دریافت غیرحضوری خدمات دولت با كارت هوشمند ملی امكان پذیر شد

دریافت غیرحضوری خدمات دولت با كارت هوشمند ملی امكان پذیر شد به گزارش برتریها روزنامه ایران در گزارشی نوشت: مصوبه استفاده فراگیر از «کارت هوشمند ملی» در خدمات الکترونیکی دولت که در جلسه بیست ویکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصویب گردید، به امضای رئیس جمهوری رسید و از راه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تمامی دستگاههای اجرایی ابلاغ گردید.



روزنامه ایران دوشنبه ۱۴ تیر درباره این مصوبه جدید با رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به گفتگو پرداخته است که در ادامه آنرا می خوانیم:


جدیدترین روش احراز هویت برای دریافت خدمات دولت در شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصویب گردید. درباره لزوم این اقدام توضیح دهید؟
عرضه خیلی از خدمات دولت نیازمند احراز هویت شخص حقیقی یا حقوقی است ازاین رو استفاده از شماره ملی و خیلی از شناسه های دیگر جهت استفاده از خدمات دولت در تمامی فرایندهای کاری دستگاههای اجرایی در نظر گرفته شده است.



از سوی دیگر باید خدمات دولتی به صورت غیرحضوری و بدون دریافت کپی اسناد هویتی از شهروندان به روشی آسان تر و راحتتر عرضه شود ازاین رو شورای اجرایی فناوری اطلاعات مصوبه جدیدی با عنوان «استفاده فراگیر از کارت هوشمند ملی» در دستگاههای اجرایی را در جلسه بیست و یکم خود به تصویب رساند و پس از امضای رئیس جمهوری از راه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستگاههای اجرایی برای عملیاتی کردن آن ابلاغ گردید تا از روش سوم در کنار دیگر روش های احراز هویت فرایندهای کاری دستگاههای اجرایی استفاده گردد.


روش سوم احراز هویت چگونه روشی است؟
روش سوم استفاده از کارت هوشمند ملی بعنوان ابزاری برای تطبیق هویت فرد با خدمت گیرنده است. پیش از این احراز هویت شهروندان برای دریافت خدمات دولت با نشان دادن فیزیکی و تماسی کارت ملی و کپی آن صورت می گرفت اما در روش و سرویس جدید اتفاقی که می افتد این است غیر از چیپی که روی کارت هوشمند ملی قرار دارد و دارای اطلاعات هویتی فرد است، یک جز دیگری به نام NFC (Near-Field Communication) در داخل کارت هوشمند ملی قرار داده شده و این ابزار قابلیت استفاده غیرتماسی دارد؛ یعنی میتوان احراز هویت را غیرحضوری برای دریافت خدمات دولت انجام داد.


احراز هویت غیرحضوری با NFC چگونه صورت می گیرد؟
در واقع میتوان کارت هوشمند ملی را به یکسری ابزارهایی مانند تلفن همراه هوشمند دارای NFC و دستگاه کارتخوان OTG (ابزاری مانند فلش مموری که به تلفن همراه قابلیت اتصال دارد) که قابلیت دریافت اطلاعات کارت هوشمند ملی دارند، نزدیک کرد، به عبارتی اطلاعات احراز هویت شهروند که روی چیپ قرار دارد، بدون ابزار تماسی و با استفاده از ابزارهای گفته شده خوانده و برداشت می شود.


با این حساب شهروندان و خدمات دهندگان باید مجهز به ابزارهای خوانش کارت هوشمند ملی باشند؟
بله. در بعضی جاها باید سرویس دهنده ها این ابزارهای خوانش کارت هوشمند ملی را داشته باشند. هر خانواده یا گروهی هم اگر تلفن همراه آنها قابلیت خوانش NFC کارت هوشمند ملی را نداشته باشد، می توانند تنها از یک کارتخوان OTG استفاده کنند. به این صورت که فرد می تواند با قرار دادن کارت هوشمند ملی روی تلفن همراه دارای NFC یا وصل کردن OTG به تلفن همراه خود اطلاعات کارت هوشمند ملی را بخواند و براحتی از راه دور و غیرحضوری برای دریافت خدمات دولت و بدون عرضه کپی اسناد هویتی احراز هویت شود.


دو روش پیشین احراز هویت به چه صورتی است؟
روش اول استفاده از اطلاعات وب سرویسی و تبادل داده ای با دستگاه هاست. برخی سامانه ها مانند استعلام مدارک تحصیلی یا ثبت نام مدارس و کنکور سراسری، اسناد و املاک و... سامانه های وب سرویس برخطی (آنلاین) هستند که احراز هویت از راه اتصال به مرکز تبادل ملی اطلاعات صورت می گیرد. روش دوم هم احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی است که در «سجام» برای بورس یا ثنا برای خدمات قضایی و... به کار رفته است که با دریافت اطلاعات از سامانه احراز هویت با فرد به صورت آنلاین تطبیق داده می شود.


با توجه به این که دو روش احراز هویت وب سرویسی و هوش مصنوعی وجود داشت چرا روش سوم یعنی استفاده از کارت هوشمند ملی است را اجرایی کردید؟
چالش اصلی این است که کماکان با وجود این که تنوعی از شناسه ها برای احراز هویت وجود دارد و برای عرضه خدمات دولتی براحتی میتوان از این دو روش استفاده کرد، ولی بعضی از دستگاه ها در فرایندهای عرضه خدمات خود کماکان از کپی مدارک هویتی بعنوان مستندسازی یا استنادپذیری استفاده می نمایند و بدون آن اسناد، به شهروندان خدمات دولتی عرضه نمی کنند.


آیا فکر می کنید این دفعه با به کارگیری کارت هوشمند ملی شاهد حذف کپی از فرآیند دستگاههای اجرایی باشیم؟
با استفاده از این ابزار و قابلیت آن عملاً باید نه تنها دریافت کپی کارت هوشمند ملی حذف شود، بلکه نباید کپی شناسنامه و دیگر اقلام هویتی هم دریافت شود. به عبارتی دیگر ضرورتی یا حتی بهانه ای برای دریافت کپی اسناد هویتی از شهروندان از جانب دستگاههای اجرایی وجود ندارد. البته باید گفت با دو روش قبلی احراز هویت هم نباید دستگاههای اجرایی کپی اسناد هویتی از شهروندان دریافت می کردند ولی در دستگاههای اجرایی برخی فرایندها بگونه ای تنظیم شده بود که دریافت کپی ضروری بود. حال حتی اگر دستگاه ها نخواهند فرآیند اداری خویش را تغییر دهند ولی با این ابلاغیه جدید دیگر نباید کپی اسناد هویتی از شهروندان دریافت نکنند.


استفاده از کارت هوشمند ملی برای احراز هویت بجز حذف کپی اسناد هویتی چه مزیت های دیگری برای شهروندان و دستگاههای اجرایی دارد؟
مهم ترین مزیت آن این است که دیگر نیازی نیست اطلاعات کارت هوشمند ملی شهروندان با جزئیات در سامانه های دولتی برای دریافت خدمات درج شود، چون که با درج پین کارت هوشمند ملی و استفاده از ابزارهای خوانش کارت هوشمند ملی، اطلاعات شهروندان براحتی از کارت هوشمند ملی به سامانه دولتی منتقل می شود. به عبارتی با این توانایی راحت ترین راه برای احراز هویت شهروندان طراحی و اجرایی شده تا امکان عرضه خدمات غیرحضوری بدون عرضه کپی اسناد هویتی فراهم گردد.


گویا مقرر است احراز هویت با استفاده از کارت هوشمند ملی به صورت آزمایشی صورت گیرد. پایلوت این طرح برای چه خدماتی در نظر گرفته شده است؟
پایلوت اول را با سامانه دولت همراه آغاز کرده ایم. پایلوت های بعدی هم در حوزه های سلامت و اقتصادی عملیاتی خواهد شد. البته اگر استفاده از کارت هوشمند ملی و احراز هویت در سامانه دولت همراه عملیاتی شود، تمام سرویس هایی که مسیر ورود آنها سامانه دولت همراه می باشد هم می توانند از این توانایی استفاده کنند از آنجایی که روز به روز سرویسهای دولت همراه در حال افزایش می باشد ازاین رو این نوع احراز هویت برای خدمات و سرویسهای بسیاری قابل اجرا خواهد بود.


آیا امکان خطا در احراز هویت با شیوه جدید وجود دارد؟
احراز هویت به شیوه جدید احراز هویت صددرصدی است. یعنی هیچ خطایی در این روش از احراز هویت وجود ندارد و مهم تر این که به زودی استفاده از امضای الکترونیک با کارت هوشمند ملی هم فراهم خواهد شد تا اگر شخصی بخواهد قابلیت انکارناپذیری سند عرضه شده را فراهم آورد، از راه امضای الکترونیکی میسر شود پس این روش از احراز هویت، ارزش افزوده های بسیاری برای شهروندان دارد.


هم حالا چه تعداد از شهروندان دارای کارت هوشمند ملی هستند و چه تعداد هنوز کارت ملی هوشمند دریافت نکرده اند؟
برپایه برنامه پنجم توسعه ماده ۴۶ مقرر شد تا کارت هوشمند ملی برای تمامی شهروندان بالای ۱۵ سال کشور صادر شود و باید گفت ۶۱ میلیون نفر حائز شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که تا خردادماه سالجاری برای حدود ۵۱ میلیون نفر کارت هوشمند ملی صادر شده و ۱۰ میلیون نفر هم هنوز کارت هوشمند ملی دریافت نکرده اند.



امیدواریم سازمان ثبت و احوال کشور بتواند هر چه زودتر کارت هوشمند ملی را برای این تعداد از شهروندانی که هنوز کارت هوشمند ملی دریافت نکرده اند، فراهم آورد. البته بجز مرحله صدور کارت هوشمند ملی برای شهروندان باید امکان دریافت مجدد را برای افرادی که کارت هوشمند ملی آنها مفقود شده یا احتیاج به اصلاح و... دارد یا امکان تجدید صدور برای افرادی که تاریخ انقضای آنها رو به اتمام است، هم فراهم گردد.



منبع:

1400/04/14
10:02:33
5.0 / 5
314
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها