كتابی نظری در باب زیبایی شناسی سینمایی؛

ازو و بوطیقای سینما

ازو و بوطیقای سینما برتریها: كتاب «ازو و بوطیقای سینما» نوشته نظریه پرداز مشهور آمریكایی دیوید بوردل و ترجمه روبرت صافاریان اخیرا به وسیله نشر مركز، اولین چاپ خودرا وارد بازار كرده است.



کتاب ازو و بوطیقای سینما، تنها یک اثر درباره یاسوجیرو ازو فیلمساز شهیر و جریان ساز ژاپنی نیست، بلکه کتابی تئوریک درباب نظریه سینمایی دیوید بوردل نظریه پرداز برجسته سینمایی محسوب می شود. ازو و بوطیقای سینما از کتاب های نظری بوردول شمرده می شود که وی در این کتاب به یکی از فیلمسازان محبوب خود می پردازد و هم نظریه بوطیقای سینمای خودرا در کاربست عملی می آزماید. این کتاب به زندگی نامه ازو و همین طور سبک سینمایی منحصر به فرد وی می پردازد. بطور خاص ارتفاع پایین دوربین ازو و فصل های گذار خودویژه اش، از دیدگاه بوطیقای تاریخی بررسی شده و از خلال این بحث ها تفاوت این رویه با رویکردهای تفسیرگرا و سیاست زده شرح داده شده است.

درباره نظریه سینمایی بوردول و همفکرانش، می توان گفت این نظریه نوعی مقابله با جریان غالب نقد هنری و سینمایی مسلط دهه هفتاد میلادی است که با تاکید بیش از پیش بر نظریه های روانکاوی و ستیزه جویی سیاسی و ایدئولوژیک به تدریج از سینما فاصله می گرفت.

گذری بر زندگینامه دیوید بوردول

دیوید بوردول زادهٔ ۲۳ ژوئیه ۱۹۴۷ نظریه پرداز فیلم و تاریخ نگار آمریکایی است. او استاد بازنشستهٔ فیلم از دانشگاه وایشنگتون-مدیسون است. همسر او کریستین تامسون نیز همچون نظریه پردازان و تاریخ نگاران سرشناس آمریکایی است. این ۲ به اتفاق هم کتاب های هنر سینما و تاریخ سینما را نگاشته اند. الان کتاب هنر سینما در آمریکا بعنوان اصلی کتاب مقدماتی برای ورود به عالم سینما شمرده می شود. دیوید بوردول یک پژوهشگر پرکار است.

بوردول در این کتاب اشاره می کند که «زندگی یاسوجیرو ازو از آن زندگی های ساده و بی تکلفی بود که خیلی از آدم ها برای خود مقدر می دانند. وی در ۱۲ دسامبر ۱۹۰۳ متولد شد و شصتمین سالگرد تولدش از بیماری سرطان از دنیا رفت. رویدادهای مهم زندگی اش بی شباهت به نقاط اوج خاموش فیلم های خودش نیستند؛ یکی دوره معلمی در یک مدرسه ابتدایی؛ به دست آوردن شغلی در صنعت فیلمسازی؛ مرگ پدرش در ۱۹۳۴ میلادی؛ زندگی با مادرش تا زمان مرگ در ۹۶۲ و در فاصله اینها خدمت در نیروهای مسلح. برخلاف میزوگوچی و کوروساوا در دوره ای که غرب داشت، سینمای ژاپن را می شناخت با فیلم های شان به جشنواره های جهانی سفر می کردند.» و شاید عبور از همین مراحل سبب شد، ازو در نهایت به فرم کاملا شخصی و در عین حال رادیکال خودش برسد که برای درک بهتر جزییاتش باید کتاب «ازو و بوطیقای سینما» را مطالعه کنید.
دیوید بوردول نظریه پرداز فیلم و تاریخ نگار آمریکایی


منبع:

1399/06/27
19:37:00
5.0 / ۵
1943
تگهای خبر: پژوهش , دانش , دوربین , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد ازو و بوطیقای سینما
نظر شما در مورد ازو و بوطیقای سینما
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها