۲ و نیم میلیون بیمار كرونا و مبارزه ناكام كشورهای عربی

۲ و نیم میلیون بیمار كرونا و مبارزه ناكام كشورهای عربی به گزارش برتریها كشورهای عربی با ۲.۵ نفرمیلیون مبتلا برای مقابله با موج جدید كرونا با بستن اماكن عمومی، تعطیلی ادارات، اعمال محدودیت های تردد و جرایم نقدی اقدامات خویش را شدت بخشیده اند، اما اغلب آنها در این مسیر با مشكلات اقتصادی، نابسامانی زیرساخت ها و همسو نشدن بخشی از مردم با ضوابط بهداشتی روبرو هستند.



به گزارش برتریها به نقل از ایرنا، کرونا در کشورهای عربی در حال گسترش است و قربانی می گیرد. در این کشورها تدابیر گوناگونی برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده است. بستن ورودی شهرها، تعطیلی ادارات، رستوان ها و مراکز تفریحی، استمداد از بیمارستان های نظامی، افزایش بودجه بخش بهداشت و قرنطینه کامل برخی شهرها، اعمال جریمه نقدی، برخورد سخت با شهروندانی که پروتکل های بهداشتی را نادیده می گیرند همچون مواردی است که در این کشورها برای مقابله با این ویروس نحس در نظر گرفته شده است.

برپایه گزارش ۲۹ آبان ماه تارنمای اتحادیه عرب، تابحال ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۵۴۱ نفر در کشورهای عربی به این ویروس مبتلا شده اند که از این رقم ۴۳ هزار و ۲۶۳ تن جان خویش را از دست داده اند.
روز ۲۷ آبان روزنامه «الدستور» مصر آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای عربی را منتشر نمود. برپایه این گزارش، شمار مبتلایان به کرونا در لبنان ۱۰۶ هزار و ۴۴۶ نفر، در عربستان بیشتر از ۳۵۴ هزار نفر، در امارات ۱۵۲ هزار نفر، در بحرین ۸۴ هزار و ۸۸۲ تن، در کویت ۱۳۷ هزار تن و در عمان ۱۲۱ هزار نفر و در قطر ۱۳۶ هزار تن و در یمن ۲ هزار ۷۳ نفر، در اردن ۱۵۰ هزار نفر، در سوریه بیشتر از ۶ هزار و ۶۱۳ نفر، در فلسطین ۷۲ هزار ۹۶۷ نفر و در عراق ۵۵۲ هزار نفر و در مصر بیشتر از ۱۱۱ هزار نفر و در مغرب بیش ۲۹۶ هزار نفر و در لیبی ۷۴ هزار و ۳۲۴ نفر و در تونس ۸۱ هزار و ۳ مورد و در الجزایر ۶۸ هزار و ۵۹۸ تن و در سودان ۱۴ هزار و ۴۰۴ نفر و در موریتانی ۷ هزار و ۹۸۴ تن و در سومالی ۴ هزار و ۳۰۱ نفر و در جیبوبی ۵ هزار و ۶۴۵ نفر و در کومور ۵۷۴ مورد گزارش شده است. این گزارش نشان داده است که عراق و عربستان به ترتیب بیشترین مبتلایان را در کشورهای عربی به خود اختصاص داده اند.

عربستان

برپایه بیانیه ۲۸ آبان ماه وزارت بهداشت عربستان، در این کشور ۳۶۲ مورد جدید مبتلا به کرونا شناخته شد که از این تعداد ۱۶ تن جان خویش را از دست داده اند. گزارش روزنامه «الشرق الاوسط» این کشور هم نشان داده است تابحال بیشتر از ۳۵۳ هراز و ۵۵۵ نفر در این کشور مبتلا به ویروس کرونا شده اند که از این تعداد ۵ هزار و ۶۷۶ تن جان خویش را از دست داده اند.

برپایه گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، تیم نظارت وزارت بازرگانی عربستان در سرتاسر این کشور نظارت خویش را بر روی اجرای پروتکل های بهداشتی و تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا در بازارها و مراکز تجاری انجام می دهد. این تیم طی ۲ هفته اخیر ۱۹ هزار و ۷۶۸ بازرسی انجام داده است و یک هزار و ۱۴۴ مورد از مغازه هایی که دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی را نادیده گرفته اند، پلمپ کرده است. وزارت بازرگانی بر اجرای دستورالعمل های بهداشتی و پیشگیری از ورود افراد بدون ماسک به مغازه ها و رعایت فاصله اجتماعی تاکید دارد. بر اساس این گزارش، کسانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند با جریمه مالی ۱۰ هزار ریالی روبرو خواهند شد و در صورت تکرار، این جریمه سخت تر خواهد شد. همینطور تجمع در داخل و خارج مراکز تجاری با جریمه مالی ۵ هزار ریالی همراه خواهد بود.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، عربستان به علت شمار بالای مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا بیشترین زیان را از ویروس کرونا متحمل شده است.

«عبدالعزیز الخالد» رئیس واحد پژوهش های اقتصادی مرکز «الخلیج» امارات در این حوزه به روزنامه العربی الجدید اظهار داشت: عربستان طی ماه های گذشته شاهد بیشترین شمار مبتلایان بود و آمار مبتلایان و قربانیان بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است. هزینه هایی که برای بخش بهداشت در نظر گرفته شده با عنایت به مساحت و جمعیت این کشور ناچیز است. این کشورتاکنون به اندازه کافی و در سطح خوب آزمایش ویروس کرونا انجام نداده است. روند واکسیناسیون احتیاج به زیر ساخت و تأمین هزینه های بهداشتی دارد. عربستان در این حوزه موفق عمل نکرده چونکه به علت نتایج ناشی از ویروس کرونا و کاهش درآمدهای نفتی درعرصه های مختلف اقتصادی با فشار مالی روبرو بوده و این مورد سبب گشته است که هزینه این کشور بر روی طرح ها به میزان ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

عراق

برپایه تازه ترین گزارش وزارت بهداشت عراق، آخرین مبتلایان به ویروس کرونا ۲ هزار ۹۶۱ تن بوده است که با احتساب این رقم تعداد کل مبتلایان در این کشور به بیشتر از ۵۲۴ هزار و ۵۰۳ نفر رسیده است. بر آخرین آمار قربانیان ویروس کرونا در عراق ۴۰ نفر بوده و در مجموع تا کنون این ویروس جان بیشتر از ۱۱ هزار و ۷۵۲ نفر را در این کشور گرفته است.

به نوشته روزنامه «الاتحاد» امارات، وزارت بهداشت عراق نسبت به نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی در عراق و افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هفته های آینده اخطار داده است. این کشور از سپتامبر گذشته از قیدوبندهای مروبط به مبارزه با کرونا کاسته و باز شدن رستوان ها، شروع به کار نهادهای دولتی با حضور نیمی از کارمندان، آغاز فعالیت مراکز ورزشی و بازشدن مرزها بر شدت انتشار ویروس در این کشور افزوده شده است.

بر پایه این گزارش، تیم های نظارتی روند نظارت خود بر قهوه خانه ها، رستوان ها و همه مراکز پر ازدحام را افزایش خواهد داد و هر مرکز فروشی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند، پلمپ خواهد شد.

اردن

بر پایه تازه ترین بیانیه رسمی وزارت بهداشت اردن که در تارنمای روزنامه «الانباط» این کشور انتشار یافته، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به ۱۵۵ هزار و ۹۹۳ تن رسیده و شمار قربانیان این ویروس در اردن تابحال یک هزار و ۹۰۹ تن بوده است. طبق آخرین آمار مبتلایان به این ویروس هم ۶ هزار و ۴۵۴ تن بوده است که ۶۶ نفرجان باختند.

گزارش روزنامه العربی الجدید نشان داده است بعد از انتخابات ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) این کشور که در آن برخی پروتکل های بهداشتی نادیده گرفته شده آمار قربانیان این ویروس در حال افزایش می باشد. با عنایت به افزایش اعتراض ها به نتیجه انتخابات و ازدحام جمعیت برخی مسئولان این کشور خواهان برخورد خشونت آمیز برای مقابله با شیوع کرونا شده اند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، «بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن گفت دولت با عنایت به امکانات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی سناریوهایی را برای مقابله با این بیماری پیشبینی کرده است و برای همه اقدامات در این حوزه آماده است. وی خاطرنشان کرد دولت تصمیم گرفته است قدرت بخش بهداشت را با افزایش تعداد تخت ها و کادر درمانی در بیمارستان ها تقویت کند و از کادر پزشکی بعنوان افراد خط مقدم در مبارزه با کرونا حمایت کند.

امارات

برپایه آخرین آمار عرضه شده از جانب وزارت بهداشت امارات در این کشور هم یک هزار و ۲۰۹ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و شمار مبتلایان به این ویروس در امارات به بیشتر از ۱۵۱ هزار و ۵۵۴ نفر رسیده است. علاوه براین شمار جان باختگان این ویروس تابحال به ۵۳۴ تن رسیده است.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، امارات هم از بحران های مالی و فرار برخی بازرگانان با بدهکاری بالا طی ماه های گذشته در امان نبوده و این مورد فشارهایی را بر بخش بهداشت وارد کرده است.

«عادل الریامی» پژوهشگر مسائل اقتصادی امارات به روزنامه العربی الجدید گفت با وجود اجرای آزمایش های در ارتباط با کرونا در امارات بخصوص در دبی اقدامات دولت امارات شکست خویش را به اثبات رسانده و این کشور به علت گشایش مرزها بر روی جهانگردان با تعداد بالایی از مبتلایان به کرونا روبرو شده است.

کویت

برپایه آخرین آمار عرضه شده از جانب وزارت بهداشت کویت ۴۸۹ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شد که ۴ نفر از آنان جان خویش را از دست داده اند. برپایه این گزارش تا کنون به بیشتر از ۱۳۷ هزار و ۳۲۹ مورد مبتلا به ویروس کرونا در کویت شناسایی شده است که ۸۴۲ تن از آنان جان خویش را از دست داده اند.

«حجاج بو خضور» کارشناس مسائل کویت به روزنامه العربی الجدید گفت دولت کویت برای مبارزه با ویروس کرونا هزینه های بسیاری کرده است، اما هنوز هم آمار مبتلایان رو به افزایش است و پیشبینی می شود این مورد به علت برگزاری انتخابات پارلمانی در ۵ دسامبر آینده (۱۵ آذر) و برگزاری تجمعات، روند روز افزونی داشته باشد.

قطر

گزارش روزنامه الدستور مصر نشان داده است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در قطر بیشتر از ۱۳۶ هزار تن رسیده است. گزارش های وازت بهداشت قطر هم شمار قربانیان این ویروس را این کشور را ۲۳۵ مورد عنوان کرده است.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، قطر به علت سطح بالای بهداشت و افزایش قدرت پذیریش بیمارستان ها یکی از کشورهایی است که کمترین قربانیان ویروس کرونا را دارد. بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های این کشور از بیماران بخصوص افراد سالخورده و دارای بیماری های مزمن حمایت لازم را به عمل می آورد.

عمان

برپایه تازه ترین گزارش وزارت بهداشت عمان تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به رقم ۱۲۱ هزار و ۱۲۹ تن رسیده و شمار قربانیان این ویروس تا کنون ۱۳۶۰ نفر بوده است.

گزارش روزنامه العربی الجدید نشان داده است مقامات عمان حدود ۹۵۰ میلیون دلار به بخش های بهداشتی اختصاص داده اند. این کشور به علت بستن مرزها و کاهش درآمدهای نفتی و درآمدهای حاصل از گردشگری زیان دیده است. این مورد سبب شد تا مالیات بر ارزش افزوده در این کشور اعمال شود و هزینه های در ارتباط با طرح های توسعه به میزان ۲۵ درصد کاهش پیدا کند.

مصر

برپایه آخرین گزارش وزارت بهداشت مصر که در تارنمای «مصراوی» انتشار یافته آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مصر ۲۴۲ نفر بود که از این رقم ۱۲ تن جان خویش را از دست داده اند. تا کنون ۱۱۱ هزار و ۹ نفر در این کشور مبتلا به این ویروس شدند که ۶ هزار و ۴۶۵ نفر جان خویش را از دست داده اند. وزیر بهداشت این کشور خواهان تشدید اقدامات پیشگیرانه در مراکز پر ازدحام و بسته شدن مراکزی که پرتوکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، شده است. از کادر نظارتی خواسته شده است نظارت خویش را بر قهوه خانه ها، رستوارن ها و همه مراکز پر ازدحام بیشتر کنند.

لبنان

بر پایه آخرین آمارهای وزارت بهداشت لبنان که در روزنامه «النهار» این کشور انتشار یافته تعداد کل مبتلایان به کرونا در لبنان به ۱۰۷ هزار ۹۵۳ تن رسیده است که از این رقم تابحال ۸۳۹ نفر جان خویش را از دست داده اند. با وجود شیوع گسترده این ویروس در لبنان مناطق مختلف این کشور قرنطینه هستند، اما در بعضی از مناطق مردم به پروتکل های بهداشتی پایبند نیستند. نیروهای انتظامی برای ادامه وضعیت قرنطینه در مناطق مختلف این کشور بخصوص از ساعت ۵ پس از ظهر به مأموریت خود در این حوزه بخصوص در مسیرهای اصلی تردد بیروت اقدام می کند. ارتش از مردم این کشور خواسته است به پروتکل های بهداشتی پایبند باشند و در منزل بمانند.

بحرین

گزارش روزنامه العربی الجدید نشان داده است در بحرین تا کنون بیشتر از ۸۴ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند که بیشتر از ۳۳۱ تن جان خویش را از دست داده اند. مقام های این کشور در نتیجه افزایش شیوع کرونا به دنبال روش های قاطعانه تری برای مقابله با آن هستند. این کشور حدود ۶۵۰ میلیون دلار به بخش های بهداشتی مختص کرده است.

الجزایر

روزنامه الدستور مصر آمار مبتلایان به ویروس در الجزایر را ۶۸ هزار و ۵۹۸ مورد عنوان کرده است. برپایه آخرین گزارش های رسمی وزارت بهداشت الجزایر تا کنون ۲ هزار و ۱۵۴ هزار تن جان خویش را از دست داده اند.

به نوشته تارنمای «اخبار ۲۴» امارات، «عبدالعزیز جراد» نخست وزیر الجرایر هم تصمیم گرفت برای مقابله با کرونا در این کشور قیدوبندهای بسیاری را تحمیل کند. دولت الجزایر با صدور اطلاعیه ای هدف از این مورد را پشتیبانی از نظام پیشگیری و حفظ سلامتی شهروندان و دفاع از آنان در مقابل خطر کرونا عنوان کرده است. بر اساس این گزارش، شمار استان هایی که از ساعت ۸ شب تا ۵ بامداد قرنطینه خواهند شد از ۲۹ شهر به ۳۲ شهر خواهد رسید که به مدت ۱۵ روز این روند ادامه خواهد داشت. همینطور به مدت ۱۵ روز سالن های ورزشی، مراکز تفریحی و فرهنگی، سواحل و... بسته خواهد شد. همینطور هر گونه گردهمایی در سرتاسر کشور همچون مراسم عروسی ممنوع اعلام شده است.

به نوشته روزنامه العربی الجدید «لیاس مرابط» رئیس سندیکای پزشکان الجزایر گفته است از آغاز انتشار کرونا در این کشور ۱۳۷ تن از پزشکان و کادر پزشکی این کشور جان خویش را از دست داده اند.

تونس

طبق گزارش شبکه خبری «الجزیره» قطر، تونس هم شاهد افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا است. روزانه حدود یک هزار و ۵۰۰ تن به این ویروس مبتلا می شوند و ده ها تن جان خویش را از دست می دهند. «نصاف بن علیه» سخنگوی وزارت بهداشت تونس اخطار داده که اوضاع در کشور خیلی سخت است. دولت این کشور هم به مدت سه هفتهِ دیگر اقدامات فوق العاده برای رویارویی با کرونا را در دستور کار قرار داده است.

برپایه آخرین گزارش های وزارت بهداشت تونس تا کنون ۸۱ هزار و ۷۲۳ نفر به این ویروس مبتلا شده اند که در بین ۲ هزار و ۴۴۵ تن جان خویش را از دست داده اند. گزارش روز ۲۸ آبان ماه تارنمای «الیوم السابع» مصر نشان داده است که از هر یک هزار نفر در تونس ۱۴۵ تن به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

سوریه

برپایه تازه ترین گزارش وزارت بهداشت سوریه که در تارنمای خبرگزاری رسمی این کشور «سانا» انتشار یافته تابحال ۶ هزار و ۸۳۶ نفر در سوریه به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این رقم ۳۵۴ تن جان خویش را از دست داده اند.

«احمد خلیفاوی» معاون وزیر بهداشت سوریه به بخش عربی زبان خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» گفته است سوریه در مبارزه با کرونا از تجربه چین بهره برده و شماری از اقدام های پیشگرانه را برای پیشگیری از گسترش این ویروس به کار برده است. وی خاطرنشان کرد در این حوزه سوریه همواره با چین هماهنگ است. وی خاطرنشان کرد بخش بهداشت سوریه در نتیجه جنگ طی ۹ سال قبل زیان های بسیاری متحمل شده است. وی خاطرنشان کرد نظام بهداشتی در سوریه بخصوص در شرایط جنگ اقتصادی غرب و آمریکا ضد این کشور احتیاج به کمک دارد.

در آخر باید گفت تردیدی نیست که بحران فراگیر بیماری کرونا، یکی از بزرگترین چالش ها و آزمون های عصر کنونی است و عبور از این آزمون بزرگ، نیاز تلاش همه جانبه، فداکاری، عرضه طرح ها و ابتکارعمل ها و همبستگی میان همه کشورها و همسویی ملت ها با دولت ها و در پیش گرفتن روش های درست و اطلاع رسانی دقیق و شفاف و استفاده از الگوهای موفق در این حوزه دارد و هرگونه سستی و کاستی در این حوزه می تواند سناریوهای خطرناکی را به دنبال داشته باشد.


1399/08/30
22:32:38
5.0 / ۵
1423
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد ۲ و نیم میلیون بیمار كرونا و مبارزه ناكام كشورهای عربی
نظر شما در مورد ۲ و نیم میلیون بیمار كرونا و مبارزه ناكام كشورهای عربی
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها