تحول، رمز بقای مطبوعات

تحول، رمز بقای مطبوعات به گزارش برتریها روزنامه جام جم در یادداشتی آورد: روزنامه بعنوان نماد رسانه های مکتوب نه با آمدن رادیو و تلویزیون میدان را خالی کرد و نه با ورود اینترنت و شبکه های اجتماعی. هرچند از میزان مخاطبان رسانه های مکتوب کاسته شد اما روزنامه های موفق با رویکرد تحولی توانستند رازبقای خودرا حفظ کنند.


روزنامه جام جم ۲۶ اسفند در گزارشی می نویسد: امروزه بر کسی پوشیده نیست که با ورود رسانه های نوظهور به سپهر رسانه معادلات رسانه ها چنان پیچیده شده است که زیستن و موفقیت در آن جز با نگاه تحولگرا و اتکا به دانش روز رسانه و نیروهای چندوجهی و چندکارکردی میسر نیست. بدون شک رازبقا در زیست بوم رسانه ای فعلی، در ایران و جهان برای رسانه های مکتوب مشکل تر و پیچیده تر است چونکه مطبوعات در دنیای رسانه ها شامل شنیداری، دیداری و مجازی رسانه ای پیشکسوت و سنتی شمرده می شود و برای ادامه بقا در عرصه رقابت رسانه ای ناگزیر به استفاده از نوآوری و تکنیک های نوین رسانه ای متناسب با مختصات رسانه های مکتوب است.
روزنامه بعنوان نماد رسانه های مکتوب نه با آمدن رادیو و تلویزیون میدان را خالی کرد و نه با ورود اینترنت و شبکه های اجتماعی. هرچند از میزان مخاطبان رسانه های مکتوب کاسته شده است اما روزنامه های موفق با رویکرد تحولی و روزآمدساختن دانش رسانه ای و به کارگرفتن ظرفیت های برآمده از اینترنت و فضای مجازی توانسته اند به سنتزی دست یابند که رازبقای خودرا حفظ کنند. هرچند بسیاری براین باورند که با رشد فضای مجازی و ورود شهروند خبرنگار به عرصه اطلاع رسانی از شمارگان روزنامه ها کاسته شده است که البته نکته درستی است. اما با نگاهی به روزنامه های پرتیراژ جهان ملاحظه می شود که این روزنامه ها همچنان جایگاه و تیراژ خودرا حفظ نموده اند.
برای مثال می توان به روزنامه های ژاپنی یومیوری با بیش از ۱۰میلیون، آساهی شمبون حدود هفت میلیون و یواس ای تودی آمریکا با بیش از چهارمیلیون نسخه در روز اشاره نمود که با وجود روند رو به تزاید مراجعه مخاطبان به شبکه های اجتماعی، همچنان میزان انتشار و جایگاه خودرا حفظ نموده اند.
این در حالی است که همزمان خیلی از روزنامه های دنیا ضمن انتشار نسخه کاغذی به نسخه الکترونیک و برخط روی آورده اند که مجموع اینها نشان دهنده بهره گیری مدیران رسانه های مکتوب از همه ظرفیت های موجود برای استمرار بقای خود است. امروزه برخی روزنامه های موفق در ایران و جهان با سوژه یابی مناسب و دقیق و انتشار مطالب تولیدی در فضای مجازی موفق شده اند از رسانه های نوظهور بعنوان فرصت برای دیده شدن بهره بگیرند.
روزنامه ها با همه فراز و نشیب هایی که در رقابت با رسانه های نوظهور شاهد آن بوده اند همچنان به مدد قدرت تیتر و فتو تیتر یا تیتر و عکس جذاب موفق شده اند مخاطبان خاص و وفادار و حتی مخاطبان نیمه وفادار خودرا در بزنگاه های مهم حفظ کنند که این بدون شک از عناصر مهم و کلیدی در رازبقای مطبوعات محسوب می شود. در چنین اتمسفری که رقابت در آن موج می زند روزنامه جام جم و پیوست مجازی آن همچون جام جم آنلاین و جام جم دیلی با سرلوحه قراردادن سیاست کلان رسانه ملی در قالب هویت محوری و عدالت گستری و رویکرد تحولی از یکسو و اتکا به زحمات و نوآوری خبرنگاران و مدیران محتوایی و فنی تحریریه برای مساعدت با تحقق این هدف گذاری از طرف دیگر کوشیده است جایگاه ممتاز خودرا نزد مخاطبان حفظ کند تا همچنان محل توجه و رجوع علاقه مندان به مطالب متنوع با مزیت خبری تحلیلی در بستر اخبار و گزارش های فرهنگی و اجتماعی باشد.
در مجموع، هر چند کاهش سهم مطبوعات در کیک رسانه ای مخاطبان کاملا مشهود و واقعیتی انکارناپذیر است و از قدرت مانور روزنامه ها در دکه ها و کیوسک های روزنامه فروشی یا بر دستان فروشندگان روزنامه ها بر سر چهارراه ها کاسته شده و دیگر آن دلربایی و خودنمایی گذشته راندارند اما روزنامه ها هنوز هستند و همچنان برای زیستن و رقابت تلاش می کنند. روزنامه نگاران یا ژورنالیست ها بعنوان انعکاس دهنده مسائل و دغدغه های جامعه در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همچنان از طرف مسئولان و مردم دارای احترام هستند چونکه حلقه اتصال و کنشگرانی هستند که خبرها، گزارش ها و تحلیل هایشان عملکردهای مسئولان را در معرض قضاوت قرار می دهد و موجبات پاسخگویی آنها در مقابل مطالبات جامعه را فراهم می آورد.
به این ترتیب مطبوعات میان بازیگران رسانه گرچه از بعد کمی، کم فروغ شده است اما با تیترها و گزارش ها چالشی و سرمقاله های وزین از بعد کیفی دیده می شود و نبض آن همچنان می زند. موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم نیز با سبدی متشکل از روزنامه، ضمایم، پایگاه خبری تحلیلی جام جم آنلاین و کانال های جام جم دیلی و آنلاین و همچنین انتشار کتاب هایی از جنس روایت و رسانه و همراهی سرپرستان استانی، چاپ، توزیع و آگهی ها اهتمام کرده است ضمن برقراری پیوند بین روزنامه و فضای مجازی نه فقط بر تنوع محصولات خود بیفزاید بلکه با احترام به ذائقه مخاطبان بر میزان رضایتمندی آنها افزوده، خودرا در گردونه رقابت پیچیده رسانه ای حفظ کند.
تردیدی نیست همه رسانه های مکتوب همچون جام جم برای ادامه این مسیر به تحول و نوآوری و جذابیت شکلی و محتوایی بیش از پیش نیازمند هستند تا جاودانگی خودرا در دنیای پیچیده و پر رقابت رسانه ها حفظ نموده، پرچم خودرا بالا نگه دارند و این همان نقشه راه خانواده ساعی جام جم با رمز تحول و پویایی در ۱۴۰۱است.

1400/12/27
19:31:50
5.0 / ۵
698
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , اینترنت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد تحول، رمز بقای مطبوعات
نظر شما در مورد تحول، رمز بقای مطبوعات
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها: برتری ها، با معرفی بالاترین فناوری ها و وب سایت ها، شما را در انتخاب بهترین ها یاری می کند. دنیای فناوری، در دستان شما.