رئیس سازمان توسعه همكاری های علمی و فناورانه بین المللی:

تاجر دانش بنیان برای صادرات محصولات فناوری تربیت می شود

تاجر دانش بنیان برای صادرات محصولات فناوری تربیت می شود برتریها: به گزارش برتریها، رییس سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی اظهار داشت: تاجر دانش بنیان یک رویداد تجربه محور برای شرکت های دانش‎ بنیان است که طی آن افراد می توانند پروسه صادرات محصول خود راآغاز کنند.



به گزارش برتریها به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رویداد تجربه محور تاجر دانش بنیان با حضور امیرحسین میرآبادی رییس سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی در برج فناوری بنتک راه اندازی شد. تاجر دانش بنیان یک رویداد تجربه محور برای شرکت های دانش‎ بنیان است که طی آن افراد می توانند پروسه صادرات محصول خودرا شروع کنند. در افتتاحیه این رویداد، کارشناسان حوزه تجاری سازی فناوری، فعالان کسب و کارهای خصوصی و فناور، در مورد شبکه سازی، کسب مهارت های نرم و توسعه فردی به بحث و گفت و گو پرداختند.
میرآبادی، رییس سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی با اشاره به اهمیت بازار و بازاریابی برای فروش محصول اظهار داشت: اگر بازار نداشته باشیم، اگر بازار درستی را انتخاب نکنیم، سرمایه گذاری و ظرفیت سازی و در ادامه شکوفایی اقتصاد دانش بنیان نخواهیم داشت. نگاه به بازار هم در مساحت های مختلفی اتفاق می افتد. گاهی بازار داخلی مدنظر است که در این صورت وسعت بازار در حد جمعیت کشورمان یعنی ۸۵ میلیون نفر است. اما زمانی که این نگاه منطقه ای و حتی بین المللی باشد بازار بسیار گسترده تری در اختیار شرکتها قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: صادرات و به ویژه صادرات دانش بنیان در دهه گذشته بیش از پیش اهمیت یافته است. همانطور که رییس جمهور شهید و دکتر امیرعبداللهیان نیز تاکید داشتند فناوری برای کشور ما تبدیل به یک مؤلفه قدرت شده است. ما مثل کشورهای حوزه خلیج فارس نگاه فقط اقتصادی به کسب وکار نداریم و فناوری برای ما ابزار قدرت است. تنها ضعف ما در این زمینه این است که هنوز نتوانسته ایم به خوبی داشته های باارزش خودرا به دنیا عرضه نماییم.
میرآبادی اضافه کرد: بازدیدکنندگان بین المللی از مراکز علمی، خانه نوآوری و فناوری تهران و... همیشه از پیشرفت های علمی دانشمندان ما و محصولات فناورانه ابراز شگفتی می کنند. مزیت شرکت های دانش بنیان ما محصول فناورانه و توان فنی بالاست ولی صادرات این محصولات همچنان گرفتار مشکل است. اما تجربه نشان داده است که ما هرجا ورود کردیم موفق شده ایم.
میرآبادی در آخر از کریدور صادرات و مجموعه تلنتک برای برگزاری رویداد تجربه محور تاجر دانش بنیان تشکر کرد و به شرکت کنندگان اظهار داشت: ما چالش های مسیر صادرات دانش بنیان را رصد می نماییم و اهتمام در یاری شرکتها در حل این مسائل داریم.
حمایت‎ های معاونت علمی از توسعه صادرات محصولات دانش بنیان
علی طهاری، مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار به تبیین ساختار حمایتی و خدماتی در عرصه صادرات دانش بنیان پرداخت و اظهار داشت: نهادهای مختلفی از معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی تا سایر سازمان ها، هریک نقشی در توسعه صادرات ایفا می کنند.
مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار در ادامه به معرفی حمایت های هریک از این نهادها پرداخت و اضافه کرد: معاونت علمی با حمایت های ارزی، گمرکی و بخشنامه تسهیل دریافت استانداردهای بین المللی به شرکتها در راستای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان کمک می نماید. حمایت های ارزی این معاونت شامل تسریع اختصاص ارز و تسهیل رفع تعهدات ارزی است. این دو موضوع برای شرکتها تبدیل به یک چالش جدی شده که می توانند با حمایت معاونت علمی مشکلات مربوط به آنرا مرتفع کنند. تسهیلات تعرفه واردات و اختصاص خط اعتباری نیز از دیگر حمایت های ارزی معاونت است.
وی با اشاره به ارتقای ماموریت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری به سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی و استفاده از پنج بازوی اجرائی برای پشتیبانی از توسعه صادرات محصولات دانش بنیان اضافه کرد: کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان، خانه های نوآوری و فناوری، شرکت های مدیریت صادرات و کارگزاران صادراتی این پنج بازوی اجرائی هستند.
طهاری در ادامه اضافه کرد: سازمان توسعه همکاری‎های علمی و فناورانه بین المللی خدمات و حمایت های خودرا بوسیله کریدور صادرات بعد از ارزیابی آمادگی صادراتی آنها در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان به شرکتها ارائه می کند. سازمان توسعه تجارت با جوایز و مشوق های صادراتی، صندوق نوآوری و شکوفایی با حمایت های گسترده خود در توسعه بازار شامل ارائه انواع ضمانت نامه، پشتیبانی از حضور در نمایشگاه خارجی، اعزام و پذیرش هیئت تجاری و... به شرکتها یاری می رسانند.
مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار به همکاری با وزارت امور خارجه در امتداد توسعه دیپلماسی علم و فناوری بیان کرد: وزارت امور خارجه با راه اندازی معاونت دیپلماسی اقتصادی، بوسیله سفارت خانه ها و کنسول گری ها و رایزنان اقتصادی حمایت های خوبی از صادرات شرکت های دانش بنیان انجام می دهد. مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت، بانک توسعه صادرات ایران، بورس و فرابورس، صندوق ضمانت صادرات ایران نیز از دیگر نهادهای حامی توسعه صادرات محصولات دانش بنیان است که مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار به آنها اشاره نمود.
فرآیند ثبت نام رویداد تجربه محور تاجر دانش بنیان از مدتی قبل شروع شد و ۹۲ متقاضی شامل ۵۴ شرکت دانش بنیان پیش ثبت نام کردند. بعد از ارزیابی سطح آمادگی صادراتی شرکت و محصول و همین طور پتانسیل و شایستگی های فرد معرفی شده از جانب شرکت، ۲۲ شرکت کننده برای ورود به پروسه تجربه محور رویداد مورد تایید قرار گرفتند.
در ادامه شرکت کنندگان بعد از گذراندن دو ماه آموزش تجربه محور دانش و مهارت های صادرات محصول خودرا فرا می گیرند. این آموزش ها شامل یادگیری پروسه صادرات بر طبق محصول معرفی شده و تدوین برنامه صادراتی Export Plan بصورت عملیاتی با همراهی اساتید، مشاوران و پشتیبانان است.


منبع:

1403/03/18
01:02:06
5.0 / ۵
243
تگهای خبر: اقتصاد , خدمات , دانش , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد تاجر دانش بنیان برای صادرات محصولات فناوری تربیت می شود
نظر شما در مورد تاجر دانش بنیان برای صادرات محصولات فناوری تربیت می شود
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها