نظریه سد شكسته، پرهیز از هراس اجتماعی  و كرونا ویروس

نظریه سد شكسته، پرهیز از هراس اجتماعی  و كرونا ویروس به گزارش برتریها باید تلاش نماییم شیپورچی بی سواد بهداشت و انتشار اخبار ضد و نقیض غیر موثق نباشیم و كرونا كرونا كردن از سپیده دم تا شامگاه همه كاربران شبكه های اجتماعی و بازنشر بدون  سند و مدرك و  مرجع معتبر می تواند ما را شبیه داستان سد شكسته نماید؛ ما بنی آدمیم و اعضای یك پیكر.


مساله بلایا، شامل طبیعی و یا انسانی، از سپیده دم تاریخ با ابنا بشر همراه بوده و در تاریخ كشورها هم همه گیری ها و سوانح غیر مترقبه بزرگی ثبت شده است. اما مواجهه جوامع و فرهنگ ها با بلایا بسیار متفاوت می باشد، همانطور كه برخورد با غم و اندوه از دست دادن عزیزان و ثروت و سرمایه هم از تفاوت زیادی برخوردار می باشد.
در جریان كرونا ویروس و قرنطینه شهر وهان مردم از پنجره خانه های خود سر بیرون آورده و خطاب به همسایه هاداد می زدند "روغن اش را زیاد كن"؛ این ضرب المثل معنای طاقت بیار و امید داشته باش در فرهنگ چینی است.
مساله تاب آوری اجتماعی و روانی در مقابل بلایا و شرایط بحرانی امر بسیار حیاتی می باشد. در تجربه سونامی ژاپن هم مردم با مصرف عقلانی و درك متقابل شرایط از هجوم به فروشگاه ها خودداری و با احساس مسئولیت رفتار كردند. بنابراین، می توان اظهار داشت كه اعتماد كامل به نهادهای مدیریتی و اجرایی حاصل از تجربه تاریخی و شفافیت و صداقت در موارد پیشین باعث صدمه پذیری كمتر و مصونیت و دوام اجتماعی بیشتر در مقابل سوانح و مقابله با مخاطرات ناشی از فاجعه شده است. این موارد مبین درس بزرگی از تأثیر همبستگی اجتماعی و انسجام بر كاهش آلام و حتی درمان بیماری ها و ترمیم خرابی های اقتصادی و اجتماعی در نظم و نظامات جامعه است كه آزموده شده است.
همچنین، تجربه همدلی اجتماعی در زمان جنگ تحمیلی در ایران ما هم یك مثال از تقسیم فشار و كمبود و مضیقه و سهیم شدن ملی در دفاع از كشور و كنار آمدن با سختی ها و انسجام و وحدت و همدلی در تاریخ ایران ثبت شده است.
در جامعه جدید به عنوان نتایج مدرنیته و به تعبیر «گیدنز» و «الریش» یك مخاطرات مدرن و نو ظهوری هم دارد. فضای مجازی و عصر دیجیتالیزه شده و ظهور جامعه شبكه ای، سرعت انتشار اخبار، بویژه اخبار بی سند و البته اگاه سازی درست و استفاده بجا از شبكه های مجازی همزمان مساله فجایع اجتماعی و طبیعی را وارد فاز جدیدی كرده است.
مساله اعتماد به رسانه ها و مراجع و منابع خبری در شرایط بحرانی امر خطیری است كه عملكرد گذشته این منابع در این اعتماد مهم می باشد.
اما در مورد ویروی كرونا انتشار فراگیر از هفته ها قبل در فضای مجازی توسط همگان سبب ایجاد نوعی "هراس جمعی" نسبت به این بیماری شده است.
تكرار بی وقفه یك امر هراس انگیز به ایجاد ترس و نه الزاما شناخت و اگاهی نسبت به پدیده می شود كه در صورت سرایت به شكلی صدمه پذیری روانی و اجتماعی جامعه و بویژه مبتلایان می شود.
هرچند در مورد كرونا جای هیچ قصور و سهل انگاری نیست، اما برخی پرداختن ها به داستان كرونا فارغ از ابعاد بهداشتی و پزشكی كه متخصصان مربوطه به آن می پردازند بی شباهت به داستان دروغ گویی كه خواست مردم یك شهر را بترساند نیست؛ می گویند روزی كسی وارد شهری شد كه در بالادست آن سد بزرگی بود و شایعه كرد سد شكسته و به زودی شهر را غرق خواهد نمود. مردم آغاز به فرار از شهر كردند و شایعه ساز شاهد فرار مردم بود و مردم آنقدر فرار كردند كه سر آخر خود آن فرد هم گفت شاید اصلا درسته و واقعا شكسته و خود هم پا به فرار گذاشت.
بدون كاستن از عظمت این بلا و بیماری و ارزش جان تك تك شهروندان كه باید نهایت تلاش مدیریتی و سازمان دهی امكانات و پیشگیری و درمان با بالاترین فوریت ها توسط نهادهای مسول باشد و قصور و كوتاهی نابخشودنی است، و با ادای احترام به كادر درمانی درگیر مداوا و مدیریت این بحران، اما باید دقت نماییم، بخصوص افراد و شهروندان عادی و بدون اطلاعات فنی و یا رسانه ای كافی از ورود و صرف وقت نالازم به داستان ما و كرونا، كه گاه شبیه شایعه سد شكسته شده است و برخی آنقدر تكرار می كنند كه خودشان هم دروغ ها را باور می كنند، بپرهیزیم.
دراین زمانه پر از هیاهو گروهی دنبال احتكاراند و سودجویی و كسانی هم هستند كه دنبال خدمت صادقانه و خیرخواهانه، برخی دنبال خرافه و گزافه و جماعتی در تلاش و تنگای معیشت و گذران امورات و بعضی همه چیز حواله دیگرانی هم بد و بد خواه و توطئه طبق معمول می دهند و البته جمعی سر در گریبان عبور خواهیم كرد و این هم بگذرد و روسیاهی به زغال و محتكران و پنهانكاران خواهد ماند. ققنوس ایران از خاكستر هزاره ها سر براورده و جوانه زده و چون جویبار جاری شده و خواهد شد. پس مواظب سرمایه اجتماعی و انسجام ملی و فردای همجواری ها و بازگشت توام با" تاب آوری" به شرایط پیشا كرونا یا آماده شدن جامعه و نظام اجرایی برای زیستن و حیات در دوران " پسا كرونا" باشیم.
اتفاق دیگر توجه به رمان هایی است كه محتوای پیشگویانه شبیه این روزها دارند. مانند كتاب «چشمان تاریكی» و فیلم های علمی تخیلی مرور باردیگر می شوند و گاه برخی دین باوران و منتقدان كرونایی شدن عالم را نشانه نزدیك شدن به شرایط آخر الزمانی را یادآور می شوند.
برای دیگرانی هم كه در وضعیت بحرانی تلاش می كنند از مهر و نوع دوستی و فداكاری و ایثار و عشق ورزی سخن می گویند همانند آن ابزار و یراق فروشی ماسك مجانی توزیع می نماید و پزشكی كه چند شب دخترش را ندیده است، این روزها می شود یادآور «عشق در سال های وبا»، اثر «گابریل گارسیا ماركز» كه شباهت اسمی زیادی هم عنوان رمان(كرولا) به ویروس كرونا دارد.
پس ضمن حفظ خونسردی و مطالبه حفاظت از سلامت مردم توسط نظام بهداشت و درمان باید تلاش نماییم شیپورچی بی سواد بهداشت و انتشار اخبار ضد و نقیض غیر موثق نباشیم و كرونا كرونا كردن از سپیده دم تا شامگاه همه كاربران شبكه های اجتماعی و بازنشر بدون سند و مدرك و مرجع معتبر می تواند ما را شبیه داستان سد شكسته نماید؛ ما بنی آدمیم و اعضای یك پیكر.

و سخن آخر اینكه
این نقد نافی لزوم اطلاع رسانی شفاف و مسوولانه نطام بهداشتی و درمانی كشور با درایت و صداقت نیست و نكته مهم دیگر كمك به ترمیم بی اعتمادی ها و كم شدن روحیه نومیدی كه مستلزم تلاش صادقانه، سخن گفتن از دل و احترام به شعور همگانی و جلب مشاركت مردمی و گوش دادن به سفارش های مراجع دارای صلاحیت تخصصی و همزمان از سمت ما مردم همكاری و همیاری و احساس و عمل به مسولیت شهروندی است.


1398/12/11
21:19:30
5.0 / ۵
3572
تگهای خبر: اقتصاد , دیجیتال , علم , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد نظریه سد شكسته، پرهیز از هراس اجتماعی  و كرونا ویروس
نظر شما در مورد نظریه سد شكسته، پرهیز از هراس اجتماعی  و كرونا ویروس
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها