هماوردی در جنگ روایت­ ها با رسانه­ حرفه­ ای

هماوردی در جنگ روایت­ ها با رسانه­ حرفه­ ای به گزارش برتریها سومین دیدار رئیس جمهوری با رسانه­ ها یکشنبه شب (۲۱ فروردین) رقم خورد؛ هم زمان با اولین هفته­ های قرن جدید و دهه اول ماه مبارک رمضان. سخنان آیت الله رئیسی در بخش سیاست رسانه­ ای-تعاملی دولت، ما را به چند نکته معطوف می کند.


در این دیدار که در تقارن با ماه میهمانی خدا، به ضیافت افطاری انجامید، صحنه­ هایی از هم­فکری و همراهی سلایق مختلف سیاسی هم آفرید و مدیران رسانه­ های اصلی کشور بعنوان نماینده جناح­ های متکثر درون نظام، دور یک میز نشستند و در فضایی آرام و منطقی از دغدغه­ های خود با آیت الله رئیسی گفتند و شنیدند. شاید نماد همزیستی مرافقت­ آمیز این نشست را بتوان در قاب ماندگار یک تصویر جست وجو کرد؛ آنجایی که مدیرمسئول کیهان در سمت «راست» رئیس جمهوری جانمایی شده بود و مدیرمسئول اطلاعات در سمت «چپ».
در آغاز این دیدار ۱۵ تن از مدیران رسانه­ ای کشور دغدغه­ های خود و افکار عمومی را طرح کردند؛ همچون «لزوم توجه به بازسازی امید، اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی» تا «اطلاع رسانی شفاف و گفتگو با مردم»، «تقویت ارتباط دولت با نخبگان»، «تدوین نظام مسائل کشور در عرصه های مختلف با کمک مجامع علمی و دانشگاهی» و «تسری تغییرات رخ داده در مدل حکمرانی در راس دولت به سطوح پایین تر».
مرجع اطلاع­ رسانی درباره مذاکرات وین
رئیس جمهوری هم نکاتی را بیان کرد که در دو بخش کلی مسائل جاری کشور و سیاست رسانه­ ای-تعاملی دولت قابل تفکیک است. آیت الله رئیسی یکبار دیگر رویکرد عدالت­ گستر دولت و مرزهای سیاست خارجی را روشن کرد که متکی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است؛ و البته در پاسخ به دغدغه اهالی رسانه درباره روند اطلاع­ رسانی مذاکرات وین، دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی را «مرجع» اخبار این حوزه خواند: «دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی از جانب دولت بعنوان مرجع اطلاع رسانی و ارتباط با اصحاب رسانه و نخبگان در حوزه مذاکرات هسته ای تعیین شده و اصحاب رسانه به صورت مستمر در جلسات و نشست هایی با مسؤلان مربوطه در دبیرخانه، در جریان روند پیشرفت مذاکرات قرار می گیرند».
بخش دوم سخنان رئیسی چند نکته برجسته درباره شیوه گردش اخبار و تعامل دوسویه دولت-رسانه داشت که می­ توان آنرا راهبرد «رسانه­ ای و تعاملی» دولت سیزدهم برشمرد:

می­ توان انتظار داشت در ماه­ های پیش رو، دولت­مردان جدید همین سبک و سیاق را دنبال کنند و گاهی جلسه های مفید و راهگشا با سلیقه های متنوع سیاسی-اجتماعی شامل موافقان و مخالفان قانونی دولت برگزار کنند و مطمئن باشند خروجی این نشست­ ها، برای راهگشایی مشکلات کشور، خالی از فایده نخواهد بود.الف- اطلاع­ رسانی مسئولانه و امیدآفرین
رئیس جمهوری یکی از بخش های مهم جهاد تبیین را اطلاع رسانی امیدآفرین خواند و ضمن «تبیین» نقش رسانه­ ها در این کارزار، ابتدا به «مسئولیت» خود و همکارانش اشاره کرد: «از بنده بعنوان رئیس جمهور تا یکایک مدیران و کارکنان دولت و اصحاب رسانه، همه مسئولیت داریم با اطلاع رسانی مسئولانه به بازسازی امید و اعتماد مردم، ارتقای سرمایه اجتماعی، مشارکت عمومی و نشاط اجتماعی کمک کنیم».
«مسئولیت»ی که از جانب دومین مقام بلندپایه کشور عنوان می­ شود، طبیعتا خطابی هم به دیگر رده­ ها و مدیران دولتی و غیردولتی دارد و وظیفه تعامل دوسویه آنان با خبرنگاران را گوشزد می­ کند.
ب- هم­نشینی با نخبگان و مخالفان دولت
جلسه­ ای را که یک سوی آن مدیران رسانه­ های «اعتماد»، «جماران» و «سازندگی» نشسته­ اند و سمت دیگر «کیهان» و «جهان­ نیوز» و «فارس»، مصداق عملی این سخنان رئیس جمهوری است: «این­گونه نشست ها را برای دولت بسیار مفید و مغتنم می دانم؛ مؤکداً به همه همکاران خود سفارش کردم که نشست های مستمر و منظم با نخبگان و حتی مخالفان دولت داشته باشند و از ایده ها و نظرات آنان استفاده کنند».
پس می­ توان انتظار داشت در ماه­ های پیش رو، دولت­مردان جدید همین سبک و سیاق را دنبال کنند و گاهی جلسه های مفید و راهگشا با سلیقه های متنوع سیاسی-اجتماعی شامل موافقان و مخالفان قانونی دولت برگزار کنند و مطمئن باشند خروجی این نشست­ ها، برای راهگشایی مشکلات کشور، خالی از فایده نخواهد بود.
ج- رسانه­ های منتقد، صادق و منصف
آیت الله رئیسی پس از تشریح سویه نخست تعامل «دولت-رسانه»، به مسئولیت رسانه­ ها پرداخت و از آنان خواست با اطلاع رسانی صادقانه و منصفانه، پل ارتباطی میان دولت و مردم باشند، چونکه مردم «مهم­ترین و اصلی ترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی هستند و بسیار مهم می باشد که امید و اعتماد آنان حفظ شده و ارتقا یابد».
فراز دیگر سخنان رئیس دولت، نفی هرگونه تناقض میان اعتمادآفرینی و انتقاد بود؛ او ضمن اشاره به «نقش قابل توجه» رسانه ها در افزایش و اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی»، این راهم گفت که: «البته به مفهوم آن نیست که رسانه ها نباید دولت را نقد کنند، چون که انتقاد آنان و انتقال دیدگاه ها، نظرات و انتقادات مردم به دولت، می تواند کمک بزرگی برای حل مشکلات کشور باشد».
جنگ روایت­ ها و رسانه­ های حرفه­ ای
بخش سوم گفته­ های آیت الله رئیسی، ناظر به موضوعی فراتر از دولت و روزمرگی­ ها، و در تراز یکی از مهم­ترین چالش­ های کشور بود؛ جنگ نرم و خاکریز رسانه­ ای ما.

برای امکان­ مندی هماوردی در جنگ روایت­ ها، سخت محتاج رسانه­ های حرفه­ ای و کارآمدی هستیم که بتوانند در بزنگاه­ ها، نبض افکار عمومی را به­ دست گیرند. در تعبیر رئیس شورایعالی امنیت ملی، زمانه تقابل داخلی و خارجی در صحنه جنگ نرم، با عنوان دوران «جنگ روایت ها» توصیف شد، که برای پیروزی نیازمند ابزارهایی کارآمد است. سپس برای تشریح نقش موثری که رسانه­ ها «در روایت دقیق، صریح، سریع و امیدآفرین» از رویدادهای مختلف دارند، سه شاخص «رسانه حرفه ای»، «رسانه منصف» و «رسانه متعهد» را معرفی نمود. شاخص­ هایی که بدون آن­ها «امکان هماوردی با دشمنان در عرصه جنگ روایت ها وجود ندارد».
حتی اگر درباره میزان انصاف و تعهد رسانه­ های کشور و بهره­ مندی از نیروی انسانی متصف به این اوصاف، کمی تساهل به خرج دهیم و خوش­بین باشیم، به­ طور قطع درباره شاخص حرفه­ ای عمل­کردن آنها، گرفتار مشکل هستیم. شاهد این وضعیت، عقب­ ماندگی و انفعالی است که در عرصه جنگ رسانه­ ای مشاهده می­ نماییم و سال­هاست از جانب دغدغه­ مندان و دلسوزان گوشزد می­ شود.
جمع بندی مهم دیدار رمضانی آیت الله رئیسی با اهالی رسانه، اشاره او بعنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی به این حقیقت است که برای امکان­ مندی هماوردی در جنگ روایت­ ها، سخت محتاج رسانه­ های حرفه­ ای و کارآمدی هستیم که بتوانند در بزنگاه­ ها، نبض افکار عمومی را به­ دست گیرند چونکه به تعبیر او «دشمن به دنبال یأس آفرینی و ناامید کردن مردم است و شما اصحاب رسانه با راهبرد اطلاع رسانی امیدآفرین نقش موثری در خنثی کردن توطئه های دشمن و کسب پیروزی در نبرد روایت ها دارید».


منبع:

1401/01/27
08:48:32
5.0 / ۵
484
تگهای خبر: دانش , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد هماوردی در جنگ روایت­ ها با رسانه­ حرفه­ ای
نظر شما در مورد هماوردی در جنگ روایت­ ها با رسانه­ حرفه­ ای
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها