نهادینه شدن فرهنگ موتورسواری

نهادینه شدن فرهنگ موتورسواری به گزارش برتریها روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت: عدم رعایت قانون توسط موتورسواران سبب ایجاد مخاطراتی برای عابران پیاده و حتی خودروسواران شده است و بدین جهت معضل شهر شمرده می شود.


در ادامه یادداشت ۱۲ دی روزنامه همشهری می خوانیم: عدم رعایت قانون توسط موتورسواران سبب ایجاد مخاطراتی برای عابران پیاده و حتی خودروسواران شده است و بدین جهت معضل شهر شمرده می شود. بنظر می رسد پیش از این که دستگاه های حاکمیتی مانند مدیریت شهری، پلیس راهور و نیروی انتظامی و... برای حل این مشکل به وظایف خود عمل کنند، لازم است روی مقوله فرهنگ متمرکز شویم؛ چونکه شاید بتوان قسمتی از تخلفات مانند نادیده گرفتن چراغ راهنمایی، تردد در پیاده روها و عبور و مرور از خطوط ویژه و... را با گماردن و استقرار نیروهای راهور در تقاطع ها، چهارراه ها و مکان های پرتردد کنترل کرد اما بخش زیادی از این مساله توسط خود موتورسواران قابل حل است؛ بدین سبب از تمام کسانی که بنا بهر دلیلی از موتور برای کار یا تردد استفاده می نمایند تقاضا می نماییم در این راه با نهادهای حاکمیتی همراهی کنند و با رعایت فرهنگ موتورسواری موجب امنیت و آرامش خود و سایرین شوند.
بازدارنده نبودن قوانین مربوط به موتورسواران هم همیشه مورد بحث بوده و عده ای باور دارند که بجای فرهنگسازی باید قوانین سختگیرانه تری لحاظ شود که در تمام دنیا تجربه شده و ما هم می توانیم به آن متوسل شویم اما با توجه به این که بیشتر موتورسواران به ناچار از این وسیله برای کسب وکار استفاده می نمایند و قشر ضعیفی هستند، نیروهای تصمیم گیرنده می کوشند با رأفت به این مسئله بنگرند و به این جهت مدل سختگیرانه را در دستور کار ندارند. حال در شرایطی اگر خسارت و زیان این تصمیم بیش از نفع آن باشد حتما باید در آن تجدیدنظر شود.
به طورکلی در جمع بندی مقوله ساماندهی موتورسواران باید ذکر کنم که این امر یک وظیفه دوگانه است که هم دستگاه های مدیریت شهری و هم راکبان موتورسیکلت در آن نقش دارند و البته بوسیله فرهنگسازی و با همکاری و همراهی موتورسواران می توان به نتایج بهتری دست یافت. همانطور که ۲۰سال پیش فرهنگ بستن کمربند ایمنی در خودرو ها عنوان شد و پلیس هم با جدیت ورود کرد و یک سال بعد این فرهنگ نهادینه شد، بار دیگر هم می توان از این الگوی موفق برای نهادینه کردن فرهنگ موتورسواری بهره گرفت. درست مانند کاری که پلیس راهور در قالب طرح و کمپین آغاز نموده و امیدواریم با چنین شیوه هایی بتوانیم برای همیشه معضلات مربوط به موتورسواران را در کلانشهرها ازجمله پایتخت حل نماییم.
مسئله موتورسیکلت ها و خودرو های شهر یکی از موضوعات مهم در کمیسیون حمل و نقل است چونکه در فصل زمستان هم شاهد وارونگی دما و آلودگی هوا هستیم. اگر بتوانیم حجم تردد موتورهای بنزینی را در شهر کاهش دهیم، قدم های مؤثری در حوزه بهبود وضعیت هوا برداشته ایم. این مساله علاوه بر این که نیازمند عزم جدی مدیران شهری و اعضای شورای شهر است، همکاری تمامی دستگاه های مرتبط را هم می طلبد. البته اگر از شرکت های استارت آپی که در حوزه تولید خودرو و موتورسیکلت های برقی فعالیت می نمایند، حمایت شود، می توان امیدوار بود که علاوه بر تولید موتورهای برقی با قیمت مناسب، در کاهش آلودگی های هوا اقدامات ماندگاری صورت گیرد. اگر قرار باشد َموتورسیکلت برقی ۶۰کیلومتر در روز مسافت طی نماید و باتری اش خالی بشود و بعد برای هر بار شارژ باتری ۸ساعت زمان صرف شود، استفاده از چنین وسیله نقلیه ای بیهوده خواهد بود.
اگر ما به دنبال استفاده انبوه از موتورسیکلت های برقی هم باشیم و بخواهیم استفاده از این نوع وسیله نقلیه را در سطح جامعه بصورت فراگیر در بیاوریم و مردم را برای به کارگیری این نوع وسیله نقلیه که از سوخت های پاک استفاده می نماید تشویق نماییم، باید به ۲نکته استانداردهای فنی و انحصاری نشدن بازار تولیدات دقت نماییم. اساسا استفاده از تجربه دیگر نقاط دنیا می تواند به ما کمک نماید، اما عمده ترین مسائل هر شهری تا حدود زیادی به خاصیت های بومی همان شهر مربوط خواهد بود. موتورسیکلت های قدیمی که در سطح شهر تردد می کنند، چندبرابر یک خودرو آلایندگی تولید می کنند و باید با جایگزین کردن موتورسیکلت های برقی بخش عمده ای از آلایندگی را کاهش دهیم.


منبع:

1400/10/12
13:35:40
5.0 / ۵
584
تگهای خبر: پایتخت , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد نهادینه شدن فرهنگ موتورسواری
نظر شما در مورد نهادینه شدن فرهنگ موتورسواری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها