مشكل سازترین پیامك های تبلیغاتی كدام اند؟
به گزارش برتریها معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به نقش چگونگی برخورد اپراتورها با پیامك های مزاحم در انتخاب سرویس توسط كاربران، اظهار داشت: تفاوت بین اپراتوری كه به این مورد اهمیت می دهد و اپراتوری كه اهمیت نمی دهد، باید مشخص باشد و مردم در انتخابشان این را لحاظ كنند.
به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، پیامك های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و از وعده ی برنده شدن در جشنواره های مختلف تا معرفی كسب وكار و محصولات شركت ها را شامل می شوند. باآنكه این پیامك ها پیشینه ای طولانی دارند اما هر بار با روشی جلوی آنها گرفته شده است. هم چنین ایجاد سامانه ای برای مقابله با پیامك هایی كه سرشماره ی تبلیغاتی دارند، باعث شد ارسال كنندگان این پیامك ها به شماره های شخصی روی بیاورند.
برای پیشگیری از ارسال پیامك های تبلیغاتی، راه های مختلفی همچون استفاده از سامانه #۸۰۰* برای ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كه از راه سامانه های ارسال پیام كوتاه و با سرشماره های مختلف برای مشتركان تلفن همراه ارسال می شد، به وجود آمد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) هم از سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كه با شماره های شخصی ارسال می شدند، بهره برد.
در این راستا، مجید حقی در گفتگو با ایسنا با اشاره به موضوع پیامك های مزاحم به ایسنا اظهار داشت: بخشی از پیامك های تبلیغاتی از راه سرشماره های شناسنامه دار همچون ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰، برای كسانی كه تبلیغاتشان را از ستاره ۸۰۰ مربع مسدودسازی نكردند ارسال می شود؛ این پیامك ها شناسنامه دار هستند و مشخص است كه از كجا ارسال می شوند و اگر تخلفی هم كنند، برخورد با آنها روال مشخصی دارد و اعمال مقررات می شود.
شماره های شخصی، مشكل سازترین پیامك های تبلیغاتی
وی با بیان این كه مهم ترین بخش ارسال پیامك، از راه شماره های شخصی است، اضافه كرد: این پیامك ها واقعا مزاحم هستند، چونكه اجازه ارسال پیامك ندارند و ضمن این كه شناسنامه ای هم ندارند كه از كجا ارسال می شوند. این پیامك ها را ما در سامانه هایمان بعنوان كلاهبرداری تشخیص می دهیم و مسدود می نماییم و آمار آن در پورتال وجود دارد. اما اگر هر شماره شخصی بخواهد پیامكی ارسال نماید و سپس ما آنرا ببندیم، حد آن مشخص نمی گردد.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری افزود: بنابراین ما بعنوان روشی دیگر به ریشه تولید این سیمكارت ها پرداختیم، چونكه پیامك ها به واسطه سیمكارت ارسال می شوند. سیمكارت ها هم شامل دو بخش حقوقی و افراد حقیقی می شوند، بخشی هم به اتباعی برمی گردد كه به كشور می آیند و می روند و از راه اسنادی كه از آنها می ماند، سیمكارت به نامشان ثبت می شود. با بررسی این سیمكارت ها به مبحث احراز هویت رسیدیم، چونكه گره و نقطه مركزی اینها به این برمی گردد كه احراز هویت به درستی صورت نمی گیرد.
حقی با بیان این كه با دفاتری كه احراز هویت را درست انجام نمی دادند و كوتاهی می كردند، برخورد كردیم، اضافه كرد: در مقطع بعدی، سازوكار احراز هویت را سخت تر و سعی كردیم امكان سوءاستفاده از این طریق كمتر شود. قبل از این توزیع و فعال سازی سیمكارت های حقوقی با اسناد كاملی صورت نمی گرفت، ازاین رو سعی كردیم اسنادی كه از این پس عرضه می شود، كامل تر باشد و محرز شود كه شركت فعال است و اصالت دارد.
از سیمكارت های فعال شده به نامتان، آگاه باشید
وی افزود: درباره افراد حقیقی هم فرایند OTP را مقرر كردیم كه اپراتورها از راه فرایند ارسال OTP احراز هویت كنند و برای شماره هر كدام از كاربران پسوردی ارسال و مشخص شود فردی كه سیمكارت را تحویل می دهد، همان كسی است كه باید باشد. همینطور اطلاع رسانی به همه صورت گرفته كه هر كسی این پیامك را دریافت می كند، باید نسبت به این كه سیم كارت توسط خودش فعال شده و یا به نام او سیم كارتی را فعال كرده اند، حساس باشد، چونكه این سیمكارت به دلیلی فعال گشته است.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تصریح كرد: در مقطعی بحث رجیستری گوشی مطرح بود و این كه به اسم كسانی كه احراز هویت ناقصی داشتند، سیمكارت ثبت و به نامشان گوشی رجیستر می شد و یا سوء استفاده های دیگری انجام می شد. ازاین رو این مورد را هم در مقاطع مختلف اطلاع دادیم تا اگر پیامكی برای مردم ارسال می شود، حساس باشند كه چرا سیمكارت به نامشان فعال و چطور احراز هویت شده و این كار به درخواست چه كسی انجام شده است.
حقی با بیان این كه اپراتورها هم موظف می باشند با سیمكارت هایی كه مزاحمت ایجاد می كنند، برخورد كنند، اظهار نمود: مستقل از این كه سازمان چه برخوردی با اپراتور می كند و وفق مقررات و پروانه است، اپراتورها از فضای اجتماع موجود كسب درآمد می كنند و كاربرهایشان در همین اجتماع زندگی می كنند، ازاین رو مستقل از دریافت و پرداخت هزینه و سرویس، این نكته اهمیت دارد كه كدام اپراتور اهمیت بیش تری برای رضایتمندی كاربرانش قائل است.
اپراتورها باید نسبت به پیامك های تبلیغاتی حساس باشند
وی تصریح كرد: اگر بپذیریم كه مردم از پیامك های مزاحم آزار می بینند و نارضایتی برایشان ایجاد می شود، باید بپذیریم اپراتورها هم باید در این زمینه اهمیت قائل شوند و فقط بحث مالی نیست. اپراتور باید برای خودش این مسئولیت را تعریف كند تا جلوی مزاحمت هایی كه یك سری متخلف ایجاد می كنند، گرفته شود. رویكرد ما این بود كه برخورد اپراتورها با این مورد را هم گزارش نماییم كه اپراتورها چه حجم پیامك های مزاحم دارند و با عنایت به این كه به آنها اعلام شده، با این مزاحمت ها چطور برخورد می كنند.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با بیان این كه برخورد اپراتورها با پیامك های مزاحم و این كه همچنان وجود دارند یا كاهش پیدا كرده، اعلام می شود، اظهار داشت: كسانی كه برای دریافت سرویس تصمیم می گیرند، بخشی از عوامل تصمیمشان مربوط به همین احترام و اهمیتی است كه اپراتور به آزار و مزاحمتی كه برای كاربر ایجاد می شود، می گذارد. این كه اپراتوری به رفع این مورد و برخورد با متخلفان اهمیت دهد، بسیار مهم می باشد.
حقی با بیان این كه قضاوت مردم، قدرت و كاركرد دارد و برای همه مهم می باشد، اظهار نمود: این قضاوت برای اپراتورها كه از قبل پرداخت كاربرانشان منتفع می شوند، بیش تر از همه اهمیت دارد و تفاوت بین اپراتوری كه به این مورد اهمیت می دهد و اپراتوری كه اهمیت نمی دهد، باید مشخص باشد و مردم در انتخابشان این را لحاظ كنند. ما ظرفیت های قانونی را به كار می گیریم اما چه بهتر كه از راه این فضا هم اطلاعات را به آگاهی مردم برسانیم تا مردم بتوانند تصمیم بگیرند.
وی در پاسخ به چگونگی برخورد با ارسال پیامك های مزاحم به بلك لیست، بیان كرد: برخی كاربران ارسال پیامك تبلیغاتی توسط مجموعه ای از شماره ها را در ستاره ۸۰۰ مربع مسدود كردند، اما بعضی از سایت ها رسما تبلیغ ارسال پیامك به بلك فهرست را می كردند، ما مجموعه این سایت ها را شناسایی و به دستگاه های رسیدگی كننده انتظامی و قضایی ارسال كردیم كه به این مورد رسیدگی شود و با عنایت به رسیدگی های انجام شده، آنها تغییر فاز دادند. اگر هم شكایتی شود، ما باردیگر این را در چارچوب قبلی پیش می بریم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مشكل سازترین پیامك های تبلیغاتی كدام اند؟