جلال ذوالفنون خالق نواهای ماندگار

جلال ذوالفنون خالق نواهای ماندگار برتریها: تهران_ ایرنا_ جلال ذوالفنون آهنگساز و نوازنده چیره دست سه تار همچون موسیقیدانان معاصر ایران است که آثار به جا مانده از او، کارنامه درخشانی را برایش رقم زده اند؛ نوازنده خوش ذوقی که نوای سه تارش سال هاست که زمزمه ذهن و زبان مردم است.


جلال ذوالفنون نوازنده، آهنگساز و موسیقیدان ایرانی است که در نواختن سه تار، تار و ویولن هنرمندی چیره دست بود.
سبک نوازندگی و آهنگسازی ذوالفنون بیشتر در حوزه موسیقی سنتی قرار می گیرد و حاصل علاقه مندی او به این حوزه، چندین آلبوم ماندگار با صدای خوانندگان مشهوری چون شهرام ناظری و علیرضا افتخاری است.
ذوالفنون در حوزه نوازندگی سه تار از تبحر ویژه ای برخوردار بود؛ به شکلی که خیلی از موسیقیدانان معاصر جهان، سه تار ایران را بیش از همه با صدای سه تار ذوالفنون می شناسند.
با سه تار نوازی ذوالفنون، سه تار بعنوان سازی مستقل، از جمع نخبگان موسیقی به عامه مردم راه پیدا کرد و در ذهن و زبان مردم مشتاق موسیقی، زمزمه گر شد.
ذوالفنون و آموختن موسیقی از کودکی
جلال ذوالفنون ۱۶ اسفند ۱۳۱۶ خورشیدی در آباده از توابع شیراز به دنیا آمد. وی در کودکی به همراه خانواده اش به تهران آمد و از ۱۰ سالگی آموختن موسیقی را شروع کرد. ذوالفنون برای ادامه تحصیل در حوزه موسیقی به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا آشنایی بیشتری با نواختن سازهایی چون تار و ویولن پیدا کرد. او پیش تر ویولن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخته بود و در هنرستان از آموزش موسی معروفی در زمینه تکنیک سه تار برخوردار شد.
ذوالفنون از تحصیل تا تدریس در دانشکده هنرهای زیبا
ذوالفنون بعد از اختتام تحصیلاتش در هنرستان موسیقی ملی، در دانشکده هنرهای زیبا در رشته موسیقی مشغول به تحصیل شد. وی در آن زمان با شخصیت های برجسته موسیقی ملی ایران همچون نورعلی برومند و داریوش صفوت آشنا شد و همین آشنایی ها زمینه شناخت تازه ای از موسیقی اصیل ایرانی را برایش فراهم آورد. آشنایی ذوالفنون با هنرمندان خبره عرصه موسیقی سنتی در دانشکده هنرهای زیبا او را با امکانات گسترده و پیچیدگی های ساز سه تار نیز بیش از گذشته آشنا کرد و همین موضوع سبب شد که ذوالفنون از ۱۳۴۶ خورشیدی، فعالیت خودرا روی سه تار بیش از دیگر سازها متمرکز کند و بعد از چندی بعنوان نوازنده تخصصی سه تار شناخته شود.
ذوالفنون در دانشکده هنرهای زیبا از رهنمودهای اساتیدی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و احمد عبادی بهره گرفت و بعد از اختتام دانشکده در همان جا و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران به تدریس سه تار پرداخت. وی در این سال ها از راهنمایی های یوسف فروتن و سعید هرمزی که از نوازندگان قدیمی سه تار بودند، برخوردار شد.
آثار جلال ذوالفنون
جلال ذوالفنون آثار مکتوب و صوتی فراوانی در حوزه موسیقی ایرانی از خود به جا گذاشته است.
کتاب چهار جلدی «آموزش سه تار» انتشار یافته توسط انتشارات هَستان و کتاب «مکتب سه تار نوازی ذوالفنون بر پایهٔ ردیف شور میرزا عبدالله» همچون آثار مکتوب این هنرمند حوزه موسیقی است.
آلبوم های گل صدبرگ و آتشی در نیستان با صدای شهرام ناظری نیز همچون مهم ترین آثار به جا مانده از ذوالفنون است. از دیگر آثار او می توان به آلبوم های مستانه، سرمستان و شب عاشقان با صدای علیرضا افتخاری و آلبوم شیدایی با صدای صدیق تعریف اشاره نمود. آلبوم های شرحِ فراق و بی نشان با صدای حسام الدین سراج و داغ تنهایی با صدای عبدالحسین مختاباد نیز از دیگر آثار باارزش ذوالفنون در حوزه موسیقی سنتی ایرانی به شمار می روند.

سرانجام
جلال ذوالفنون در ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ در اثر خونریزی داخلی بعد از جراحی قلب باز، در بیمارستان البرز کرج از دنیا رفت. پیکر او بامداد روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۱ از مقابل تالار وحدت تهران در بین جمع دوستدارانش تشییع و تا آرامگاه ابدی بدرقه شد. ذوالفنون به وصیت خودش در آرامستان امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.



منبع:

1399/12/29
13:33:28
0.0 / ۵
1139
تگهای خبر: دانش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد جلال ذوالفنون خالق نواهای ماندگار
نظر شما در مورد جلال ذوالفنون خالق نواهای ماندگار
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها