استاد دانشگاه تهران:

ادیان پیشرو صلح و همزیستی هستند

ادیان پیشرو صلح و همزیستی هستند به گزارش برتریها «علی اکبر علیخانی» دانشیار دانشگاه تهران، در یک وبینار بین المللی اظهار داشت: هر چند از ادیان همچون اسلام در جهت ایجاد تنش و خونریزی استفاده ابزاری می شود اما این دین ها پیشرو صلح، شفقت و هم زیستی هستند که بر محوریت اخلاق شکل گرفته اند.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، علیخانی این مطلب را در سخنرانی علمی خود از راه ویدیو کنفرانس (وبینار) با عنوان «اسلام بر دوراهی صلح و خشونت؛ منازعات آخر ناپذیر در غرب آسیا» به میزبانی دانشگاه میجی گاکوئین ژاپن بیان کرد.
این نشست وبیناری پنجم دیماه جاری و به دعوت مؤسسة بین المللی و پژوهشی صلح دانشگاه میجی گاکوئین ژاپن (International Peace Research Institute Meiji Gakuin University (PRIME)) و مؤسسة پاگواش ژاپن (Pugwash Japan) و مؤسسة ادیان برای صلح ژاپن (Religions for Peace Japan) برگزار گردید.
دانشیار دانشگاه تهران با طرح این پرسش که رویکرد اسلام به صلح و خشونت چیست و اگر اسلام دین صلح و عشق است، پس چرا برخی جنگ ها و خشونت ها با نام اسلام اتفاق می افتد؟ اضافه کرد: «امروز در جهان، به خصوص در غرب آسیا، خیلی از درگیری ها و خشونت ها با نام اسلام و با انگیزه های مذهبی در حال انجام می باشد. خیلی از مسببان یا رهبران این قبیل فعالیتهای خشونت بار تصور می کنند از فرامین اسلام پیروی می کنند، در حالیکه اغلب متفکران معتقدند اسلام دین صلح و هم زیستی است و جنگ و خونریزی با ماهیت این دین در تضاد است و همین جاست که دوراهی صلح و خشونت درباره اسلام مطرح می شود.»
به باور این استاد حوزه مطالعات اسلامی و صلح، اسلام دینی الهی است و به لحاظ عقلی و منطقی ً باید مسیر اخلاق، محبت، شفقت، کرامت انسانی و پرهیز از خشونت و ویرانی را بپیماید.
علیخانی با بیان اینکه در دنیای امروز تفاسیر و خوانش های متفاوتی از اسلام وجود دارد و در اصل با چندین رویکرد به اسلام مواجهیم، تاکید کرد: بر مبنای قواعد علوم قرآنی و آیات قرآن، تمامی این آیات دفاعی است و قرآن اجازه شروع هیچ گونه جنگی را به مسلمانان نمی دهد.
وی در تحلیل جنگ های پیامبر اسلام (ص) این فرضیه را رد کرد که ایشان برای توسعه اسلام جنگیده است، چون که اساساً پذیرش دین و ایمان امری قلبی و معرفتی است و باید بر مبنای بینش و پذیرش درونی افراد صورت گیرد. ازاین رو و طبق مستندات تاریخی، تمامی جنگ های پیامبر اسلام (ص) دفاعی بوده است.
این استاد دانشگاه با تبیین اصول هم زیستی مسالمت آمیز در قرآن تصریح کرد: برخی آیات قرآن خشونت و خونریزی را بالاترین مصداق فساد در زمین می دانند و به شدت آنرا نهی می کنند.
علیخانی با طرح این پرسش که اگر تمامی آیات قرآن درباره جنگ و جهاد دفاعی است و اگر تمامی جنگ های پیامبر اسلام (ص) دفاعی بوده و اگر اصول مختلف صلح و هم زیستی در قرآن و سنت وجود دارد، پس چرا بعد از وفات پیامبر اکرم (ص) تا به امروز، جهان اسلام درگیر جنگ ها و خشونت های گوناگونی بوده است؟ تصریح کرد: ریشه های خشونت در جهان اسلام و تفاسیر خشونت آمیز قرآن و سنت روایت خشونت آمیز تاریخ اسلام از همان ابتدا، ریشه در خشونت جاهلی قبل از اسلام داشته است که گرچه بعد از بعثت پیامبر اکرم (ص) تا حدی فروکش کرد، ولی بعد از رحلت آن حضرت، این تعصبات و فرهنگ خشونت جاهلی باردیگر زنده شد و هم در عرصه سیاست عملی و هم در عرصه های علمی و تفسیر قرآن و تاریخ نگاری به حیات خود ادامه داد و مرتب خویش را در طول تاریخ بازتولید کرد، در حالیکه این دفعه به انگیزه های دینی و ایدئولوژیکی هم آمیخته شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه ژاپن یکی از کشورهای مورد احترام در جهان است، آنرا کشوری توسعه یافته و دارای اقتصاد و شرایط رفاهی خوب و مردمی تحصیل کرده و بافرهنگ دانست و اضافه کرد: «بر مبنای شاخصهای علمی، ژاپن یکی از کشورهای بزرگ و مهم در دنیاست. راز این موفقیت در ماده ۹ قانون اساسی این کشور نهفته است. به باعث این ماده از قانون اساسی، ژاپن در ۷۰ سال قبل به جای صرف وقت، انرژی و منابع مالی خود در امور نظامی و درگیرشدن در دیگر کشورها، تمرکز خویش را بر امور سازنده و مثبت صرف کرد و به کشوری پیشرفته با اقتصادی پویا و مردمی رشدیافته تبدیل شد. این تغییر رویکردِ ژاپن می تواند الگویی مطلوب برای سایر کشورها باشد.»
این استاد و پژوهشگر مطالعات اسلام و صلح، اقدام درخور توجه دیگر در حوزه صلح در دنیای امروز را بیانیه اینشتین- راسل در ۱۹۵۵ عنوان نمود که به دنبال آن همایش های پاگواش شکل گرفت. ایده «پرهیز از جنگ» (renunciation of war) که این بیانیه بیان کرد و به دنبال آن مؤسسات و گروه های فعال صلح آنرا پی گرفتند ایده ای است که با مبانی همه ادیان الهی و همچون اسلام سازگار است.
علیخانی اظهار داشت: «به باعث همین فعالیت ها و اقدام های صلح طلبانه دانشمندان، عالمان و پژوهشگران است که امروز جهانی صلح آمیزتر با خشونت کمتر در شرق آسیا وجود دارد و در غرب آسیا هم به چنین اقدام ها و فعالیتهایی نیاز داریم.»
وی در انتهای سخنان خود پیشنهاد کرد: « مؤسسه بین المللی و پژوهشی صلح دانشگاه میجی گاکوئین ژاپن، شبکه همایش های پاگواش، مؤسسه ادیان برای صلح ژاپن، و دیگر مؤسسات و سازمان های مردم نهاد صلح در جهان، طرحی را تنظیم، و اجرای آنرا از راه سازمان ملل متحد پیگیری کنند. در این طرح از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته شود، که ماده ای مشابه مادة ۹ قانون اساسی ژاپن را در قانون اساسی کشور خود بگنجانند. سازمان ملل هم مطابق با برنامة زمان بندی شده و با عنایت به شرایط هر منطقه و کشور، طرحی را تنظیم کند که کشورهای عضو به تدریج این ماده را اجرایی کنند و متقابلاً سازمان ملل متحد امنیت آنها را تضمین کند.»
علی اکبر علیخانی، دبیر علمی و بنیانگذار «همایش بین المللی صلح و حل منازعه» است. این همایش تابحال دو دوره برگزار شده است: اولین دوره این همایش در ۹ و ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، و دومین آن در ۳ و ۴ آذر ۱۳۹۹ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار گردید. این همایشِ سالانه با استقبال استادان و پژوهشگران صلح در ایران و سایر کشورهای دیگر همراه بوده است.



منبع:

1399/10/10
16:32:57
0.0 / 5
262
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها