پشتیبانی از نخبگان داخلی، واكسن مقابله با تحریم ها

پشتیبانی از نخبگان داخلی، واكسن مقابله با تحریم ها برتریها: تهران– خیلی از صاحبنظران بهترین راهكار واكسینه كردن كشور در مقابل تحریم های ظالمانه قدرت های بزرگ را توجه هرچه بیشتر به جامعه نخبگان و سرمایه گذاری هرچه بیشتر در حوزه علم و فناوری می دانند.


به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، یكی از ابزارهای ناجوانمردانه نظام سلطه دنیا در برخورد با كشورهای آزادیخواه و مستقل همچون ایران اسلامی در طول دهه های گذشته استفاده از حربه تحریم بوده است، هرچند برنامه هسته ای دلیل تحریم های شدید ایران از جانب قدرت های بزرگ عنوان شده است، اما بدون شك طرح اینگونه مسائل تنها بهانه ای برای جلوگیری از رشد اقتصادی و پیشرفت های علمی و تكنولوژیكی كشورمان است.
تحریم هایی كه همواره كالاها و خدمات با كیفیت و تكنولوژی و ماشین آلات پیشرفته این كشورها در بخش های مختلف را شامل شده است و صدالبته قدرت اصلی كشورهای سلطه گر هم بواسطه سرمایه گذاری هوشمندانه آنان در حوزه های مختلف علم و فناوری بوجود آمده است.
اما امروزه نخبگان هر جامعه یكی از ابزارهای مهم پیشرفت اقتصاد كشورها محسوب می شوند و چه بسیار تكنولوژی ها و اختراعاتی كه پدیدآورندگان آن در كشورهای توسعه یافته، نخبگان مهاجری بوده اند كه با حربه های مختلف و هزینه های ناچیز از جانب این كشورها جذب شده اند.
به واقع مدلهای رشد اقتصادی دیگر همچون دهه های قبل بر پایه ذخائر فیزیكی و منابع زیرزمینی نیست؛ چه بسیار كشورهایی كه با بهره مندی از انواع منابع غنی زیرزمینی همچون نفت و گاز فقیر هستند و البته كشورهایی هم در سایه توجه هرچه بیشتر به جامعه نخبه خود و استفاده صحیح از فناوری های جدید و نو توانسته اند به كشورهای ثروتمند دنیا تبدیل شوند.
موضوعی كه البته یكی از دغدغه های بسیار جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و سورنا ستاری سكاندار این معاونت در مذمت وابستگی اقتصاد به منابع زیرزمینی همچون نفت بارها در تریبون های مختلف سخن گفته است.
ستاری، از منتقدان جدی شیوه های رایج استخدام دولتی در كشورمان، همواره تاكید دارد كه مخالف پشت میزنشینی جوانان است؛ او می گوید جوانان را استخدام نكنید كه بگویید چه كار كنند، بلكه آنان را استخدام كنید و از آنان بخواهید كه برای بهبود وضعیت اقتصاد چه كاری می توانند انجام دهند.
از این منظر، تنها راه افزایش بهره وری در اقتصاد كشور و خروج از تنگناهای فعلی پشتیبانی از نیروی انسانی با اعتماد به نفس، نخبه و متكی به خود با استفاده از تولید و توسعه هرچه بیشتر زیست بوم علم و فناوری و راه اندازی شركت های دانش بنیان و كسب و كارهای نوین است.
به باور ستاری كه ریاست بنیاد ملی نخبگان كشور را هم عهده دار است، نیروی انسانی فوق العاده در دانشگاه ها و مراكز علمی كشور وجود دارد كه می توان با اطمینان به این بخش بهترین استفاده را از این ظرفیت برای خلق و توسعه فناوری و همینطور ترویج كسب و كارهای نوین و كارآفرینی كرد.
موضوعی كه البته دكتر محمودرضا آقامیری یكی از دانشمندان فیزیك هسته ای در كشورمان هم بر آن تاكید دارد و معتقد می باشد، باور و جلب اعتماد جامعه نخبه كشور از اشتغالزایی آنها بسیار مهم تر است.
وی كه با خبرنگار گروه علمی ایرنا سخن می گفت، اضافه كرد: هرچند در دانشگاه ها زمینه های توجه به جامعه نخبه بوجود آمده است، اما باید این مهم همراه با امكانات و فضای لازم باشد تا نخبگان با فراغ بال بتوانند به فعالیت ها و علائق خویش ادامه دهند.
این دانشمند ایرانی در عین حال فراهم كردن زمینه اشتغال نخبگان در كشور را در شكوفایی هرچه بیشتر استعدادهای آنان موثر دانسته و می گوید: اگر به جامعه نخبگان در سطوح مختلف و مطابق با نیاز و سلیقه شان توجه گردد و به كار گرفته شوند، از مهاجرت آنان جلوگیری خواهد شد و جامعه هم از خدمات علمی پرارزش آنها منتفع شده و اقتصاد كشور در بخش های مختلف بالنده و شكوفا خواهد شد.
البته برخی صاحبنظران هم همچون دكتر فاطمه مهاجرانی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس باشگاه پژِوهشگران جوان و نخبگان كشور معتقدند كه برخلاف شعارهای مطرح، حق جامعه نخبگان در مدیریت كلان كشور بصورت شایسته ادا نشده و لازم است كه سهم این جامعه در مدیریت كشور بسیار بیش از وضعیت فعلی افزایش یابد.
وی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا می گوید: توجه به نخبگان و استعدادهای برتر جامعه موضوعی بسیار مهم و قابل بررسی است و تعلل در این زمینه مسیر پیشرفت و حركت جامعه را با كندی روبرو می سازد.
مهاجرانی می گوید: اگر قائلیم نخبگان علمی در بخش های مختلف ظرفیت های بالای كشور محسوب می شوند باید یك سیستم تعریف شود، فرصت های بیشتر مدیریتی بیشتری در اختیار این قشر قرار گیرد و مدیران آینده از بین آنان انتخاب شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاكید براینكه، نخبگان همان افرادی هستند كه جامعه نسل گذشته به آن اندیشیده و امروز بصورت یك قشر یا اندیشه در جامعه شكل گرفته است، اضافه كرد: نخبگان در واقع پدیده های ناب اجتماع هستند و در صورتی كه به صورت صحیح به كار گرفته شوند، منشا خدمات و بركات فراوانی برای كشور خواهند بود.
رئیس باشگاه پژِوهشگران جوان و نخبگان كشور با تاكید براینكه همواره كشورهای مطرح دنیا درحال برنامه ریزی به منظور جذب نخبگان سایر كشورها هستند و دراین راه هزینه هایی را هم متقبل می شوند اظهار داشت: آنها به راحتی و با سوء استفاده از غفلت كشورهای درحال توسعه استعدادهای ناب آنان را با عرضه بورس های تحصیلی و عرضه بعضی از امكانات و مزایا شكار می كنند.
مهاجرانی معتقد است: نداشتن یك برنامه مناسب، منسجم و پویا در حفظ و بهره گیری از استعدادهای نخبه كشور سبب می گردد كه كشورهای دیگر با برنامه ریزی حساب شده به دنبال استفاده از این افراد باشند
وی ضمن تاكید بر توجه و برنامه ریزی مناسب به منظور نگهداری، جذب و بهره برداری از جامعه نخبه كشور اظهار داشت: تمام هزینه های تحصیلی نخبگان از جانب تك تك افراد جامعه پرداخت می گردد و بهترین راهكار برای جلوگیری از خروج آنان هم تولید جاذبه های مناسب در داخل كشور است.
وی معتقد است: بایستی با برنامه ریزی مناسب و عرضه راهكارهای عملی و حمایت بیشتر مانند آنچه هم اكنون از جانب دولت در توجه بیشتر به فضای كسب و كارهای نوین در حال وقوع است، هرچه بیشتر جاذبه های شغلی و اجتماعی نخبگان توسعه یابد كه این كار نه تنها پدیده مهاجرت را می كاهد بلكه در نخبگان مهاجر هم برای بازگشت به كشور رغبت تولید خواهد نمود.
مهاجرانی با اشاره به اینكه باشگاه دانش پژوهان جوان بعنوان مرجع اصلی برگزاری المپیادها علمی در كشور متشكل از نخبگان فراوانی است، اظهاركرد: به صورت حتم اگر توجه بیشتری به این موزه پرارزش شود آنان قادرخواهند بود مشكلات كشور در بخش های مختلف را به سرعت رفع كنند.

**برای كسب علم به دورترین نقاط هم سفر كنید
در همین راستا، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح كرد: در دین اسلام سفارش شده است كه برای كسب علم هم به دورترین نقاط سفركنید بنابراین خروج جوانان نخبه از كشور برای تحصیل و كسب علوم روز دنیا فی نفسه كار غیرپسندیده ای نیست و البته بسیار هم خوب است.
محمدعلی آبام، رئیس كمیته المپیاد جهانی كامپیوتر 2017 كه یكی از نخبگان كشور در رشته كامپیوتر است در گفتگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با اشاره به امكانات مالی و شرایط علمی و آزمایشگاهی مناسب در بعضی از كشورهای دنیا اضافه كرد: به دیگران پیشنهاد می كنم كه برای كسب تجارب علمی و حتی فرهنگی و آشنایی و ارتباط با نخبگان سایر كشورها به نقاط مختلف دنیا سفر كنند، چون كه در اینجا امكانات محدود است.
آبام اضافه كرد: به عنوان مثال در دوره دكترا بچه ها تنها یكبار می توانند دركنفرانس شركت نمایند، در حالیكه این محدودیت در خارج از كشور وجود ندارد و یك دانشجوی دكترا با چندین مقاله می تواند در كنفرانس های مختلف شركت نماید. بنابراین در كل در بخش علمی تبادل نظر و ملاقات با اساتید بزرگ هر بخش می تواند در زندگی دانشجو بسیار اثرگذار باشد.
وی كه سابقه كار و تحصیل در سه كشور اروپایی را دارد، اظهار داشت: با عنایت به شرایط و مشكلات مالی نمی توان توقع داشت همه امكانات در اختیار دانشجویان قرارگیرد و تا هنگامی هم كه این شرایط فراهم نباشد دانشجویان ترجیح می دهند راهی خارج از كشور شوند. با این وجود، مهم این است كه ما بتونیم افراد را بعد از كسب تجربه در سفر جذب نماییم و امكانات مناسب را برای بهره وری آنان فراهم نماییم.
به گفته رئیس كمیته المپیاد جهانی كامپیوتر 2017، هم اكنون نخبگان زیادی را همچون المپیادی ها می شناسم كه مانند خود من برگشته اند اما واقعیت این است كه بیشتر نخبگان به لحاظ مالی در مضیقه هستند و چه بسا گاهی دوباره به فكر مهاجرت می افتیم.
وی اضافه كرد: واقعیت این است كه توقعات نخبگان برآورده نشده است و با مشكلات خاص و دست و پاگیر مواجه می شوند، اما به هرحال چون مملكت خودمان است پای مشكلات هم ایستاده ایم و دوستان خویش را هم به بازگشت به میهن تشویق می نماییم تا برگردند و بتوانند در حل مشكلات سهیم شوند.
آبام همینطور در مورد لزوم ورود نخبگان به چرخه مدیریتی كشور اظهار داشت: متاسفانه از نخبگان بخش های مختلف دارای حائز شرایط تخصصی برای مدیریت استفاده لازم نمی گردد و حتی در مواردی، در گرفتن مشاوره از آنان برای پیشبرد بهتر امور كوتاهی می گردد كه این مسائل دلسردی نخبگان را بدنبال خواهد داشت.
وی در عین حال با اشاره به فضای جدیدی كه از چند سال قبل در حوزه علم و فناوری بوجود آمده است، ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در كشور اظهار داشت: بهترین راهكار جهت استفاده از توان نخبگان جدا از استفاده و مشاوره صحیح گرفتن از آنان در چرخه مدیریتی، فراهم كردن فضا و امكانات لازم برای انجام امور دانش بنیان و استارتاپی است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف همینطور با اشاره به راه اندازی برخی كسب و كارهای نوین كه در طول چند سال اخیر رونق گرفته است، تصریح كرد: هم اكنون شركت های دانش بنیان و استارتاپ های بسیاری در رشته كامپیوتر اطراف دانشگاه شریف بوجود آمده است كه اغلب از بچه های المپیادی هستند كه سال اول وارد دانشگاه می شوند.
وی اظهار داشت: به هر حال با رویكرد جدید، هرسال 40 تا 45 نفر از المپیادی ها كه جذب دانشگاه شریف می شوند، شركت های استارتاپی و دانش بنیان راه اندازی می كنند كه این اتفاق را بایستی به فال نیك گرفت.
علمی ** 1836 **2017


1397/04/07
13:21:41
5.0 / ۵
5142
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , خدمات , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد پشتیبانی از نخبگان داخلی، واكسن مقابله با تحریم ها
نظر شما در مورد پشتیبانی از نخبگان داخلی، واكسن مقابله با تحریم ها
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها