تبلیغات در شبکه های اجتماعی به شرط قانون
برتریها: رسانه های اجتماعی در وضعیت فعلی جهان خصوصاً بعد از همه گیری کرونا، بر دیوار بلند اینترنت سفره گسترده تجاری را برای صاحبان مشاغل و حرف باز کرده اند که اگر شرط «قانون» در این فضا رعایت نشود، آشفته بازاری به وجود می آید که مشتریان و خریداران تنها ضررکنندگان آن خواهند بود.
از روزهایی که تولید کنندگان یا صاحبان کسب وکار محصولات خودرا بوسیله دیوار نوشته، پخش کردن تراکت بین عابران و یا برچسب های تبلیغاتی به مخاطبین معرفی می کردند زمان زیادی نگذشته است. با ظهور رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجلات، تبلیغات شکل دیگری به خود گرفت. تیزرهای تبلیغاتی بین فیلم ها، پیام های تجاری قبل و پس از پخش برنامه های تلویزیونی، تصاویر رنگی و جذاب لابلای صفحات مجلات و روزنامه ها و.... بخش هایی از تبلیغات بوسیله رسانه های سنتی هستند. با ورود اینترنت به زندگی انسان، نوع مدرن تری از تبلیغات با عنوان تبلیغات آنلاین شکل گرفت.
اینترنت؛ دیواری برای تبلیغات
تبلیغات آنلاین که با اسامی «بازاریابی آنلاین»، «تبلیغات اینترنتی» و یا «تبلیغات دیجیتال» نیز شناخته می شود، نوعی بازاریابی و تبلیغات است که از بستر اینترنت برای تبلیغ محصولات و ارائه خدمات به مخاطبان و کاربران پلت فرم ها استفاده می نماید. تبلیغات آنلاین شامل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و تبلیغات موبایلی است.
در روزهای اولیه ورود اینترنت، تبلیغات آنلاین عمدتاً ممنوع بود. برای مثال دو شبکه قدیمی «ARPANET» و «NSFNET» سیاست های پذیرفته شده جهت استفاده از اینترنت داشتند که طبق آن کارهای تجاری بر بستر اینترنت توسط موسسات خصوصی را ممنوع می کرد. در سال ۱۹۹۱ NSFNET آغاز به حذف تدریجی سیاست ممنوعیت استفاده تجاری از شبکه کرد. ۲۷ اکتبر ۱۹۹۴ اولین آگهی آنلاین بنر تبلیغاتی بود در یک صفحه اینترنتی درج شد.
طبق قانون تبلیغات آنلاین در بعضی کشورها، اینفلوئنسرها موظف می باشند، پست های تبلیغاتی خودرا با هشتگ #Ad برچسب گذاری کنندپیشی گرفتن تبلیغات آنلاین
از همان ابتدا تبلیغ کنندگان می دانستند که تبلیغات اینترنتی با نوع سنتی آن متفاوت می باشد. صاحبان کسب وکارها متوجه شدند که تبلیغات بوسیله وب سایت ها نسبت به تبلیغات سنتی مقرون به صرفه تر هستند. کم کم بستر اینترنت به یک میدان بازی تبدیل شد و سرمایه گذاران از به روز بودن آن استفاده کردند. این پاگرفتن یک تجارت پرسود بود، بدین سبب خیلی از کارآفرینان، سرمایه گذاران و تبلیغ کنندگان آغاز به سرمایه گذاری در این ماشین پول ساز کردند.
در سال ۲۰۱۶ درآمد تبلیغات اینترنتی در ایالات متحده از درآمد تلویزیون کابلی و پخش تلویزیونی پیشی گرفت. برآوردهای تحقیقاتی از هزینه تبلیغات آنلاین در سال ۲۰۱۹ آنرا به ۱۲۵.۲ میلیارد دلار در ایالت متحده نشان میدهد که حدود ۵۴.۸ میلیارد دلار بیش از هزینه تلویزیون است.
شبکه های اجتماعی سرمایه بزرگ کسب وکارها برای تبلیغات
بر اساس آمارها هر فرد بطور متوسط در روز ۲ ساعت و نیم در شبکه های اجتماعی حضور داردحتی اگر تجربه خرید اینترنتی از آنلاین شاپ ها و صفحات فروش محصولات در پلت فرم های مختلف شبکه های اجتماعی را نداشته باشید، دست کم تبلیغ این محصولات در یکی از این پلت فرم ها به چشمتان خورده است. به ویژه در روزهایی که کرونا، قرنطینه و خانه نشینی خیلی از کسب وکارها را تعطیل یا تعلیق کرد، پلت فرم های مختلف شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بازار خوبی برای تبلیغ و ارائه محصولات را برای صاحبان کسب وکار فراهم نمود.
بر اساس آمارها هر فرد بطور متوسط ۲ ساعت و نیم از وقتش را در روز در شبکه های اجتماعی صرف می کند. ۳.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند. ۸۴ درصد از افرادی که به اینترنت دسترسی دارند از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند.
پلتفرم های پول ساز بازاریابی
بررسی ها نشان میدهد «فیس بوک» سومین پلت فرم پر بازدید جهان و محبوب ترین پلت فرم شبکه های اجتماعی برای تبلیغات است و بیش از ۵۵ درصد از سهم بازار شبکه های اجتماعی در ایالات متحده را دارد.
این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان پلت فرم شبکه های اجتماعی پیشرو برای بازاریابی انتخاب شد، کمی پس از ژانویه ۲۰۲۱ فیسبوک رایج ترین پلت فرم شبکه های اجتماعی در میان بازاریابان در سراسر جهان شد.
بر اساس یک نظرسنجی جهانی، ۹۳ درصد از بازاریابان شبکه های اجتماعی از این پلت فرم برای تبلیغ کسب وکار خود استفاده کردند در صورتیکه ۷۸ درصد دیگر این کار را بوسیله اینستاگرام اقدام نمودند. بیشتر صنایع، فیسبوک را بر سایر پلت فرم های شبکه های اجتماعی برای تبلیغات در اولویت قرار داده اند.
پنج صنعت برتر که بیشترین هزینه های تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص داده اند شامل کالاهای بسته بندی شده برای مصرف کننده(CPG)، خدمات مالی، خرده فروشی، رسانه، داروسازی و بهداشت و درمان است. همه آنها بیش از هر وب سایت و پلت فرم دیگری برای تبلیغات در فیسبوک هزینه کردند.
پنج صنعت برتر که بیشترین هزینه های تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص داده اند شامل کالاهای بسته بندی شده برای مصرف کننده(CPG)، خدمات مالی، خرده فروشی، رسانه، داروسازی و بهداشت و درمان استیکی دیگر از پلت فرم های شبکه های اجتماعی که به یک مقصد بازاریابی پرسود تبدیل گشته، «اینستاگرام» است. اینستاگرام پلتفرمی متعلق به فیسبوک است که برای محبوبیت کنار فیسبوک قرار گرفت و به کسب وکارها اجازه می دهد محصولات و خدمات خودرا بوسیله فرمت های مختلف، از عکس ها و برچسب ها گرفته تا استوری ها و ریل ها تبلیغ کنند. اینستاگرام همین طور جنبش اینفلوئنسر مارکتینگ را به راه انداخته است که در آن کاربران موثر در این پلت فرم بیش از قبل با برندها همکاری می کنند.
بسیاری از شرکتها هم برای تبلیغ محصولات و ارائه خدمات خود به سراغ پلت فرم «تیک تاک» رفتند. تیک تاک یکی از سریع ترین برندهای درحال رشد با آمار دانلود و تعامل چشم گیر در سراسر جهان است و زمینی پرسود برای بازاریابان است.
تبلیغات به شرط رعایت قانون
در حالی که به نظر می آید تبلیغات در شبکه های اجتماعی آسان و در دسترس می باشد و تبلیغ کنندگان نیازی به قوانین خاصی ندارند، اما کمیسیون تجارت فدرال(FTC) راهنمایی هایی را در مورد چگونگی اطمینان از این که تبلیغات در شبکه های اجتماعی فریبنده و گمراه کننده نیستند، ارائه می دهد.
دو اصل اساسی قانون تبلیغات در مورد انواع تبلیغات در هر رسانه ای اعمال می شود:
۱- تبلیغ کنندگان باید مبنای معقولی برای اثبات ادعاهای مطرح شده خود در تبلیغ محصول داشته باشند.
۲- اگر برای جلوگیری از گمراه کننده بودن یک آگهی نیاز به توضیح باشد، این توضیح باید بصورت شفاف و مشخص ارائه شود.
پست های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی باید برای مخاطب مشخص باشد
طبق قوانین «کمیسیون تجارت فدرال آمریکا » FTC اظهارات ارائه شده ازطریق یک مصرف کننده در شبکه های اجتماعی به عنوان یک تایید تلقی می شود. بدین سبب باید مشخص شود که معرفی و تبلیغ محصول توسط فرد مصرف کننده بصورت مستقل انجام شده یا در ازای این تبلیغ از صاحبان محصول پول یا خدمات رایگان دریافت کرده است.
وضع قوانین محکم در کشورهای مختلف برای فعالیت تجاری در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی سبب اعتماد و امنیت کاربران و تولیدکنندگان شده که باتوجه به حضور گسترده کاربران ایرانی در این پلت فرم ها جای خالی قوانین مشابه در کشور تا حد زیادی احساس می شوداینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی به عنوان متخصص در موضوعات خاص مورد اعتماد مخاطبان خود هستند. بدین سبب برای آنها مهمست که بین سفارش شخصی و یک سفارش حمایت شده از جانب تولید کننده، تمایز قائل شوند.
طبق قانون تبلیغات آنلاین در بعضی کشورها، اینفلوئنسرها موظف می باشند، پست های تبلیغاتی خودرا با هشتگ #Ad برچسب گذاری کنند و اگر در ازای تبلیغ محصول از جانب تولیدکننده مبلغ یا خدمات رایگانی دریافت کرده است باید نام شرکت تولید کننده را در پست خود ذکر کند تا برای مخاطبان مشخص شود که این یک پست تبلیغاتی است.
براین اساس، تخطی از مقررات FTC شامل جریمه هایی مانند حذف پست برچسب گذاری نشده، تعلیق صفحه اینفلوئنسر، جریمه نقدی اینفلوئنسر و صاحب محصول می شود.
به نظر می رسد وضع قوانین محکم در کشورهای مختلف برای کارهای تجاری افراد و صاحبان محصول در شبکه های مختلف اجتماعی تا حد زیادی سبب اعتماد و امنیت کاربران و تولید کنندگان در این رسانه ها شده که باتوجه به حضور گسترده کاربران ایرانی در این پلت فرم ها جای خالی قوانین مشابه در کشور تا حد زیادی احساس می شود.
منابع:
https: //www.pathmatics.com/blog/3-most-popular-social-media-sites-to-advertise-on
https: //www.americanbar.org/news/abanews/publications/youraba/2017/march-2017/advertising-in-social-media/
https: //nealschaffer.com/advertising-laws-apply-social-media/
منبع: برتریها
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد تبلیغات در شبکه های اجتماعی به شرط قانون