مقاومت دستگاه های دولتی در به اشتراك گذاری اطلاعات
برتریها: بگفته معاون وزیر ارتباطات، بااینكه در طول دو سال با رشد 2.5 برابری در حوزه خدمات مركز ملی تبادل اطلاعات روبه رو شده ایم و در تیر ماه سال جاری تعداد 120 میلیون مراجعه به نهادها كاهش پیدا كرده است، اما هنوز هم برخی دستگاه های دولتی، در به اشتراك گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت همكاری نمی كنند.
به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، سال هاست که دولت ها به دنبال الکترونیکی کردن خدمات هستند و استقرار دولت الکترونیک دراین زمینه بسیار موثر است، اگر امور کشور و خدمات دهی به سمت الکترونیکی شدن برود، منجر به شفاف سازی می شود. اما به اعتقاد برخی کارشناسان زیرساخت های مورد نیاز آماده نبوده و بدین جهت در عمل موفق نبودیم.
از طرف دیگر، این روزها و در شرایطی که به سبب شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس، تا حد ممکن خانه نشینی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی عنوان شده، دولت الکترونیک و ارائه خدمات دولتی به صورت غیرحضوری و الکترونیکی یکی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند مورد توجه افرادی که به این خدمات نیاز دارند قرار بگیرد.
در این راستا امیر ناظمی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در یک برنامه تلویزیونی در تبیین کارکردهای دولت الکترونیک به پروسه اعطای وام یک میلیون تومانی توسط اقشار نیازمند که از شیوع بیماری کرونا در کشور لطمه دیده اند، اشاره کرده و اظهار داشت: طی این اقدام پروسه اعطای وام به شکلی طراحی شده بود که بدون هیچ گونه مراجعه حضوری، وام مورد تقاضا توسط یک پیامک پرداخت می شد.
وی افزود: زیرساخت فنی این امر به شکلی طراحی شده بود که ضمن تبادل داده به صورت متوالی میان دستگاه ها، متقاضی با ارسال یک پیامک، می توانست بدون نیاز به مراجعه بانک، معرفی وثیقه، افتتاح حساب و به دنبال آن امضای فرم های گوناگون و ثبت اثر انگشت وام خودرا دریافت کند که این خود مثالی عینی از دولت الکترونیک است.
به اشتراک گذاری داده برای ارائه خدمات به مردم
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تشریح جزئیات گذرگاه ملی تبادل خدمات، آنرا مسیری دانست که دستگاه های مختلف دولتی در کشور بوسیله به اشتراک گذاری داده می توانند به ارائه خدماتی بپردازند که نتیجه آن برای مردم قابل لمس است.
ناظمی در ادامه اظهار نمود: خوشه های مختلف شامل چندین دستگاه و پایگاه های گوناگون داده ملی به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل هستند و می توانند با رعایت قواعدی برای استفاده از این اطلاعات مانند کسب اجازه از دستگاه های صاحب اطلاعات و رعایت پروتکل های لازم به اطلاعات ارزشمندی در حوزه هایی نظیر کد ملی، شناسه حقوقی شرکت ها، کد پستی، اطلاعات مربوط به اسناد و املاک، حساب های بانکی و غیره دسترسی داشته باشند و از این طریق موجب کاهش مراجعه حضوری مردم شوند. اما متاسفانه شاهدیم که برخی دستگاه های دولتی در امتداد به اشتراک گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت (GSB) همکاری لازم را به عمل نمی آورند.
وی با ارائه آمار و اطلاعاتی در حوزه دولت الکترونیک، بیان کرد: در طول دو سال از حدود ۳۰۰ خدمت به بیش از ۸۰۰ خدمت در مرکز ملی تبادل اطلاعات رسیده ایم که نشانه وجود رشد ۲.۵ برابری است. هم چنین تعداد دستگاه های خدمت گیرنده، حدود ۶۰ دستگاه بوده که امروزه بطور تقریبی همه دستگاه ها یعنی حدود ۱۵۰ دستگاه اصلی به این گذرگاه متصل شده اند. اما حدود ۳۰ دستگاه، یعنی کمتر از یک چهارم، نسبت به ارائه سرویس اقدام می کنند و بقیه بیشتر خدمت گیرنده هستند.
هنوز به مرحله بلوغ در دولت الکترونیک نرسیده ایم
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد: دولت الکترونیک زمانی به رشد واقعی می رسد که همه دستگاه ها، داده هایشان را به اشتراک گذارند و از این منظر می توان گفت هنوز به مرحله بلوغ نرسیده ایم. هم چنین در نمودار تعداد تراکنش ها در گذرگاه ملی تبادل خدمات که به معنای هر تراکنش برابر یک استعلام است، در تیر ماه سال جاری تعداد ۱۲۰ میلیون مراجعه به نهادها کاهش پیدا کرده است. این آمار در سال ۱۳۹۷، تعداد هفت میلیون بوده است که حدود یک هجدهم حال حاضر است که نشانه تغییر تفکر دستگاه هاست.
ناظمی هم چنین از آماری جالب درباب تعداد داده های آزادسازی شده توسط دولت آگاهی داد. بگفته وی، در طول دو سال، حدود ۴۲۰۰ دیتاست و دیتاکاتالوگ توسط دولت آزاد شده است که بیشترین بهره برداری از این اطلاعات توسط کسب وکارهای نوپا و استارت آپ ها با هدف طراحی برنامه های کاربردی (اپلیکیشن) است که مصرف کنندگان نهایی آنها مردم هستند. این برنامه ها بدون نقض حریم خصوصی، امکان سریع استفاده از داده ها مانند نقشه های مسیریاب، جایگاه های پمپ بنزین، داروخانه ها و مواردی مشابه را برای مردم فراهم نموده اند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات دولت الکترونیک را مهم ترین ابزار نوسازی اداری در یک کشور دانست و آنرا مسیری منجر به ایجاد شفافیت ذکر کرد و اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ رایج در دستگاه های اداری نسبت به این قضیه چندان خوش آمدگو نیست، اما امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه های دولتی و مدیران نوگرا، هزینه های گزافی را جهت توسعه پرداخت نکنیم.
به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، بارها از طرف کارشناسان گفته شده اگر در امتداد تسریع راه اندازی دولت الکترونیکی تلاش نماییم، فساد کاهش پیدا می کند و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. در نتیجه با دولت الکترونیکی و دولت همراه بجای این که نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات مراجعه کنند، می توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارائه داد.
با این وجود، بنظر می رسد برخی سازمان ها یا میانه ای با الکترونیکی شدن ندارند یا روش ویژه خودرا برای این کار در پیش گرفته اند که این مساله با تجمیع خدمات به صورت واحد در تضاد است، در صورتیکه برای به ثمر رسیدن دولت الکترونیکی نیازمند یکپارچه شدن خدمات دستگاه های دولتی هستیم،
منبع: برتریها
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مقاومت دستگاه های دولتی در به اشتراك گذاری اطلاعات