افت میزان یادگیری دانش آموزان در دوران كرونا

افت میزان یادگیری دانش آموزان در دوران كرونا به گزارش برتریها تهران_ ایرنا_ «سعید سلطانیان» مدیر کل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، در گفت و گو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا افت میزان یادگیری دانش آموزان در وضعیت کرونائی را تایید می کنید؟ اظهار داشت: همه نظام های آموزشی در وضعیت شیوع ویروس کرونا افت آموزشی داشتند و این اصلا قابل کتمان کردن نیست.


«سعید سلطانیان» مدیر کلِ دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد این دفتر در سالی که گذشت، بیان کرد: در خرداد ۹۹ بخش نامه ای را به تمام استان های کشور ارسال کردیم که شامل برنامه های معاونت متوسطه در امتداد تحقق سند تحول بنیادین و فرادرسی بود و در حقیقت تکالیفی بود که ما در امتداد اهداف دوره های تحصیلی تنظیم کردیم و با امضای وزیرآموزش و پرورش ابلاغ گردید.
وی افزود: در حوزه متوسطه ی نظری برنامه های ما ۲۳ محور اصلی داشت که شامل ۶۰ فعالیت می شد، این فعالیت ها در حوزه های مختلفی است که ما مسئولیت آنرا داریم. در سال تحصیلی فعلی برنامه هایمان را در آخر شهریور گذشته ارزیابی و سپس برای استانها کارنامه عملکرد صادر کردیم تا میزان توفیق شان را در دستیابی به اهداف ببینند.
سلطانیان با اشاره به چالش برانگیزترین موضوع دفتر متوسطه نظری اشاره کرد: تمام هدف مان این بود که باتوجه به شرایط مالی و مسئله کرونا با تبدیل کلاس حضوری به مجازی بتوانیم با تمام توان به دانش آموزان خدمت نماییم که مشکلی برای شان ایجاد نشود، آن هم در صورتیکه کارمان سخت و دشوار شده بود.
وی اضافه کرد: بسیاری از برنامه های ما به سبب شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفت، چون دغدغه اصلی ما بخش یادگیری دانش آموزان بود. برای امسال ما پیش نویس برنامه ها را آماده کردیم و انشاءالله تا اختتام اردیبهشت برنامه های سال ۱۴۰۰ را به صورت قطعی برای سال تحصیلی آینده به استانها ابلاغ خواهیم کرد و برمبنای همان برنامه طرح و برنامه های مان را پیش خواهیم برد.
مدیر کل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که باتوجه به دغدغه تان نسبت به یادگیری دانش آموزان، چقدر میزان یادگیری ها مطلوب بوده است؟ اظهار داشت: اولین دغدغه ای که ما با شیوع ویروس کرونا داشتیم این بود که تمام ۱۲۰۸۷ دبیرستانی که در سطح کشور داریم، چه الگویی شامل حضوری، غیرحضوری، ترکیبی باید برای خدمات آموزشی شان به دانش آموزان باید داشته باشند، در هر صورت باید یکی از شیوه های آموزش انجام می شد.
وی اضافه کرد: ما برای سهولت کار سامانه ی LTMS را طراحی کردیم تا در آن سامانه مدیران مدارس نوع ارائه ی خدمات آموزشی شان را مشخص کنند، چونکه از این طریق می توان ۱۲۰۸۷ دبیرستان در سطح کشور را رصد کرد تا بدانیم هر کدام از مدارس در چه منطقه ای با خاصیت قرمز، زرد، آبی یا نارنجی قرار دارند و همین طور روش ارائه ی خدمات آموزشی شان به چه شکل است.
سلطانیان اظهار داشت: در بعضی نقاط کشور مناطق آبی وجود دارد که آموزش حضوری ممانعتی برای آنها ندارد و البته تعداد آنها کم است. حتی برای این مناطق نیز دغدغه این را داشتیم که کلاس هایشان چطور اجرا شود.
مدیر کل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در تمام این مدت نگرانی این را داشتیم که آیا کلاس ها بموقع تشکیل می شود؟ آیا زمان آموزشی که در بخشنامه مشخص کردیم در برگزاری کلاس ها لحاظ می شود؟ همکاران ما چطور تدریس می کنند و تولید محتوایشان چطور است؟ ما به جهت اینکه این کار را هم رصد نماییم، سامانه ای تحت عنوان نظارت سیستمی بر کلاس های درس را آماده کردیم.
وی توضیح داد: در این سامانه سرگروه های درسی را در سراسر کشور تعیین کردیم که به کلاس های درس می روند و با رویکرد نظارت بالینی روش تدریس معلم، روش کلاس داری، نحوه ی ارائه خدمات آموزشی توسط معلم را رصد می کنند. سپس ۲۵ شاخصی که ما تعریف کردیم بعلاوه فنون معلمی را مورد قضاوت قرار می دهند. ما از این اطلاعات استفاده می نماییم تا بدانیم در چه حوزه هایی کلاس های ضمن خدمت برگزار نماییم و دوره بگذاریم.
سلطانیان افزود: اگر بیشتر نظام های آموزشی دنیا را مشاهده کنید، پی می برید که اولویت تمام این نظام ها این است که دانش آموزان به مدرسه بروند، برای اینکه هیچ چیزی نمی تواند جای کلاس درس و معلم را بگیرد. بااینکه آموزش های مجازی و آموزش های الکترونیک هم بعنوان مکمل آموزشی در رویکرد تلفیقی آموزش می تواند استفاده گردد.
مدیر کل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: قطعا کیفیت کلاس های حضوری بیشتر است، بسیاری از کشورهای دنیا هم به این نتیجه رسیدند که در نخستین فرصت دانش آموزان شان را به کلاس های درس برگردانند و روش آموزش مجازی را بعنوان یک روش مکمل و یک روش آموزش تلفیقی استفاده کنند. ما هم کوشیدیم تا با ایجاد بسترهای مختلف، مطالب قطع شده در کتاب ها را به دانش آموزان مان بیاموزیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا افت میزان یادگیری دانش آموزان در وضعیت کرونائی را تایید می کنید؟ اظهار داشت: همه نظام های آموزشی در وضعیت شیوع ویروس کرونا افت آموزشی داشتند و این اصلا قابل کتمان کردن نیست.
مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش و پرورش در آخر اظهار داشت: در کلاس های حضوری دانش آموزان با معلم تعامل دارند، معلم یادگیری را بهتر می تواند رصد کند و ارزشیابی هایش نیز دقیق تر است. باید پس از برگشت دانش آموزان به کلاس های درس از ظرفیت و پتانسیل های به وجود آمده در آموزش مجازی بعنوان یک شیوه ترکیبی و تکمیلی استفاده نمائیم و آنرا کنار نگذاریم.



منبع:

1400/01/10
10:56:59
5.0 / 5
344
تگهای خبر: تولید , خدمات , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها