الان وقت استفاده از فرصت گفت وگوست

الان وقت استفاده از فرصت گفت وگوست به گزارش برتریها روزنامه آرمان ملی در گفت وگویی با سفیر پیشین ایران در عراق نوشت: سیاست یک خط نیست و می توانیم ابزارها را در وضعیت مختلف به کار گرفته و از امکاناتی که در اختیارمان است در وضعیت مختلف استفاده نمائیم. هر چیزی در این میان می تواند قابل مذاکره باشد.


روزنامه آرمان ملی پنجشنبه ۲۰ آذر در گفت وگویی با حسن دانایی فر سفیر پیشین ایران در عراق آورده است: ترکی الفیصل، شاهزاده شناخته شده عربستان سعودی که قبل از این نزدیک به ۲۰ سال ریاست دستگاه اطلاعات این کشور را بر عهده داشت و سفیر عربستان در آمریکا و بریتانیا نیز بود، در نشست امنیتی بحرین به شدت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد و بر این باور بود که هرگونه قرارداد نرمال سازی باید به فلسطینی ها در رسیدن به کشور مستقل کمک نماید. رژیم صهیونیستی یک قدرت استعمارگر غربی است که فلسطینی ها را چه کودک چه بزرگسال، چه زن چه مرد را در بازداشتگاه ها با بدترین بهتان های امنیتی زندانی کرده و آنها بدون دسترسی به عدالت در این بازداشتگاه ها از بین می روند، آنها آنگونه که دوست دارند خانه های فلسطینی ها را ویران می کنند و هر کسی را بخواهند به قتل می رسانند. رژیم صهیونیستی خواهان روابطی با عربستان است اما سگ های وحشی خودرا در رسانه ها مقابل ما می فرستند و یک زخم باز را نمی توان با مسکن درمان کرد.
اظهاراتی که باتوجه به نفوذ گسترده این شاهزاده در عربستان سعودی با تعجب بسیاری مواجه گردید و اما و اگرهای زیادی درباب دیدار اخیر نتانیاهو و ولیعهد عربستان بوجود آورد و حتی برخی پالس های مذاکره محور مقامات سعودی را نیز پرمعناتر کرد. اقدامی که برخی آنرا یک نمایش و برخی آنرا اعتقاد سران کشورهای عرب می دانند که در زیر ترس و ضعف نهان مانده است. در امتداد بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت و گویی با حسن دانایی فر، سفیر پیشین ایران در عراق داشته است که در ادامه می خوانید.
صحبت های شاهزاده سعودی در نشست امنیتی بحرین را ریشه در چه مواردی می دانید؟
این یک واقعیت است که عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی فقط در دل مردم نیست و خیلی از سران و مسئولان کشورهای عرب و خاورمیانه نیز این رژیم را به رسمیت نشناخته اند. شاید در این میان حرف مردم کشورهای عربی با مسئولانشان درباب رژیم اشغالگر قدس متفاوت باشد اما در باطن این امر صحبت هایشان به یکدیگر نزدیک است برای اینکه این رژیم خاصیت هایی دارد که هیچکس نمی تواند بر آنها چشم پوشی کند و آنها را بپذیرد. در سایه اجبار، ضعف شخصی و حاکمیتی کشورهای عربی، آنها به شکلی دیگر درباب فلسطین اعتقاد دارند. به نظر من ترکی الفیصل حرف دل خودش را زد. زمانی که این صحبت ها شکافته و بررسی شود، این حرف ها از درون دل است. احیانا در جلسه یک مطلبی بیان شده و طرف های صهیونیستی حرف هایی زده اند که منجر شده احساسات و ضمیر ترکی الفیصل جریحه دار شود و ناگهان این حرف ها را زده است. صحبت های ترکی الفیصل بسیار مهم و حیاتیست و واقعیت رژیم صهیونیستی را برملا می کند. حرف هایی که ترکی الفیصل زد، حرف دل خیلی از مسئولان جهان عرب است و فقط از روی ترس، ناچاری و ذلت رفتار دیگری در میدان عمل از خود نشان می دهند و مجبور می شوند تا با سیاست های مقابل فلسطین همراهی کنند.
ایــن صحبـت ها در کنار پالس های مذاکره گونه کشورهای عربی را می توان به شکلی تغییر سیاست در این کشورها قلمداد کرد؟
ما به سبب اینکه همیشه سیاست های صلح طلبانه را در پیش می گیریم، امیدوار هستیم هرچه سریعتر اختلافات ایران با کشورهای عربی حل شود. منطقه امروز نیاز دارد تا به سمت آرامش حرکت نماید و از رفتارهای تنش آمیز باید پرهیز شود. کشورهای عربی نیز در این راستا نیاز است تا در سیاست های خود تجدیدنظر کنند و امیدوارم در مسیری حرکت کنند که به نفع منطقه باشد. آنها باید از این درخواست هایی که تحت عنوان مشارکت در برجام است اجتناب کنند برای اینکه جنبه فرافکنی دارد. آنها می توانند با روش دیگری به دنبال صلح منطقه و مذاکره با ایران باشند و می توانند با ادبیات دیگری این موارد را مطرح کنند. این صحبت ها بوی تفاهم ندارد. اینکه می گویند ما هم باید در برجام باشیم و ما هم باید نظر بدهیم به این معنا است که می خواهند مقابل ایران اجماع سازی کنند و باید از این فضا فاصله گیرند. طبیعتا اعتمادسازی یکی از راه های اساسی ایجاد ارتباط است و باید به این سمت حرکت کنند تا بتوانند با ایران وارد گفت و گو شوند. ایران طرح هرمز را مطرح کرده و بارها گفته است آماده مذاکره هستیم و وزیرخارجه ما نیز اخیرا گفته که آماده مذاکره مستقیم هستیم و باید در این راه حرکت کرد تا خاورمیانه از این آشفته بازاری که پیش آمده است نجات یابد.
نقش ایالات متحده آمریکا در تحولات خاورمیانه چه خواهد بود؟
نقش آمریکا نیز حائز اهمیت می باشد و روندی که این کشور در حال درنوردیدن است خودشان نیز می دانند که یک روند غیرقابل مطمئن است. آمریکا مشخصا در حال افول است و تمامی کارشناسان نیز در این خصوص اتفاق نظر دارند. به وضوح قابل مشاهده می باشد که ایالات متحده در دو دهه گذشته، قدرت تصمیم گیری های راهبردی را نداشته است. گاهی رفتارهای انتحاری انجام داده است تا قدرت خودرا نشان دهد اما وقتی مشاهده می نماییم که برای مقابله با ایران دست به ترور کور سپهبد سلیمانی می زند یعنی اینکه دیگر توانایی برخورد راهبردی را ندارد. در سوریه، در مقابله با چین و درباب خاورمیانه به خوبی در سالهای اخیر نشان داده که دیگر نمی تواند تصمیم های بزرگی اتخاذ کند. قدرت بزرگ اگر نتواند تصمیم بزرگ بگیرد اساسا لطمه بزرگ خواهد زد. زمانی که به تصمیمات ایالات متحده در 10 سال قبل درباب سوریه نگاه می نماییم، دستاورد آنها فقط این بوده که برخی نیروها را در شرق سوریه مسلح کند که اخیرا نیز مشخص شده که با همگی آنها نیز نتوانسته است به خوبی ارتباط برقرار کند و عملا نتوانست هیچ کاری در سوریه انجام دهد. ایالات متحده عملا در فلسطین نیز شکست خورده است. هرچه فشار وارد کرد حتی محمود عباس نیز حاضر به مذاکره و توافق با ترامپ نشد. محمود عباسی که از نوع توافق و مذاکره است. اینها اتفاقات مهمی است که نشان میدهد دیگر آمریکا برش سابق را ندارد. این اتفاقات است که باور کشورهای عربی را متزلزل کرده و به این باور رسیده اند که یک خلأ در هژمونی و سلطه آمریکا به وجود آمده است.
این خلأ بزرگ چه تاثیراتی بر منطقه گذاشته است؟
نزدیکی کشورهای عربی به رژیم صهیونیستی و نرمال سازی روابط آن رژیم با امارات و بحرین و با دیگر کشورها را در قالب این تعریف می کنند که کنار هم بودن و ایجاد یک شورای همکاری نظامی امنیتی و اقتصادی همچون شورای همکاری خلیج فارس را در دستور کار قرار داده اند. با این ذهنیت که ایالات متحده دیگر نمی تواند مشکل آنها را حل کند. امروز به خوبی مشاهده می شود که نرمال سازی دیگر کاری به فلسطین ندارد. تا زمانی که ترامپ بر سر قدرت بود، ضعف او تا حدودی این خلأ را از روی آمریکا بر طرف می کرد. انتخابات آمریکا این مساله را شتاب داد. تا چند ماه پیش درگیری های لفظی شدیدی میان عربستان و ترکیه وجود داشت. به شدت میان مقامات ترکیه و عربستان حرف های تندی رد و بدل می شد. بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات در آمریکا، مقامات ترکیه و عربستان با یکدیگر گفت و گو کردند. بلافاصله خبر این آمد که بزودی مشکل قطر و اختلافاتش با سایر کشورهای عربی حل خواهد شد. اینها علائمی است که نشان میدهد آمریکا گرفتار مشکل جدی شده و کشورهای عربی دیگر نمی توانند به حاکمیت آمریکا که به شدت دو قطبی شده است، اتکا کنند. عملا اعتبار بین المللی آمریکا به شدت در چند سال اخیر خدشه دار شد. جالب است ترامپ همچنان صحبت های خودرا ادامه می دهد و در همین روزهای اخیر انتخابات را تقلبی ترین انتخابات نامید. اینها نشان میدهد که آنها در داخل با مشکلات زیادی رو به رو هستند و این مشکلات نیز تداوم دارد.
ایران در مقابل تمامی این فراز و نشیب ها باید چگونه عمل کند و از چه ابزارهایی استفاده کند؟
سیاست یک خط نیست و می توانیم ابزارها را در وضعیت مختلف به کار گرفته و از امکاناتی که در اختیارمان است در وضعیت مختلف استفاده نمائیم. هر چیزی در این میان می تواند قابل مذاکره باشد. کشور می تواند در مورد مواردی که مطرح است معامله کند که یکی از آنها همین پروتکل الحاقی است. همه این موارد می تواند قابل گفت و گو باشد و می تواند به ابزاری بدل شود که ایران بتواند بواسطه آنها در مذاکرات با طرف مقابل امتیازگیری کند. مشخصا در سیاست همیشه باید جواب هایی متناسب وجود داشته باشد تا توازن بر هم نخورد. هر اتفاقی یک آستانه ای دارد و شاهد بودیم که عملا در دوره ترامپ تمامی این خطوط و آستانه ها به نهایت رسید و فقط جنگ نظامی مستقیم رخ نداد و آن نیز به این دلیل بود که نمی توانستند جنگ جدیدی به راه بیاندازند. ایران باید در مقابل این عمل ها با بهره گیری از ابزاری که در اختیار دارد، برای خود فرصت بوجود آورد. هر تصمیمی تبعات خاص خودش را دارد. عملا شاهد بودیم که ایران ذیل تمامی تحریم ها در سه سال اخیر قرار گرفت و تمامی فشارهای ممکن بر ایران تحمیل شد و دولت در سخت ترین شرایط قرار گرفت و دیگر هیچ اقدامی جز جنگ نمی توانستند مقابل ایران انجام دهند برای اینکه گزینه ای برای آنها نمانده بود. باید با یک پروسه از این شرایط استفاده نمود. اساسا نباید گام های احساسی برداشت اما باید از این شرایط برای خود فرصت هایی ایجاد نماییم و برای خود ابزارهایی ایجاد نماییم تا دستمان در گفت و گوها خالی نباشد. برای هر گفت و گویی کشور نیاز به ابزارهای دارد تا بتواند از جانب مقابل امتازگر کند.



منبع:

1399/09/20
15:53:39
5.0 / ۵
793
تگهای خبر: اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد الان وقت استفاده از فرصت گفت وگوست
نظر شما در مورد الان وقت استفاده از فرصت گفت وگوست
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها