هماوردی در جنگ روایت ها با رسانه حرفه ای به گزارش برتریها سومین دیدار رئیس جمهوری با رسانه ها یکشنبه شب (۲۱ فروردین) رقم خورد؛ هم زمان با اولین هفته های قرن جدید و دهه اول ماه مبارک رمضان. سخنان آیت الله رئیسی در بخش سیاست رسانه ای-تعاملی دولت، ما را به چند نکته معطوف می کند. در این دیدار که در تقارن با ماه میهمانی خدا، به ضیافت افطاری انجامید، صحنه هایی از همفکری و همراهی سلایق مختلف سیاسی هم آفرید و مدیران رسانه های اصلی کشور بعنوان نماینده جناح های متکثر درون نظام، دور یک میز نشستند و در فضایی آرام و منطقی از دغدغه های خود با آیت الله رئیسی گفتند و شنیدند. شاید نماد همزیستی مرافقت آمیز این نشست را بتوان در قاب ماندگار یک تصویر جست وجو کرد؛ آنجایی که مدیرمسئول کیهان در سمت «راست» رئیس جمهوری جانمایی شده بود و مدیرمسئول اطلاعات در سمت «چپ». در آغاز این دیدار ۱۵ تن از مدیران رسانه ای کشور دغدغه های خود و افکار عمومی را طرح کردند؛ همچون «لزوم توجه به بازسازی امید، اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی» تا «اطلاع رسانی شفاف و گفتگو با مردم»، «تقویت ارتباط دولت با نخبگان»، «تدوین نظام مسائل کشور در عرصه های مختلف با کمک مجامع علمی و دانشگاهی» و «تسری تغییرات رخ داده در مدل حکمرانی در راس دولت به سطوح پایین تر». مرجع اطلاع رسانی درباره مذاکرات وین رئیس جمهوری هم نکاتی را بیان کرد که در دو بخش کلی مسائل جاری کشور و سیاست رسانه ای-تعاملی دولت قابل تفکیک است. آیت الله رئیسی یکبار دیگر رویکرد عدالت گستر دولت و مرزهای سیاست خارجی را روشن کرد که متکی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است؛ و البته در پاسخ به دغدغه اهالی رسانه درباره روند اطلاع رسانی مذاکرات وین، دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی را «مرجع» اخبار این حوزه خواند: «دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی از جانب دولت بعنوان مرجع اطلاع رسانی و ارتباط با اصحاب رسانه و نخبگان در حوزه مذاکرات هسته ای تعیین شده و اصحاب رسانه به صورت مستمر در جلسات و نشست هایی با مسؤلان مربوطه در دبیرخانه، در جریان روند پیشرفت مذاکرات قرار می گیرند». بخش دوم سخنان رئیسی چند نکته برجسته درباره شیوه گردش اخبار و تعامل دوسویه دولت-رسانه داشت که می توان آنرا راهبرد «رسانه ای و تعاملی» دولت سیزدهم برشمرد: می توان انتظار داشت در ماه های پیش رو، دولتمردان جدید همین سبک و سیاق را دنبال کنند و گاهی جلسه های مفید و راهگشا با سلیقه های متنوع سیاسی-اجتماعی شامل موافقان و مخالفان قانونی دولت برگزار کنند و مطمئن باشند خروجی این نشست ها، برای راهگشایی مشکلات کشور، خالی از فایده نخواهد بود.الف- اطلاع رسانی مسئولانه و امیدآفرین رئیس جمهوری یکی از بخش های مهم جهاد تبیین را اطلاع رسانی امیدآفرین خواند و ضمن «تبیین» نقش رسانه ها در این کارزار، ابتدا به «مسئولیت» خود و همکارانش اشاره کرد: «از بنده بعنوان رئیس جمهور تا یکایک مدیران و کارکنان دولت و اصحاب رسانه، همه مسئولیت داریم با اطلاع رسانی مسئولانه به بازسازی امید و اعتماد مردم، ارتقای سرمایه اجتماعی، مشارکت عمومی و نشاط اجتماعی کمک کنیم». «مسئولیت»ی که از جانب دومین مقام بلندپایه کشور عنوان می شود، طبیعتا خطابی هم به دیگر رده ها و مدیران دولتی و غیردولتی دارد و وظیفه تعامل دوسویه آنان با خبرنگاران را گوشزد می کند. ب- همنشینی با نخبگان و مخالفان دولت جلسه ای را که یک سوی آن مدیران رسانه های «اعتماد»، «جماران» و «سازندگی» نشسته اند و سمت دیگر «کیهان» و «جهان نیوز» و «فارس»، مصداق عملی این سخنان رئیس جمهوری است: «اینگونه نشست ها را برای دولت بسیار مفید و مغتنم می دانم؛ مؤکداً به همه همکاران خود سفارش کردم که نشست های مستمر و منظم با نخبگان و حتی مخالفان دولت داشته باشند و از ایده ها و نظرات آنان استفاده کنند». پس می توان انتظار داشت در ماه های پیش رو، دولتمردان جدید همین سبک و سیاق را دنبال کنند و گاهی جلسه های مفید و راهگشا با سلیقه های متنوع سیاسی-اجتماعی شامل موافقان و مخالفان قانونی دولت برگزار کنند و مطمئن باشند خروجی این نشست ها، برای راهگشایی مشکلات کشور، خالی از فایده نخواهد بود. ج- رسانه های منتقد، صادق و منصف آیت الله رئیسی پس از تشریح سویه نخست تعامل «دولت-رسانه»، به مسئولیت رسانه ها پرداخت و از آنان خواست با اطلاع رسانی صادقانه و منصفانه، پل ارتباطی میان دولت و مردم باشند، چونکه مردم «مهمترین و اصلی ترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی هستند و بسیار مهم می باشد که امید و اعتماد آنان حفظ شده و ارتقا یابد». فراز دیگر سخنان رئیس دولت، نفی هرگونه تناقض میان اعتمادآفرینی و انتقاد بود؛ او ضمن اشاره به «نقش قابل توجه» رسانه ها در افزایش و اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی»، این راهم گفت که: «البته به مفهوم آن نیست که رسانه ها نباید دولت را نقد کنند، چون که انتقاد آنان و انتقال دیدگاه ها، نظرات و انتقادات مردم به دولت، می تواند کمک بزرگی برای حل مشکلات کشور باشد». جنگ روایت ها و رسانه های حرفه ای بخش سوم گفته های آیت الله رئیسی، ناظر به موضوعی فراتر از دولت و روزمرگی ها، و در تراز یکی از مهمترین چالش های کشور بود؛ جنگ نرم و خاکریز رسانه ای ما. برای امکان مندی هماوردی در جنگ روایت ها، سخت محتاج رسانه های حرفه ای و کارآمدی هستیم که بتوانند در بزنگاه ها، نبض افکار عمومی را به دست گیرند. در تعبیر رئیس شورایعالی امنیت ملی، زمانه تقابل داخلی و خارجی در صحنه جنگ نرم، با عنوان دوران «جنگ روایت ها» توصیف شد، که برای پیروزی نیازمند ابزارهایی کارآمد است. سپس برای تشریح نقش موثری که رسانه ها «در روایت دقیق، صریح، سریع و امیدآفرین» از رویدادهای مختلف دارند، سه شاخص «رسانه حرفه ای»، «رسانه منصف» و «رسانه متعهد» را معرفی نمود. شاخص هایی که بدون آنها «امکان هماوردی با دشمنان در عرصه جنگ روایت ها وجود ندارد». حتی اگر درباره میزان انصاف و تعهد رسانه های کشور و بهره مندی از نیروی انسانی متصف به این اوصاف، کمی تساهل به خرج دهیم و خوشبین باشیم، به طور قطع درباره شاخص حرفه ای عملکردن آنها، گرفتار مشکل هستیم. شاهد این وضعیت، عقب ماندگی و انفعالی است که در عرصه جنگ رسانه ای مشاهده می نماییم و سالهاست از جانب دغدغه مندان و دلسوزان گوشزد می شود. جمع بندی مهم دیدار رمضانی آیت الله رئیسی با اهالی رسانه، اشاره او بعنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی به این حقیقت است که برای امکان مندی هماوردی در جنگ روایت ها، سخت محتاج رسانه های حرفه ای و کارآمدی هستیم که بتوانند در بزنگاه ها، نبض افکار عمومی را به دست گیرند چونکه به تعبیر او «دشمن به دنبال یأس آفرینی و ناامید کردن مردم است و شما اصحاب رسانه با راهبرد اطلاع رسانی امیدآفرین نقش موثری در خنثی کردن توطئه های دشمن و کسب پیروزی در نبرد روایت ها دارید».