مطالبات انجمن های علمی در دیدار وزیر علوم چه بود؟
به گزارش برتریها روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: مهم ترین کارکرد و فایده حضور دانشجویان در انجمن های علمی کسب تجربه است که این تجربه برای آینده کشور بسیار محترم است، چونکه مدیران آتی کشور از میان همین دانشجویان فعلی هستند.
در ادامه گزارش ۱۹ بهمن روزنامه فرهیختگان می خوانیم: سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و تکنولوژی روز گذشته میزبان نشست دبیران اتحادیه های انجمن های علمی-دانشجویی با وزیر علوم بود؛ دیداری که در آن عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی و علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری هم درکنار وزیر شنونده انتقادها، پیشنهادها و مطالبات انجمن های علمی-دانشجویی کشور بودند. «فرهیختگان» با دو تن از فعالان دانشجویی حاضر در این جلسه گفتگو کرده که در ادامه می خوانید.
مطالبه ما به رسمیت شناخته شدن جایگاه انجمن های علمی بود
علیرضا خسروزاده، دبیر اتحادیه انجمن های علمی-دانشجویی علوم سیاسی کشور ضمن اشاره به ارزیابی خود از فضای جلسه دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و عمده مطالبات از جانب دانشجویان بیان نمود: «عمده مسائلی که عنوان شد درمورد جایگاه انجمن های علمی بود تا جایگاه این انجمن ها به رسمیت شناخته شوند. از طرفی دیگر برخی مشکلات همچون مسائل مالی، نامنظم بودن جشنواره حرکت، نبود تریبون انجمن های علمی در دیدارهای سران سه قوه و مشکلاتی که با مجازی شدن در شرایط کرونایی به وجودآمده، بعنوان دغدغه های اصلی عنوان شد که انجمن های علمی با آن دست به گریبان هستند.» وی ضمن اشاره به پیگیری چالش های انجمن های علمی در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: «در این جلسه درخواستی از وزیر شد، این که جلسات با انجمن های علمی-دانشجویی ادامه پیدا کند و قرار شد در بهار سال ۱۴۰۱ هم چنین جلسه ای برگزار گردد و پیگیری های لازم برای درخواست های انجمن ها به صورت مثال تعامل انجمن های علمی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت بگیرد.»
خسروزاده در ادامه اشاره کرد: «یکی دیگر از بحث هایی که توسط انجمن های علمی عنوان شد، این بود که ارتباط میان انجمن های علمی با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضعیف است و احتیاج به تقویت دارد، ازاین رو یکی از راهکارهای افزایش این تعامل مشترک، برگزاری جلسات مداوم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.» دبیر اتحادیه انجمن های علمی-دانشجویی علوم سیاسی کشور ضمن اشاره به دغدغه انجمن ها در بحث تأمین منابع مالی اظهار داشت: «مطالبه تمامی انجمن های علمی، تأمین منابع مالی بود؛ چونکه بر اساس گزارشی که یکی از دبیران انجمن های علمی در این نشست مطرح نمود، این بود که از سال ۹۵ تابحال بودجه انجمن های علمی هرسال کاهش پیدا کرده، به این معنا که هرچه جلوتر آمده ایم، به جای این که بودجه ها افزایش پیدا کنند، کاسته شده اند.» او در آخر ضمن اشاره به یکی دیگر از چالش های مطرح شده در این دیدار توضیح داد: «درخواست ما از وزیر علوم این بود که مسائل رشته علوم انسانی، سیاسی محور دیده نشود؛ چونکه در بعضی برنامه ها و رویدادها به انجمن های علوم انسانی مجوز داده نمی گردد یا سخنرانانی که مقرر است در این رویداد حاضر شوند حتی با در دست داشتن رزومه قابل قبول توسط برخی دانشگاه ها رد می شوند تا در رویداد حاضر نشوند که این جریان به نوبه خود سبب صدمه به رشته علوم انسانی می شود.»
تسهیل مسیر ارتباط با صنعت مطالبه اصلی دانشجویان بود
حدیثه اسدی پور، دبیر اتحادیه انجمن های علمی فیزیک کشور با تکیه بر این که در این دیدار تنها مطالبات مان را مطرح کرده ایم و وزیر علوم هم اعلام نمود که در اسرع وقت آنها را پیگیری خواهد کرد، اظهار داشت: «حرف اصلی دبیران اتحادیه ها، بحث ارتباط با صنعت و تسهیل این حوزه بود. هرچند وزیر از طریق اندازی معاونت فناوری در این وزارت خانه صحبت و اعلام نمود که وظیفه این معاونت مباحثی از قبیل ارتباط با صنعت است.» او با تکیه بر این که زلفی گل هیچ قول مشخصی برای تحقق مطالبات دانشجویان نداده است، اظهار داشت: «یکی دیگر از مطالبات دانشجویان شرکت کننده این بود که اتحادیه ها و انجمن های علمی بیش ازپیش مورد توجه قرار گیرند و از آنها حمایت شود، در جواب زلفی گل اعلام نمود که با معاونان او در اینباره هماهنگ نماییم، البته هیچ قولی در اینباره نداد و تنها صحبت همان بود که با معاونان او مسئله را دنبال نماییم.» دبیر اتحادیه انجمن های علمی فیزیک کشور تصریح کرد: «درمجموع این که توانستیم با وزیر علوم دیدار نماییم، می تواند اتفاق مهمی باشد و مسئله دیگر این که دانشجویان توانستند درباره عمده ترین مطالبات شان با او صحبت کنند و این خود می تواند زمینه ساز اتفاقات خوبی در حوزه اتحادیه و انجمن های علمی باشد.»
می توانیم شاهد نسل سوم انجمن های علمی باشیم
روشنک مرادی، دبیر اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و ماشین های ریلی کشور با اشاره به اینکه انجمن های علمی دانشجویی بعنوان بازوی پرتوان فعالیتهای علمی- که مهم ترین رسالت دانشگاه ها هستند- در این جلسه شرکت کردند، اظهار داشت: «با توجه به این که این نشست نخستین دیدار وزیر محترم علوم با فعالان علمی دانشجویی و دانشجویان فعال در این عرصه بود، بخش عمده آن به بررسی ظرفیت های موجود در این تشکل ها و اینکه با عنایت به نیازهای کشور، این انجمن ها چگونه می توانند حضور فعال تری داشته باشند، پرداخته شد.» او با اشاره به اینکه ما می توانیم شاهد نسل سوم انجمن های علمی بعنوان ترمیم کنندگان نقش علمی و اجرایی دانشجو در سطح جامعه باشیم، اضافه کرد: «با توجه به بیانات رهبری در فضا دادن به جوانان بخصوص جوانان علم گرا، میتوان درصورت حمایت های لازم آینده خوبی چه به لحاظ کمک به کشور و چه کمک به دانشجویان توسط این گروه از فعالان دانشجویی متصور شد.»
دبیر اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و ماشین های ریلی کشور، اظهار داشت: «مطالبات مطرح شده در این نشست را میتوان در دو گروه ضرورت حمایت های مادی و معنوی در جهت پیشبرد اهداف کلان کشور تقسیم کرد، خوشبختانه مسؤلان وزارت خانه از مطالبات و دغدغه های دانشجویان هم به خوبی استقبال کردند و ظرفیت هایی از سمت این وزارت خانه بخصوص معاونت های آن ازجمله معاونت فرهنگی و فناوری عرضه شد که امیدواریم صحبت های مطرح شده ثمربخش باشد.» مرادی اظهار داشت: «نقطه مشترک تمام دانشجویان این بود که همگی دغدغه ساختن ایرانی بهتر داشتند و بزرگ ترین سوالی که هرکدام از فعالان علمی و دانشگاهی از خود می پرسند این است که ما بعنوان گروهی از دانشجویان دغدغه مند چه کاری می توانیم انجام دهیم که کشور را چه از لحاظ علمی و چه اجرایی یک پله ارتقا دهیم. بااین حال لازم است این نشست ها با فعالان علمی و دانشجویی تداوم داشته باشد و امیدواریم این قدم، اولین گام در این حوزه باشد و در ادامه شاهد حضور هرچه موثرتر و ایجاد بستر مناسب رشد و فعالیت برای این جوانان در عرصه های علمی و اجرایی کشور باشیم.»
مسائل دانشجویی، اولویت اول وزارت علوم
محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در دیدار با دبیران اتحادیه های انجمن های علمی-دانشجویی که با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و معاون فناوری و نوآوری این وزارت خانه در محل شهدای جهاد علمی برگزار شد، اظهار داشت: «مهم ترین کارکرد و فایده حضور دانشجویان در انجمن های علمی کسب تجربه است که این تجربه برای آینده کشور بسیار محترم است، چونکه مدیران آتی کشور از میان همین دانشجویان فعلی هستند.» وی با تکیه بر این که دغدغه های انجمن های علمی بعنوان یک تشکل پویا و حساس به پیشرفت های علمی کشور برای مسؤلان وزارت علوم بسیار مغتنم و پرارزش است، اظهار داشت: «در راستای آشنایی و حل مسائل در رابطه با حوزه انجمن های علمی استمرار نشست های حضوری یا مجازی لزوم دارد و حداقل در هر فصل برای هریک از تشکل های سیاسی، کانون های فرهنگی و انجمن های علمی یک نشست برگزار نماییم.» وزیر علوم با تکیه بر این که ایجاد تعامل و ارتباط با نخبگان جامعه و افراد شاخص در هر رشته علمی جزء اولویت های انجمن های علمی قرار گیرد، اظهار داشت: «در جلسات دفاعیه رساله های دکتری و رساله های کارشناسی ارشد معمولاً داورانی از سایر دانشگاه ها دعوت می شوند که انجمن های علمی می توانند از این فرصت استفاده کنند و یک کارگاه آموزشی یا یک نشست صمیمانه با این اساتید برجسته داشته باشند تا دانشجویان با افراد شاخص هر رشته آشنا گردند.»
فعالیت ۱۰هزار انجمن علمی و یک ظرفیت بی نظیر
عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست دبیران اتحادیه های انجمن های علمی-دانشجویی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: «باید مسؤلان اجرایی کشور از توانایی عظیم انجمن های علمی که در تمام رشته های دانشگاهی فعالیت دارند برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.» کلانتری ضمن اشاره به این که انجمن های علمی-دانشجویی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در رونق و شادابی محیط دانشگاهی دارند، اظهار داشت: «یک رکن جهاد علمی که مسؤلان کشور بر آن تاکید می کنند، انجمن های علمی هستند و امیدوارم با ازسرگیری آموزش های حضوری در دانشگاه ها شاهد رونق باردیگر فعالیت دانشجویان علاقمند به حوزه های علمی باشیم.» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: «فعالیت ۱۰ هزار انجمن علمی-دانشجویی در چارچوب ۴۰ اتحادیه، یک توانایی و قدرتمندی بسیار بزرگ در حوزه توانمندی های نرم برای کشور است.» کلانتری تصریح کرد: «استفاده از فضای مجازی برای انعکاس برنامه های انجمن های علمی و همینطور ارتباط اعضای این تشکل فعال دانشجویی با یکدیگر به ما این امکان را می دهد که حتی در زمان شیوع بیماری هایی مانند کرونا به فعالیتهای جاری خودمان با قوت و جدیت ادامه دهیم.»
انجمن های علمی رکن مهم زیست بوم نوآوری و فناوری هستند
علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در این جلسه اظهار داشت: «طرح دستیار فناوری به تصویب و تایید وزیر علوم رسید و برپایه آن دانشجویان فعال در حوزه فناوری می توانند ۶ ماه در پارک های علم و فناوری حضور داشته باشند و در این زمان حقوق دریافت و تجربیات لازم را برای حضور در بازار کار کسب کند.»
وی ضمن اشاره به این که در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور موسسات مختلف اجرایی و پژوهشی مانند وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری، ریاست جمهوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز رشد و نقش دارند، اظهار داشت: «انجمن های علمی-دانشجویی و اعضای هیات علمی از مهم ترین ارکان این زیست بوم هستند.»
منبع: bartariha.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطالبات انجمن های علمی در دیدار وزیر علوم چه بود؟