تصویر رسانه ای دولت و خلأ گفتمان

تصویر رسانه ای دولت و خلأ گفتمان به گزارش برتریها روزنامه جام جم در گفت و گو با کارشناسان آورد: گرچه دولت رئیسی در جدی گرفتن افکار عمومی و نقش دادن به مردم خوب کار کرده اما سر و شکل ندادن به استراتژی رسانه ای خودش بزرگ ترین نقطه ضعفی است که شاید رسانه ای ها لطمه آنرا بیشتر متوجه شوند.


روزنامه جام جم ۲۴ آبان به گفت و گو با کارشناسان سیاسی و رسانه ای پررداخت و نوشت: در روزگار شکاف آگاهی و شکاف دیجیتال آن هم نه فقط در یک کشور بلکه در حالتی که از بالای شهر تا وقتی به جنوبی ترین نقطه همان شهر برسی این شکاف را احساس می کنی، ارتباطات فردی یا همان ارتباط چهره به چهره سکه رایج دولت جدید شده، یعنی در زمانه ای که هر شهروندی به قدر وسع داشته ها و آموخته هایش می تواند از شرایط رسانه ای بهره ببرد و با سوادرسانه ای در اقیانوس اطلاعاتی برساخته رسانه ها تنفس کند، سفرهای استانی تا دور افتاده ترین نقاط کشور حتما شبیه یک معجزه است که هنوز کارکرد دارد و برای این دولت از بولتن خوانی در نهاد ریاست جمهوری جذاب تر بوده است.
البته این همه مسیر پرپیچ و خم و چندلایه عملیات رسانه ای نیست، گرچه دولت رئیسی در جدی گرفتن افکار عمومی و نقش دادن به مردم خوب کار کرده اما سر و شکل ندادن به استراتژی رسانه ای خودش بزرگ ترین نقطه ضعفی است که شاید رسانه ای ها لطمه آنرا بیشتر متوجه شوند. روز گذشته که رفتار رسانه ای دولت رئیسی را زیر ذره بین بردیم و از تعیین نشدن رییس شورای اطلاع رسانی تا انتصاب سخنگوی جدید در سه ماه گذشته حرف زدیم، در همان غروب خبر آمد که دولت بالاخره پس از این مدت سخنگوی جدید خودرا منصوب کرده است؛ جوانی خوشنام با چهره حقوقی که فاصله سنی را نسبت به سخنگوهای قبلی حداقل دو دهه کاهش داده و احیانا جوان ترین چهره دولت سیزدهم هم باشد. علی بهادری جهرمی، روز گذشته عصر به سمت سخنگویی دولت سیزدهم منصوب گردید.
او دانش آموخته حقوق دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس است که پیش از این ریاست مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه را به عهده داشته است. این خبر اتفاق خوبی برای دولت پرکار سیدابراهیم رئیسی است که رییس جمهورش یک جمعه در شرق کشور و جمعه بعدی در غرب کشور است؛ اما با این حال، رفتار رسانه ای دولت فعلی با همه تعاملات خوب و دوطرفه ای که با مردم و خبرنگاران داشته و گوش شنوایی که برای مردم بوده اما هنوز جای نقد دارد. مهم ترین نقد شاید این مورد باشد که تیم رسانه ای دولت برای گفتمان رییس جمهور کار خاصی نکرده و ادبیات رسانه ای متناسب با این گفتمان ساخته نشده، یعنی همانطور که حل مشکلات با مذاکره اتمسفر اصلی رسانه ای دولت روحانی را تشکیل می داد، گفتمان دولت جدید هم باید به یک ادبیات رسانه ای مشخص برسد تا برای مردم قابل درک باشد.
برای دولتی که شخص رییس جمهورش دغدغه معیشت، سلامت، قیمت و اقناع دارد و مدام در ارتباط مستقیم با مردم است، تعریف عملیات رسانه ای و تبلیغاتی اساسا یک اقدام لاکچری نیست، بلکه این هم جزو همان استراتژی امیدآفرینی است، اگر شما در ۱۰۰روز ۱۰۰میلیون دوز واکسن تزریق کرده بودید آیا برای امیدوار کردن جامعه به همت این دولت کار رسانه ای ویژه نمی کردید؟ انگار به لطف دولت روحانی کار بر زمین مانده آنقدر زیاد است که دولت کار رسانه ای را اولویت اول نمی داند، گرچه نفس این دغدغه مندی قابل تقدیر است اما اساسا دولت را در بلندمدت با بحران مواجه خواهد نمود. جهت بررسی و تحلیل رفتار رسانه ای دولت به سراغ اهالی رسانه، سیاست و احزاب رفته ایم تا نظرات آنها را درباره این مورد بدانیم.

مهدی رحمانیان، مدیرمسوول روزنامه اصلاح طلب شرق:
عملکرد رسانه ای دولت خوب بوده

۱۰۰روز زمان برای ارزیابی دقیق زیادی نیست اما استنباط من این است که رویکرد آقای رئیسی یا تیمی که اطراف ایشان قرار دارد نسبت به رسانه مناسب می باشد و رسانه را بهتر می شناسند. یعنی اگر بخواهیم بصورت نسبی و در مقایسه با دوره پیش از این دولت ارزیابی نماییم باید گفت این دولت کوشیده افرادی را انتخاب نماید که نزدیک به دیدگاه خود باشد و این دقیقا بر عکس دولت قبل است که افرادی برای حوزه رسانه برگزیده بود که نزدیک به آنها نبود، درحالی که افراد رسانه ای اطراف رییس جمهور نقش چشم و گوش رییس جمهور را دارند. از طرفی، آنها کوشیده اند تعامل شان با رسانه ها دوسویه و مبتنی بر روابط مثبت باشد و من در مجموع عملکرد رسانه ای دولت سیزدهم را مطلوب ارزیابی می کنم. البته شخص رییس جمهور نسبت به اعضای دولت خود هم رسانه را بهتر می شناسد و نسبت به دیگران در دولت دقیق تر رفتار کرده است.
به نظر بنده، این دولت در حد وسع و توان خود کوشیده ولی موانعی هم بر سر راه آنها وجود دارد؛ بطورمثال آنها به علت برخی بدبینی ها تلاش می کنند موارد را دقیق تر مطرح کنند تا جایی که خود رییس جمهور هم گفته بود دولت درحال انجام اقداماتی است که امیدوار است گشایشی ایجاد نماید اما چون نگرانیم شاید به نتیجه نرسد فعلا نمی گوییم و تلاش داریم اتفاقات انجام شده را رسانه ای نماییم. به هر حال در یک فرآیند سه ماهه نمی توان ارزیابی دقیقی انجام داد اما اگر بخواهیم بصورت منصفانه قضاوت نماییم عملکرد رسانه دولت خوب بوده اما می تواند بهتر هم باشد. درباره رسانه ای نشدن نشست قوا هم باید بگویم همانطور که رییس جمهور گفته بود آنها می خواهند نتایج برای مردم ملموس باشد اما با عنایت به شرایطی که کشور در آن قرار دارد و ممکنست تعدادی از تصمیمات عملیاتی نشود پس برخی اخبار گفته نمی گردد.

مرتضی خلفی زاده، مدیرعامل خبرگزاری آنا:
دولت باید درباره گفتمان خود به ادبیات رسانه ای مشخصی برسد

ابتدا باید بدانیم دولت در چه شرایطی قرار گرفته است و سپس درباره استراتژی رسانه ای آن صحبت کنیم؛ اولا دولت در بیان وضعیت کشور به افکار عمومی بسیار نجابت به خرج می دهد و رفتار و عمل سیاسی شخص رییس جمهور و معاون اول او کاملا برعکس دو رییس جمهور سابق است، چونکه آنها همه مشکلات را به گردن دولت قبل می انداختند اما در دوره فعلی چنین چیزی را کمتر شاهد می باشیم، در حالیکه آقای احمدی نژاد و روحانی همه مشکلات را به دوره پیش از خود نسبت می دادند. آنچه دولت سیزدهم تحویل گرفته، یک ویرانه مطلق است چه در بحث واکسیناسیون یا موجودی های لازم برای اداره کشور در خزانه و چه قیمت گذاری کالاهای اساسی ما شاهد تصمیمات آنی و دقیقه نودی دولت قبل هنگام رفتن بودیم. حتی افزایش غیرمنطقی و غیرقانونی و حقوق برخی کارکنان دستگاه ها خصوصاً تصمیم گیری درباره بودجه ۱۴۰۰ وضعیتی را برای کشور رقم زده که جا دارد مسئولان همه مشکلات را به دولت گذشته نسبت دهند اما مسئولان فعلی دولت این شرایط را مدیریت می کنند و استراتژی بسیار خوبی که برگزیده اند امیدآفرینی در کنار عمل است. به صورتی که بطورمثال در زمینه واکسیناسیون حقیقتا چیزی در حد اعجاب رخ داد، در حالیکه دولت گذشته از مرداد تا دی سال ۹۹ تنها پنج میلیون دوز واکسن تزریق کرده بود اما در حال حاضر این رقم به ۱۰۰میلیون رسیده و مردم از این نظر به آرامش رسیده اند.
لذا دولت در شرایطی است که تلاش دارد به سرعت گره ها را به هر شکل باز کند و تا باز نشود نمی توان تصمیمی برای آتیه کشور گرفت. در این شرایط از لحاظ رسانه ای در عین حال که دولت اهتمام دارد مشکلات را برای مردم تشریح کند و اقدامات سازنده داشته باشدشف تلاش می کند ریل های تصمیم گیری را هم تغییر داده و به مردم اعلام کند. اما این مورد برای سه ماه بسیار زود است که بگوییم آیا اقدامات رسانه ای دولت درست بوده یا خیر. هنوز مدیران تعدادی از رسانه های دولتی مربوط به دوره گذشته هستند و دولت آقای رئیسی باید زودتر در این حوزه تصمیم بگیرد یا مثال دیگر شورای ارتباطات و اطلاع رسانی دولت می باشد که هنوز تعیین نشده، در حالیکه چنین جایی بسیار کلیدی است. نکته مهم دیگر توجه به این مساله است که جریان اطلاع رسانی ابتدا در شبکه های اجتماعی شکل می گیرد و سپس وارد رسانه های رسمی می شود.
بنابراین روابط عمومی ها باید با شرایط رسانه در سالهای اخیر خودرا بروزرسانی کند. نکته دیگر این است که دولت دقیقا چه تصویری می خواهد از خود در فضای عمومی بازنمایی کند؛ بطور مثال آقای روحانی تصویری که از خود در رسانه ها بازنمایی کرد این بود که می گفت می خواهم با مذاکره مشکلات کشور را حل کنم اما هم اکنون درباره آقای رئیسی تصویرهای موردی همچون سفرهای استانی یا دغدغه سلامت و دغدغه معیشت شکل گرفته است، یعنی گرچه رییس جمهور بسیار کاری است و دائم خودرا با مشکلات مردم رو در رو می کند اما باید تصویری شفاف از گفتمان دولت جدید عرضه نماید و در این حوزه به ادبیات رسانه ای مشخصی برسد که برای مردم قابل درک باشد.

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز و اصلاح طلب:
دولت برای معنای جدید ارتباطات آماده نیست

تصور من این است که دولت هنوز تیم رسانه ای نگذاشته یا حداقل مستقر نشده است، چون بصورت مشخص دولت سخنگو ندارد. در دنیای فضای مجازی، ارتباطات و تبلیغات معنای جدیدی پیدا کرده است اما ما هنوز چنین آمادگی ای را در دولت نمی بینیم که به آن پاسخ دهند. مشکل دیگر دولت این است منتقدان دولت گذشته که همیشه صدایشان بلند بود، در حال حاضر همگی به دفاع برخاستند و کسی هم انتقاد نمی کند تا مبادا متهم به کارشکنی شوند، بدین سبب انتقاد نکردن و نشنیدن انتقادات می تواند منجر به بحران بیشتری برای دولت شود، چونکه برخورداری از انتقادات یک نعمتی است که می تواند به نفع آن فرد یا نهاد باشد.
به هرحال ارزیابی بنده از عملکرد تبلیغاتی و ارتباطی دولت مبتنی بر ضعف است و پیشنهادم این است که امور رسانه ای را در اولویت قرار دهند، چونکه رسانه و افکار عمومی جامعه را می سازد. شفاف سازی و صحبت با مردم راهکار خیلی از مشکلات است؛ بطورمثال جلسات تاثیرگذاری مانند نشست سران قوا اگر حتی بحث های محرمانه هم در آن صورت می گیرد خوب است که جداسازی و قسمتی از مباحث غیرمحرمانه سران قوا منتشر شود البته تردیدی نیست مسئولان سه قوه باید تعدادی از اطلاعات محرمانه را تبادل کنند اما حجم و میزان این جملات که مشکلات را حل خواهیم کرد درحال زیاد شدن است، ولی درباره اینکه چه کرده ایم کمتر اطلاع رسانی شده است. به هر حال مهم ترین نکته این است که دولت و دولتی ها افکار عمومی را مهم بدانند.

عباس سلیمی نمین مدیرکل دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:
ترجیح دولت ارتباطات چهره به چهره و سنتی بوده است

تصور می شود که دولت عمدتاً ارتباطات خودرا برمبنای ارتباطات مستقیم و چهره به چهره قرار داده و بنابراین به ارتباطات رسانه ای تا حدودی کم توجهی شده است که این مورد اساسا زیان آور خواهد بود، دولت بجای اینکه بوسیله رسانه با مردم سخن بگوید، در سه ماه گذشته تلاش داشته به شکل مستقیم رودررو حرف بزند، البته موضوع سفرهای استانی نیز به علت ارتباط مستقیم و سنتی با افکار عمومی کاملا ضروری بوده، چونکه مشکلاتی در بعضی نقاط کشور وجود داشته که فقط با این شیوه دولت قابل پیگیری بوده و بنابراین رییس جمهور به شکل عاجل به این مورد وارد شد؛ اما ظاهرا این مورد سبب شده که دولت از ارتباطات رسانه ای غافل شود. به نظر بنده ارتباط رسانه ای یک ابعاد بسیار گسترده ای دارد و چیزی نیست که دولت یک مساله را بوسیله رسانه برای مردم تبیین کند، بلکه یک رسانه می تواند یک ارزیابی را هم در اختیار خود دولت بگذارد، اگر شورای اطلاع رسانی دولت زودتر تشکیل می شد، طبیعتا می توانست ارزیابی بهتر و دقیق تری به رییس جمهور از بدنه دولت ارائه بدهد، یعنی هم می توانست مسائل دولت را به جامعه منعکس کند و هم ارزیابی خود از عملکرد یک وزیر تعیین شده را به مسئولان اصلی دولت بدهد که چقدر در کار خود موفق بوده است.
اما به نظر می آید دولت در این حوزه ها با تاخیر کار کرده و این مورد خسارت هایی خواهد داشت. باید توجه داشت اهمیت شورای اطلاع رسانی در دولت بسیار زیاد است، چونکه همه کارهای رسانه ای ذیل آن صورت می گیرد. هم سخنگو، هم بررسی ها و ارزیابی ها و هم هدایت روابط عمومی کل وزارتخانه ها که خود آنها یک قابلیت بسیار عظیمی است، زیر نظر این شورا قرار دارد. اما تا حالا ترجیح دولت ارتباطات چهره به چهره بوده است. شاید به علت غفلت هایی که در گذشته صورت گرفته دولت ناگزیر بود در آن زمینه انرژی بگذارد تا آن مساله حل شود، اما شاهد بودیم دولت هفته جاری سفر استانی نداشت و طبیعتا فرصت پیدا می کند که به این موضوعات هم توجه جدی تری داشته باشد.


محمدامین ایمانجانی، مدیرمسوول روزنامه فرهیختگان:
کار تبلیغاتی، منافاتی با اداره ارزان دولت ندارد

به نظر من تیم رسانه دولت فعلا در شخص رئیسی و عملکرد ایشان خلاصه شده است، یعنی برون داد عملکرد آقای رئیسی در رسانه ها می آید و آنها را مجبور می کند کار جدی انجام دهند اما به خاطر حجم گسترده کار دولت که در وزارتخانه ها و نهاد ریاست جمهوری وجود دارد سیستم رسانه ای که باید به فضای دولت کمک نماید گرفتار جاماندگی شده و این به خاطر آنست که بیشتر ناظر به رفتار دولت گذشته است. در حقیقت دولت قبل در فضای حاکمیت کنش اجرائی خاصی نداشت و تیم رسانه ای آن هم فقط به جلسات ستادملی کرونا یا قاب تصویری که از مجموعه های دولت بیرون می آمد، خلاصه شده بود اما وقتی کار میدانی می شود، هر کدام از مجموعه های دولت باید کار اجرائی را جدی بگیرند. طبیعی است در سه ماه اخیر این سیستم هنوز با فضای سابق کار می کند و با این روند اساسا گرفتار جاماندگی از فضای عملیاتی می شود. متاسفانه هنوز دبیر شورای اطلاع رسانی دولت آقای ربیعی است و همچنان حکم دارد در حالیکه مهم ترین اقدام رسانه ای دولت باید تمرکز داشتن بر ساختار رسانه ای دولت باشد، چونکه عملیات و اجرا زیاد است و ازاین رو برخورداری از پیوست رسانه ای در هر کدام از مجموعه ها مهم می باشد. از طرفی، کارهای بر زمین مانده آنقدر زیاد است که کمتر به فضای رسانه ای توجه می شود، در حالیکه این مورد اشتباه است و رسانه ای شدن این اقدامات می تواند امید مردم به سیستم اجرائی را بازگرداند.
به نظر می رسد سیستم رسانه ای دولت هنوز با رسانه ها قهر است البته این بواسطه عمدی بودن نیست، بلکه به علت آنست که هنوز خودرا پیدا نکرده اند و ازاین رو لازم است ساختار رسانه ای دولت تغییر کند. نکته دیگر اینکه سفرهای استانی فقط مربوط به رییس جمهور نیست. البته درست است از دید این دولت ارزان اداره کردن دولت مهمست اما کار تبلیغی اقدامی دور انداختنی نیست و رسانه ها باید همراه دولت باشند و در سفرها مبادرت به حاشیه نگاری کنند. در ضمن سیستم نامه های ریاست جمهوری اهمیت زیادی دارد و آنها برای این نامه ها اهمیت بسیار قائل می شوند. موضوع دیگر هم تزریق ۱۰۰میلیون دوز واکسن تنها در ۱۰۰روز بود که این کار بسیار بزرگی است و به صورتی رکورد زدن جهانی است اما این اقدامات باید حتما پیوست رسانه ای داشته باشد.

بیژن مقدم، مدیر مسوول سایت خبری الف:
دولت در رویارویی با جنگ نرم زودتر تجهیز شود

دولت هنوز به قوام و ساختار مطلوب رسانه ای خود نرسیده است، هرچند خوشبختانه اخباری به گوش می رسد که نشان داده است برخی افراد متخصص حوزه رسانه مسئولیت های مختلفی در این دولت گرفته اند. از طرفی، هنوز دولت مشکل اساسی همه دولت های قبلی را با خود یدک می کشد و نتوانسته به وضعیت رسانه ای خود سر و سامان دهد. یکی از آن نشانه ها این است که با وجود گذشت سه ماه هنوز سخنگویی برای دولت تعیین نشده است. هرچند در این دوره تصمیم گرفتند سخنگوی دولت از سخنگوی اقتصادی تفکیک شود و آقای خاندوزی بعنوان سخنگوی اقتصادی دولت مشخص شده است. نکته دیگر اینکه سه ماه زمان زیادی نیست که بگوییم در این زمان همه چیز از دست رفته، پس هنوز فرصت باقی است ولی بخش رسانه بسیار مهمست خصوصاً اینکه این دولت در زمینه رسانه ای و جنگ نرم رسانه ای تبدیل به سیبل شده است. به این معنا که رسانه های بیگانه، رسانه های داخلی و حتی شبکه های مجازی پیام هایی را تولید می کنند که فضا کلا تغییر کند و این روایت ها با تحریف یا دروغ همراه می باشد. آنها برای این کار، بخش های مختلف را بین خود تقسیم کرده اند و با کوچک ترین اشتباهی آنجا را بمباران رسانه ای می کنند.
بنابراین برخی تلاش دارند انتقام خودرا از این دولت بگیرند و عرصه فعالیت آنها نیز رسانه است. بدین سبب در چنین شرایطی هر اقدامی که دولت می خواهد انجام دهد باید به پیوست رسانه ای داشته باشد و به جنبه های آن موضوع در افکار عمومی توجه گردد اما به نظر می آید در کل دولت پیوست رسانه ای کامل نیست، درحالی که فشارها مقابل دولت کم کم بیشتر می شود و حتما لازم است زودتر حلقه و حوزه رسانه تکمیل شود تا بتوانند در مقابل هجمه ای که هر روز سنگین تر می شود، مقاومت کرده و پاسخ بدهند. از طرفی، جلسات سران سه قوه برای هماهنگی و رفع مسائل و گره های کشور بین قوای مختلف تشکیل می شود و طبیعی است این انتظار وجود ندارد که جزییات نشست سران سه قوه منتشر شود اما انتظار مردم هم شنیدن جملات کلیشه ای صرف از این دیدارها نیست، چون مسائلی در کشور وجود دارد که نیازمند هماهنگی سه قوه است و باید در قالب مصوبه مشکلات بصورت عینی برطرف شود. صرف اعلام این خبر که سران سه قوه تشکیل جلسه داده اند از لحاظ رسانه ای کارکرد خاصی ندارد، هر چند این جلسه ها مفیدست اما عدم اطلاع رسانی درباره نتایج آن کمکی به افکار عمومی نمی کند.

محمدامین حسین میرزایی بنی، مدیرعامل خبرگزاری برنا:
تفاوت رسانه در آبان بنزینی روحانی و رئیسی

پیش از پرداختن به رفتار رسانه ای دولت باید ابتدا درباره یک پیشینه صحبت کنیم؛ این مورد به رفتار رسانه ای دولت آقای روحانی در ماجرای بنزین در آبان سال ۹۸ بازمی گردد. یعنی نوع مواجهه آن دولت در زمان گرانی بنزین و شیوه افزایش قیمت یک اشتباه بزرگ بود و مردم تصور کردند نهاد دولت حاضر نیست آنها را به حساب آورد، ازاین رو یک رفتار غلط فاحشی در ارتباط با مردم شکل گرفت؛ یعنی دولت روحانی با عدم اطلاع رسانی و اقناع کردن مردم، سبب شد آنها نسبت به قوه مجریه گرفتار نگرانی شوند، چونکه به حق احساس کردند دولتی که باید آنها را ابتدا اقناع و سپس اقدام نماید، اساسا افکار عمومی را به حساب نیاورده است.
این موضوع در ماجراهای دیگری همچون گرانی ارز یا قطعی مکرر برق هم دیده شد که توضیح خاصی به مردم ندادند، بدین سبب یکی از مهم ترین اشکالات دولت گذشته نوع رفتار رسانه های مدیران ارشد آن بود، اما هم اکنون درباره دولت آقای رئیسی چیزی که دیده می شود، این است که شخص اول دولت یعنی رییس جمهور نسبت به مردم و شهروندان احساس مسئولیت می کند و نخستین برنامه ای که آقای رئیسی پس از مسئولیت خود دنبال کرد، همین ارتباط با مردم بود. چونکه خودش را بعنوان یک مقام ارشد دولتی تبدیل به یک واسطه بین مردم با دولت کرده است و از این کار دو هدف دارد؛ اولا می خواهد اعتمادی را که گرفتار خدشه شده احیا کند و سرمایه اجتماعی را به سبد حاکمیت و دولت باز گرداند و دوما خودش به مُثابه یک ابزاری برای ارتباط دولت و ملت قرار بگیرد. نقطه مثبت این رویکرد این است که خود آقای رئیسی می تواند بجای دنبال کردن دغدغه های مردم در رسانه ها، آنها را بدون واسطه بشنود و در عین حال از رسانه ها برای بیان مواضع دولت خود استفاده نماید.
در سه ماه گذشته چنین نگاهی در رفتار شخص آقای رئیسی و سایر دولتمردان دیده شده و آنها با الگو گرفتن از رفتار رییس جمهور تلاش می کنند بی واسطه با مردم صحبت کنند. این مسائل نشان داده است آقای رئیسی و دولتش به افکار عمومی اهمیت می دهد و بنابراین در زمینه رسانه به شدت با وسواس عمل کرده و مراقب وعده ها هستند. پس ما از این رفتار دولت متوجه می شویم آنها به سمت نقش جدی دادن به افکار عمومی حرکت می کنند که یکی از ابزارهای مهم آن رسانه است. تفاوت آبان ۹۸ روحانی و آبان ۱۴۰۰ رئیسی در ماجرای بنزین، نشان دهنده نوع تعاملات دولت آقای رئیسی با مردم و اهمیت دادن به افکار عمومی و مردم است.


منبع:

1400/08/24
23:51:11
5.0 / 5
66
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , دانش , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها