تاثیرات منفی كرونا بر سلامت روان كودكان

تاثیرات منفی كرونا بر سلامت روان كودكان «نازنین گمار»، روانشناس کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انزوا، دوری از تعاملات، استرس، هیجان و فشار روانی ناشی از اخبار کرونا موجب می شود رفتارهایی از قبیل خشونت، ناراحتی و لکنت زبان در کودکان بروز کند.



چندین موج از بروز جهش یافته ویروس کرونا می گذرد و با هر بار جهش آن، مقرراتی سفت و سخت بمنظور رعایت پروتکلهای بهداشتی اعلام می شود. در این میان والدین به سبب در معرض اطلاعات مختلف بودن، خواسته یا ناخواسته استرس ها و نگرانی های خودرا به اطرافیان و خصوصا فرزندانشان منتقل می کنند. غافل از اینکه ممکنست زمینه های بروز برخی مشکلات نظیر استرس و لکنت را در آنها دامن بزنند. لکنت زبان همچون اموری است که نباید آنرا فقط یک پدیده ارثی پنداشت و باید نقش عوامل دیگر را نیز بر آن مهم و موثر دانست. همچون این عوامل شرایط ناشی از برخی رخداد ها نظیر کرونا است. بدین جهت لازم است مردم و خصوصا والدین با نحوه مواجهه صحیح در مقابل بروز اپیدمی ها و رخدادهایی از این دست آشنا شده و چگونگی برخورد با آنها را بیاموزند. اهمیت توجه به نکات فوق و بیان راهکارهای موثر برای آن سبب شد، پژوهشگر ایرنا با "نازنین گمار"، روانشناس کودک و نوجوان به گفت و گو بنشیند. مشروح این گفت و گو را در ذیل می خوانید:

انواع و علل لکنت زبان

این روانشناس درباب لکنت زبان و انواع آن اظهار داشت: لکنت از رایج ترین اختلالات تکلمی و در دسته اختلال های ارتباطی قرار دارد. لکنت زبان بطور کلی از دوران خردسالی شروع شده و معمولاًحدود۱۰ درصد کودکان در سنین پیش از دبستان و بین۲ تا ۶ سالگی به آن مبتلا می شوند. در سنین ۶ تا ۷ سالگی نیز که همزمان با شروع مدرسه است به لحاظ خاصیت های عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره، موقعیت بروز لکنت زبان برای آن دسته از کودکانی که مستعد آن هستند، فراهم می شود. گاهی نیز در دوران بلوغ افرادی که قبل از آن، لکنت داشتند، باردیگر به لکنت زبان گرفتار می شوند. اما نتایج تحقیقات نشان داده که حدود ۷۰ درصد پسران و ۳۰ درصد دختران به آن مبتلا می شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: لکنت ۳ دسته است؛ یک دسته، لکنت "کلونیک" است که طی آن کلمات توام با تکرار ادا می شود. دسته دوم، لکنت تونیک است که ادای کلمات با فشار شدید و به اصطلاح انفجاری صورت می گیرد و دسته سوم، لکنت کلونیک_تونیک است که ادای کلمات هم زمان با تکرار و با فشار هم راه است.

گمار همین طور در ادامه به علل بروز لکنت اشاره کرده و توضیح داد: لکنت علت واحدی ندارد. بلکه محصول علت بدنی، عاطفی، اجتماعی یا ترکیب این عوامل است. عوامل وراثتی یک واقعیت شناخته شده در رابطه با لکنت است که اغلب در اقوام و فامیل وجود دارد. بتازگی نیز، یک توافقی گسترده در میان پژوهشگران به وجود آمده که لکنت به ارث می رسد. به عبارت دیگر در خیلی از افراد دارای لکنت زبان، یک یا هر دو والد درون ژن های خود عامل لکنت را دارند. بخش دیگر عوامل مادرزادی هستند که برخی از افراد ممکنست هیچ عامل لکنت را به ارث نبرده باشند، درعوض ممکنست یک ضربه بدنی یا سایکولوژیکی را تجربه کرده باشند که عامل بروز لکنت در آنها باشد. این عوامل ممکنست حین یا نزدیک تولد باشد که عوامل مادرزادی نامیده می شوند. همین طور در برخی از مواقع لکنت زبان ممکنست حاصل نارسایی ها و اختلالات دستگاه عصبی باشد.

لکنت زبان در کودکان پیش مدرسه ای

گمار درباب لکنت زبان کودکان پیش مدرسه ای بیان کرد: زمانی که کودکان سن مدرسه دایره لغات و استفاده از کلامشان بیشتر می شود، در بعضی از کلمات گرفتار ناروانی می شوند. این ناروانی ها غالبا بصورت تکرار عبارت یا کلمه ظاهر می شود. نکته ای که اهمیت دارد این است که والدین باید بدانند چه زمانی این ناروانی ها بخش طبیعی از رشد هستند و چه زمانی باید در مورد آنها نگرانی وجود داشته باشد. معمولا ناروانی ها زمانی روی می دهند که کودک هیجان زده یا خسته است و یا احساس می کند که زمان محدودی برای حرف زدن دارد.

رابطه اضطراب در مادران با استرس در کودکان

وی درباره تاثیر کرونا و بروز لکنت زبان گفت: همانطور که می دانید، چند وقتی است تیم های تخصصی و تحقیقاتی اغلب کشورها با تمام توان به کار افتاده اند تا کرونا این نو رسیده نامطلوب را شناسایی و درمان کنند. زمانی که کودکان گرفتار استرس می شوند، پاسخ های متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن، خشمگین شدن، لکنت و غیره از خود نشان می دهند. محدودیت در ارتباطات، صرف انرژی، چه کنم چه کنم، تزلزل تعادل در ارتباطات، نگرانی والدین، شنیدن اخبار مختلف و مواردی این چنینی در این روزگار کرونائی سبب شده که همه افراد بخصوص کودکان، در حال تجربه فشار روانی، استرس و هیجانات شدید، شوند. بیماری کرونا با محدودکردن کودکان در خانه، دوری از فضای مدرسه و دوستان، ازدست دادن تفریحات، اضطراب و افسردگی والدین و... سلامت روان آنها تهدید شود.

گمار پیرامون این سوال که استرس و اضطراب مادران بر استرس کودکان و در نهایت لکنت زبان کودکان چه تاثیری می گذارد، اظهار داشت: یافته ها نشان داده کودکانی که در زمان قرنطینه در کنار مادران خود بودند، اضطراب بیشتری را نسبت به کودکان دیگرتجربه می کنند. چونکه در طول روز شاهد غم، کاهش انرژی، بی تفاوتی و استرس ها، خستگی های والدین خود هستند. حتی ممکنست والدین بی حوصله، در مقابل کنجکاوی کودکان خود به جهت اینکه او را آرام کنند از روش ترساندن استفاده کنند. «مثلا الان آقا دزده میاد». یا «کرونا بیاد تو رو ببره». بچه ها سیستم قلبی ضعیفی داشته و یا تخیل زیادی دارند و این ترس در جان آنها می نشیند و ترس مشکلاتی از قبیل شب ادراری، لکنت، وابستگی به دیگران و حتی پرخاشگری به وجود می آورد. بدین سبب تا زمان ریشه کن شدن بیماری کرونا لازم است عوامل موثر براضطراب کودکان نسبت به این بیماری ودرشرایط قرنطینه بررسی و شناسایی شود. پس آموزش والدین درباب تنظیم هیجانات منفی خود لازم است و همین طور می توان اطلاعات مربوط به ویروس کووید۱۹ را باتوجه به سن کودکان به آنها ارائه داد.

تکنیک های کاربردی برای کنترل و درمان

این روانشناس کودک و نوجوان درباب تکنیک های مقابله با لکنت زبان اظهار داشت: در برخورد با لکنت کودک، اضطراب و ناراحتی خودرا کاهش دهید و اهتمام کنید این شیوه حرف زدن او را نادیده بگیرید. وسط حرف کودک نپرید و آنرا اصلاح نکنید. صبور باشید. تلاش کنید علاوه بر حفظ آرامش، با بچه مبتلا آرام و شمرده حرف بزنید تا به او القا کنید نیازی به جویده و تند تند حرف زدن نیست. از کودک بخواهیدکه نفس عمیقی بکشد، راحت باشد و ادامه دهد.

وی اضافه کرد: یکی از بازی های خوبی که سفارش می کنم با فرزندتان انجام دهید، حرف زدن با او مقابل آینه است. تمرین یک نمایش یا شعر یا هر بازی دیگر در صورتیکه هر دو در آغوش هم یا کنار هم هستید و خودرا در آینه می بینید، ترس و اضطراب کودک را کاهش می دهد و جو لذت بخش بازی او را در خود غرق می کند. صدای کودک را هنگام خواندن شعر یا داستان و هر موضوع آهنگین دیگر که با تسلط آنرا می خواند، ضبط کنید و روی تلفن همراه یا دستگاه پخش قرار دهید. این کار موجب افزایش اعتماد به نفس او می شود.

وی در ادامه اشاره کرد: مهمست که از احساسات آنها آگاه باشیم و برای آنها کارهای مختلفی در نظر بگیریم. خواندن کتاب، داستان گفتن، نقاشی کردن، انجام کارهای روزانه با کمک یکدیگر، دعا کردن، باغبانی، یادگیری های آنلاین، معاشرت بوسیله تلفن، بازی در خانه با اعضای خانواده کارهای لذت بخشی برای کودکان هستند. باید تلاش خودرا برای سرگرم کردن آنها بکنیم، در این صورت آرام می مانند و در دوران همه گیری کرونا، گرفتار پریشانی نمی شوند. در صورت شدید بودن نشانه های لکنت، باید فرزندتان زیر نظر متخصص قرار گیرد تا با تشخیص ایشان، ضمن گفتار درمانی از روش هایی مانند دارو درمانی، روان درمانی، رفتار درمانی و روش خود درمان گری استفاده گردد.

لزوم ترسیم آینده ای روشن برای کودکان توسط والدین

گمار در انتهای سخنان خود اظهار داشت: والدین می توانند میزان استرس و اضطراب در کودکان و دیگر افراد خانواده را مدیریت کنند. در حضور کودکان از ترسیدن در مورد عناوینی که ذهن آنها را مشغول کرده است، دوری و ترس، خشونت و دلهره خودرا کنترل کنند، هیچ گاه ذهن کودکان را با دلواپسی های آینده و نگرانی های خود پر نکنند. به آنها در باره مفهوم و ضرورت تعطیلی و قرنطینه توضیح دهند و ضمن درک احساسات فرزندان با آنها همدلی کرده و نوید آمدن روزهای خوش و دنیای زیبای آینده و بدون بیماری را بدهند.


1400/01/18
11:43:11
5.0 / 5
150
تگهای خبر: آنلاین , پژوهش , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها