کلاهبرداران رادیویی همچنان مشغول کارند روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: با توسل به مهندسی روان است که می توانند شهروندان را فریب داده و از آنها کلاهبرداری کنند. آنها با ایجاد کردن فضای استودیو و تسلط بسیار بر فن بیان با سوژه های مورد نظر تماس گرفته و مدعی می شوند آنها در مسابقه رادیویی برنده خوش حسابی شده اند. در ادامه یادداشت ۱۶ آذر ۱۴۰۰ روزنامه جوان به قلم حسین فصیحی می خوانیم: ضرب المثل معروفی است که می گوید پنیر مجانی فقط در تله موش پیدا می شود. این مورد در مورد پرونده های کلاهبرداری مصداق بارزی دارد و مرتکبان آن با توسل به همین ضرب المثل درحال کسب موفقیت های زیادی هستند. از شیوه های مرسومی که مدت هاست گزارش های آن در حال انتشار می باشد کلاهبرداری به شیوه برنده شدن در مسابقه رادیویی است. هرچند گزارش های بسیاری در مورد این پرونده ها منتشر می شود، اما مطرح شدن مستمر شکایت ها حکایت از بی توجهی خیلی از شهروندان به هشدارهای پیشگیرانه دارد. تجربه نشان داده است افرادی که به این شیوه درحال کلاهبرداری هستند از روابط عمومی بسیار بالایی برخوردار می باشند و با توسل به مهندسی روان است که می توانند شهروندان را گول زده و از آنها کلاهبرداری کنند. آنها با ایجاد کردن فضای استودیو و تسلط بسیار بر فن بیان با سوژه های مورد نظر تماس گرفته و مدعی می شوند آنها در مسابقه رادیویی برنده خوش حسابی شده اند. برخی از این تماس ها از راه واتساپ برقرار می شود و مرتکبان با قرار دادن آرم صدا و سیما روی پروفایل مورد نظر با شهروندان تماس برقرار می کنند. عمده این مرتکبان از مجرمانی هستند که درحال پیمودن دوران محکومیت خود در زندان ها هستند و از فضای لازم در زندان بهره برده و به این شیوه کسب درآمد می کنند. شهروندان هم با دیدن آرم صدا و سیما روی پروفایل و ادامه دادن به دیالوگ با فردی که تماس را بر قرار کرده اطلاعات بانکی خویش را برملا می کند. مهم ترین موضوعی که از نظر شهروندان به دور می ماند این است که آنها با علم به این مورد که در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده اند وارد ماجرا می شوند و وسوسه به دست آوردن ۵ میلیون تومان پول نقد بدون زحمت یا دریافت کمک هزینه عتبات آن هم بدون هیچ زحمتی سبب می شود فرد طمع کرده و گرفتار شود. عمده افرادی که در دام این دسته از کلاهبرداران گرفتار می شوند همه طبقات اجتماعی همچون پزشک، مهندس و روان شناس را شامل می شوند و این گونه نیست که طبقه فرودست جامعه گروه هدف این دسته از متهمان باشند. افراد کلاهبردار موجودی حساب سوژه های مورد نظرشان را به دو شیوه کشاندن آنها پای عابربانک یا از راه اینترنت بانک خالی می کنند. آنها برای اطلاع از موجودی حساب قربانیان خود با مهندسی فن بیان اطلاعات چند کارت بانکی را به دست می آورند و موجودی کارت ها را بررسی نموده و سپس حساب کارتی که موجودی لازم را داشته باشد برداشت می کنند. در این مقطع تنها چیزی که به دست جوینده جایزه می رسد یک پیامک است که به جای واریز شدن پول به حسابش برداشت همه موجودی اش را اعلام می کند. بعد از آن روان فردی که به سادگی سرمایه اش را تقدیم فردی کلاهبردار کرده پریشان می شود و باید تا مدت ها پله های پلیس و دادسرا را بپیماید. پلیس همواره در اینباره به شهروندان اخطار داده و اعلام نموده است در صورتیکه کسی برنده مسابقه شود جایزه با انجام تشریفات اداری و قانونی اهدا می شود و اصلاً نیازی به رفتن پای باجه عابربانک و دادن اطلاعات کارت بانکی به افراد ناشناس نیست و هیچ مرجع قانونی در کشور جوایز به صورت تماس تلفنی پرداخت نمی کند، ازاین رو بررسی پرونده های مطرح شده حکایت از این دارد که تنها راه گرفتار نشدن در دام این دسته از کلاهبردارها بی توجهی به تماسهای برقرار شده است. تا وقتی که به این دسته از تماس ها پاسخ داده شود و با آنها همکاری شود باید شاهد شکل گیری این دسته از پرونده ها باشیم، ازاین رو عینیت ضرب المثل پنیر مجانی فقط در تله موش پیدا می شود، باید درک شود تا افراد مرتکب در رسیدن به هدفشان ناکام بمانند.