اعتبار ساخت راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه رسید
مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر از تصویب ۴۰۰ میلیون دلار-یورو برای راه آهن بوشهر-شیراز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه اطلاع داد.
به گزارش برتریها به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزاد رستمی اظهار داشت: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیئت دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، تأمین منابع مالی مورد نیاز قطعه های پروژه خط ریلی بوشهر-شیراز از منابع مختلف در دستور کار قرار گرفت که در این ارتباط ۲۰۰ میلیون دلار برای این پروژه در استان بوشهر و ۲۰۰ میلیون یورو هم از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه تصویب شده است.
رستمی ضمن اشاره به پیشرفت کلی ۱۲- ۱۳ درصدی پروژه راه آهن بوشهر- شیراز - عسلویه افزود: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت پروژه راه آهن بوشهر-شیراز، ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد که در زمان حاضر قطعه ۱۰ با ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی در بوشهر و یکی از قطعه ها هم در شیراز درحال کار است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار نمود: پس از سفر رئیس جمهوری در نشستی که مسؤلان استان بوشهر و فارس در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار کردند قرار شد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اهرم-عسلویه هم به راه آهن بوشهر-شیراز اضافه شود.
وی افزود: بر مبنای پیشنهادهای اولیه قرار بر این شد که مسیر پروژه راه آهن از سمت بوشهر به عسلویه از جانب مجموعه وزارت نفت و با همراهی پتروشیمی ها راه اندازی شود و مسیر بوشهر-شیراز هم غیر از سهم تهاتر نفتی، سقف تهاتر نفتی، اعتبارات ماده ۵۶ و قانون بودجه برای سالهای آینده افزایش یابد.
رستمی اظهار داشت: در مبحث راه اندازی راه آهن بوشهر-شیراز تأمین اعتبار آن از محل تهاتر نفت در دستور کار قرار دارد که تحقق این مهم باید با اصلاح قانون بودجه و یا مصوبه سران قوا صورت گیرد تا امکان تهاتر نفتی برای سالهای آینده هم وجود داشته باشد.
وی برآورد کنونی برای راه آهن بوشهر - شیراز را ۲۵ هزار میلیارد تومان و برآورد اجرای پروژه راه آهن شیراز- بوشهر - عسلویه را ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان نمود و اضافه کرد: انتظار می رود در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه در مدت چهار تا پنج سال مورد بهره برداری قرار گیرد.
به گفته رستمی اگر فاینانس و تهاتر نفتی بر مبنای دلار صورت گیرد چون در بحث دلار تورم نداریم همین رقم ولی در بحث ریالی برآورد ما برای ساخت این پروژه در دوره ساخت ۴ تا ۵ ساله، ۵۲ هزار میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: با پیمانکاران پروژه هم صحبت هایی جهت استفاده از تهاتر انجام شده است و درحال گرفتن موافقت پیمانکاران با تهاتر هستیم.
وی افزود: برآورد هزینه برای اجرای راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه ۲ میلیارد دلار است و مابقی آن از تهاتر نفتی مصوبه ها گرفته شده اما چون خارج قانون چارچوب بودجه است مصوبات سران قوا باید در قانون بودجه آورده شود تا برای سالهای آینده گرفتار مشکل نشویم.
منبع: برتریها
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد اعتبار ساخت راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه رسید