مدیرعامل شركت پست در برتریها

تحول در پست ایران از تغییر تعرفه، هوشمندسازی تا دیجیتالی شدن

تحول در پست ایران از تغییر تعرفه، هوشمندسازی تا دیجیتالی شدن به گزارش برتریها سرانه پستی یکی از شاخصهای توسعه یافتگی در کشورها به شمار می رود؛ این سرانه برای یک شهروند ایرانی، پنج مرسوله در سال است و طبق آمار بین ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد مرسوله پستی در ایران داریم که می تواند شامل خریدهای آنلاین هم باشد. با این وجود مدیرعامل شرکت پست می گوید که هنوز ما با جایگاهی که باید داشته باشیم، فاصله داریم.


به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، محمود لیائی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر عامل شرکت ملی پست با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره مسایل مختلف در رابطه با حوزه پست و ارتباطات همچون افزایش مرسولات پستی در دوران کرونا، ضرورت تحول دیجیتال در پست و نحوه غرامت برای مرسوله های پستی صحبت کرد که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.
درباره میزان افزایش مرسولات پستی طی چند سال قبل بخصوص در دوران کرونا توضیح دهید.
زیرساخت و مبنای پست در گذشته عموما مبتنی بر مرسولات پاکتی و کاغذی، مطبوع و نامه بوده و امانات و بسته های پستی، سهمی کمتر از ۱۰ درصد داشتند. پیش از کرونا، در شروع بحث تجارت الکترونیکی، کم کم این روند تغییر کرده و سال به سال افزایش امانات پستی نسبت به گذشته بیشتر شد، تا جایی که حالا ۹۰ درصد مرسولاتی که پست جابه جا می کند، امانت های تجارت الکترونیکی و بسته های پستی است تا پاکت نامه.
کرونا سبب شد این احساس نیاز بیشتر شود و به سبب ماندن مردم در خانه و تردد کمتر مردم در سطح جامعه، به شکلی قرار شد پست این جور را بکشد و شبکه پستی که زیرساختش برای چنین فعالیتی تأمین نشده بود، زیر این دفعه سنگین رفت و تا حدودی هم تاوانش را داد، به طوریکه نزدیک به ۲۷ نفر از همکاران ما به سبب کرونا در این ایام فوت کردند و تلفات نیروی انسانی زیادی داشتیم، برخی هم بیمار شدند و البته توانستند سلامت خویش را به دست آورند. شاید اگر در این دوران شرکت پست به عرصه نمی آمد، به سبب حضور مردم در اجتماع، تلفات و مرگ ومیر آنها هم بیشتر می شد. اما خوشبختانه همکاران پستی ما در بحث کرونا، کارنامه خیلی خوبی به جا گذاشتند. ما هم اکنون به جایی رسیدیم که سال قبل ۲۵۲ میلیون مرسوله پستی در کشور جابه جا کردیم.



این عدد را در مقایسه با مقیاس جهانی چطور ارزیابی می کنید؟
این عدد شاید عدد بزرگی باشد، اما از لحاظ شاخص توسعه یافتگی عدد مناسبی نیست. جایگاه ما در دنیا، شاید در بین دوسوم آخر کشورها باشد. معمولاً یکی از شاخصهای توسعه یافتگی در کشورها، سرانه پستی آن کشور است. سرانه پستی در چین، ۱۸۰۰ مرسوله در سال برای هر نفر و در آمریکا ۱۲۰۰ مرسوله در سال است، در صورتیکه این تعداد مرسوله برای یک شهروند ایرانی، توسط شرکت ملی پست، ۳.۳ و توسط شرکتهای دیگر پستی که در حوزه لجستیک فعالیت می نمایند، در نهایت یک تا دو مرسوله است که مجموع را به سرانه پنج مرسوله در سال می رساند و این نشان داده است ما بعنوان کشوری که از این بستر استفاده می نماییم، با آن جایگاهی که باید برسیم، خیلی فاصله داریم. سرانه ریالی پستی ما پارسال برای هر نفر، ۱۹ هزار تومان بود، یعنی هر ایرانی در سال ۱۹ هزار تومان هزینه پستی می دهد تا مرسوله اش جابه جا شود. با عدد و ارقامی که در جامعه با آنها مواجهیم و افزایش تعرفه ای که اتفاق افتاده، در نهایت این عدد به ۳۰ هزار تومان می رسد که همچنان عدد خیلی کمی است.
چطور میتوان مردم را به استفاده از خدمات پستی تشویق کرد؟
باید این فرهنگ در مردم ما جا بیفتد که با صرف هزینه بیشتر در حوزه پستی، شاید در مجموع، هزینه های مصرف خانوارشان خیلی کمتر شود. باید این فرهنگ در مردم ما جا بیفتد و به جای این که خودشان بخواهند یک مرسوله را جابه جا کنند یا درخواست خدمتی را از یک دستگاه داشته باشند، می توانند آنرا به پست بسپارند. پست با عنایت به جمیع جهات، می تواند خیلی به اقتصاد خانواده ایرانی کمک نماید، منتها به شرطی که فرهنگ سازی اش اتفاق بیفتد و بلوغش ایجاد شود که تلاش کنند همه چیزشان را از راه پست تهیه کنند. برای مثال زندگی در چین بدون پست معنایی ندارد، همه شهروندان چینی، به دو چیز نیاز دارند؛ وی چت و علی بابا، زیرساخت علی بابا هم مبتنی بر پست است. یعنی اگر شما چیزی خریداری می کنید، درصورتی که پست وجود نداشته باشد، دریافت آن غیر ممکن است. این که سرانه هر فرد در سال ۱۸۰۰ است، با تقسیم به روزهای سال نشان داده است که روزانه برای هر شهروند پنج مرسوله ارسال می شود، حتی زمانی که از راه اپلیکیشن، نان خریداری می کنند، از راه شرکتهای پستی جابه جا می شود. ما هم باید به آن فرهنگ برسیم که همه چیزمان را بتوانیم از راه پست و با هزینه پایین تر جابه جا نماییم.
در حرکت به سمت افزایش استفاده از خدمات پستی، رقبای بخش خصوصی را چطور می بینید؟
مفهوم پست، چه شرکت پست و چه رقبای بخش خصوصی است؛ در ایران هم باید به آن سمت برویم. توان دولت در این حد نیست که بتواند همه سرویس ها را خودش به مردم بدهد، باید بستری فراهم گردد که شرکتهای خصوصی به کمک دولت بیایند و از ظرفیتی که ایجاد می شود، نهایت استفاده را داشته باشند. در ایران هم به این سمت می رویم، اما بخش خصوصی ما هنوز آنقدر توان ندارد که این دفعه سنگین را بر عهده بگیرد.
برآوردی از میزان مرسولاتی که توسط شرکت پست و شرکتهای خصوصی انجام می شود، دارید؟سهم شرکت ملی پست چقدر است و مرسوله های پستی سال جاری و سال قبل با سالهای قبل با عنایت به مبحث کرونا چقدر تفاوت داشته است؟
شرکت های خصوصی آمار دقیقی نمی دهند، اما با عنایت به رقبایی که داریم و آماری که شرکتهای لجستیکی عرضه می کنند، بین ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد مرسوله پستی داریم، این مرسوله پستی می تواند شامل خریدهای آنلاین و حتی خریدهای سوپرمارکتی آنلاین هم باشد، این مفهوم را در کل دنیا پست می گویند، چه توسط بخش خصوصی و چه بخش دولتی.
سال گذشته ۲۵۲ میلیون مرسوله ارسال شد، پیشبینی ما برای سال جاری، رشد حدود ۲۵ درصد است. آمار مقایسه ای سال جاری نسبت به سال گذشته، برای تیر ماه نشان داده است که در تیرماه ۱۴۰۱، در کل کشور ۱۵ درصد رشد مثبت ترافیکی داشتیم.
این در شرایطی است که در سالهای گذشته به سبب حذف قبوض کاغذی و الکترونیکی شدن آنها، تعداد مرسوله ها کاهش پیدا کرد؟ با این وجود در دو سال گذشته، در زمینه مرسولات، صعود نسبی داشتید؟
بله و این کاهش خیلی شدید بوده است؛ تا چهار سال پیش، ۱۲۰ میلیون مرسوله پستی فقط به قبوض آب و برق و گاز اختصاص داشت، اما از زمانی که اپراتورها و شرکتهای آب و برق، آغاز به عرضه سرویس الکترونیکی صورت حساب هایشان کردند و با حذف اینها عملا از ترافیک مرسولات کم شده و مردم به سمت بسته و امانت رو آوردند. نامه و کاغذ درصورت الکترونیکی شدن، به ایمیل و روش های دیگر ارسال می شود، اما برای بسته این امکان وجود ندارد.
این صعود نسبی با جابه جایی ۱۰ درصد پاکت و ۹۰ درصد بسته و امانت همراه بوده، اما هم اکنون در شهرستان ها و شهرهای کوچک، کماکان بحث کاغذ و قبوض کاغذی را داریم و هنوز حذف نشده است.
افزایش تعرفه در ماه های اخیر، تاثیری در مصرف مشترکان داشته است؟
با وجود این افزایش تعرفه ها، ما رشد ۱۵ درصدی را شاهد بودیم. شاید یکی از علل پایین بودن سرانه ما این است که تعرفه های ما واقعی نیست؛ یعنی دولت یا شرکت ملی پست به نمایندگی از دولت، توان این را ندارد که بتواند زیرساخت هایش را توسعه داده که سرویس بهتری عرضه نماید. این مورد ما را محکوم کرده بود که با همان عدد و ارقام کم، کار نماییم.
یعنی شما فکر می کنید حالا خدمات مناسبی عرضه نمی شود؟
اگر تعرفه های پستی واقعی شود، سهم ترافیکی پستی باید به یک میلیارد مرسوله برسد. خدمات هم از نظر کیفیت هم از نظر کمیت؛ اگر تعرفه های ما واقعی شود، سهم ترافیکی پستی باید به یک میلیارد مرسوله برسد، که شدنی است. اما زیرساخت فعلی اجازه نمی دهد و ما هم اگر بخواهیم زیرساخت را تقویت نماییم، چون یک شرکت درآمدهزینه ای هستیم و دولت به ما از نظر بودجه ای کمک نمی کند، مجبوریم از درآمد جاری شرکت، هزینه زیرساخت و توسعه را بدهیم و به همین خاطر محکوم به درجا زدن شدیم.
تعرفه شرکت ملی پست با بخش خصوصی چقدر تفاوت دارد؟
تفاوت زیادی دارد، حدودا یک سوم و یک چهارم تعرفه شرکتهای پست خصوصی است. حتی بعضی از این شرکت ها، کالاهایشان را از مشتری تحویل می گیرند و برای ارسال، به شرکت پست می دهند، چون خودشان زیرساخت های لازم را برای ارسال ندارند، بخصوص در شهرها و روستاهای کوچک. شرکت ملی پست ملزم به عرضه خدمات به کل کشور است و باید همه روستاها را پوشش دهد، اما شرکتهای خصوصی چنین زیرساخت لجستیکی ندارند و عموما این موارد را به پست واگذار می کنند و چون هزینه های پستی پایین است، برایشان صرفه دارد.
در حال حاضر، پست همچنان زیان انباشته دارد؟ افزایش تعرفه ماه های گذشته چند درصد بوده است و فکر می کنید به جبران زیان انباشته کمکی می کند؟
بخشی از ضرر پستی به این خاطر بوده که شرکت پست ناچار بوده حجم مرسولات زیادی را با تعرفه های خیلی پایین جابه جا کند. بله نزدیک ۱۱۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم و ۴۶۰ میلیارد تومان هم زیان سال قبل بوده است. سال ۱۳۹۸ به بعد ما افزایش تعرفه نداشتیم و در نهایت دو ماه پیش، میانگین ۶۷ درصد افزایش تعرفه صورت گرفت. این عدد در بعضی تعرفه ها ۲۰ درصد یا در بعضی دیگر، ۱۱۰ درصد بود. از طرفی مبنای محاسبه در تعرفه جابه جا شد، قبلا مبنای محاسبه فقط وزن بوده، در تعرفه های جدید، بنا بوده وزن و حجم با هم بررسی شود. برای مثال ارسال کامیون های حاوی پنبه، امکان دارد سبک باشند و وزنی نداشته باشند، اما حجم زیادی می گیرند. به همین خاطر به سمت محاسبه حجم و وزن با هم رفتیم که قیمت مرسوله، متناسب با حجم تعیین شود و نه فقط وزن، در واقع تلفیقی از وزن و حجم مد نظر قرار گیرد. اگر این اتفاق می افتاد ما ۱۹ درصد از درآمدمان اصلاح می شد، چونکه بخشی از ضرر ما به همین خاطر بوده که ناچار بودیم حجم مرسولات زیادی را با تعرفه های خیلی پایین جابه جا نماییم. در حالیکه هنوز این اتفاق نیفتاده و علیرغم این که مصوب شده تعرفه ها واقعی شود، ما هنوز هم به اعمال تعرفه ترکیبی وزن و حجم مجاز نیستیم، بلکه فقط افزایش تعرفه در ارتباط با وزن اتفاق افتاده و ما هنوز برای این محاسبه حجم را در نظر نمی گیریم.
برآوردتان این است که با واقعی سازی تعرفه، زیان انباشته تا کی جبران شود و شرکت پست به سوددهی برسد؟
این زیان انباشته، به این زودی با این تعرفه ها جبران نمی شود؛ با این روندی که ما داریم، فقط یک سال طول می کشد که زیان سال قبل را جبران نماییم، به شرطی که همین روند ادامه پیدا کند، یعنی افزایش درآمد ۵۰ درصدی ما متناسب با افزایش ۱۵ درصدی ترافیک اتفاق بیفتد. اما عمده زیان انباشته به این خاطر است که دولت باید مابه التفاوت خدمات پایه پستی را پرداخت می کرد و هر سال هم در ضوابط اجرایی بودجه عددی را در نظر گرفته، اما دولت این مبلغ را به شرکت ملی پست پرداخت نکرده است.



یعنی چیزی مثل یارانه پستی؟
بله در مرسولات عادی و سفارشی پستی، دولت در اصل یارانه پرداخت می کند. دولت به دوش شرکت ملی پست این تکلیف را گذاشته که این خدمات را با قیمت های مصوب که خود دولت مشخص کرده عرضه نماید و درمقابل بخشی از مابه التفاوت آن با قیمت تمام شده را در ضوابط اجرایی بودجه در نظر گرفته و پرداخت می کند، عمده زیان انباشته به سبب عدم پرداخت مابه التفاوت خدمات پایه پستی است که حدودا از سال ۱۳۹۷ تا کنون پرداخت نشده است. ۱۱۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان بعلاوه ۱۵۰ میلیارد تومان سود مشارکت، عدم پرداختی دولت می باشد، یعنی پست ۹۵۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است.
این درآمد و هزینه باید به چه صورت ترتیب داده شود که به سود برسید؟
داریم برنامه ریزی می نماییم که در برنامه توسعه هفتم این فاصله را تا جای ممکن کم نماییم. نگاه مجلس و دولت به این روند دارد اصلاح می شود. تا هم اکنون نقش پست در زندگی مردم خیلی ملموس نبوده، اما هم اکنون با بحث راه اندازی تجارت الکترونیکی و جابه جایی مرسولات پستی مردم دیگر نمی توانند بدون پست زندگی کنند.
برای حرکت به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال، چه اقداماتی انجام داده اید؟
تحول دیجیتال، فرآیندهای پستی را برای افزایش بهره وری اصلاح می کند. فرآیندی وجود دارد که مثلاً امکان دارد اگر شما تحول دیجیتال را در آن صورت دهید، هم هزینه اش خیلی کمتر می شود هم خیلی سریع تر اتفاق می افتد. بیشتر هم فرآیندهای اداری داخل مجموعه پست مدنظر است. تحول دیجیتالی را اینطور در نظر بگیرید که قبلا یک نفر باید پشت باجه پستی می نشست، مشتری که می آمد بسته اش را به باجه تحویل می داد و آن اپراتور که پست باجه نشسته بود، بسته را وزن می کرد و متناسب با آن، در سیستم برایش برچسب مشخصات فرستنده و گیرنده را صادر می کرد و پرینت گرفته و روی مرسوله می زد و هزینه را دریافت می کرد، هم اکنون ما داریم به این سمت پیش می رویم که این اتفاقات خارج از باجه رخ دهد، یعنی فرستنده در خانه بتواند این فرایند را انجام دهد. ما به جای این که توسعه مان را به این سمت ببریم که باجه ها و دفاتر پستی زیاد شود، باجه را درخانه مردم می بریم، برای این کار هم از بخش خصوصی کمک می گیریم. بخش خصوصی با عنایت به آموزش ها و تعرفه هایی که ما به آنها می دهیم، کالا را تحویل می گیرد. برای این کار، خود مشتری از قبل به اپلیکیشن مراجعه نموده، با وارد کردن مبدا و مقصد و وزن مرسوله، برچسبی صادر می کند و اپراتور مرسوله را تحویل می گیرد و به مرکز توزیع، تحویل می دهد. این فرایند، یک تحول دیجیتال نسبت به گذشته است. درنهایت هم این تحول دیجیتال باید در همه فرآیندها رخ دهد.
هوشمندسازی فرآیندهای پستی، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش هزینه و افزایش سرعت دارد. در بحث هوشمندسازی، همین فرایند را به صورت هوشمند در چهار عمل اصلی پست تسری می دهیم. ما در پست چهار عمل اصلی داریم؛ یکی قبول مرسوله که اسمش را قبول می گذاریم؛ دوم تجزیه مبادلات، به این صورت که همه کالاهایی که قبول شده، به نزدیک ترین مرکز تجزیه می رسد و به سمت مقصد توزیع می شود، دیگری رهسپاری است، بدین سان که مرسوله را در آن مرکز تجزیه تحویل می گیرد و به شهر مقصد می برد و وقتی به مقصد رسید، فرایند توزیع اتفاق می افتد. در این چهار عمل اصلی، نزدیک به ۳۰۰ مورد هوشمندسازی می تواند صورت گیرد که برای کاهش هزینه و افزایش سرعت، به ما کمک می کند؛ معمولاً هوشمندسازی این فرآیندها، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش هزینه و افزایش سرعت برای ما دارد.
با وجود اقداماتی که از سوی پست صورت گرفته، همچنان مردم شکایاتی دارند، مرسوله شان با تاخیر به آنها رسیده یا گرفتار صدمه شده است. آنها کجا می توانند این شکایات را پیگیری کنند؟
ما یک سامانه رهگیری داریم که می توانند مرسوله خویش را رهگیری کنند. طبق آمار سال گذشته، بیشتر از ۹۸ درصد مرسوله های ما با موفقیت توزیع شده است، یعنی کمتر از دو درصد توزیع ناموفق داشتیم. این توزیع های ناموفق مرسولات هم امکان دارد دراثر مفقودی یا صدمه دیدگی و نرسیدن رخ داده باشد که یک مبحث طبیعی است. بین ۲۵۰ میلیون مرسوله ای که پست قبول کرده، حدود دو میلیون توزیع ناموفق داشتیم که عدد خیلی زیادی نیست و چه در ایران باشد یا در هر کشور پیشرفته دیگر، این یک عدد معمول است و هیچ گاه ۱۰۰ درصد مرسولات به دست گیرنده نمی رسد. بالاخره اتفاقات زیادی امکان دارد رخ دهد. ما برای این مورد عددی را در نظر گفتیم و برایش غرامت پرداخت می نماییم. در برابر بیمه ای که مرسولات پستی دارند، آن عدد را بعنوان بیمه در نظر می گیریم و اگر مرسوله سالم نرسد، بعنوان غرامت به صاحب مرسوله پرداخت می نماییم.
طبق آمار سال گذشته، بیشتر از ۹۸ درصد مرسوله های پستی با موفقیت توزیع شده است.چطور میتوان برای این غرامت درخواست داد؟
زمانی که فرد، مرسوله را به باجه تحویل می دهد، اعلام می کند که ارزش مرسوله چقدر است و آن مرسوله بیمه می شود و مبلغی که اظهار شده، درصورت مفقودی یا صدمه دیدگی، مبنا قرار می گیرد. این غرامت هم سیستمی داده می شود.
در چند ماه گذشته، شکایات پستی بیشتر درچه زمینه ای بوده است؟
عمده شکایات ما بیشتر به خاطر صدمه دیدگی است تا مفقودی. این صدمه دیدگی هم معمولاً به سبب بسته بندی نادرست شرکتهای طرف قرارداد اتفاق می افتد. برای مثل شرکت ها به جای این که از کارتن های ضخیم و استاندارد استفاده کنند، از کارتن های غیر استاندارد استفاده می نمایند و این مورد سبب می شود که کالا هنگام حمل و نقل صدمه ببیند. تاخیر در مرسوله هم از دیگر شکایات است که یک مبحث طبیعی است.
در ارسال مرسوله های شرکتهای اینترنتی، نقش شرکت پست چیست؟
بیش از ۹۰ درصد لجستیک این شرکت ها را پست انجام می دهد، چون خودشان این زیرساخت را ندارند.
در این شرایط، بحث خسارت بر عهده پست است؟
اگر مرسوله ای پشت باجه پست تحویل شود، پرداخت غرامت آن بر عهده پست است. ما نرم افزاری تحت عنوان جامع قبول داریم، که در سرتاسر کشور، برای فروش اینترنتی یا از راه باجه یکسان است. اگر شخص ارسال کننده وارد نرم افزار جامع قبول شود، وزن و بیمه و همه چیز مشخص است، اما اگر در این سیکل قرار نگیرد، پست وظیفه ای در برابر آن ندارد.



در خریدهای اینترنتی و اینستاگرامی، این خسارت توسط چه کسی پرداخت می شود؟
اگر کالایی از راه پست ارسال شود، ضامن پست است. به شرطی که ارسال کننده آن کالا را بیمه کرده باشد، ازاین رو فروشنده مرسوله باید مطمئن باشد، چون پست فقط جابه جایی را انجام می دهد.
بیمه برای دریافت غرامت، چه میزان هزینه دارد؟
یک بیمه تحت عنوان بیمه الزامی وجود دارد که با ۸۰۰ تومان، کالا را تا ۸۰۰ هزار تومان حمایت می کند، اما بیمه اظهارشده با عنایت به ارزش محتوی مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. فعال کردن بیمه اظهارشده، بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، مثلاً پیج اینستاگرامی که از آن خرید می کنید، باید موظف شود کالا را بیمه کند که اگر کالا صدمه دید، از راه شرکت پست غرامت پرداخت گردد. ما باید فرهنگ مردم را به سمت خریدهای شفاف تجارت الکترونیک ببریم. متاسفانه هم اکنون عمده تخلفات در ارسال فروش های اینترنتی، از راه اینستاگرام است، چون معلوم نیست شخصی که از آن خرید می کنید، پیجش واقعی یا فیک است، در نهایت پست هایش یک تعداد لایک خورده، مگراینکه از پیش از آن پیج خرید کرده باشد. اگرنه از کسی که نمی شناسید، جنسی می خرید که اگر حتی آن جنس را به شما تحویل ندهد، دست شما به هیچ چیز جز یک پیج و در نهایت یک شماره تلفن بند نیست.
بیمه اظهارشده با عنایت به ارزش محتوی مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که حق بیمه ۲۰ هزار تومانی دارد.سقف بیمه ۲۰ میلیون تومان برای شخص ارسال کننده چقدر هزینه دارد؟
به ازای هر میلیون تومان بیمه، ۱۰۰۰ تومان باید پرداخت گردد، یعنی سقف آن تا ۲۰ میلیون تومان، حق بیمه ۲۰ هزار تومانی دارد. البته مثلاً برای ارسال بعضی از کالاها مانند زعفران، درخواست افزایش سقف بیمه به ۱۰۰ میلیون تومان را هم دارند، اما این کار برای شرکت پست، توجیه اقتصادی ندارد و درآمدهای ما را به شدت می کاهد. هرچند به دنبال چاره هایی برای این کار هستیم.
اقدامات شرکت پست با شرکتهای دانش بنیان، شامل چه مواردی می شود؟
بخشی از شرکت ها از ما خدمات لجستیک می گیرند، همینطور می توانیم ادعا نماییم یکی از شرکتهای پیشرو دولت در حوزه استفاده از توان بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان هستیم. نمونه اش رویدادی بود که دو ماه پیش در موزه ارتباطات برگزار شد و بیشتر از ۴۰ شرکت دانش بنیان را دعوت کردیم که محصولات و خدمات خویش را در حوزه پست نمایش گذاشتند. در همه فرآیندهای پستی، از این توان استفاده شده، برخی از خدماتمان را این شرکت ها انجام می دهند، برای مثال یک شرکت دانش بنیان از اصفهان، الگوریتم هوشمندسازی توزیع مرسولات پستی خویش را به ما فروخت که به واسطه آن میتوان هزینه و زمان ارسال مرسولات را کم کرد. تا هم اکنون با ۸۰ شرکت دانش بنیان قرارداد بستیم و بنا داریم این عدد را به ۳۰۰ برسانیم.




منبع:

1401/05/11
11:50:59
5.0 / ۵
87
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد تحول در پست ایران از تغییر تعرفه، هوشمندسازی تا دیجیتالی شدن
نظر شما در مورد تحول در پست ایران از تغییر تعرفه، هوشمندسازی تا دیجیتالی شدن
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها