نه سیاه نمایی، نه سفیدنمایی بیان واقعیت ها با امید

نه سیاه نمایی، نه سفیدنمایی بیان واقعیت ها با امید تهران_ ایرنا_ در ایام سخت یا روزهایی همچون انتخابات، که فضای کشور به شدت سیاسی شده است، برخی فضای سیاه نمایی یا سفیدنمایی ها، رسالت و وظیفه رسانه ها را سخت تر می کند و آن این است: بیان واقعیات و امید دادن به مردم.


حرف رئیس جمهور در آخرین دیدار اصحاب رسانه نیز این بود که اظهار داشت: رسانه ها باید در مقابل سیاه نمایی و حتی سفیدنمایی بایستند و واقع گرا باشند و در ایام سخت با بیان واقعیت ها به مردم امید بدهند.
روحانی می گوید علت این که مردم واقعیت های دولت یازدهم و دوازدهم را دراین زمینه ها نمی دانند بخاطر سیاه نمایی هایی است که رسانه های فعال در خارج از کشور و برخی در داخل انجام داده اند.
اما این مسایل چه بود و چه مواردی را رئیس جمهور در جلسه با اصحاب رسانه برشمرد که از زیر تیغ سیاه نمایی و تخریب در امان نمانده است.
1_ با اهمیت ترین دستاورد تاریخی دولت در مذاکرات برجام، برداشته شدن تمام قطعنامه های شورای امنیت، خارج شدن از ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل و همین طور اختتام دادن به پرونده مطالعات ادعایی (PMD) بود که از همان ابتدا، مخالفت خوانی با آن شروع شد، چه رسانه های قدرتمند در خارج از کشور و چه برخی در داخل.
۲_ پس از برجام توان فروش نفت از 900 هزار بشکه به 2 میلیون و 800 هزار بشکه افزایش پیدا کرد.
۳_ طبق گفته روحانی، اعتبار تمام طرح هایی که سال 99 در ایام پنج شنبه به افتتاح رسید، بیش از 1200 هزار میلیارد تومان است که در سایه برجام به دست آمده است.
۴_ همین طور هزینه انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران که از صندوق توسعه ملی بوده، از محل فروش نفت که بعد از برجام حاصل شد، به دست آمده است. این را نیز رئیس جمهور همچون دستاوردهای دولت دانست که در بین سیاه نمایی ها، نادیده انگاشته شد.
۵_ توافق هسته ای برجام صددرصد به نفع کشور بود، این را رئیس دولت دوازدهم گفته و تاکید کرده که البته ممکنست به همه آنچه مدنظر داشتیم نرسیده باشیم، اما بطور قطع بیش از 80 درصد انتظارات برآورده شده است.
۶_روحانی مورد دیگری را اشاره کرده و یادآور شده بعد از برجام و در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و تورم در مواردی تک رقمی شد. محال است که این دستاورد بزرگ در تاریخ مستور بماند.

رییس جمهور در ادامه برشمردن سیاه نمایی های عملکرد دولت توضیح داده است: ترامپ توافق را زیر پا گذاشت و موجب شد که فشارهای زیادی به کشور تحمیل شود اما تأسف آور این است که عده ای بجای این که بگویند آمریکا و ترامپ جنایت کردند به دولت تهمت می زنند که ناکارآمد بوده است.
اما سیاه نمایی چیست؟ و مرز آن با واقع نمایی کجاست؟ کارشناسان معتقدند عدم فهم و درک درست این پرسش بنیادی از طرف رسانه ها سبب افراط و تفریط می شود؛ گاهی آنقدر سیاه نمایی و تخریب و مچ گیری صورت می گیرد که امیدی به کار نیست و گاهی از آن طرف اصلاً به روی خود نمی آورند که حادثه ای و رخدادی اتفاق افتاده است! در حقیقت می توان اینطور نیز تعریف کرد؟ سیاه نمایی یکسره تخریب، مچ گیری، تخطئه و نادیده انگاشتن کارها و خدمات است. یعنی کاری و خدماتی انجام شده یا آنرا نادیده می گیریم یا به تخریبش می پردازیم. حالا این سوال مطرح است که رسالت رسانه ها در مقابل مردم چیست؟ استادان علوم ارتباطات می گویند رسانه کارکردهای متفاوتی دارد اما درهمه حال باید پرچم دار شفافیت و اطلاع رسانی درست باشد.



1400/02/29
12:44:02
5.0 / 5
293
تگهای خبر: اقتصاد , خدمات , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها