چرا ارتباطات و مخابرات با بازدهی کم مواجه شد؟

چرا ارتباطات و مخابرات با بازدهی کم مواجه شد؟ به گزارش برتریها، گزارش های جهانی حاکی از رکود درآمدی بالا و هزینه های سنگین سرمایه ای برای اپراتورهای تلفن همراه می باشد که همین مساله، بازدهی آنها را در مقایسه با دیگر صنایع در پایین ترین سطح قرار داده است؛ اما راهکار مقابله با این شرایط چیست؟



به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، صنعت تلکام و مخابرات یکی از صنایع بسیار هزینه بر در جهان است که طی سالهای اخیر با چالش بازگشت سرمایه و کاهش بازدهی دست به گریبان بوده است کما این که مساله ای جدید هم نیست و موسسه تامپسون رویترز در سپتامبر ۲۰۱۹ به بررسی بازده سهام صنایع مختلف پرداخت که در بین تمامی آنها، صنعت «مخابرات» کمترین بازدهی را داشته است.

براساس آن، وضعیت بازدهی سهام در این صنعت برای بازه های سه، پنج و ۱۰ ساله به ترتیب منفی ۱.۸ درصد، منفی ۲.۴ درصد و مثبت یک درصد بود در صورتی که «شاخص های وزنی ارزش بازار» در همین سه بازه زمانی به ترتیب رنج های مثبت ۱۰.۳ درصد، ۷.۲ درصد و ۹ درصد را به ثبت رساندند. در نمودار انتشار یافته توسط آن موسسه بیشترین بازدهی سهام در اختیار گروه «سرویس های مالی» بود.



اما چه چیزی سبب شده تا صنعت «ارتباطات و مخابرات» با این میزان بازدهی کم مواجه شود؟ برپایه آنچه خیلی از تحلیلگران و پژوهشگران اقتصادی مطرح کرده اند و همانطور که ADL (یک عرضه دهنده پیشرو راهکارهای فنی برای سازمان های تجاری و دولتی) گفته است، صنعت تلکام در طول سالهای گذشته در مقایسه با سایر صنایع بزرگ، بازدهی کم تا متوسطی را برای سهامداران خود فراهم آورده که این مساله ناشی از «رکود درآمدها»، «رشد مداوم حجم ترافیک» همراه با «هزینه های سنگین سرمایه ای» بوده است. به هر حال این مقایسه بازدهی صنایع، تصویری نگران کننده از این صنعت را پیش روی فعالان این عرصه قرار داده است.

اما در کنار نسخه های متفاوتی که برای حل این چالش نگاشته شده است، وحید شاه منصوری - رئیس مرکز تحقیق و توسعه یکی از اپراتورهای تلفن همراه هم در نشست «اکوسیستم نوآوری، پیشران تحول دیجیتال» در بیست وهشتمین کنفرانس بین المللی کامپیوتر انجمن کامپیوتر ایران گفتهاست: برای پاسخ به این چالش در صنعت، یکی از نخستین اقدامات اپراتورها تنوع بخشیدن به جریان های درآمدی تحت عنوان ورود به Beyond core و عرضه انواع سرویسهای دیجیتال در قسمت های B۲B و B۲C بوده است.

وی در اینباره به گزارش ۲۰۲۱ انجمن جهانی موبایل (GSMA) که رشد درآمد اپراتورهای تلفن همراه در Beyond core را نمایه گر است، اشاره نمود و گفت به زعم این انجمن، کرونا یا کووید ۱۹ دیجیتالی شدن را تحریک کرد.



با وجودی که اپراتورهای تلفن همراه کشور با آگاهی نسبت به این مورد از دو سه سال قبل برنامه های راهبردی طراحی و پیاده سازی کردند تا بتوانند به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با عرضه خدمات و راهکارهای هوشمند تبدیل شوند، با لایه های کسب وکاری Core (کسب وکار اصلی)، Near core (نزدیک به کسب و کار اصلی) و Beyond core (فراتر از لایه اصلی) آشنایی نسبی داریم.

خدماتی نظیر «پیامک»، «مکالمه» و «دیتای موبایل» در قسمت Core دسته بندی می شوند و Beyond Core به «گیمینگ»، «خانه هوشمند»، «سرویس های مالی»، «سرویس ها و محتوای OTT»، «ورزش های الکترونیکی»، «پرداخت های دیجیتال و تجارت» و... اطلاق می شود. در واقع باید اینطور اظهار داشت که مطابق ترند جهانی سالهای اخیر، صنعت اپراتوری برای بقای خود و خلق ارزش درآمدی بیشتر باید به سمت «فراتر از اتصال» (Beyond Connectivity) برود و وارد عرصه دیجیتال شود.

این رویه به «تحول دیجیتال» هم معروف است. لازمه تحقق کامل آن هم منوط به اینست که اپراتورها پیش از هر چیز خودشان باید در عملیات و مدلهای کسب وکاری گرفتار تحول دیجیتال شوند و به کارآمدی دیجیتال دست یابند و پس از آن به فکر نقش آفرینی در تحول دیجیتال و عرضه خدمات همسو و هماهنگ با دیگر بازیگران باشند.





منبع:

1401/11/09
13:28:09
5.0 / ۵
445
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , خدمات , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد چرا ارتباطات و مخابرات با بازدهی کم مواجه شد؟
نظر شما در مورد چرا ارتباطات و مخابرات با بازدهی کم مواجه شد؟
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها