دلیلهای کودک همسری در سطح جهان فقر است. اپیدمی کرونا اما علاوه بر گسترش فقر بعنوان پیش زمینه این آسیب، بطور غیرمستقیم و بواسطه تعطیلی مدارس این آمار را بالا برده و می برد. ۱۳ میلیون ازدواج با کودک در جهان تا اختتام دهه بواسطه تعطیلی مدارس تخمین زده شده است.
زیر پوست تعطیلی مدارس، گسترش پدیده کودکان کار را هم شاهد هستیم؛ کودکانی که درس نمی خوانند تا قسمتی از بار مشکلات اقتصادی را از دوش خانواده بردارند. تعطیلی مدارس در دوره کرونا سبب شده تا بعضی کودکان و نوجوانان بخاطر کسب درآمدهایی ناچیز در آستانه ترک کامل تحصیل قرار گیرند. بگفته معلمانی که از نزدیک با مسایل دانش آموزانشان درگیرند، افزایش فشار های اقتصادی بر خانواده های محروم خصوصاً طی دوره شیوع ویروس کرونا سبب گشته دانش آموزان این خانواده ها تعطیلی کرونائی را به چشم فرصتی برای کسب درآمد به حساب آورده و گاهی وارد چرخه کار غیرقانونی کودکان شوند. ادامه این وضعیت سبب خواهد شد تا شمار بیشتری از دانش آموزان وارد سیکل محرومیت همیشگی از تحصیل شوند.
همچنین خیلی از خانواده ها به سبب نگرانی درباب آموزش غیرحضوری، در سال قبل از ثبت نام دانش آموزان کلاس اولی خود خودداری کرده اند.
به طور مسلم اتمام واکسیناسیون فرهنگیان، افزایش شتاب واکسیناسیون افراد جامعه، پرداخت سرانه بهداشتی به مدارس، آماده سازی فضا و تجهیزات واحدهای آموزشی و پرورشی، تدبیراندیشی نحوه برگزاری کلاس ها برای حفظ سلامت دانش آموزان و اجرای کامل پروتکلهای بهداشتی باید در دستور کار جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا دانش آموزان بیش از این از پیامد های تعطیلی مدارس لطمه نبیند.


منبع:

1400/06/27
10:51:39
5.0 / 5
206
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها