دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید كرد
ضرورت درهم تنیدگی فلسفه و مهندسی در دانشگاه ها
به گزارش برتریها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت درهم تنیدگی فلسفه و مهندسی در دانشگاه ها اصرار کرد و اظهار داشت: دانشگاه زمانی موفق است که دانشکده های آن در هم تنیده باشند؛ به طوریکه ریاضیات با عمران، فیزیک با هوافضا و غیره با هم آمیخته شوند.
به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، دکتر عبدالحسین خسروپناه در مراسم قدردانی از محققان برتر نمایشگاه توانائیها و دستیافته های پژوهشی_ فناوری که امروز در دانشکده مهندسی این دانشگاه برگزار گردید، با استناد به نام این دانشگاه، به توصیفی جامع از شخصیت خواجه نصیرالدین طوسی پرداخت و اظهار داشت: او نه فقط یک دانشمند، بلکه مصداق یک «حکیم متعلق» است که علوم مختلف را در بالاترین سطوح به کمال رسانده است.
وی ضمن اشاره به گزارشات ارایه شده بر اساس راه اندازی مراکز نوآوری در دانشگاه خواجه نصیر، اظهار داشت: فردوسی، رودکی و سنایی هم حکیم بودند؛ اما راز واژه حکیم درباره ی خواجه نصیرالدین طوسی چیست. در حقیقت ایشان فیلسوف، متکلم، عارف، فقیه، منجم، ریاضیدان و طبیب بود؛ ترکیب عجیبی از علوم بشری که در او به نهایت رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به یکی از شاگردان خواجه نصیر، قطب الدین شیرازی اشاره نمود و اظهار داشت: او نمونه ای عینی از قدرت علمی طوسی را در عرصه پزشکی مطرح ساخت. در حقیقت قطب الدین شیرازی، که خانواده اش قرن ها در شیراز بیمارستان چشم پزشکی تخصصی اداره می کردند، در شرح قانون بوعلی سینا (تحفه سعدیه) اعتراف می کند که ابهامات برخی مطالب طب را تنها بعد از آشنایی با استادش، خواجه نصیرالدین طوسی، برطرف کرده است. این مورد نشان دهنده عمق نفوذ علمی خواجه در علوم پایه و پزشکی زمان خود بود.
خسروپناه به اسارت خواجه نصیرالدین توسط مغولان اشاره نمود و اضافه کرد: هلاکو به سبب آشنا نبودن با عمق علم ریاضیات خواجه نصیر، تنها به جنبه نجوم او برای تعیین زمان جنگ ها توجه داشت و بنابراین او را نکشت. خواجه نصیر با درک این شرایط، از امکانات هلاکو برای ساخت رصدخانه مراغه و حفظ کتابخانه ای با چند هزار جلد کتاب بهره برد.
خسروپناه به جایگاه خواجه نصیر در فلسفه اشاره نمود و اظهار داشت: او مقلد ابن سینا یا شیخ اشراق نبوده، بلکه در فلسفه خود صاحب مکتبی مستقل خصوصاً در کتاب «شرح اشارات» است.
او همینطور به کتاب های وی در عرفان (آغاز و انجام، اوصاف الاشراف) و «اخلاق ناصری» در عرصه حکمرانی و حکومت داری اشاره و تصریح کرد: این میراث علمی الگویی برای دانشگاه های امروز است و باید از ظرفیتهای علوم پایه و ریاضیات برای ساختن آینده ای دانش بنیان استفاده نمایند.
خسروپناه بر نقش محوری خیال در پروسه آفرینش تاکید کرد و اظهار داشت: کسی که می خواهد خلقت داشته باشد، حتما باید از ابزار خیال یا به تعبیر دقیق تر، «خیال» استفاده نماید. البته خیال در علوم مهندسی، هنر و معماری نقشی کارساز دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دلیل حکیم بودن خواجه نصیرالدین طوسی را نیز در همین جامعیت (نمایان ساختن عقل نظری، عملی، معاش و معاد در زندگی و آثارش) دانست و اضافه کرد: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با مبنای حکمت، علوم پایه و مهندسی را دنبال می کند و این ماموریت باید ادامه یابد.
وی بیان نمود: دانشگاه زمانی موفق است که دانشکده های آن در هم تنیده باشند. به طوریکه ریاضیات با عمران، فیزیک با هوافضا و غیره با هم آمیخته شوند. اگر هر کدام جزیره ای جدا باشند، دانشگاه نیست.
خسروپناه با تاکید بر این که عقل نظری ریاضی، فیزیک و شیمی بعد از کاربردی شدن در مهندسی، نیازمند یک پشتوانه هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی است، خاطرنشان کرد: خواجه نصیرالدین طوسی یک دانشکده فلسفه علم یا هستی شناسی می خواهد. مگر می شود کسی اهل فیزیک باشد و تفکر فلسفی نداشته باشد. این تفکرات فلسفی باید در تمام دانشکده ها ظهور و بروز داشته باشد.
به طور خلاصه، خواجه نصیر با درک این شرایط، از امکانات هلاکو برای ساخت رصدخانه مراغه و حفظ کتابخانه ای با چند هزار جلد کتاب بهره برد. خسروپناه بر نقش محوری خیال در فرایند آفرینش تصریح کرد و عنوان کرد: کسی که می خواهد خلقت داشته باشد، حتماً باید از ابزار خیال یا به تعبیر دقیق تر، خیال استفاده نماید. خسروپناه با تکیه بر اینکه عقل نظری ریاضی، فیزیک و شیمی پس از کاربردی شدن در مهندسی، نیازمند یک پشتوانه هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی است، اشاره کرد: خواجه نصیرالدین طوسی یک دانشکده فلسفه علم یا هستی شناسی می خواهد.
منبع: برتریها
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد ضرورت درهم تنیدگی فلسفه و مهندسی در دانشگاه ها