خودبخشودگی یا اعتراف به جرم ترامپ

خودبخشودگی یا اعتراف به جرم ترامپ به گزارش برتریها کارشناسان حقوقی و رسانه های آمریکا اعتقاد دارند، خودبخشودگی «دونالد ترامپ» موضوعی بی سابقه در تاریخ سیاسی این کشور است که می تواند زمینه ساز اتهاماتی تازه ضد او و دردسرهای بیشتر بعد از خروج وی از کاخ سفید شود.


شاید خنده دار باشد اما اخیرا خبرهایی در رسانه های آمریکایی انتشار یافته است که بر مبنای آنها «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تلاش دارد در آخرین روز حضور در اتاق کارش در کاخ سفید، فرمانی را در زمینه عفو خودش صادر کند. وی به دستیاران و مشاوران خود گفته است که ابعاد حقوقی این اقدام را بررسی نمایند.
دوسال قبل هم خبرهایی در رسانه ها از رایزنی ترامپ در زمینه امکان دریافت عفو عمومی برای خود و خانواده اش در پرونده تحقیقات «رابرت مولر» مطرح شده بود که البته پرونده با شکست استیضاح ترامپ به پایان رسید. با این وجود ابهامات زیادی در این مورد وجود دارد چونکه در قوانین ایالات متحده به صورت صریح در این حوزه اظهارنظری نشده و این اقدام در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. هیچ کارشناسی در ایالات متحده تابحال با قطعیت نمی تواند در مورد این پرونده اظهار نظر کند.
قانون پر دردسر
شاید حتی فکر کردن به این مورد هم غیرقابل باور باشد چونکه بی سابقه است که یک رئیس جمهور آمریکا به صورت مستقیم از قدرت به نفع خودش بهره برداری سیاسی و حقوقی کند. در بخش دوم از اصل دوم قانون اساسی ایالات متحده تاکید شده است: رئیس جمهوری حق تعلیق اجرای مجازات و یا عفو جرایم ارتکابی ضد ایالات متحده را جز در موارد « اعلام جرم ضد مقامات دولتی» دارا است.
پیشتر در دهه ۱۹۷۰ مبحث مشابهی عنوان شد. «ریچارد نیکسون» رئیس جمهوری سابق آمریکا به واسطه نقش داشتن در رسوایی واترگیت مجبور به کناره گیری شد. در آن زمان با این که برخی اعتقاد داشتند قانون اساسی مانع این کار نمی گردد، وزارت دادگستری آمریکا اظهار داشت وی نمی تواند خویش را ببخشد.
اکنون روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی به نقل از دو منبع مطلع در کاخ سفید ادعا نمود که بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات سوم نوامبر۲۰۲۰ و به خصوص بعد از تحولات اخیر در واشنگتن و ساختمان کنگره، ترامپ در چند مورد با مشاوران خود به بررسی این مورد پرداخته است که پیامد حقوقی و سیاسی صدور فرمان عفو برای خودش را بررسی نمایند. در ماده دو قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهوری این کشور اختیارات گسترده ای در زمینه عفو مجازات افراد و حتی لغو حکم اعدام مجرمینی که اقدامی را ضد ایالات متحده انجام داده اند، اعطا کرده است. البته این اقتدار اتهامات ضد مقام های دولتی را شامل نمی گردد.
برخی معتقدند که ترامپ امکان دارد به علت این دیدگاه حقوقی که بخشودگی به صورت خودکار باعث تایید گناه می شود، گرفتار دردسر بیشتری شود. طبق رای سال ۱۹۱۵ دادگاه عالی ایالات متحده، عفو «منتسب به گناه است» و پذیرش عفو «تصدیق آن است». می توان چنین نتیجه گرفت عفوی که رئیس جمهوری آمریکا برای خود مورد استفاده قرار می دهد، نوعی اعتراف به مجرم بودن خود وی به حساب می آید. پس این احتمال هم وجود دارد که همین اقدام سبب راه اندازی پرونده ای ضد وی شود. عفوی که رئیس جمهوری آمریکا برای خود مورد استفاده قرار می دهد، نوعی اعتراف به مجرم بودن خود وی به حساب می آید. پس این احتمال هم وجود دارد که همین اقدام در آینده سبب راه اندازی پرونده ای ضد وی شود.
برخی تحلیل گران اعتقاد دارند از چند هفته قبل تا آخر دوره ترامپ کشاکش اصلی در واشنگتن تداوم یا به فراموشی سپردن ترامپ در صحنه سیاست آمریکا است. به صورت آشکار وی تلاش خواهد نمود تضمینی را برای ممانعت از پیگردهای قضایی در آینده کسب کند تا برای حضور باردیگر در فضای سیاسی آمریکا و نامزدی احتمالی در سال ۲۰۲۴ با مشکلی قضایی روبرو نباشد.
دموکرات ها و برخی جمهوریخواهان خطر ادامه بقای ترامپ در صحنه سیاسی آمریکا را درک کرده اند. حزب رقیب تلاش دارد تا با استیضاح ترامپ به عمر سیاسی وی آخر دهد. در مقابل اما ترامپ و برخی حامیان وی در کنگره با این رویکرد موافق نیستند.
در عمل طرح استیضاحی که حالا از آن سخن گفته می شود یا عفو ترامپ، بیشتر از همه با هدف تعیین تکلیف آینده سیاسی ترامپ در واشنگتن در جریان است. با اینحال تحلیل گران اعتقاد دارند با مرگ سیاسی ترامپ، رویکردهای پوپولیستی که با عنوان ترامپیسم از آن یاد می شود از بین نمی رود.
بهره برداری فوق العاده از قدرت یا اعتراف به جرم
اگرچه کاخ سفید از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده است اما به نوشته خبرگزاری «رویترز» چنین عفوی از جانب ترامپ بعنوان بهره برداری فوق العاده از قدرت از سوی رئیس جمهوری تعبیر می شود که در سوم نوامبر گذشته از حزب دموکرات شکست خورده است. ترامپ از زمان شکست در انتخابات با مشاوران خود در حال بررسی خودبخشودگی بوده است. هنوز معلوم نیست بعد از حوادث چند روز گذشته کنگره شدت این بررسی تا چه میزانی افزایش یافته است چونکه حالا خیلی از اعضای کنگره از هر دو حزب خواهان برکناری وی شده اند. آنها خواهان استفاده از اصلاحیه ۲۵ قانون اساسی هستند.
طبق گزارش این خبرگزاری، حقوقدانان آگاه از قانون اساسی در مورد مشروعیت خودبخشودگی ترامپ پاسخ قطعی ندارند چونکه هیچ رئیس جمهوری تابحال این اقدام را انجام نداده است و به نظر می آید قانون اساسی آمریکا هم پاسخ روشنی در اینباره ندارد. برخی کارشناسان حقوقی هم اعتقاد دارند عفو رئیس جمهوری مغایر بندهای قانون اساسی است که تصریح می کند هیچ فردی نباید قاضی پرونده خودش باشد.
از سوی دیگر همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد خودبخشودگی می تواند سبب طرح اتهاماتی جنایی بیشتر ضد ترامپ شود. به نوشته تارنمای خبرگزاری «بلومبرگ» کارشناسان حقوقی اعتقاد دارند هر اقدامی توسط دونالد ترامپ برای بخشش خود در آخرین روزهای ریاست جمهوری، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. این کار باعث می شود دولت بعدی اتهامات کیفری ضد وی را مطرح کند.
«نیک آکرمن» دادستان سابق در پرونده واترگیت اعتقاد دارد این کار وی را به اردک بی حرکتی تبدیل می کند که به سادگی تحت پیگرد قرار می گیرد. ترامپ حتی پیش از آشوب های هفته قبل هم با افترا های قانونی روبرو بود و این به تصمیم بایدن بستگی دارد که آیا تلاش دارد اتهامات قبلی در زمینه ممانعت از اجرای عدالت یا بحث مالیات های وی را پیگیری کند. چنین اقدامی با مخالفت شدید جمهوریخواهان روبروخواهد شد. اما اقدام اخیر طرفداران ترامپ در ساختمان کنگره باعث شد تا خیلی از هم حزبی ها، ترامپ را رها کنند و اتهاماتی همچون تحریک شورش ها هم ضد وی مطرح می شود.
در گزارش بلومبرگ تصریح شده باآنکه خودبخشودگی ترامپ می تواند از مشکلات وی بکاهد اما این اقدام دارای مبانی حقوقی ضعیفی است. در هر صورت به علت ابهام قانون اساسی برخی اعتقاد دارند وی می تواند حتی خودش را هم ببخشد اما عده ای از کارشناسان هم تاکید دارند اگر رئیس جمهوری بتواند هرکسی و حتی خودش را عفو کند پس سیستم آمریکا به درستی تنظیم نشده است. عده ای از کارشناسان تاکید دارندکه اگر رئیس جمهوری بتواند هرکسی و حتی خودش را عفو کند پس سیستم آمریکا به درستی تنظیم نشده است.
نشریه «آتلانتیک» هم بر این اعتقاد است که خودبخشودگی ناشی از خیالات واهی ترامپ است که با یک حقیقت سخت روبرو خواهد شد. امکان دارد این ایده بر روی کاغذ خوب و جذاب باشد اما در دنیای واقعی شاید نتیجه عکس بدهد.
دیوان عالی آمریکا بر این باور است که پذیرش عفو به مفهوم پذیرفتن جرم بخشوده شده است و اعطای بخشودگی به خود به این مفهوم است که رئیس جمهوری اعتقاد دارد بعضی از جرایم وجود دارد که مستلزم بخشش هستند. ترامپ با این کار خود اعلام تایید می کند دست به اقداماتی زده که امکان دارد وی را در معرض پیگرد کیفری قرار دهد. او با پذیرش بخشش به گناهکاری خود اذعان خواهد نمود. علاوه بر این اخراج ترامپ از کاخ سفید هم رئیس جمهوری بعدی را قادر می سازد تا تحقیقات کاملی را از ترامپ به اجرا در آورد.
حقوقدانان و کارشناسان آمریکایی اعتقاد دارند با تحولات اخیر در هر صورت ترامپ بعد از خروج از کاخ سفید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد نمود مگر آنکه بتواند در پشت پرده با دولت بعدی و کنگره آمریکا معامله ای را در زمینه آینده سیاسی خود نهایی کند.



منبع:

1399/10/22
13:44:02
0.0 / ۵
1059
تگهای خبر: سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد خودبخشودگی یا اعتراف به جرم ترامپ
نظر شما در مورد خودبخشودگی یا اعتراف به جرم ترامپ
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها