قلب تپنده آموزش

قلب تپنده آموزش برتریها: روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: معلمان بعنوان راهبران آموزش و به تعبیر سازمان یونسکو «قلب تپنده آموزش» با هدف جلوگیری از این لطمه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهان مبتنی بر بازیابی شکل و شیوه آموزش بر طبق محدودیت های ناشی از بحران کرونا دست به نوآوری های بزرگی زدند.


روزنامه اعتماد ۱۸ مهر یادداشتی به قلم امیرعباس میرزاخانی منتشر نمود و نوشت: در سال ۱۹۹۴ میلادی سازمان علمی-فرهنگی سازمان ملل (UNESCO) با همکاری چند سازمان جهانی دیگر همچون سازمان جهانی کار (ILO) و آموزش جهانی (EI) و به پیشنهاد فدریکو مایور مدیرکل وقت سازمان، روز پنجم اکتبر -برابر با ۱۳ مهر- را بعنوان روز جهانی معلم تعیین می کنند و به همین مناسبت هر سال در این روز برنامه های ویژه ای در گرامیداشت و پاسداشت معلم و حرفه معلمی در سراسر جهان انجام می شود. همین طور یونسکو با همکاری نهادهای آموزشی در سراسر جهان برای توجه بیشتر جهانیان به مسائل و مشکلات حرفه معلمی هر سال شعارهایی را به فراخور این روز تعیین می کند. این شعارها بطور معمول به شکلی برگزیده می شوند که مساله ای فراگیر درباره این حرفه را به چالش می کشند.
امسال شعار روز جهانی معلم را «معلمان قلب تپنده بازیابی آموزش» انتخاب شده و این در شرایطی است که معلمان ایران بیش از سالهای قبل با مسائل و مشکلات فراوان ناشی از وضعیت فعلی کشور و همین طور بحران معیشت و بالا رفتن خط فقر مواجهند و فشارهای اقتصادی و تنگناهای معیشتی آنها را از نظر ذهنی و روانی و جسمی برای ایفای نقش موثر معلمی بی انگیزه و ناتوان کرده است. این شرایط باعث شده تا لطمه دیدگان از آن در وهله نخست دانش آموزان و سپس اعضای خانواده بزرگ فرهنگیان و دیگر ارکان جامعه باشند.
معلمان در وضعیت بحرانی کشور که مردم در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سختی و تنگنای معیشت قرار دارند رنج ها و مشقت های مضاعفی را نیز متحمل شده اند و نه فقط تهیه نیازهایی از قبیل مسکن برای شان رویایی و غیرقابل تحقق است، بلکه حتی تامین هزینه های روزمره نیز از توان آنها خارج است و آنها را به افرادی ناامید و افسرده تبدیل نموده است که در برخورد با کودکان و نوجوانان تاثیرات منفی روحی و روانی بجای خواهند گذاشت. هر سال روز جهانی معلم به نقش حیاتی معلمان در رسیدن به آموزش با کیفیت بعنوان مهم ترین رکن آموزش می پردازد. امسال با وجودِ چالش های پیشِ روی معلمان در بحبوحه بحران کووید۱۹ اهمیت این مساله بیشتر هم شده است.
همان طور که این پاندمی کرونا نشان می دهد، معلمان سهم عمده ای در تضمین تداوم یادگیری و پشتیبانی از سلامت ذهن و جسم دانش آموزان دارند و یونسکو نیز با درک این واقعیت به انتخاب این شعار برای روز جهانی معلم سال ۲۰۲۱ اقدام نموده است. با انتشار وسیع و گسترده این ویروس منحوس در دنیا و عوارض پاندمی آن در دو سال اخیر، حدودا بیش از ۱.۵ میلیارد دانش آموز و به عبارتی بیش از ۹۰درصد کل جمعیت دانش آموزان ثبت نامی در مدارسِ دنیا، تعطیل شده است و این رویداد روی کارحرفه ای بیش از ۶۵ میلیون معلم تاثیر گذاشته، به شکلی که عدم آموزش حضوری و لطمه های آموزش مجازی، نقاط ضعف نظام های آموزشی جهان را بیش از پیش عیان کرده است و آثار مترتب بر این شیوه تاثیر مخربی بر جوامع مختلف داشته و رشد بی عدالتی ها را شدت بخشیده است.
معلمان بعنوان راهبران آموزش و به تعبیر سازمان یونسکو «قلب تپنده آموزش» با هدف جلوگیری از این لطمه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهان مبتنی بر بازیابی شکل و شیوه آموزش بر طبق محدودیت های ناشی از بحران کرونا دست به نوآوری های بزرگی زدند و با شعار «مدرسه تعطیلست ولی آموزش تعطیل نمی شود» موضوع آموزش را در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی پیگیری کردند و در این راه تلاش بر این بود تا هیچ دانش آموزی از آموزش بازنماند. در سراسر جهان، معلمان فردی و گروهی تلاش کردند تا راهکار هایی بیابند و محیط های یادگیری جدیدی برای دانش آموزان شان پیدا کنند تا کاری کنند که آموزش ادامه یابد و هم اکنون هم که واکسیناسیون با سرعت بیشتری در جریان است؛ نقش معلمان در پشتیبانی از دولت ها برای اجرای بازگشایی مدارس و ارائه مشاوره تخصصی به دانش آموزان بسیار حائزاهمیت است.
با رشد سریع تکنولوژی های نوین و وابستگی ابزارهای قدرت به این نوع فناوری ها و همین طور تغییر مولفه امنیت از سیستم های سنتی معطوف به تجهیزات جنگی به امنیت سایبر و اهمیت آموزش های دیجیتال و تاثیر آن در اقتصاد کشورها سبب شده تا موضوع آینده نگری مقوله آموزش را فراتر از پاندمی کرونا در سال ۲۰۱۹ مورد بررسی و بازبینی قرار دهیم و لازم است تا انعطاف پذیری نظام آموزشی مان را افزایش دهیم تا بتوانیم سریع و موثر به این نوع بحران و دیگر بحران های مشابه که گاهی می تواند امنیتی تلقی شود، واکنش مناسب نشان دهیم و این به مفهوم حمایت اقتصادی و مالی از آموزش و پرورش در جهت سرمایه گذاری بر تربیت معلم با کیفیت و توانمند و کارآمد بعنوان قلب تپنده آموزش در بدو ورود به نظام تعلیم و تربیت و تداوم برنامه های ارتقای حرفه ای معلمان موجود است.
بدون شک بی توجهی به موارد فوق و عدم اقدام اضطراری در افزایش سرمایه گذاری در بحث آموزش ممکنست به فاجعه جبران ناپذیری در یادگیری و بازتولید پدیده بیسوادی در جوامع تبدیل گردد که در این صورت برای جبران خسارت به وجود آمده باید هزینه های هنگفتی درنظر گرفت. همین طور لازم است برای تربیت نیروی کار انعطاف پذیر تعلیم و تربیت در دوران بحران، تمام معلمان به مهارت های آموزش در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی و شیوه آموزش تلفیقی مجهز شوند و دراین زمینه دولت ها در ایجاد و فراهم کردن و دسترسی عادلانه همه دانش آموزان به ابزارهای هوشمند و زیرساخت های دیجیتال در همه نقاط کشور برای تحقق شعار اعلامی یونسکو در سال ۲۰۲۱ نقش تعیین کننده ای دارند.


منبع:

1400/07/18
11:51:32
5.0 / 5
264
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها